Neuvola- ja ultrajuttuja

Sinnna kannattaa ihan tehdä tosta toiminnasta valitus, eli jos ei muuta niin potilasasiamieheen yhteys. Kyllä sen seurannan todella pitäis olla tiheempää näin loppuraskaudessa odotti sitten ensimmäistä tai toista.
 
Sinna, en tiedä onko nyt liian myöhäistä sun viikkoihin nähden pyytää lähetettä pelkopolille. Mulla ainakin kävi niin, että olin kysellyt neuvolasta useempaan otteeseen paino-arviota tehtäväksi ja siihen aina vastattiin että ei ole tarvetta. Mikä tietysti on sinällään ihan ymmärrettävää, kun sf-käyrä on mennyt tasan keskikäyrällä koko raskauden ajan. Kuitenkin vauvan mahdollinen iso koko (ja koko synnytys muutenkin) on aiheuttanut pelkoa ja jännitystä koko raskauden ajan, omasta pienestä koosta ja miehen isommasta koosta johtuen. Mies on ollut isokokoinen syntyessään, ja isänsä kuulemma 5kg (!). Pelkopolille sainkin lähetteen synnytyspelosta vähän mainitsemalla. Eilen kävin, ja kätilö itse ehdotti että kävisin vielä lääkärillä ultrattavana ja painoarviossa varmuuden vuoksi, jos se helpottaisi suhtautumista synnytykseen. Tuntuu itsestä ainakin helpottavalta kun saa varmuuden asiaan. Lisäksi kätilön kanssa tuli juteltua pelkojen lisäksi paljon käytännön asioista synnytykseen liittyen, mikä antoi ainakin itselle vähän varmuutta. Neuvolassa en minäkään ihan hirveästi ole saanut tietoa tai keskustelua synnytykseen liittyen, mutta toisaalta kun olen tiennyt meneväni pelkopolille juttelemaan, en ole sitä itsekään hirveästi kysellyt. Ja viime tapaamisella terkkari kysyi synnytyksestä, mutta todettiin molemmat, että yksityiskohtaisempaa keskustelua tulee varmasti käytyä siellä pelkopolilla. Niinkuin tulikin.

Ja neuvolassahan voi käydä itsekin mittaamassa verenpainetta jos tuntuu, että olisi tarvetta! Helsingissä ainakin on myös viikottain avoin neuvola, johon voi käsittääkseni raskauden seurantaan liittyenkin mennä.

Mustakin kuulostaa että aika harvoin olet päässyt neuvolaterkkaria tapaamaan, mutta itselläkin on ollut edellinen käynti 20.11 ja nyt seuraava oli 30.12, eli 5 vkoa siinäkin tuli väliä. Välissä tosin oli neuvolalääkärin tapaaminen.
 
Mulla oli ensimmäisen kerran proteiinia virtsassa yhden plussan verran, aiemmin ei ole ollut mitään. Terkkari kuitenkin oli sitä mieltä, ettei se ole vielä hälyyttävää eikä vaadi seurantaa, varsinkaan kun kävin samana päivänä jättämässä labraan virtsanäytteen virtsatietulehdusepäilyn takia. Kuulemma niistä labranäytteistä tutkitaan tarkemmin proteiinitkin.
 
Vuanne, Juu labraan jätetyt pissanäytteet tosiaan tutkitaan tarkasti myös proteiinien osalta. Neuvolassa jätetty näyte on enemmänkin suuntaa antava. Itse juuri alkuviikosta vein näytteen labraan kun on ollut ylävatsakipua ja päänsärkyä niin tuolla tavalla poissuljettiin raskausmyrkytys ainakin tässä vaiheessa. Neuvolaan kun soittelin noista oireista niin terkkari sanoi heti ettei kannata edes neuvolaan käydä näytettä jättämässä vaan viedä suoraan labraan ja etenkin kun mulla on mahdollisuus kotona seurata verenpainettakin.
 
Mullakin on ollut päänsärkyä, mutta mulla myös on migreeni ja omasta mielestäni on ollut useimmiten kyllä selkeesti migreenikipua. Sitä vain ei ole ollut raskauden aikana ollenkaan ennen nyt paria viime viikkoa! Mutta verenpaineet on ollut ihan hyvät, onneksi. Ja hyvä että ne labranäytteet tutkitaan kaiken osalta vaikka lähete näytteisiin olisikin eri syystä. Tai täytyy sanoa että en tiedä mitä siitä näytteestä virtsatietulehdusta varten tutkitaan tai etsitään :)
 
Snälla vieläkö olet sairaalassa?
 
Toi piti kyl laittaa salaselle puolelle ku taitaa snälla kirjotella lähinnä siellä :grin
 
Vuanne, Sulta on siis varmaan pyydetty pelkän bakteeriviljelyn lisäksi myös ns kemiallinen seula jolla määritetään tarkemmin mm mahdolliset proteiinit. Ja tuohon bakteeriviljelyyn sisältyy aina alustava näyte joka tehdään vastaavalla tikulla kuin neuvolassakin.
 
No sepä hyvä juttu :)
 
Takaisin
Top