Milloin velliä/kiinteää (pottua/porkkanaa) maidon sekaan?

Hannan, no tuota mä muistelin. Kun esikoisen kanssa käytettiin osittain korviketta ja muistelin että 4kk iässä vaihdettiin siihen toiseen. Eli mulla oli vain vanhentunutta tietoa, sorry. :)
 
Huomasin eilen että Nania on myös nro 3:ta, jotain juniorimaitoa (?) tmv, en niin tarkkaan kattonu.

Eilen illalla tein tytölle coctailin korvikkeesta ja ensivellistä (muksun peruna-porkkana, ikäsuositus 4kk..). Korviketta laitoin sellasen n. 90ml ja velliä semmoset n. 40ml. Tyttö nukku tosi sikeästi heräämättä sen 4,5 tuntia, jee! :) Tänään annan samanlaisen satsin ja jos sama peli jatkuu niin ei voi olla muuta ku hyvillään ku ei tarvi herätä tunnin välein (ei tyttö eikä äiti) :)
Tyttö on nyt muutenki saanu korviketta enemmän ku aikasemmin (menee n. puoltoista purkkia per päivä). Se näyttää sitä itse haluavan ku ei huoli tissiä mutta korvikepullo menee melkeimpä hotkien! Yritän imettää mahdollisimman useasti että maidontuotanto pysyis yllä, mutta korvike on hyvänä lisänä. Ja nyt tuo iltavelli-maito-sekotus.
 
me aloitettiin viikko sitten vellikokeilu, ihan korvikkeen seassa näin alkuun 10ml riisivelliä ja 60-70ml korviketta. vellin määrä on niin pieni, ettei merkittävää vaikutusta ole ollut syöntirytmiin, vaan se on päivällä edelleen 1-2h ja yöllä n. 2h. joinakin öinä on tullut hyviä 3-4h pätkiä ja tyttö haluaa kuitenkin edelleen unitissin korvikevellinkin jälkeen. me aateltiin lisätä vellin määrää tosi vähitellen, ensi viikolla 20ml velliä ja 50-60ml korviketta ja mä imetän sen minkä pystyn edelleen. koitetaan myös, auttaisko vellin mukaanotto tuohon päiväunien nukkumiseen, meillä tytön päiväunet ovat lyhentyneet alle tuntiin siitäkin huolimatta, saako hän tissiä vai korviketta ennen nukkumaanmenoa ja vaikka päivystän vieressä. iltaisin tyttö huutaa sit väsymystään kun ei saa nukuttua päivällä, yöt menee kohtalaisen hyvin.

meillä käydään tänään taas taistelua toisen tissin syömisestä, tyttö vetäisi jo aamulla ihan hirveän raivarin ja herätti koko huushollin, kun imaisi oikeasta tissistä ehkä kolme kertaa ja vänisi sit, ettei muka tule enempää, jolloin vaihdoin vasempaan ja oikea tissi sit herui siihen malliin, et paita oli edestä maidossa (huoh!). mut periksi ei anneta, tarjoan edelleen tissiä ja korviketta tulee vasta, kun tissiä on syöty.
 
Taaaas täällä hölmönä ihmettelen, mitä riisivellii annatte pikkusille ? Siis merkkii ym meinaan :D oon kaupassa sen hyllyn edessä pihallla ku lumiukko ku yritän niitä tutkii :DD sitkun sen aika koittaa niin tiiän mitä sieltä hyllyltä ottaa :D
 
Riisivelli ollaa täl hetkel se ainoa "sopiva" tän ikäsille nyt ku maissivelliki lopetettiin. Ku riisin ei pitäs olla kauheen allergiosoiva. Ja sitä ei taida olla ku Muksulla. Meillä menee se sama. :)
 
Just pyysin miestä tuomaan kaupunnista töistä tullessaan tota riisivelliä ku peruna-porkkana aiheutti kauheita kaasuvaivoja! Täällä käpykylällä ku ei oo tuota velliä kummassakaan kaupassa eikä lähikylässäkään ole. Ainoastaan noita viljavellejä sitten mitä en tahdo vielä antaa..
Meidän tytyllä on alkanu ilmetä refluksivaivaa :( Tai ainakin epäilen sitä. Tänään kävin hakemassa apteekista maidonsakeuttajaa, kokeilla josko se toimis. Ja sitte tuo ilta (ja ehkä) aamuvelli maidon sekaan. Täytyy kattoo joskos tuo kiinteempi maito alkais helpottaa oireita, varsinki sitä iltanukahtamista ku tuntuu että sillon oireet pahimpia. Jos näkyy ihan selkee muutos oireissa (ja niiden poisjäännissä) niin taitaa olla tämä imetys sitten historiaa :( Pumppaillahan voi tietty ja laittaa siihen sitä sakeuttajaa mutta mulla ei taho pumpulla oikeen herua.. :(
Täytyy sanoa että surulliseksi vetää jos joutuu lopettaa imetyksen näin seinään, mutta en minä halua että tyttö kärsii ihan vaan siks että itsestä tuntuu pahalta lopettaa imetys.. 
 
Meil on ollu toi sakeuttaja kuukauden päivät käytössä ja pulauttelu loppu ku seinään. :) Eli suosittelen. :)
 
Eyewink: Siis pulautteleeko tyttösi paljon? Vai miten se refluksi ilmenee? Meinaan vaan sitä että sehän on yleistä pienillä vauvoilla. Siis tuo pulauttelu. Ja jotkut pulauttelee todella todella paljon eikä se vaikuta mitenkään kasvuun tms.. Loppuu sit kun vauva nousee istumaan tai alkaa kävellä, nousee siis pystyasentoon.

Eri asia jos paino alkaa tippua tai ei nouse kunnolla, sit kannattaa varmaan miettiä uudestaan tuota imetyksen lopettamista. Ja kannattaa ottaa asia puheeks neuvolassa, siellä varmasti osaavat neuvoa. :)
 
On se aina pulautellu, varsinki imettämisen jälkeen tulee enempi maitoa ulos..
Onhan se normaalia, tiedän, mutta nyt huomaa ihan selkeesti että se on alkanu häiritteen tyttöä. Se ei millään haluais olla makuuasennossa syönnin päälle (vaikka oon röyhtäyttäny), eikä varsinkaa rauhotu nukkumaan, ei tykkää oikein olla vatsallaan, hieroo useasti nenäänsä ja valittaa, on välillä tosi röhäisen kuulonen (hengitys korisee varsinki makuuasennossa syönnin päälle), yskii, aivastelee (enkä usko että on mitään flunssaa ku kestäny niin kauan tämä), hikottelee usein, nieleskelee paljon syönnin päälle ja kitisee samalla (selkeesti epämiellyttävää), helpottaa selkeesti ku nukuttaa kohoasennossa, muutenki istuma-asento ja kohollaan syöttäminen helpottaa, aamuyöstä on ihan hirvee ähinä päällä ku koko yön imettäny makuuasennosta ilman röyhtäyttelyä... Olikohan tässä edes kaikki.. No jokatapauksessa näyttää tyttöä häiritsevän tämä asia en tiedä nytkö enenemissä määrin vai enkö oo ennen vaan osannu yhistää...
Nyt en ensisijaisesti ala pelkäämään pahinta eli refluksitautia vaan jospa tämä olisi sitä ns. normaalia.. Otan asian puheeksi neuvolassa ja katotaan aja kanssa miten tilanne kehittyy..
 
Meillä oli tosi paha pulautteluongelma ekat 1,5kk. Siis sitä maitoa tuli paineella sekä suusta että nenästä jopa vielä tunti syönnin jälkeenkin. :/ Mitään sakeuttajan tapaista ei kokeiltu, kun neuvolassa rampattiin muutenkin jatkuvaan näyttämässä tuota kuuppaa, niin samalla seurattiin että kasvaa. Epäilys oli, että Roopella on hiukan normaalia löysempi mahaportti joka yhdistettynä ahneeseen syöntityyliin ja runsaaseen maitomäärään aiheutti vaivan...kamalaa se oli joka tapauksessa katsella. Isoin hankaluus tuolloin oli se ettei meillä nukuttu. Puoli tuntia max kun alkoi tuskainen vikinä ja silloin piti saada hiukan tissiä ja taas puol tuntia, vain rinnan päällä nukkui pitempään syömättä. Sitten löytyi se meillä toiminut viisastenkivi, ruvettiin nukkumaan mahallaan. :) Ja pahimpina suihkumaitokausina pumppasin "turhaa" etumaitoa jonkun 30ml per tissi pois. Nyt on jo hiukan tilanne parantunut,mutta kyllä puklurättejä menee yhäkin liukuhihnalta.

Ja tuosta riisivellistä,jos ei satu kaupasta löytymään niin risentahan tekee riisijauhoa josta saa liki yhtä helpolla vellin korvikkeen kanssa aikaseks kuin maissijauhostakin. Joskus esikoiselle keittelin siitä velliä/puuroa kun totuteltiin riisiin. 
 
Eyewink voihan perse tuota teiä kylän tarjontaa! Ja mie ku luulin et myö asutaan käpykyläs.. Tääl on välil tosi vaikee saaha kans nuita juttuja, ja si joudutaa soveltaa ja kokeilee uutta, si tulee tosiaa hamstrattuu hyllyt tyhjäks ku saahaan. Meil on lusikan ka soseita ihan jo syöty (Ei purkkitolkul mut kuiteki). Ei oikee diggaa nuista aurinkoisista ym hedelmäsoseista, mut marjasoseet ja peruna-porkkana on neitin mielestä pop! :) hyvi maistuu ja velli-maidot piäle. Ei meiä neitile o enää pitkää aikaa pelkkä maito riittäny, joka ruual saa velliä seassa, päiväl siitä huolimat syö parin-kolmen tunnin välein. Yöt nukkuu hyvin. :) Ny ku saanu soseitaki enempi ja muutenki masu rauhottunu, kakka tulee lähes päivittäin. :) Tän johosta myös ruvennu viihtyy mahallaan kattelee nii kaua ku jaksaa päätää pitää pystys, eli ny va treeniä treeniä ilman tankokenkiä ja kenki ka. :D Kovasti yrittää jaloil työntää etiäpäi va ei oikee käet ja rintakehä o samaa mieltä viel.. xD Meillä sitä pulautteluu alkuu oli, mut loppu nopeesti. Nykysi ainoostaa suupielesatä vähä valuu jos hirveetä vauhtii vetäny ison satsin. Ootko huoman yhteyttä rota-rokotteesee, et ois lisääntyny? kaverin pojul alko pulauttelu sen jälkee, eikä o ny ekan jälkee muita ottanuka si..
 
otin tänään neuvolassa ton lisäruoka-asian esille, koska meidän tyttö on nykyisin jatkuvasti = tunnin välein nälissään eikä mulle kyllä mee enää läpi et on "tiheän imun kausi", sitä on nimittäin ollut koko hänen olemassaoloaikansa ja aikaisemmin mentiin vielä 2h välein syötöillä. mä kyllä oon kestäny ton syötön ja saanu tissitki toimimaan sillai ihan hyvin siinä suhteessa, et maitoa tulee ja korviketta annetaan tarvittaessa, et en sinänsä itseäni tässä ajatellut ja yöheräämiset 2h väleinkin kestän, kun saan nukkua päikkäreitä, mutta tytölle tuommoinen on aika rankkaa. eikä hänen paino ollut noussut riittävästi 3kk ikään mennessä.

terkkari suositteli meille (ilta)vellin (riisi tai maissi) aloittamista, mikä me ollaan kyllä jo tehtykin, sekoitussuhteella puolet velliä ja puolet rintamaitoa/korviketta, me ei tosin olla ihan vielä puolia annettu, vaan vain vähän kerrallaan velliä lisätty. lisäksi keskusteltiin kiinteän ruoan aloittamisesta soseilla, koska meillä on muutama viikko enää siihen 4kk ikään, joten voidaan sitäkin aloitella pikkuhiljaa maistelemalla. terkkari suositteli aloittamaan perunasoseella, koska se on neutraalinmakuinen eli eka ns. ruokasoseet ja sitten vasta ns. herkkusoseet kuten esim. marjat ja hedelmät. eli me aloitetaan siis soseiden maistelu pikkuhiljaa. terkkarin mukaan 4kk ikään mennessä vauva voi syödä jo puoli purkkia sosetta päivässä.

täytyy sanoa, että onneksi terkkari kuunteli oikeasti mun valitusta siitä, ettei maito enää riitä meidän tytölle, oisin varmaan saanu kohtauksen jos ois sanottu et eiku imetä ja imetä ja anna vaan korviketta, koska kummankaanlainen maito ei vaan enää riitä pitämään meidän tytön nälkää poissa. enkä tosiaan ala minäkään itkettämään ja pitämään tyttöä nälässä.
 
Mä oon myöskin jo äyräitäni myöten täys tuota 'Tiheän imun kausi se vaan on' lausetta. Paskanmarjat sanon minä vaikkakin täysi-imetyksellä mennään vielä :D
 
Meillä ollaan syöty 2,5 kk lähtien peruna-porkkana velliä sekä maissivelliä koska maito ei vaan riittänyt pojulle. Taukoomatta oli nälkä. Kun alotettiin pikkuhiljaa noi vellit ni masu vaivatkin katos :) Noin 3 kk ikäsestä annoin perunaa ja kasviksia jne jne. Ja nyt kun ollaan 4 kk ni ollaan siirrytty noihin ruokiin jotka on 5 kk ikäsille ja hyvin voi poika. :) Itse oon 2kk ikäsenä pienenä saanut perunaa ja velliä enkä ainakaan tähän päivään mennessä oo pahemmin sairastellu tai allerginen jollekkin. :) Täysin terve siis :D
 
mä oon edelleen sitä mieltä, ettei kaikkiin vauvoihin päde neuvolan ohjeistukset, vaan jotai joustoa pitää olla suuntaan ja toiseen. vauvat on kuitenki yksilöllisiä. meillä riisivelliä on lisätty tytön iltapulloon pieni määrä kerrallaan ja tänään laitoin eka kerran puolet ja puolet. mietin kuitenki tuota perunaa ekana ns. ruokasoseena, onko se hyvä ratkaisu vai oisko joku muu juures/kasvis parempi, esim. bataatti?
 
della_79, mulle ainakin suositeltu et bataatilla alottas, perunasta kuulemma helposti vatta kovettuu :)
 
mun kaverikin kertoi aloittaneensa kiinteät bataatilla, hänelle sitä oli suositellut joku Suomen allergia-asiantuntijalääkäri (kaverin vauvalla refluksitauti) eli taidan tosiaan aloittaa bataatilla. kaveri oli samaisen lääkärin suosituksesta ottanut perunan mukaan vasta, kun lapsi oli 9kk.
 
Vielä tosta muksun riisivellistä.. Oon aikaisemmin nähny kauppojen hyllyllä valkosen purkin muksun riisivelliä 5kk.. Pyysin miestä tuomaan ni toikin Muksun riisivelliPLUS:aa 6kk, keltanen purkki.. Eli onko tää velli vaan jotenki muutettu vai onko muksulla kahta riisivelliä toinen 5kk ja toinen 6kk??
 
Mä en oo antanut velliä ollenkaan, enkä aiokkaan. Neiti on syönyt iltaisin 3,5kk iästä lähtien pari teelusikallista perunaporkkanasosetta iltaisin ja nyt alettiin antamaan päivisinkin sosetta paria lusikallista kerralla. Pikku hiljaa nostan määriä ja muuten saa rintaa. 5 kk iässä ajattelin aloittaa puuron. Muuten en olisi aloittanut soseita, mut yöt meni syödessä, samoin päivät. Ja meillä ainakin maha toimii, välillä liiankin hyvin :D mut me mennään näillä :)
 
Takaisin
Top