Sinna, en tiedä onko nyt liian myöhäistä sun viikkoihin nähden pyytää lähetettä pelkopolille. Mulla ainakin kävi niin, että olin kysellyt neuvolasta useempaan otteeseen paino-arviota tehtäväksi ja siihen aina vastattiin että ei ole tarvetta. Mikä tietysti on sinällään ihan ymmärrettävää, kun sf-käyrä on mennyt tasan keskikäyrällä koko raskauden ajan. Kuitenkin vauvan mahdollinen iso koko (ja koko synnytys muutenkin) on aiheuttanut pelkoa ja jännitystä koko raskauden ajan, omasta pienestä koosta ja miehen isommasta koosta johtuen. Mies on ollut isokokoinen syntyessään, ja isänsä kuulemma 5kg (!). Pelkopolille sainkin lähetteen synnytyspelosta vähän mainitsemalla. Eilen kävin, ja kätilö itse ehdotti että kävisin vielä lääkärillä ultrattavana ja painoarviossa varmuuden vuoksi, jos se helpottaisi suhtautumista synnytykseen. Tuntuu itsestä ainakin helpottavalta kun saa varmuuden asiaan. Lisäksi kätilön kanssa tuli juteltua pelkojen lisäksi paljon käytännön asioista synnytykseen liittyen, mikä antoi ainakin itselle vähän varmuutta. Neuvolassa en minäkään ihan hirveästi ole saanut tietoa tai keskustelua synnytykseen liittyen, mutta toisaalta kun olen tiennyt meneväni pelkopolille juttelemaan, en ole sitä itsekään hirveästi kysellyt. Ja viime tapaamisella terkkari kysyi synnytyksestä, mutta todettiin molemmat, että yksityiskohtaisempaa keskustelua tulee varmasti käytyä siellä pelkopolilla. Niinkuin tulikin.
Ja neuvolassahan voi käydä itsekin mittaamassa verenpainetta jos tuntuu, että olisi tarvetta! Helsingissä ainakin on myös viikottain avoin neuvola, johon voi käsittääkseni raskauden seurantaan liittyenkin mennä.
Mustakin kuulostaa että aika harvoin olet päässyt neuvolaterkkaria tapaamaan, mutta itselläkin on ollut edellinen käynti 20.11 ja nyt seuraava oli 30.12, eli 5 vkoa siinäkin tuli väliä. Välissä tosin oli neuvolalääkärin tapaaminen.