Neuvola- ja ultrajuttuja

En mäkää ymmärrä et pitää kaiken olla niin sukupuolineutraalia tai anonyymiä; koht kellekää meistä ei kerrota edes laitoksella kumpi sieltä synty, tyttö vai poika :grin Ja ne potilaat lääkärin pitää kait pyytää huoneeseen oireiden perusteella :laughing002

Mul ois seuraava neuvola 29.10 ja jännittää jo valmiiks onko paino siirtyny seuraavalle kymmenelle. Sit mä painaisin enemmän ku koskaan ennen eikä ajatus miellytä. Viimeks näytti vaaka 88 ja risat. Herkuttelusta tykkään kyllä ja tänääki tullu leivottua. Mut silti mä myös liikun enemmän ku aiemmissa raskauksissa.
 
Mä alan kehittämään itselleni paniikkia. Viime neuvolassa kun reilu viikko sitten oli sf-mitta pamahtanu kolmessa viikossa 21-29 senttiin niin nyt rupesin googlailemaan liiasta lapsiveden määrästä koska viime yönäkin heräsin siihen että oli vaikea hengittää vaikka olin kyljelläni. Ja tuntuu että sen neuvolan jälkeen tää maha on kasvanut entistä nopeempaan. Siis mun maha ei silminnähden kyllä ole mikään kamalan iso, jostain syystä kohtu on vaan niin korkea tai jotain, ei siis ulospäin pullota mielestäni erityisen paljoa. :eek: Terkka sanoi että ei hätää jos tasaantuu mutta musta tuntuu että paisun vaan ja tukala olo lisääntyy. No viikon päästä on neuvolalääkäri niin ehkä siellä selviää lisää.
 
Ultrassa tiistaina kaikki oli ok, tämänhetkinen painoarvio 1,5kg ja sitten taas 3 viikon päästä uudestaan.
Vähän alkaa jo jänskättää kun ei enää ole kuin 11 viikkoa laskettuun :eek: Hirmu nopeasti aika mennyt!
 
Sf-mitasta sen verran et myös mulla oli nyt joku ihme harppaus. Neljässä viikossa kasvanut 22cm 28cm ja mulla ei kuitenkaan ollut painoa tullut grammaakaan samassa ajassa. Ja tänään 27+5. Terkka ei ollut yhtään huolissaan, enkä kyllä itsekään osaa murehtia asiasta. Kyllä se kasvu tästä tasoittuu! ☺
 
Mulla oli eilen neuvola, jossa mitattiin vihdoin sf mitta ja se oli 22.5cm ja nyt mennään 27+3
 
Mulla oli tänään neuvola ja sf-mitta oli 29,5cm. Viikkoja on 30+6
 
Merkataanko teillä muilla se sf-mitta äitiyskorttiin? Täällä ei näemmä ole tapana ja nyt en itse yhtään muista mitä se on ollut niillä parilla kerralla kun se on mitattu.. :eek: Pitää varmaan kysäistä kun on seuraava neuvola
 
Miur, kyllä mulla on ainakin terkka merkannut s-mitan äitiyskorttiin. Ei sitä muuten muista itse ja saa myöhemmin siitä itsekin sitten katsella.
 
Miur, Täällä merkataan korttiin. Kortissa olevalle käyrälle sa merkata itse halutessaan kun neuvola käyttää vaan koneelta käyrää. Terkkari näyttää kyllä aina käyrän näytöltä. Niin ja lukee se mitta omakannassakin.
 
Täs raskaudes neuvolantäti on myös täyttäny sitä äitiyskortin sf-käyrää :) Sama täti oli viime raskaudessaki mut silloin piti ite täyttää se käyrä sielt jos vaan halusi.
 
Ei mulla merkattu keskiviikkona kun ekan kerran mitattiin... Ei kans kuulemma oo tapana merkkaa siihen korttiin mut voi ensi kerralla laittaa ne...
 
Juu siis toi korttiin merkkaaminenhan on nykyään aika merkityksetöntä kaksoiskirjaamista kun kaikki tulee koneelle kuitenkin. Mutta kiva muisto itselle kun voi kortteja katsella sit myöhemminkin. Toki nykyään saa omakannastakin noita tekstejä itselle, mut ei se ole sama asia.
 
Onkohan tuo omakanta vielä toisilla paikkakunnilla jotenkin ns. täysin lapsen kengissä, kun ei mulla ainakaan näy siellä mitään laajempaa tietoa esim. neuvola tai lääkärikäynneistä!? Ainut, mitä siellä on, niin on päivämäärä ja paikka, sit hoitaneen lääkärin/hoitajan nimi ja sit käynnin syy/diagnoosi yhdellä sanalla. Tyyliin "raskaus"... Ei siis esim. neuvolakäynneistä löydy mitään mittoja tai arvoja tai kuvausta siitä, mitä kyseisellä käynnillä on tehty tai tutkittu. Ei ole sokerirasituksen arvoja jne. Ilmeisesti osalla sieltä löytyy tosi paljon ja tarkkaakin tietoa? Tiedättekö onko tuonne omakantaan tarkoitus tulla jossain vaiheessa näkyviin myös kaikki vanhat terveystiedot ja käynnit vai pelkästään nämä, jotka on ollut ns. omakannan käyttöön oton jälkeen?

Haluisin tosissaan päästä joskus lueskelemaan, mitä musta on sinne tietokantaan kirjattu. Jäi joskus aika paska fiilis, kun pitkän harkinnan jälkeen uskalsin mennä silloiselle kouluterkkarille puhumaan/avautumaan itselleni tosi merkityksellisestä ja suuresta huolenaiheesta. Ei ilmeisesti ymmärtänyt miten iso asia se mulle oli ja satuin huomaamaan, kun hän kirjotti sinne järjestelmään "puhkeaa täysin yllättäen itkuun ilman syytä". Enpä käynyt sen käynnin jälkeen enää terkkarilla...
 
Musta_lammas, Ei sinne tule varmaan ikinä vanhoja tietoja. Mutta niitähän voi pyytää paperilla itselleen jos haluaa. Periaatteessa tuonne omakantaan tulee tällä hetkellä kaikki mitä kirjataan lääkärinteksteihin tai hoitajan kirjoittamana ns HOI-lehdelle. Ilmeisesti teillä ei sit sinne kirjata tuon kummemmin, mikä on kyllä hassua, koska ymmärtääkseni sen pitäisi olla ihan yleinen käytäntö.. Hyvin lyhytsanaisesti mullakin th sinne on kirjoittanut, mutta kaikki perusmittaukset on aina ja sen lisäksi muutamalla sanalla mistä muuten on puhuttu tms.
 
Mulla on esim kirjattu tuonne viimeksi siitä kun th soitti mulle tiistaina sokerirasituksen tuloksista:

Hoidon toteutus
Etäkontakti
Sokerirasituksessa I 5,5 mmol/l, II 9,5 mmol/l, III 8,6 mmol/l eli I ja III arvot patologiset. Aloittaa 6 pvän kotiseurannan. Lyhyesti puhelimessa nyt ohjeistettu. Ensi viikolla neuvola-aika.

Tuota edeltävästi oli toki päivämäärä, th:n ja neuvolan nimi jne.
 
Taas on kuukausi kulunut edellisestä neuvolakäynnistä. Ensi viikolla päästään esikoisen kanssa "yhteisajalle" hän saa rokotuksia ja äiti kuulla vauvan sykkeitä. Missähän vaiheessa käyntejä alkaa tulla tiheämmän? Mulla siis se neuvola on nyt tiistaina rv 31+0. Ja oisinko mä nyt neljä kertaa käyny neuvolassa :D
 
Multa löytyy paljon tähän raskauteen liittyviä asioita sieltä "äiti hyvin huolissaan sokerirasituksen tuloksista" tuo jäi mulle jotenki mieleen niistä sen kirjotuksista. :Dd ja sitku soitti mulle keskiviikkona vielä sen neuvola käynnin jälkeen niin sielä luki "puhelun aikana äiti jo levollisemmalla mielellä" tms.. :D
 
Marianne, Neuvolakäyntejä alkaa tulla tiheämmin varmaan ton sun seuraavan neuvolan jälkeen tai viimeistään kun äitiysloma alkaa eli n. rv 35 alkaen. Mullahan on kans ollut vasta ihan muutama neuvolakäynti. Oliskohan neljäs nyt maanantaina jos ei lääkärikäyntejä lasketa joista vaan yksi on ollut rutiinikäynti. Tosin mullahan on vasta 27+6 nyt eli periaatteessa olen yhden käynnin verran sua jäljessä muutenkin.
 
Raskaudenajan tarkastukset tehdään tavallisesti 4 - 6 viikon välein, 30. raskausviikosta alkaen 3 - 5 viikon välein ja 36. - 37. raskausviikosta alkaen joka toinen viikko. Jos tarvitaan erityisseurantaa, tarkastukset ajoitetaan tiheämmin.

Tuollain lukee meidän kaupungin sivuilla äitiysneuvolakäynneistä.
 
Mulla on tähän asti ollu 3-4vko välein neuvolakäynnit ja seuraava rv 31, kahden viikon päästä, josta jatkossa kahden viikon välein. Ihan hyvä, kun näin tiheään pääsee käymään :) Terkka ihmetteli vaa ettei mulla ole enempää ultrakäyntejä, kuin noi kaksi virallista. Ei se kätilö ainakaan puhunut, että olisi jatkokontrolleille tarvetta. Ku ei ole radia tms. Mutta olis se kokoarvio lähempämä ihan kiva!
 
Takaisin
Top