Neuvola- ja ultrajuttuja

Mielenkiintoista miten eri tavalla kotikäyntejä järjestetään tai ei järjestetä. Luulisi niissäkin olevan joku standardi. Joka kunnassa ei varmaan järjestetä myöskään perhe-tai synnytysvalmennusta ensi odottajille.
 
Voi vitsi, mun pitää kans kysyä tuota painoarviota. Eli miten se menee? Milloin sellainen tehdään kun ei täällä ole ollut mitään puhetta
 
Sinnna: se tehdään yleensä vasta rv36 tienoilla jos satut saamaan synnytystapa-arvion mammapolilla tai neuvolassa lääkärillä on ultra käytettävissä, mutta meillä joilla on radi tai muu syy tiheämpään seurantaan saavat painoarvioita pitkin raskautta jo.
 
Sinnna sellaisille joilla on kaikki hyvin niin paino arvio tulee sit joskis 35-37 viikojen tienoilla et eiköhän siitä tuu pehe seuraavalla neuvola käynillä :) pitää itsekin kysästä ku ei täälläkään oo ollu puhetta ja itellä huomennääa jo rv 32+0 :)
 
Ystäväni kyllä sanoi (samalla alueella neuvolassa, jo synnyttänyt), että hänelle ei tullut painoarviota yhtään enempää kuin muillekaan radista huolimatta koska arvot pysyviät rajojen sisällä ja sf-mitta yms normaalit. Eli tuntuu taas käytänteet menevän eri tavalla...
 
Sinnna, Ei silloin ole mitään tarvettakaan seurata sen tarkemmin vauvan kasvua jos radilaisella arvot pysyy hyvinä, koska silloinhan riskit on samat kuin ilman radiakin.
 
Niin joo. Tulee vaan mieleen, että näinköhän ihmisellä sitten on edes raskausdiabetestä. Siis vaikka sokerirasituksessa joku arvoista olisi yli. Eikai "tavallista" diabetestäkään diagnosoida yhden arvon ja mittauksen perusteella? Meinaan, että kyllähän kenen tahansa sokeriarvot saa kaakkoon jos syö ja nukkuu tms. huonosti..

Tämä nyt liittyy yleisemmin siihen, mikä minunkaltaista "ääh, tässä mitään lääkäriin mennä"-tyylistä ihmistä joskus ihmetyttää yleisesti terveydenhoidon saralla. Eli kytätään arvoja ja huolestutaan täysillä kaikista pienimmistäkin poikkeuksista. Kuten täälläkin aijemmin puhuttiin vaikka siitä painosta ja sf-mitasta yms.

Toki ymmärrän sen, että raskaanaolevan äkilliset korkeat verenpaineet ei kerro hyvästä, mutta muuten siis. Minua välillä huvittaa oma th kun hänen koko olemuksensa on niin ylisympaattinen (kuten monella hoitoalalla tuntuu olevan), että kun hän teki minulle väkivaltakyselyn niin en viitsinyt kaikkea edes kertoa. Hän olisi varmaan ruvennut hössöttämään kovasti =D
(en ole siis kokenut lähisuhdeväkivaltaa, mutta kyselyssä oli laajemminkin aiheesta)
 
Sinnnaa, Isolla osalla verensokeriarvot pysyy radissakin hyvinä ruokavaliolla eli joku ihan pienikin ruokavaliomuutos voi vaikuttaa. Samahan pätee ns. kakkostyypin diabetekseen. Ja osallahan se ruokavalio saattaa olla jo valmiiksi kunnossa. Itselläni esim on hyvinkin lähelle oma ruokavalio sitä mitä radissa suositellaan. Poikkeuksen tekee oikeastaan vain se, että herkuttelen useammin normaalisti :wink
 
Mulla oli siis kaksi arvoa rasituksen kolmesta joko koholla tai raja-arvossa ja se kolmaskin hyvin lähellä rajaa. Kuitenkin verensokeriseurannassa on noussut rajalle vain n. puolet aamun paastoarvoista ja ruokavaliota olen muuttanut vaan sen verran, etten syö karkkia kahdesti viikossa ja ruokailurytmiä vähän tasoittanut. Ja noi rajalla olevat paastoarvot on seurannut jokaista tosi huonosti nukuttua yötä.
 
Eilen neuvolassa kysäisin että onkohan laittaneet mitään aikaa tai muuta äitipolilta mulle.. Ei löytänyt varattuna mitään mutta lupasi selvitellä asiaa.. Me kun puhuttiin aiemmin että ilmeisesti mennään tämä raskaus ikään kuin "normaali" raskaudessa mentäisiin kun ei noilla aiemmilla perus ultra käynneillä äitipolilla oo puhuttu mitää seurannasta tai missään tiedoissa ei mitää mainintaa asiasta ole..
Noh oli tuo oma terkka saanut valitukset sieltä kun ei ole lähetettä laittanut, että olisihan pitänyt jo seurata.. Kuuluu heidän mukaansa valtakunnalliseen ohjeistukseen.. (Olimme neuvolassa hoitajan kanssa keskustelleet juuri tästä ohjeistuksesta kun hänen kirjoissa ja kansissa ei ole mitää selkeää ohjeistusta tällaisesta tapauksesta)
Onni täs jutus taitaa olla et vielä en oo tähän mennessä itse edes mitää tiheämpää seurantaa kaivannut, lähinnä ne viimeiset viikot mietityttänyt..
Nyt sit odotellaan kirjettä kotiin tai sit puhelin soittoa kun voi kuulemma ensimmäinen käynti olla nopeastikin..
 
Mulla vasta viikolla 37 synnytys-ja kokoarvio äitiyspolilla, vaikka radilainen olenkin. Mulla vain tunnin arvo heitti sokerirasituksessa ja kaikki arvot pysyneet alle raja-arvojen kerran kuukaudessa 3-4 päivää mitattessa. Ja paino vieläkin alle lähtöpainon. Nyt ollaan viikolla 30.
 
Mä oon onnellinen että oon radin takia seurannassa mammapolilla (kaks arvoa ylittyi hieman rasitukses) kun kaikesta huolimatta vauva on isokokoisempi viikkoihin nähden vaik radissa on ruokavaliohoito riittääny pitämään vs-arvot alle rajojen ja paino on laskenut koko raskausajan
 
Mulla oli paastoarvo rasituksessa 5.4 eli yhdellä yli. Muut arvot oli reilusti alle. . Kotona olen mitannut paastoarvoa kolmena aamuna ja ollut 4,4-4,7. Ei siis korkealla. Paastoa ollut 7-9 tuntia. Eilen söin hyvin hiilaripitoisen päivällisen ja iltapalan ja sain vain tuon 4,7 arvon. Pitää kokeilla vielä syödä herkkuja joku päivä ja kattoa mitä tapahtuu. :)
 
Mulla tuli paastosta kanssa se radi, kun oli 6.1. Mutta kotimittauksessa arvot olleet todella hyvät, jos ne alkaisi enemmän ylittää niin sitten vasta mua seurattaisiin äippäpolilla enemmän... Nyt vaan lähettelen sinne sähköpostilla 2 viikon välein noita tuloksia..
 
Tällä kertaa oli nopeaa toimintaa.. Neuvolasta laittoi toissapäivänä lähetteen niin tänään oli jo kutsukirje postilaatikossa äitiyspkl:lle..
Lääkärin vastaanottoaika, mut ei kyl tietoa et mitä siel tehdään.. Ens viikon torstaina olis aika.. :)
 
Todennäköisesti ultrataan. Täällä ainakin taitaa olla lähes rutiinia et jos äitiyspolille on aika lääkärille niin ultrataan :D No mut joo, se taitaa olla muutenkin teidän tapauksessa se ainut mitä voidaan tehdä raskauden seurannan tehostamiseksi, että kurkistellaan ajoittain vauvan vointia ja istukan toimintaa.
 
Nyt on käyty toisessa kontrolliultrassa, johon sain lähetteen, kun sf-mitta ei ollut kasvanut riittävästi. Vielä varattiin uusi aika, kun ei lapsi kasva riittävästi. Voi apua, asiasta googlailu ei helpota kyllä yhtään ja möröt vaan kasvaa mielessä mitä kaikkea se voikaan meinata. :sad001
 
Nana, Tutulla oli samaa ongelmaa loppuraskaudesta ja sen takia synnytys käynnistettiin muistaakseni rv 34. Pieni poika syntyi, mutta ei mitään vikaa lapsessa ja pian alkoikin kirimään. Ohitti kasvussa meidän samanikäisen reilun vuoden iässä vaikka lähtömitoissa oli eroa melkein 2kg ja 5cm..
 
Takaisin
Top