Neuvola- ja ultrajuttuja

Mulla tänään äitiyspolikäynti. Vauvan kokoarvio oli 2,8 kg ja hän on raivotarjonnassa. Alatiesynnytys pitäisi onnistuu. Kohdunkaulaa jäljellä 3cm ja kohdunsuu sormelle auki. Sokereita pitäisi mitata joka viikko loppuun asti. Seuraava kontrolli 12.1, jos ei vauva ole syntynyt sitä ennen. Laskettuaika vasta 15.1.2016.
 
Kävin tänään ultras ja painoarvio nyt rv36 oli 3,5kg. Tayssiin tulee vielä lähete ja jos painoarvio sielläki huitelee yläkanttiin niin käynnistykselle menee sitte. Eli oletan nyt et viimestään neljän viikon päästä täälläkin on pikkunen, hui!

Mut onko jollain kokemusta miten ison vauvan paino on synnytyksen jälkeen lähtenyt kehittymään? Et saako sen pidettyä normaalina kuinka?
 
Riippuu varmaan mitä tarkoitat isolla vauvalla. Mulla siis nuorimmainen oli 3990g syntyessään (pidän ihan normaalikokoisena kyllä) ja paino laski ns normaaliin tapaan. Ja lähti uudelleen nousuun ihan vain rintamaidolla. Ei kai lapsen syntymäpaino siihen vaikuta miten paljon laskee syntymän jälkeen. Enemmänkin varmaan se vaikuttaa milloin äidillä nousee maito ja miten hyvin lapsi jaksaa syödä.
 
Mulla äitiyspoli ja synnytystapa-arvio vasta 7.1. eli rv 38. Vähän jänskättää kun ei ole mitään hajua vauvan koosta, muutakun että "hieman normaalia isommalta tuntuu". Sf mitta huidellut yläkäyrällä koko raskauden ajan. :)
 
Kaikki hyvin neuvolassa :) painon noususta ei tullut nipotusta eikä mitään vaikka verenpaineet oli 140/100... lueskeltiin lääkärin tekstejä parin viikon takaa ja revettiin nauramaan ku siellä luki että synnytys on ihan käsillä :) seuraava aika olis 13.1 ja toivottavasti silloin jo kotikäynti kun vauva on maailmassa!
 
Neuvolassa käyty.. Nyt 39+2.. Kaikki hyvin, paino oli noussut 1300g.. Siis viikon aikana.. Tosin ihan huoletta tuli jouluna syötyä ja herkuteltua.. Painosta ei terkka edes kyl sanonu mitää, totesi vain et hänellä itsellään joulun aikana oli paino noussut pari kiloa.. :)
Seuraavaa käyntiä ei edes suunniteltu kun tämä ei ollu omahoitaja ja äitipolille laskettuna päivänä aika eli 4.1. Sovittiin et soittelen maanantaina ku tietää enemmän tuon poli käynnin jälkeen jos ei oo pieni päättänyt tulla ennen sitä.. :)
 
Neuvolasta tulin juuri ja ekaa kertaa sain painoarvion. Nyt rv 37 ja painoarvio 3700g. Mitenkä muilla, kellä arvioitu isokokoista vauvaa? Olen pienikokoinen, joten nyt alkoi kyllä jänskäämään...
 
Meidän vauva tulee varmaan olemaan iso vauva kun esikoinen oli jo 53cm ja 4,340kg (ja minulla on nyt isompi sf mitta). Mutta vaikka hän oli niin iso niin synnytys meni loistavasti :) koko synnytys oli 6 tuntia ja ponnistusvaihe oli vaan 15min. Joten olen valmistautunut siihen että tämä vauva on ainakin yhtä iso kun esikoinen :D
 
Neuvolalääkäri oli ja ei ne siellä ultranneetkaan =(. Minkäänlaisesta kokoarviota tai synnytystapa-arviota ei ole tulossa kun sf mitta on keskikäyrän tuntumassa. Onko täällä muita jotka menevät "vain näin", eikä ole mitään ultria yms tehty alkuraskauden jälkeen? Tuntuu hassulta, että ei edes synnytystapaa kysellä tms. Minkäännäköisiä toiveita synnytyksen suhteen tai ohjeita tai mitään muutakaan puhetta ei ole ollut, eikä tule. Minulla oli neuvola nyt eilistä ennen 6 viikkoa sitten ja nyt ei tule ehkä tota viimeistäkään ennen vauvan syntymää. (?!?!?)

Olo on kuin hyppäisi avantoon tietämättä mitä tapahtuu. Kuitenkin esikoinen on kyseessä. Suoraan sanottuna en antaisi kovin kohtalaista palautetta mun toteutuneista neuvolakäynneistä..
 
Täällä sai arvion vauvan pään koosta, mutta ei muuta. Ei sisätutkimustakaan. Mulla kyseessä jo 3. lapsi.
 
Sinnna kuulostaa kyllä erikoiselta tuo kuin vähän sulla on ollut nla-käyntejä loppuraskaudessa. Onko sulle puhuttu imetyksestäkään tms. yhtään mitään? Anna palautetta neuvolaan tuosta, ehdottomasti. Jotenkin voisin uudelleensynnyttävän kohdalla ymmärtää, mutta että esikoista odottavaa, niin kuulostaa kyllä ihmeelliseltä.
 
Neuvolasta tulin juuri ja ekaa kertaa sain painoarvion. Nyt rv 37 ja painoarvio 3700g. Mitenkä muilla, kellä arvioitu isokokoista vauvaa? Olen pienikokoinen, joten nyt alkoi kyllä jänskäämään...

Mulla oli toissapäivänä ultraan aika korkean sf-mitan takia. Rv36 ja painoarvio 3500g. Vauva oli kuulemma ihanteellisessa asennossa, joten gynekologi sai hyvin mitattua sanojensa mukaan. Eli tuskin mulla kauheesti lukema heittää. Veikkas et kyllä sieltä yli 4kg on tulossa. Oliks se nyt sitte äitiyspoliklinikka jonne laitto lähetteen ja siellä mietitään mitä tehdään, jos painoarvio edelleen korkee. Hän veikkas et käynnistykseen tää tulis menemään ellei synny ennen laskettua aikaa. Kieltämättä kyllä kauhistuttaa nää kaikki puheet käynnistyksestä ja mitä jos ei onnistukkaan synnyttää alakautta vaikka lantiolla pitäis olla kokoo isollekin vauvalle. Ja viikko sitten mulla oli neuvolalääkäri, joka tunnustellen veikkas, että ei oo iso muttei pienikään. Onneks sain ultraan ajan nii selvis asia paremmin!
 
Mulla myös ens viikolla äitiyspoli, että eiköhän siellä sitten selviä enemmän. Oisin halunnut "normaalin" synnytyksen, mutta eiköhän tää mene käynnistykseen tai sektioon.
 
Minniliini juu ei ole puhuttu. Siis mitään ei ole puhuttu synnytykseen (mihinkään siihen asiaan siihen liittyen). Kotikäynnistä sain tietää kun itse kysyin. Eikä mitään siis vielä imetykseen tai vauvan hoitoon liittyen, tosin se nyt voi ollakin vasta myöhemmin. Mutta nyt jälkikäteen ihmettelen, että käyntejä ei neuvolassa ole oikeastaan ollenkaan loppuraskaudesta (1-2 käyntiä vikan 10-12vk aikana..)

Neuvolalääkäri oli hieman huolissaan muutamasta oireesta ja oletti, että loppuraskaudesta on 1krt/vk tapaaminen (mitä minun th:kin sanoi tulevan aijemmin. En sitten mitään tajunnut siinä sanoa). Minulla ei ole kotona verenpainemittaria. Lääkäri meinasi siis, että jos kehittyy raskausmyrkytys niin viikottaisilla käynneillä sen saisi kiinni.. Noh, täytyy soittaa ja sanoa että laittavat edes yhden ajan sinne. Onneksi kaikki on toistaiseksi mennyt hyvin ja raskaus on ollut melko helppo.
 
Sinnna, on kyllä tosi outoa että sulla on käyntejä noin vähän. Mulla on ollut nyt jo sieltä rv 36 lähtien käynnit noin viikon välein (paitsi joulu oli välissä niin se vähän sekoitti) ja nyt ei tule edes viikkoa ennen seuraavaa käyntiä.
 
Sinnna kyllä yleiskäytäntö on, että loppu raskaudessa (rv36 jälkeen) on käyntejä kerta per viikko tuon raskausmyrkytyksen kehittymisen seurannan takia. Ihan vaikka ei olis mitään oireita/syytä epäillä! Ja sitte lasketun ajan jälkeen 2krt viikko.
 
Hmm.. Meilläpäin nuo neuvolat loppuraskaudessa menee kyllä vko 36 jälkeen 2vkon välein ja viimeiset pari viikkoa sekä la:n jälkeen kerran viikossa.
 
Itseasiassa joo, noin meilläkin menee Aphrael, olin väärässä. Eli vasta 38 jälkeen kerran viikossa
 
Takaisin
Top