Neuvola- ja ultrajuttuja

Ikävä juttu Pautu!

Lääkäri nvl käyty. Mähän oon yleensä semmonen keskivertopulliaskäyrää menevä. Paineet alhaset, pissa puhdas, hemoglob hyvä, lapsi rt jne. No, toissakerralla oli sokerit yhellä plussalla, viimeks puhdas ja nyt kahella plussalla (what?). Painoa on tullu koko raskaudessa 12 kg ja mä kun olin liian hoikka (kiitos imetyksen ja km) raskauden alkaessa nii se on vaan hyvä. Mutta jumantsuikka, tää mun pojuni majaili siellä peppu alaspäin!!! Esikoinen oli aina pää alaspäin ja niin tääki tähän asti. Liekö viime yönä kääntynyt...

Soittivat äsken TYKStä tarkistus, synnytystapa-arvio ja kääntöaikaa perjantai-aamuksi. Oujee!
Niin ja esikoisesta oli näillä viikoilla vielä paikat kiinni eikä kypsyny niin kyllä nuo vihlonnat yms on työtään tehny. Nyt oli 1cm auki, kohdunkaula pehmennyt ja 2cm jäljellä. Lääkäri totesikin et täähän on tosiaan alhaalla. Ja sitten ihmetteli et ompa oudon alhaalla vaikka on pepputarjonnassa.

Mitähän tästä ajattelis?
 
Mulla on 29.12.2015 synnytystapa-ja kokoarvio Tyksissä radin takia. Mulla ei ole ollut arvoissa mitään häikkää loppuraskaudessa sen jälkeen, kun yhden kerran oli viikolla 14 pissassa sokeria. Sitten sain radi-diagnoosin, kun tunnin arvo ylitti raja-arvot sokerirasituksessa. Sokereita mittailen kerran kuukaudessa 3-4 päivää. Yhden ainoan kerran on tunnin arvo ylittynyt viimeksi mitattaessa. Paino pysynyt koko ajan samana tai 1-1,5 kg alle lähtöpainon.
 
Jadeiitti, No voihan pepputarjonta sentään.. Toivottavasti kääntyy vielä itsekseen ennen perjantaita. Ja mitä tulee noihin sokereihin pissassa. Mulla on todettu tässä raskaudessa radi ja mittailin verensokereita (arvot hyviä) kun pissassa oli tosi paljon sokereita. Äitiyspolilla diabeteskätilö sanoi, että todella harvoin raskaudessa sokerit pissassa kertoo diabeteksestä vaan yleensä syy on hetkellisessä verenkiertohäiriössä munuaisissa ja se taas on toooodella yleistä raskauden aikana. Se vaan sattuuko tuo häiriö osumaan juuri siihen hetkeen kun antaa pissanäytteen on eri juttu. Eli ilmeisesti lähes jokaisella olisi tuota ongelmaa jos joka pissa seulottaisiin :D Ihmettelin siis itse miten mun verensokeri voi olla 4.5 samaan aikaan kun pissassa on sokerit kolmella plussalla.
 
Kiitos Aphrael tästä vastauksesta, selvensi paljon tilannetta!
Oon yrittäny juoda runsaasti nyt raskauden aikana mut silti vähän huolestuttaa... ja toi verenkiertohäiriö kuulostaa aika uskottavalta, kun jotenkin on semmonen olo et kohtu painaa tuolla jo aika lailla sisäelimiä. Tai no, tässä raskaudessa mua on välillä sattunu tonne missä kuvittelen munasarjojen olevan. Kuulemma vaan kiinnikkeet venyy.

Ihanaa, nyt mä uskallan syödä noi karkit tosta :)
 
Mulle taas on ihmetelty että vaikka mulla ruokavaliohoitoinen radi on niin ei koskaan oo ollu sokerit plussalla pissassa, ja toisille ihmetellään että vaik radia ei oo niin silti sokerit on plussalla pissassa, jostain luin että joillakin vaan munuaiset päästää sokeria lävitse raskausaikana niin että sokerit nousee plussalle vaik radia ei oiskaan.
 
Maajo, Joo siis ilmeisesti juuri silloin on kyse siitä lyhyestä verenkiertohäiriöstä kun sokeria pääsee pissaan vaikka verensokeri olisi kunnossa oli sit radia tai ei. Mä olen esikoisen raskauden loppuvaiheessa joutunut sokerirasitukseen kun oli kertaalleen sokerit plussalla, toisessa raskaudessa ei ollut kertaakaan ja nyt on ollut parilla kerralla. Kyllä ihmisen elimistö vaan on hämmentävä!
 
Huih sentin auki eikä kohdunkaulaa enään ole! Ja tosiaan voin tän raskauden supparit laskea yhdellä kädellä! Puhuin että voiko tää syntyä matkalle kun on jo niin tuloillaan niin mies lääkäri totes että noo synty se jeesuskin heinätallissa :) kiva!

Muuten junjorilla paino tms kaikki nätisti keskikäyrillä, vettä ehkä vähän paljon mutta ei kuitenkaan yli rajojen ja käynnistystä ei harkita!
 
Täällä äitipolilla käyty asentoa tarkistamassa.. :) oli pieni kääntynyt itsekseen raivotarjontaan joten ei edes tarvetta kääntöyrityksille joista tosin olisin kieltäytynyt.. Mut nyt sit odotellaan luonnollista käynnistymistä, jos ei ennen laskettua tule niin silloin olisi seuraava kontrolli..
Muuten kaikki hyvin, hyvin kasvanut.. Kokoarvioksi antoi 2700g.. :)
Kysyin tuosta kohdunkaulan tarkistuksesta kun tämän käynnin vuoksi jäi tuo oman neuvolalääkärin käynti väliin, niin oli lääkäri sitä mieltä että turha sitä on tutkia kun tilanne elää joka päivä suuntaa jos toiseen.. o_O No näillä mennään..
 
Mä kans kävin tänään äitipolilla ja pörriäinen oli kääntyny rt:hen, mut kasvaa hurjaa kyytii joten käynnistys heti joulun jälkeen, toivottavasti nyt sit tulis jomotiksia ja supistuksii et paikat alkais kypsyy lisää.
 
Jännät paikat mut eikait tässä mitään :) kyyl mä sit tuun hehkuttaa kun lähdön hetki koittaa! Voihan se olla että moni teistä ehtii ensin :)
 
Perätilakontrollissa käyty ja valitettavasti siellä se poju kölli edelleen perätilassa.
Pepun se oli tunkenu niin tiiviisti sinne lantioon, ettei kännösyritykset auttaneet. Painoarvio oli 2500 ja laskettuna aikana alle kolme kiloa. Sain ajan kontrolliin reilun viikon.päähän ton painon takia ja sektioajan 4.1 lantion ollessa liian kapea perätilasynnytykseen. Se lantion mittaus ja kääntöyritys ei kyllä olleet mitään kivaa... auts.
 
Keskiviikkona oli rv 36 ultra, edelleen ollaan rt:ssä. Painoarvio keskiviikkona oli jo 3200g ja syntymäpainoksi lääkäri veikkasi noin 4 kiloa :eek: Kuulostaa omaan korvaan kyllä niin järjettömän kokoiselta :confused: Itse kun olen suht pienikokoinen vielä niin nyt alkoi sitten ensimmäisen kerran jännittämään synnytys.
 
Mulla oli torstaina neuvolassa paineet noussut. Pissassa ei mitään ihmeitä, mutta joululoman sijaan pääsen vielä ensi viikolla neuvolaan käymään. Turvotusta tullut ihan hurjasti. Viikossa tullut painoa lisää 2kg! Siltä kyllä tuntuukin. Ihankuin kävelisi 20kg painovyön kanssa... Nilkat ja varpaat ja sormet on ihan pallot ja tänään kävellessä tuntui inhottavalta.
Pojalla kaikki hyvin, raivotarjonnassa, kokoarviota ei neuvolalääkäri osannut sanoa, on kuulemma niin huono tunnustellen arvioimaan, mutta sf-mitta on yläkäyrällä ja itse olen ollut melkein 4kg syntyessäni joten sanoi, että tuskin tulee mikään pieni olemaan. :p
 
Miur ja Mariel teidän vauvoihin verrattuna mun onkin sitten pikku hippiäinen.

Toivottavasti ei Mariel kehity raskausmyrkytykseksi ja laskis tuo turvotus. Tulis edes kylmempi keli niin sekin auttais.
 
Toivottavasti Mariel tosiaan ihan normaaleja loppuraskauden juttuja. Mullakin on nyt tiiviimmin seurattu kun paineet alkoi kohoamaan ja turvotus lisääntyi. Myös paino pompsahti jollain viikolla tosi paljon, mutta nyt on taas n viikon verran ollut paineetkin parempana..turvotus tosin on edelleen jotain aivan järkkyä.
 
Tänään katsoivat pissan tyksissä ja oli taas puhdas. Eli nyt on ollu peräkkäin plussalla, puhdas, kahella plussalla ja puhdas. Taidan uskoa siihen munuaisten verenkiertohäiriöön!
 
Takaisin
Top