Milloin velliä/kiinteää (pottua/porkkanaa) maidon sekaan?

Hemppa: tottakai vauvan kuuluukin herätä yöllä syömään, eri asia on pitääkö nälkä vauvan hereillä. Vauvan tarpeet tottakai etusijalle mutta minun mielestä nukkuminen on yhtä tärkeää kuin syöminenkin enkä näe mitään järkeä siinä että vauva herää tunnin päästä syömisestään uudestaan syömään kun rinnasta saatu maito(määrä) ei riitä pitämään nälkää kurissa. Vauva kyllä nukkuu hyvin ja nukkuisi paremminkin jos saisi tukevamman satsin ruokaa alkuillasta. Yöllä imetän mielelläni, onhan se helpointakin kaikin puolin ja yömaito parasta ja terveellisintä vauvalle.
Tokihan omakin jaksaminen on tärkeää, sehän on tae myös vauvan hyvinvoinnille. 

Minä olen kans alkanut miettimään maitoni riittävyyttä loppuillasta. Neiti syö päivät ja yöt pelkkää rintamaitoa ja korviketta olen antanut pelkästään illalla kun tuntuu että vauva välillä hermostuu vain rinnalla kun maitoa ei tule. Ja välillä on mennyt niin että jos vauva ei saa korviketta illalla, heräilee se vähän väliä yössä syömään ja sitten maitoa ei riitä aamupäivälle kun on taas hirmunälkä.. Että jokatapauksessa joudun sen korvikkeen jossain välissä antamaan. Sitten neitikin on paljon tyytyväisempi.
Ja olempahan joutunut hirveästi tarkkailemaan omaa ruokavaliotani jotta vauvan vatsa ei niin paljon vaivaisi, joskus jopa niin paljon että sekin häiritsee tytyn unia.
Imetystä en siltikään halua jättää kokonaan pois, onhan se kaikesta (piereskelystä, puklauttelusta yms) huolimatta terveellisintä ravintoa vauvalle.

Susq87: Sekoititteko velliä aluksi korvikkeeseen, millä suhteella?

Niin ja tiedoksi Anetelle joka on jo alusta asti ollut niin kovasti huolissaan siitä että teen lapsestani itkuisen ja kouristelevan: älä huoli, en minä tietämättömyyttäni tässä kysele enkä aio tehdä harkitsemattomia liikkuja vauvani ruokavalion suhteen. Halusin vain aikaan keskustelun jossa kukanenkin saa kertoa omaa kokemustaan ja asiantuntijoilta kuulemiansa kommentteja ylipäänsä vellien ja kiinteiden antamisesta ("varhaisessakin" vaiheessa). Piste.  
 
eyewink: ihan yleisesti kyselin tuota että miksi velleillä ja kiinteillä halutaan saada yöt kokonaisiksi.. En siis tarkoittanut sinua pelkästään vaan muidenkin äitien kirjotuksista saa sen käsityksen että vauvan olisi hyvä nukkua yönsä heräämättä kertaakaan syömään. :)

Imetätkö muuten yöllä molemmista rinnoista yhdellä syöttökerralla vai miten? Minä huomasin nimittäin sen että vauva nukkuu kaksi kertaa pidempään kun pysyy itse hereillä ja vaihtaa vauvalle vaipan rintojen välissä että vauva havahtuu myös syömään toisen tissin jolloin saa vatsansa varmasti täyteen ja nukkuu pidempiä pätkiä. Oon nyt kolmena yönä pysynyt itse hereillä sen aikaa että saan vauvalle toisen tissin suuhun, siis että syö molemmat rinnat yhdellä syötöllä. Vauva tankkaa illalla viimeisen kerran 21-21.30 ja seuraavan kerran klo 1 ja seuraavan kerran vasta 5 aamulla joten meillä herätään vain kaksi kertaa yön aikana. Aamulla vauva syö 7-8 ja sit herätään samalla. Tuolloin viiden aikaan en saa vauvaa hereille että söisi toisenkin tissin, siksi uniaika jää lyhyeksi :D

Mielipiteitä ja tapoja on tosiaan yhtä monta kun on äitiäkin. Jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee. Mutta tällä hetkellä suositukset siis kertovat sen että kiinteet tulisi aloittaa 4-6kuukauden iässä, poikkeuksia lukuunottamatta. Vellejäkään ei siis suositella vielä alle 4kk ikäisille mutta itsekin aloitin esikoisen kanssa jo 3kk jälkeen sekoittaen velliä korvikkeeseen.
 
Toi vertaus kuva 2kk ja 4kk ikäisesn suolistosta oli ainostaan velli keskusteluun ja mielestäni tekstissä nyt lähinnä muutenkin puhutaan vellistä eikä kiinteiden antamisesta?

Ja oon todella pahoillani jos lainasin netistä tekstin mikä osui silmääni kun itse etin teitoa vellin antamisesta, haitoista ja hyödyistä. Ja halusin jakaa sen tietona mikä nyt sit on kellekin fakta tietoa, kukaki uskoo mitä tykkää ja kasvattaa lapsesa miten tykkää ja tekee ite ne valinnat miten syödään ja mitä.

eyewink: Meillä syödään yötä vasten se 200ml tai syötiin alkuun, nyt vellin ansiosta saatu pienennettyä se 160ml. Mut pikkuhiljaa alotin, eli 50ml velliä ja 150ml korviketta ja jokusen päivän tein noin ja nyt me syödään 120ml velliä ja 40ml korviketta. En oo missään vaiheessa antanu pelkkää velliä.
 
Väärinkäsityksiä tulee.  Ja eyewink: En ajattekkaan niin :) Tuolla toisessa oli tämä aihe vähän aikaa kuumana myös ja siellä oltiin alettu maistattamaan JO 1,5kk kiinteitä maidon seassa niin pyörittelin päätäni ja huolestuin vaikka omiani ne lapset ei olekkaan.
 
Itelläni ei tulis kyl  mieleenkään alkaa maistattelee kiinteitä ennen 4kk vaikka toi korvikelapsi onkin, ainostaan toi velli tuli meille mukaan. Ja sitäkin teen nyt mielelläni ite ni ei oo mitään ylimääräsiä aineita ku se korvikkeeseen tehdään.
Ja ohan siihen syynsä miks vellien teko lopetettiin, on diabetes riskit ja tuetaan sitä imetystä enempi, ja tänku oisin tieny että valmistus lopetetaan ni en olis edes alottanu velliä antamaan. Mut nyt ku neiti siihen on jo tottunu ni menköön, velliä jää kyllä heti pois ku voi alkaa puuroja antamaan ym. Ite en velliä pidä kiinteänä ruokana eli siis kerro anette tarkemmin että mitä tarkotat tolla että kiinteitä maistatetaan maidon seassa? siis perunaa ja porkkanaako? :o
 
Hemppa: Niin ajattelinkin.. Se vaan tahtoo täällä nettimaailmassa monesti käydä niin että saa syyttelyt niskaansa ja haluaa sen(kin) vuoksi olla niin perusteellinen kirjoituksissaan :) Eihän sitä omalleen tahdo kuin parasta ja haluaa muidenkin tietävän sen :)
Imetän yöllä vain yhdestä rinnasta kerrallaan, vauva imee n. 5 min ja nukahtaa. Mutta antamasi vinkki oli kyllä kokeilemisen arvoinen, kiitos siitä! Kokeilenkin jo ensi yönä.. :)

Itsekin sen verran tuijotan nuita suositusikiä että rintamaidolla ja korvikkeilla mennään eteenpäin. Ihan vain senkin takia että vauvalla on aika-ajoin vatsavaivoja.. Kattotaan sitten sitä maissivelliä jos/kun ei rintamaito+korvike enää riitä. 

 
Jostain luin että joku oli laittanu perunaa/porkkanaa soseutettuna maidon sekaan.. En kyllä tiedä minkä ikäinen lapsi oli hänellä ollut.. Oisko tämä sitten sellanen "lapsiystävällisempi" tapa opettaa lapsi uuteen makuun? Niin ja onhan niitä tosiaan pottu-porkkana vellejäkin olemassa, eikö just tällä muksulla ole sellanen?
 
Joo muksulla oli peruna/porkkana velli, mut se ja maissivelli tosiaan lopetettiin. En tiedä sitte onko niitä soseena olemassa kaupassa ja tosiaanku ajattelee ni oishan se ehkä mukavampi tapa maistattaa sitä ruokaa ennen kiinteitä. :)
 
Anette: No niitähän kyllä tulee, se on totta. Ja omasta mielestänikin tuo 1,5kk on liian varhainen ikä alkaa lisäilemään kiinteitä maitoon, onhan omanikin vielä liian pieni sellaiseen kun asiaa tarkemmin ajattelee. Jokainen taaplaa tyylillään, mutta onhan se suositeltavaa hakea jonkinlaista tietoa asioista ennenkuin niitä lähtee kokeilemaan.
 
Ja toisille esim velli tuo helpotuksen ja toisille ei, lapset on niin yksilöllisiä. Ite kiitän luojaa siitä että tolle se oli helpotus eikä siitä tullu mitään vattan väänteitä tai muitakaan. :)
 
eyewink, sun vauva syö siis juuri samalla tavalla yöllä kun mun :D Meilläkin tyttö yöllä herätessään syö noin 5min ja silloin on jo täydessä unessa ja sylkäsee tissin suusta. Ja olin itsekin jo melkein unessa tuossa viidessä minuutissa :D

Kyllä siinä saa vähän töitä tehdä että saa vauvan hereille sen verran että tajuaa alkaa imemään uudestaan toisesta tissistä. Siksi jätän tuon vaipanvaihdon aina siihen ekan tissin jälkeiseksi ajaksi. Ja jos silloinkaan vielä ei tyttö oikeen herää, nostan hänet olalle pystyasentoon jolloin hän yleensä aukaisee silmät. Jos tääkään ei vielä herätä vauvaa, "kutittelen" sitä hieman jalkapohjista tms.. Hurjalta kuulostaa "repiä toinen ylös unesta" mutta muuten masu ei ole täynnä ja unet jää lyhyeksi.

Kannattaa siis kokeilla! Tulehan sit kertomaan, miten onnistuu. :)
 
Ai ne on lopetettu..? Hah, en suinkaan tunne itseäni hitaaksi kun vasta äsken sain tietää niiden olemassaolosta ja nyt jo luen että niiden valmistus on lopetettu :D
Nojoo, eikait noiden vellien kokeilu siitä jää kiinni, voihan sitä tosiaan tehdä itsekin vellejä ja terveellisempiäkin ilman lisäaineita omaan/äidinmaidonkorvikkeeseen :)
Ja tämä siis sitten kun vauva on tarpeeksi vanha
 
Niin ja noista kiinteistä maidon sekaan.

Silloin kun esikoiselle alettiin kiinteitä maistatella 4kk iässä, tein itse soseet. Ja tein ensin pelkkää perunasosetta ja lisäsin siihen korviketta että sose oli todella löysää mutta kuitenkin lusikalla syötävää.
En tiedä, onko keskusteluissa ollu tästä kyse vai siis lisätty maitoon perunaa/porkkanaa ja juotettu pullosta, minusta siinä ei kyllä hirveästi järkeä edes ole?
Itse haluan että vauva ymmärtää maidon ja kiinteiden eron. Että kiinteitä syödään neljä-viisi kertaa päivässä lusikasta ja maito ainoastaan juodaan pullosta.
 
Hemppa: joo, tää tyty on ollu synnäriltä asti samanlainen "tissillenukahtelija" :D Nykyään se sentään pysyy päivällä hereillä koko syönnin ajan.. :) Yöllä varmaan sekin vaikuttaa ku on niin pimeää huoneessa, en usko että vielä on sellanen selkeä päivä/yö-rytmi vakiintunu.. Kovasti yritetään rutiineilla vakiinnuttaa (mm. päivällä seurustellaan ja on valoisaa, yöllä ollaan hiljaa ja on pimeää.. sitte tietty nämä ilta-pyllynpesut ja yökkärit sun muut :)).
Itse en oo sen takia uskaltanu "pitää hereillä" yöllä ku tahtoo tyty olla sellanen että jos virkostuu nii alkaa sitte vaan höpöttelemään ja kaipaamaan sitä seuraa. Mutta tokkopa tuo rytmi voi jo sen verran olla päällä (ja varsinki ku on pimeää makkarissa) että nukahtaa sen toisen tissin jälkeen ja nukkuu sitten täydellä vatsalla pidempään. No sen näkee sitte ens yönä :) Kokeilua kokeilua ja kokeiluahan tämä on näiden vauvojen kanssa... 
 
No tää perustu siihen että on tehty ite ns. "velli" sillä että on annettu perunaa/porkkanaa maidon sekaan ja annettu pullosta. Käsittääkseni tällä on haluttu maidosta täyttävämpää tai sitten on haluttu opettaa lasta uuteen makuun lempeämmin. Löysin siis aiheen joltain keskustelukanavalta (en muista mistä) ja kiinnostuin sitten niin että loin tänne saman aiheen :)
Mut jos kiinteitä ajatellaan kiinteinä ja lapsi on jo ohittanut ns. "vellivaiheen" (jos sellasta nyt onkaan) niin minunki mielestä on parempi että lapskin tajuaa kiinteiden ja maidon eron. 
 
Meillä siis aloitettiin esikoisella PUURO vähän ennen 5kk ikää neuvolan ohjeiden mukaan koska yönukkuminen huononi yllättäen todella nopeasti. Arttu yöuni meni noin 5 heräämisestä 2 heräämiseen 4kk ikään mennessä jolloin sitten yö huononi ja lapsi myös huusi hysteerisesti monta kertaa.

4kk-10kk ikään yöuni huononi koko ajan, 6-10kk iässä lapsi heräsi 20-30 kertaa yössä. Syy selvisi 10,5kk iässä, refluksi. Ja 11kk iässä se alkoi korjaantua koska Artun refluksi oli rakenteellinen alasulkijavika joka korjaantuu yleensä itsestään niin kuin nyt kävi.

Tämän takia meidän yöunet eivät parantuneet syömisellä. Tosin rintamaito ilmeisesti auttoi refluksikipuun koska tissiä piti antaa joka heräämisellä, siitä hän sitten imaisi muutaman hörpyn ja oli taas unessa.

Mulla ei ole mikään kiire saada vauvaa nukkumaan täysinäisiä öitä (olisihan se kieltämättä ihanaa), mä en tähän päivään mennessä ole nukkunut koko yötä kun esikoiseni on syntynyt 1v9kk sitten. Tiedän ettei vauvan tarvitse/kuulu nukkua vielä 2kk iässä täysiä öitä :). 30 kertaa yössä heränneenä tunsin "hieman kateutta" kun ystävien lapset heräsivät kerran tai 2 yössä. Tosin ikääkin oli 5kk siinä vaiheessa.

 
Kirjotetaan ny tänneki.. Tosiaan, meil siirryttii kokonaa korvikkeisiin, ku yöläkään ei alun alkainkaa tahtonu rintamaito riittää, neiti oli todella kiukkunen ja heräili vähän väliä.. päivät sai korviketta jo. 1,5kk iäs taiettiin alottaa pari tl luumusosetta aamumaidon sekaa, ja mahavaivat helpotti heti! Huomattavasti tyytyväisempi likka. Mutta, sitten tuntui, että maitoa meni purkkitolkulla päivän aikana, syönti väli todella tiheä ja kiukkunen ruuan jälkeen.. Vellit käyttöön pikkuhiljaa määrää nostamalla, nyt saa pari-kolme kertaa vuorokaudessa vellisatsin. Iltasin ja yön kun nukkuu pitkät pätkät ja vellin alottamisen jälkeen ruvennut heräämään hymyilevänä ilosena likkana, eikä suoraan huutoon.. Meillä kun menee illalla klo 17-18 maissa se 120ml velliä+210ml asti maitoa sekasin kevyesti. Toine samanlaine satsi yöllä 23-01 välissä jossai kohti kerralla ja sitten aamulla 06-06.30 mais 180ml maitoa ja sen 2tl luumua. Neuvolalla tänään mainitsin asiasta, niin oli melkeinpä huojentunut terkkatäti, että olen itse älynnyt siirtyä tuhimpaan ruokaan kun ruokaa menee.. Pvä menee viel maidoilla, joskus iltapäivästä velliä sekaa jos tuntuu ettei maito riitä. Mitäpä sitä painonsuhtee seuraamaan sen tarkemmin kun kasvaa ja syö hyvin ja on tyytyväinen. Mutta sen kummemmin ei ole tarvetta alotella soseita, kun tyytyväinen nyt nuinkin, mutustellaan silloin tällöin joskus lusikalla kielenpiähän vähän päärynäsosetta, jemmassa mustikkaa ja ruusunmarjaa luumun lisäks. Tarkotan siis tosiaan maistelua, ei voi lusikallisistakaan puhua.. :D Viljat, porkkanat ja potut jätän si myöhemmälle iäle, nuita hedelmäsoseita kun löytyy.. Harmillinen se maissivellin valmistuksen lopetus, ois vaihtelua ollu ettei ainaa tuota riisivelliä tartteis mutustaa...Niin, neitillä ikää nyt 9vkoa, syntyi melkei kaks vkoa yli la:an.
 
Onpa ollu kerrassaan mielenkiintoista lukea ihmisten kokemuksia tähän aiheeseen liittyen :) Ei muuta ku lisää vaan.. Tintturan (ja joidenkin aikaisempien) tekstien perusteella voi sanoa, että jokainen vauva on kyllä ihan oma yksilönsä ravinnontarpeineen ja mahtava huomatakin ettei kaikki mene aina sen tietyn kaavan mukaan, vaan on uskallettu kokeilla suosituksistakin poikkeavia juttuja oman vauvan hyvinvointia ajatellen.
Mikä Tinttura teillä oli syynä ruveta lisäämään luumusosetta vauvan maitoon, ummetus?
Sopivasti sattu kun olinki tuossa aikonu kysästä teidän mielipidettä siitä voisko äidin syömä juusto aiheuttaa imeväiselle ummetusta?
Meidän tytyllä on ollu jo muutama viime kakka semmosta pahanhajuista jankkia että huhhei ja kakkaamisvälit on kolme päivää... Sitä ennen kakka oli löysempää eikä haissu pahalle, eli sellanen ns. "normikakka" ja tulikin kerran päivässä. Eilen tyty oli ihan tosi kipeä massunsa kans ja tänä aamuna selkeesti hyväntuulisempi ku sai aamusta kakan ährätyksi. Eikait tämä voi olla ku ummetusta?
Heti tuli mieleen luumu jossain muodossa ja voisin kokeilla tätä luumusosetta pikkusen maidon sekaan.    
 
Eyewink, alotettiin likan kaa luumusose masun kipristelyjen takia ja kakka oli TODELLA tiukassa, usean päivän ja sekös kiukutti. Eka vko oli suoraan sanottuna helvettiä, kun maidon takia huuti ja huuti ihtesä hikeen (Nanni korvikkeena, vaihdettiin semperiin, jonkun verran auttoi, mutta luumujen avulla vasta aste parempaan, kotia tulosta asti jouduttu korviketta käyttää ku ei maidot riittäny..). Neuvolalta neuvoi terkka liottamaan luumuja, mutta tulin siihen tulokseen, että mistäkähän välistä yhoona ja maatilallisena sen ajan revin johki luumujen liotukseen kaiken muun kotihommie, lumitöiden, elukoiden ja likan hoidon, ymym ohella. Et tosiaa en tiiä nuista ruoka-aineitten vaikutuksesta sen kummemmin, kylhä ne monet aiheuttaa jos imettää, mutta mulla kun se maito loppu ni ei kokemusta siitä kerenny tulla.
Nyttemmin neitillä auttanu tuo luumu ja velli mm. senkin, että ei ole sitä mahankipristely huutoa oikeastaan ollenkaan. Kakka jos tiukassa niin sitten tikistää ja ähisee kunnes helpottaa. Paukkuina tahi tavarana. Mut vinkkinä jos koklaat, lämmitä riittävän lämpimäks, jollon sose notkeempaa, ja ravistele kunnolla sekasi,  mahtuu tällön ykköstutistakin läpi! Meni monta vkoa itelä älytessä, sillä kerettiin yks aamu nokkamukista syyä ku hermot meni tukkeutues molemmil (semmone silikoninen kansi mitä joutuu imee et tavara pihale, ei tosiaan kova semmone ollu :D).
Mut tosiaa, yksilöitä on moneksi, jokasella on omat tarpeesa, luonteesa ja tapasa. :) Niiku moni tainnu todetaki, ni kyl jokane oman muksusa tietää parhaite.
 
Takaisin
Top