Neuvola- ja ultrajuttuja

Mä olen käynyt 4 viikon välein, viimeksi torstaina. Antoi ajan jo 2 vkon päähän ja sanoi et loppuaika näin tiheämmin.. Haluaa ehkä varmistella mun pääkopan jaksamista.. o_O Tää loppuvaihe alkaa kuitenki olemaan varmaan aika raskast ku "joutuu" miettimään noita liikkeitä vähä eritaval ku aiemmal kerral.. tosin onneksi tää on sen verran liikkuva yksilö ettei oo tähän mennessä tarvinu ahdistua asian suhteen..
Kysyi terkka et haluanko pelkopolille aikaa mut kun ei se synnytys itsessään (vielä) pelota..
Esikon kohdal ei täs vaihees neuvolakäynnit ollu näin tiheästi mut muu seuranta oli jo aika tiheää..
 
Pautu, Juu no varsin perusteltua, että sinulla on ollut käyntejä tiheästi ja jo ajoissa tihentyy entisestään. Varmasti huojentaa mieltä kun on seurannassa neuvolan taholtakin eikä pelkästään itse mieti asioita.
 
Täällä kans muuten nyt rv 27 eteenpäin tulee 2 viikon välein neuvolaläyntejä, luulin että joskus rv 35 eteenpäin olis sit 2 viikon välein mut näin kertoi mun neukkutäti ja seuraava aika onki jo 2 viikon päästä.. :)
 
Mullakaa ei kantaan oo kirjattu perusneuvolakäynneistä eikä muuten hammaslääkärikäynneistäkää muuta kuin päivämäärä ja merkintä AAVA eli ei edes sitä mikä käynti ollu kyseessä. Ainoostaa PHKS:ssä tehdyt ultraukset on kirjattu tarkoin tiedoin ja lisäks sokerirasituksen tulokset ja 4h pissan tulokset.
 
Jännä kyllä, että noissakin on noin paljon vielä vaihtelua. Tarkoitus kuitenkin on, että esim toisen paikkakunnan päivystyksessä voitaisiin tarvittaessa (ja jos on itse luvan antanut) lukea tietoja tuolta arkistosta. No kai nämä on näitä siirtymäajan juttuja.
 
Jaa a, minullakaan ei näy mitään rokotetietoja sunmuuta. Nyt neuvolakäynnit näkyy. Jouduin noita rokotetietoja hakemaan KANSALLISARKISTOSTA paperisena, heh. Oikein museokamaa, jossa sain ROK-lehden jossa käsinkirjoitettu merkinnät
 
Meillä täällä on kyllä eroa ensiodottajan ja sit niiden välillä kenellä tulossa toinen/kolmas/jne lapsi siis noissa käynneissä. Mulla on radi eli pitäs olla jo senkin puolesta tiiviimmin neuvolakäyntejä, mut eipä oo. Taitaa ne vaan luottaa että ite olen yhteydessä jos on jotain aihetta, muuten sit vaan harvakseltaan tsekkailevat.
 
Itse oon ensiodottaja ja neuvola-ajat on n.1kk välein, eli ei nyt mitenkään kovin usein..
 
Minä myös ensi odottaja... :) en sit tiiä mikä siinä on et mulla tulee nyt 2 viikon välein noita neuvola käyntejä.. :)
 
Esikoista odotan ja tosiaan neuvola-ajat olleet noin kuukauden välein. Nyt terkka tihensi välejä ja viime keskiviikkona kävin ja seuraava aika on ens viikon keskiviikkona, eli kahden viikon välein. Edellisten käyntien välissä 2,5 viikkoa. En tiedä vaikuttaako tähän se, että olen pikkukylän neuvolassa, jossa varmaan resursseja yhden odottajan seuraamiseen on enemmän kuin isommissa kaupungeissa.

Istunhan minä yleensä sen tunnin turisemassa siellä huoneessa terkan kanssa kaikesta maan ja taivaan väliltä mitä mieleen vain tulee. Tai lähinnä terkka juttelee ja minä toimin kuunteluoppilaana. Kyseessä siis vanhempi naisihminen, joka on ollut neuvola-tätinä ja terveydenhoitajana meidän kylällä jo silloin 30 vuotta sitten, kun itse olin taapero. Hoitanut myös oman isäni, mummoni ja vissiin isomummoni, joten hänellä hyvin tiedossa meidän suvun sairaushistoria jne. Joten juttua riittää, kun hän vertaa tulevaa lasta minuun pienenä ja miettii voisiko raskausoireideni taustalla olla taas joku sukurasitus. :grin

Pitänee tutustua tuohon omakantaan ja käydä tsekkaamassa onko sinnekin kirjoitellut kaikki meidän keskustelut.
 
Mulla oli edellinen neuvolakäynti 13.10. Seuraava on vasta 23.11, jolloin neuvolatäti tulee käymään kotona. Ensi viikolla alkaa sitten perhevalmennus neuvolassa. 6 viikkoa tulee kahden käynnin välillä.
 
Meillä esikoisen kohdal kävi myös terkka kotona yhden käynnin raskauden aikana, samalla käynnillä oli perhetyöntekijä mukana (tällöin oli myös isä paikalla) Perhetyöntekijä oli mukana jotta hänet on nähnyt ja olisi sitten kenties isänkin mahdollisesti helpompi ottaa synnytyksen jälkeen yhteyttä jos mieltä joku painaa tai epäilee äidillä jotain masennuksen kaltaisia oireita tms. Taisivat itse kutsua sitä ennaltaehkäiseväksi käynniksi..
 
Täällä on joku sellainen käytäntö, että on yksi kotikäynti. Ja sitten synnytyksen jälkeen tulee tämä äitiysneuvolan terkkari kerran käymään kotona. Sen jälkeen siirtyy lastenneuvolan asiakkaaksi. Äitiysneuvolat on täällä meiän kunnassa Varsinais-suomessa terveyskeskuksessa. Lastenneuvolat on omia toimia paikkojaan. Äitiysneuvolaan matkaa kotoa 24 km. Lastenneuvolaan 8 km. Lähimpään terveyskeskukseen matkaa 10 km. Meillä terveyskeskus on kolmen kunnan kuntayhtymä. Sitten täällä on yhdistetty paljon pieniä kuntia kuntaliitoksilla. Asun tälläisen vanhan itsenäisen kunnan alueella, jonka äitiysneuvola ei ole omassa kunnassa, vaan toisessa terveyskeskuksessa. Täällä myös lakkautettiin yksi tälläinen pieni terveyskeskus 6/15. Äitiysneuvola sijaitsi ennen siinä terveyskeskuksessa, johon olisi ollut matkaa vain 15 km. Neuvolalääkäri oli mulla 10 km päässä olevassa terveyskeskuksessa. Noista kotikäynneistä en tiedä onko niitä muuallakin, mutta ilmeisesti täällä on sellainen käytäntö.
 
Okei :) kiitos... kuulosti niin hassulta en oo ennen kuullut! Mut näin nää käytännöt poikkeaa kunnittain ja hyvähän se on että huolehditaan!
 
Diabetes- ja äitiyspolikliniikalla käyty ja pelkkiä hyviä uutisia tuli tänään. Vauva voi hyvin ja painaa 1500g, istukka toimii loistavasti. Syntymäpainoarvioksi annettiin noin 3800g. Voin siis olla vauvan suhteen hyvin levollisin mielin. Äidin kullalla kaikki on erittäin hyvin. :Heartbigred

Sitten se itseäni eniten jännittänyt uutinen, kohdunkaula on palautunut 3,6cm ja voin elää normaalisti. :happy7 Sokerit pysyneet niin hyvin kontrollissa ruokavaliolla, että ei tarvitse kuin 2-3krt viikossa seurailla.
 
Täällä ois koti käynti synnytyksen jälkeen jonka hoitaa lasten neuvola mut sekin on vapaa valintainen et jos haluu niin eivät tuu kotiin vaan itse käyttää vauvaa sit neuvolassa ja meillä tää on parempi ratkaisu koitamme takia :D ku se on vieraita kohtaan höyry haluaa vaan rapsutuksia ja huomiota. Ja meillä ei kyl oo matkaakaan tohon neuvolaan ku se on tien toisella puolella :D
 
Meilläkin kotikäynti synnytyksen jälkeen.

Tässä mietin et olis kyllä kiva saada itsekin jotain painoarvioo tällä hetkellä. Mut eiköhän se oo ihan normi painoinen mötkylä... :D
 
Muistaakseni tuo raskaudenaikainen kotikäynti on tässä vastikään ilmestynyt niihin neuvolasuosituksiin. Monessa paikassa siihen ei vaan ole resursseja ja siksi ei järjestetä. Neuvolakäsikirja löytyy netistä ja siellä taisi näistäkin olla. Kannattaa muutenkin tutustua kun siellä on myös sisältöjä lasten neuvolatarkastuksiin :)
 
Takaisin
Top