Milloin velliä/kiinteää (pottua/porkkanaa) maidon sekaan?

Kaks päivää olen sekoittanut 1/4 tl luumusosetta aamumaidon sekaan ja tänään tuli kakka kaks kertaa, jihuu! Ummetus alkaa helpottaan ja vauvan olokin sitä myötä :)
Kiitos Tinttura vinkistä!
 
Herää taas vaan kysymys, että kenen parhaaksi näitä vellejä ja kiinteitä aletaan syöttää aiemmin kun suositus JOS vauva kuitenkin kasvaa hyvin? En ymmärrä miksi vauvan pitäisi jaksaa nukkua yöt läpeensä noinkin pienenä? Pieni vauva ja pieni maha? Samalla herätessään vauva tankkaa myös läheisyyttä. 
 
tinker, juuri tuota kysymystä yritin herätellä aiemmin josta olis saatu keskustelua.. Siis että miksi nykyajan äideillä on pakkomielle saada vauvansa nukkumaan yöt heräämättä, tankata illalla hirveästi että vauva heräisi vasta aamulla kirkkain silmin ylös..

Jos neuvolassa sanotaan että vauva kasvaa hienosti rintamaidolla, se sitä myös tekee. Vaikka itse ajattelisi juuri sillä hetkellä että "hitto kun joka yö saa herätä kahden tunnin välein vauvan takia", ei tämä tarkoita välttämättä sitä että vauva ei saisi kerralla tarpeeksi ruokaa vaan tankkaa juuri tuota läheisyyttä myös useasti heräämällä.

En tiiä saako tästä nyt mitään selvää, pitäis olla nukkumassa mutta täällä mä edelleen kirjottelen ja ajatus katkee ihan koko ajan. :D 

Hyvää yötä!
 
Hemppa näin juuri... Meidän poika painoi 3900g syntyessään ja nyt 2kk ikäsenä painaa 6kg. Rintamaidolla ollaan täysin menty ja täällä ainakin syömiset keskittyy pääosin öihin. Meillä on tää 2kk herätty joka yö 2tunnin välein rinnalle. Kysyin jo neuvolastakin, että riittääköhän maito, mutta kasvukäyrää kun katto niin riittää aivan mainiosti ja terkka oli sitä mieltä, että hyvään ja tasaseen kasvuun ei lähtis sekottamaan korviketta tai vellejä ainakaan. Samoilla linjoilla oon itekkin, toki on eriasia jos äiti on oikeasti uupunut! Itsellä on meinannut tosi väsy välillä iskeä kun on tuo kohta 4vee esikoinenkin kotona, mutta onneksi mummot pelastaa välillä, että saa edes pikku päikkärit pojan kanssa ottaa :)

Kannattaa kuitenkin muistaa, että vauva-aika valvomisineen on loppujen lopuksi tosi lyhyt aika :) Ja vaikka nyt saisi pidempiä unia velleillä sun muilla niin kohta puhkeaa hampaat jne ja taas saa valvoa :D

 Nyt, kohta 4vuotiaan tytön äitinä voin sanoa, että kunnon rikkomattomia öitä alettiin nukkua siinä 2vuoden iässä, sihen asti oli aika villiä menoa :D
 
Ite en voi sanoa sitä miks rintamaidolla ruokkivat haluu vellejä käyttää. Kun ite en siihen imettämiseen ikinä pystynyt.

 
Mä ruokin rintamaidolla mutta iltavelli pitäis saada kuvioihin koska itse palaan osittain yötöihin kun isä jää kotiin ja hällä ei tuota imettämisen mahkua oo :) eli rinnalla asuminen ei sitten iltasin enää onnistu, yöheräämisethän nyt vaan on osa vauva-aikaa eikä niistä edes pyritä pääsemään eroon. Voihan se olla että illat menis niinkin et pullosta vaan mun maitoa, en tiiä täytyy kokeilla kun tulee aika :)
 
Ja jokainenhan se päätöksen ite tekee. Mielipitetä on niin paljo ku on ihmisiä. Ja ite en lähe tuomitsee ja kyseenalaistaa kenenkään valintoja!

Samaltavalla se venyttää vauvan vattalaukkua jos korvikemäärät hipoo 200ml syötöllä ja vähempään ku ei neiti tyydy ja nälässä en rupee pitämään.
 
Luulen, en siis tiedä, mutta luulen, että juuri tuossa kerralla syömisen määrässä on varmaan eroja tissi ja pullo vauvojen välillä. En siis osaa sanoa paljonko vauva yhdellä imetyskerralla syö, mutten usko määrän olevan 2 desiä. Eli luulen että vauva joka syö tissiä syö useammin pieniä määriä kuin vauva jota syötetään pullosta. Tämä voisi johtua tissin antamisen helppoudesta ja myös siitä, ettei silloin mene mitään hukkaan. Eli kun pulloon laittaa tietyn määrän korviketta on se syötävä heti tai loppu menee hukkaan, niin voisin kuvitella että silloin ns. yrittää syöttää aina sen koko määrän mitä on laittanut. Ja taas seuraavalla kerralla laittaa vähän enemmän kun vauva viimeksikkin söi kaiken. Ja sittenhän vauvalla ei moneen tuntiin ole nälkä kun tottuu syömään isoja määriä kerralla. Ja siksi monet pullo vauvat saavatkin vähän tuhdimpaa ruokaa aiemmin. Meillä siis saatetaan syödä välissä hyvinkin tiheään, mutta syönti hetket saattavat kestää vain muutamia minuutteja. Ja olenkin sitä miettinyt, että miten jaksaisin olla lämmittelemässä korviketta joka välissä :)

Tämä siis ihan minun omassa päässä kytenyt ajatus :) Ei mikään fakta tieto siis. Mitä mieltä olette, voisko se olla näin? Vai onko vauvan syömä ruokamäärä ihan vaan sattumanvaraista, joku siis vaan syö enemmän kerralla ja joku vähän ja usein ilman mitään sen kummempaa syytä.
 
mä en tiedä, millaisia määriä meidän vauva syö, koska useimmiten hän vetää ruokailulla molemmat tissit tyhjiksi ja puolen tunnin-tunnin päästä n. 50ml korviketta ja sit taas uudelleen sama alusta n. puolen tunnin-tunnin päästä. mua ei tämä tahti ole toistaiseksi haitannut ja yöllähän mä annan vaan rintamaitoa 1,5-2h välein, koska on helpointa ja nukahdan melkei heti itsekin, kun vauva lopettaa imemisen ja sylkee tissin ulos.

me ollaan lähinnä mietitty vellin kokeilua ja aikaisempaa aloittamista ton syömärytmin vuoksi, koska vauva ei ole päiväaikaan tuntia pitempään kylläinen kummassakaan vaihtoehdossa. siis ei olla aloitettu mitään kokeiluja vielä, vaan asia on pohdinnan ja suunnittelun asteella. mun rintamaitomäärä ei tule tästä lisääntymään eikä tule riittämään vauvan tarpeisiin yksinään ja korvikkeen kanssa vauvan syömät määrät ovat aika isoja. no, onhan mun vauvakin jo kooltaan aika iso, joten ruokaa palaa kyllä.
 
Meillä oli ihan selvästi tiheänimunkausi tasan kahden kuukauden iässä. 
 
Käytiin eilen neuvolassa ja hyvin on tullu tytylle painoa lisää :) Nyt painaa n. 5,7kg. Rintaruokinnalla ja satunnaisilla äidinmaidonkorvikelisillä on menty ja hyvin näkyy riittävän meidän tytylle :)

Sitä olen tässä pohtinu näistä ruokinta-asioista että mikä ihme hinku joillakin ihmisillä on väen vängällä puuttua toisten tekemiin päätöksiin omien vauvojen suhteen esim. tässä ruokinta-asiassa?? Itselläni ei tulis mieleenkään tuomita äitejä jotka toimivat oman lapsensa kohdalla niin että antavat esim. sen iltavellin jos oikeasti sen tarpeelliseksi kokevat. Tai että annetaan aamuvelli että nälkä pysyy paremmin loitolla JOS siis lapsi syö isoja määriä useasti. Tuskin kukaan äiti sitä tekee sen takia että on niihin kiinteisiin niin kova kiire, vaan sen takia että kokee vauvansa tarvitsevan sen. Ja varmasti se vauva siitä ilmoittaa jos niin ei ole hyvä, tuskin kukaan äiti väkisellä tekee lastansa kipeäksi.
Itse olen siinä onnellisessa asemassa että oma maito riittää ihan hyvin ja tyty syö pieniä määriä useasti.
Mielestäni tähän siis liittyy se vatsalaukun venyminen pulloruokituilla, eli kun äidinmaidonkorvike on ytympää niin lapsi sitten tottuukin siihen ytympään ruokaan ja isompiin ruoka-annoksiin eikä aikaisempi määrä enää riitä pitämään lasta kylläisenä. Mutta onhan tottakai vauvoja jotka yksinkertaisesti vain tarvitsee enemmän ruokaa kun kasvavat :)
Ja kun Hannan muistaakseni pohti tätä pulloruokittujen ja rintaruokittujen vauvojen ruokailueroa niin mielestäni se menee niin, että vauva syö rinnasta useammin juuri senkin takia kun rintamaito on paljon kevyempää kuin korvike. Se ei siis pidä nälkää loitolla niin kauan aikaa. Liittyyhän tähän muitakin asioita mutta mielestäni tämä on yksi vaikuttavin asia. Tämä on siis oman vauvan kohdalla huomattu ja maalaisjärellä ajateltu asia :) Mutta meidän tyty ei kyllä syö pullostakaan enempää kuin on tarvis, ei siis huoli pullottuttia suuhunsa enää ja jos yrittää tuputtaa niin alkaa itkemään. Että en usko että vauva juo sen 200ml ihan vaan siksi kun äiti sitä tuputtaa (jos siis ei ole nälkä) :D

Juttelin eilen erään keski-ikäisen tuttavani kanssa. Hän sanoi että ennen neuvolassa suositeltiin vellejä 2 kk:n ikäiselle. Puuroja ja pottua yms sai ruveta antamaan paljon aikaisemmin kuin nykysuositus on. Tuohon suositukseenhan kuuluu nyt paljon muutakin kuin vauvan kehittymätön suolisto (kuka tietää kuinka paljon tuohon suositukseen edes liittyy se, ettei vauvan suolisto kestä esim. löysää velliä?).
Siihen liittyy nämä paino-asiat, eli kun äidinmaito ei ole niin rasvaista niin vauvan paino ei nouse liian nopeasti (käyrät). Ja toisaalta siihen vaikuttaa se, että äiti saavuttaa normaalipainonsa nopeammin kun imettää (kuluttaahan imettäminen energiaa). Äiti palautuu synnytyksestä nopeammin kun imettää ja imettäminen kehittää kiintymyssuhdetta  äidin ja lapsen välille (luonnon oma keino saada äiti huolehtimaan lapsesta, pätee siis muihinkin eläinlajeihin).

Miellä kova kakka vaivaa edelleen :/ Tuleekohan se tuosta korvikkeesta..? Nania oon antanu ja tuttelia kokeillu väliin. Joka päivä sekoitan pikkusen luumusosetta maidon sekaan. Ja keitettyä vettä oon antanu pikkusen myös. Mallasuutetta neuvolatäti suositteli myös. En viiti antaa levolacia vielä. Kokeillaan näitä luomuja ensin. No jospa se tästä.. :)

   
 
eyewink : Jos tarkoitat tossa pohdinnassasi esim minua kun kirjoitin ihmettelyistä kiinteän antamiseen 2kk ikäisenä? En tarkoita vellejä. Velleistähän sanotaan että ne on maustettua korviketta..joillain se toimii joillain taas ei. On tämä outoa että jos ei nyökytellä ja ollaan eri mieltä asioista niin heti aletaan väittämään että jotenkin tuomitaan/syyllistetään tai niinkuin sanoit "väen vängällä puututaan" niin olet erittäin väärässä. Heti laitetaan kynnet esiin kun ollaan toista mieltä. Itsehän halusit tästä asiasta mielipiteitä.(vai luinko väärin ??) Joo olen samaa mieltä että jokainen äiti tekee mitä tekee mutta kun ei puhuta neuvolassa mitään vaan aletaan ns. kokeilemaan ihan itse että jos nyt vaik se auttais..
Niin kirjoitit tuosta sinun keski-ikäisestä tuttavastasi..On otettu selvää asioista paremmin ja kait sinä sen tiädät ettei kaikki jutut päde enää nykypäivänä??Kyllä asiat oli toisin ennen..joskus ei ollu esim turvaistuimia ja laitettiin vaan vauva takapenkille makaa tai pidettiin sylissä..että on ne asiat onneksi muuttunut.. 
Kaikkihan liittyy tuossa rintamaidossa siihen että mitä äiti syö. Jos äiti syö monipuolisesti niin maito on tietenkin ravitsevaa vauvalle ja vauva kasvaa normaalisti.
 
Ennen oli ennen :D.

Mä olen saanut 2kk iässä porkkanaraastetta ja appelsiinimehua. Joo kyllä :)
 
Ennen oli ennen, nyt on nyt. Nyt on myös hirveästi "turhaa tietoa" ja jos jonkinmoisia influenssapelkoja yms mitkä vaikuttavat jopa monen ihmisen jokapäiväiseen elämään. Asioita kun tutkitaan niin saakelisti ja joka tuutista tuputetaan uudenlaista tietoa. Paljon tiedän ns. "vanhan kansan ihmisiä" jotka porskuttavat hyvinkin terveinä vielä yli kasikymppisenä vaikka ovat koko ikänsä eläneet vähemmässä tietotulvassa.
Nojoo, asiaan :)

Anette: itseasiassa en tarkoittanut sinua kirjoituksellani mutta nyt tarkemmin ajateltuna mielestäni asiasi julkituominen alun alkaen oli hyvin tuomitseva ja provosoiva. Asioiden kirjoitustyylillä kun on hyvin suuri painoarvo näin kun foorumeilla kirjoitellaan.
Eri asia ilmaista asia: "miksi äideillä on niin kiire antaa, tekevät lapsensa kipeiksi?" yms kuin "mielestäni annetaan liian aikaisin", vai mitä olet mieltä? Ja kirjoituksessasi oli viittauksia kouristeleviin lapsiin yms.
Tottakai kaikki mielipiteet on tervetulleita enkä odota mitään pään nyökyttelyä, mutta helposti myös provosoidun liian mustavalkoisesta tekstistä. Huom. Oma lapsenikin menee melkein täysimetyksellä tällä hetkellä, mutten silti ole kiinteiden aloittamista vastaan jos joku niin päättää oman lapsensa kohdalla tehdä. Se on jokaisen oma asia eikä mua kiinnosta alkaa syyllistämään kyseistä äitiä. Tuskin kukaan tekee niin ihan huvikseen, niinkuin jo aikaisemmin mainitsin.
 
Paljon on netissä tullut vastaan tämä aihe jossa yksi jos toinenkin imettävä äiti ihan selkeästi tuomitsee ja haukkuu äidin joka antaa lapselleen velliä alle 3 kk:n ikäisenä. Jotkut haukkuu äidin joka antaa soseita alle 6kk:n ikäiselle.
Mutta sitähän se tämä nettifoorumimaailma taitaa olla :) 
 
No voi hyvää päivää! 

Kun täällä sen kirjoitit niin tuntuu tarkoittavan kaikkia ketkä oli vastaan asiasta. Voi anteeksi jos sinun mielestäsi olen ollut liian tuomitseva yms. EN TODELLAKAAN TUOMITSE  KETÄÄN JA NIIN KIRJOITIN AIKASEMMINKIN. Kerroin vai asioita prkl. Kauhea soppa tästä näköjään tuli huh huh! Onhan se hullua ajatella näin pienille muuta mättöä kuin maito JA SE ON VAIN MINUN MIELIPIDE!!!
 
No se tosiaan on sinun mielipide ja saat pitää sen.
Meil on iltavelli käytössö ollu siitä ku neiti täytti sen 2kk ja on siihen asti kunnes puurolle ruvetaan, ollaan kuiteki korvikkeella menty ihan synnytyssalista lähtien. Kiinteitä ruvetaan maistattaa 4kk iässä ja puurot sitte 5kk iässä. Ja mua ei oikeestaa edes kiinnosta mitä mieltä muut on, mun lapsi ja mun valinnat.
Ja otit ton neuvola asian puheeks, nyt ku on kuunnellu ja katellu ni niiden keskuudessa on myös yhtämontaa mielipidettä ku on työntekijöitäki, toinen antaa mielellään luvan velliin että sais korvikemäärät pienemmiks ja toinen sanoo siihen ehdottoman ei:n. Ni kumpaahan sä tässä kohtaa uskot? Ite oon ainaki aina täs kohtaa tehny sit sen päätöksen ite ja kokeillu niinku tehtii vellinki kanssa.
 
Elkää nyt hyvät ihmiset uudelleen alottako tota kinastelua...

Kyllä mullekin yks vanha tuttu (70v.) kerto kuinka hää oli lapsilleen syöttäny kuukauden iässä pottumuussia! Kertoi muitakin hassuja juttuja hänen ollessaan pienten lasten äiti, en näitä juttuja kyllä ajatellut koskaan kokeilla omille lapsille :D

Ennen oli ennen, nyt on nyt.

Nykypäivää taitaa olla nää eriävät mielipiteet ja ohjeistukset. Ehkä ne neuvolantädit jotka nyökyttelee jos kysyy saako 2kk ikäiselle lapselle antaa velliä, ajattelee että ihan sama kun ei ole oma lapsi, syöttäköön vaikka sitä pottumuussia jos sitä ajattelee lapsensa tarvitsevan.

Suositukset alkavat 4kk ikäisestä eteenpäin, jokainen joustaa suuntaan tai toiseen, kuin oarhaat näkee. Oma järki käyttöön, jokainen sitä varmaan sen verran omaa että osaa ajatella järkevästi oman lapsensa parhaan. Nyt on ainakin saatu sitä kaivattua keskustelua aiheesta mutta ketään ei tarvii rueta syyllistämään tai kritisoimaan jos tekee asian toisin kuin itse.
Mä en jaksa ees kirjottaa enää omaa mielipidettään, sekin varmaan otetaan itseä vastaan kohta.
 
Niin, mielipiteitähän tässä maailmassa on yhtä monta ku on neniä.
Olen itse sitä mieltä että tekee niin kuin itsestä parhaalta tuntuu oman vauvan kohdalla, muiden kokemukset ja asiantuntijoiden neuvot ovat vain (kuvainnollisesti ilmaistuna) tienviittoja.
 
 
Niin mä pidänkin :D

Niin totta se on että omaa järkeä pitää käyttää jos sellainen on. Tarkoitin tosta neuvolasta (niinkuin joku muukin on ollut samaa mieltä) että kannattaa siellä jutella ensiksi kun ei ne ole niitä suosituksia omasta päästä laittanut..Kyllä on monenlaista neuvolatätiä..tiedän sen. Ja kun kysyit että kumpaako kuuntelisin niin sitä kuka sanoo ei 2kk ikäiseille vauvalle antamisesta. Vauvathan on tälläisiä jotka kasvaa hurjaa vauhtia ja tarvii entistä enemmän maitoa.            
 
Takaisin
Top