Milloin velliä/kiinteää (pottua/porkkanaa) maidon sekaan?

Mielummin mäki antaisin soseita ku velliä.. Meillä vaan tyttö ei oikeen rupee ottaan lusikasta, pistää huulet tiukasti yhteen :D Ja jos aukasee suun ja ottaa niin pulauttaa ne sitten kielellä ulos :D Oon nimittäin porkkanasosetta kokeillu muutama päivä sitten.
En tiiä johtuuko kieltäytyminen nyt tuosta hampaiden tulosta vai mistä ku ei oikeen suostu imemäänkää (ei tissistä eikä pullosta), mutta syö tosi vähän kerrallaan..
Tahtoisin sitä peruna-porkkana sosetta kokeilla mutta pelkään että peruna aiheuttaa vatsan kovettumista ku meillä on ollu tytöllä sitä vaivaa niin pitkään. Nytki on levolac-kuuri menossa.. Johtuneekohan seki hampaiden tulosta?? (ainaki oon kuullu/lukenu että se voi vaikuttaa kakan koostumukseenki, hassua..)
Tykkäisköhän tyttö bataatista, hmmm..
Mutta joo.. Eikai mulla silleen hirmu kiirettä noille soseille vielä ole, tyttö syö kyllä tunnin välein tissillä ja korvikkeella parin tunnin, yöllä herää pari-kolme kertaa, mutta hirmu vähän kerrallaan..
4kk iässä viimestään alotan soseet..

Meille annettiin ohjeistus 3kk neuvolassa että saadaan pikkuhiljaa aloitella kiinteitä. Poitsuhan on ollut kuukauden ikäisestä lähtien täysin pullovauva, ja terkka sanoikin että korvikevauvoille suositellaan aloitettavaksi kiinteiden maistattamiset siinä 4kk:n iässä. Huomenna aloitetaan, juniori on silloin viikkoa vaille 4 kuukautta. Ajateltiin että aloitetaan nimenomaan kans bataatilla, aluksihan ne on ihan vaan sellasia makuannoksia, eli pienellä kokeilulla nyt aloitellaan. Vellejä en ole pahemmin ajatellutkaan, saa nähdä jätetäänkö ne muutenkin kokonaan kaupan hyllylle.

Meki jätettiin vellit parin kokeilun jälkeen maitohyllylle, saa olla meidän osalta siellä. Tuli niin kamalat ilmavaivat ettei mitään järkeä...
Nyt on maisteltu kiinteitä parin viikon päivät, aina paria lusikallista kerrallaan pari kertaa/kerran päivässä. Porkkana-peruna on aivan ehoton ykkönen tytsystä :) Mustikka aiheutti kakomista. Tänään/huomenna kokeillaan bataatti-kesäkurpitsaa.
Joo, minä yritin soseuttaa ite porkkanaa mutta tyty ei tykänny yhtään! Nuo kaupan soseet on sen verta hienojakoisempia että menee paljon sievemmin kurkusta alas. Vaikka kuin sauvasekottimella yrittää soseuttaa ja paljon nestettä sekaan, nii tahtoo silti jäädä tönkömmäksi ja paakkusemmaksi ku kaupan soseet.

Meidän tytyllä on nyt maidoton korvike kokeilussa. Jätin siis imetyksen ja kaupan korvikkeet pois kun alko olemaan aivan hirveitä vatsaväänteitä (ja niitä on ollu siis ihan aina, syntymästä asti) ja tuntu että pahentuu vaan kokoajan, kakka meni ihan myrkynvihreeksi (välillä limasta ripulia ja välillä kovaa)  ja muutenki tytyllä oli hirmu hankala olla (refluksioireita esiintyy myös), eikä pystyny enää kunnolla nukkuun niiden takia niin soitin neuvolaan ja yhteistuumin päädyttiin jonki ruoka-aineallergian (maidon) aiheuttamaan suolisto-oireiluun. Tätä maha-ongelmaa on ollu siis ihan aina mutta ennen 3kk:tta se tietty meni siihen yleisen vauva-ajan ilmavaivojen piikkiin.

Eilen aamulla tosiaan hain nutrilon peptiä apteekista (huhhahhei että oli kallis purkki!) ja perjantaina on lääkäriaika. En tiiä kuvittelenko vaan mutta ihan ku ois oireet alkanu helpottaan. Nyt täytyy vaan toivoa että ei tuu oireita siitä Nutrilon peptistä kun tuntuu että jokatoisella maidottomalla on tullu oireita myös siitä... :(
Refluksioireisiin vielä maidonsakeuttajaa ja tietty noiden kiinteiden aloitus on hyvä.
Jännittää että millanen kakka tulee tällä kertaa :)

Meillä on nyt alettu syömään öisin pitempään ja useammin kuin aiemmin. Niinpä ajattelinkin hiukan tuhdimman ruoan antamista. Olisiko paras aika sille illalla ajatellen yö unia? Vai päivällä. Olisko se velli vai suoraan jokin sose? Onko muita soseita joissa ikä suositus on alkaen 4kk kuin porkkana-peruna? Riisivelleissä ainakin näytti olevan 6kk. Vai voinko silti antaa tuota riisiä? En halua sekoittaa sitä korvikkeeseen koska haluan maidon antaa tissistä vielä pitkään.

Janeh meillä oli tosiaan sama ongelma likan ka, et maito ei vaan rittänyt..

Tääl on huoletta saanut riisivelliä, kun sitä turkasen maissia ei vaan enää saa..Sisko oli neuvolalla kouluharjotteluaan suorittamassa, ja oli tämmösen jutun kuullut, että kaikki vellit ym ois siirretty sinne 6kk sen takia, et jengi imettäs pidempään.. Voi persus sanon minä! Itelä kun ei se maito riittänyt alun alkaenkaan, joten imetäppä sitten siinä ja eti tuskastuneena kaupassa et no mitä annat alle nelikuiselle kun melkei joka ikisessä purkissa on jtn viljaa.. kreit..

Noh, meil tosiaa helpottu masukivut täysin, ja ny on päivisin saanu peruna-porkkanasosettakin (kasvissoseen ja marjasoseiden vaihteluna) lusikasta, eikä o kovettanu mahaa. Tosin oltiin totuteltu muil soseilla pohjale. Likka saa siis edelleen aamuin luumusoseen ja illoin päärynän tai ruusunmarjan vellin+maidon seas. Pelkkää maitoa jos menee päiväl antaa, on ihme jos tunnin jaksaa ja on sitten niin kiukkunen et oksat pois..

Soseita tosiaan senkin tasia lisäsin, kun likka nukkuu sen verra pitkiä unia, et varmasti ois masu täys. Ei ihan joka kerralla tipalleen koko 210ml soseineen ja velleineen jaksa syödä, mutta normaalisti aamuin illoin ja yöllä, kun pitkät unet välissä, päivällä riittää 150-180ml velliä+maitoa parin kolmen tunnin välein ( + sit se kerran sose). Syöpi ainaan minkä syöpi, loput menee mäkkeen. En o murehtinu ylimeneviä, mieluummin tarjoan kerralla sen minkä about normisti syöpi, kun että kesken syöntien lähen montaa kertaa lämmittämään lisää, josta ei sit enää välttämättä kelpaakkaan. Ja neukan täti vielä valittaa kun ei paino o noussu suhteessa pituuteen riittävästi.. Mitäpä vielä tiet lisäks tähän? En rupee, eikä voikkaan, toista pakottaa syömään usemminka tai voiko tämän enempikä syyä, jos ei maistu ja ole nälkä.. Ite olin samanlainen kasvaja, joten no hätä..

Tulikoha mahollisimman epäselvästi kirjotettuu? :P

Ja minusta oli suorastaan järkyttävää, että kun yritin muksun sivuilta katsoa mitä vellejä yms heidän valikoimassaan on jotka olisi tarkoitettu alle 6 kk ikäisille. Niin eipä sieltä mitään infoa löytynyt oli vaan teksti, jossa sanottiin näin:

Äidinmaidonkorvikkeista, vieroitusvalmisteista ja kliinisistä ravintovalmisteista imeväisille tiedottaminen ja niiden markkinointi suoraan kuluttajille on kiellettyä kauppa- ja teollisuusministeriön päätöksellä 1216/2007. Tämän päätöksen mukaisesti lapsiperheet saavat terveydenhuollon ammattilaisten kautta tarvittavaa tietoa näiden tuotteiden ominaisuuksista ja käytöstä.

Siis neuvolaanko mienyt menen ja kysyn, että mitä vellejä on muksun valikoimassa?? Ihan niinku ne tietäis! Sillä olisin halunnut tietää että olisin voinut toivia meidän pikkukauppaan jotain tiettyä, mutta mitenpä toivot kun et edes tiedä mitä olisi tarjolla?!

Me saatiin kans 3kk neuvolassa lupa alkaa maistattaa kiinteitä ja ollaanki nyt siitä asti aamu ja iltapäivisin maisteltu, tosin koht se 4kk mittarissa et ei enää pelkkää maistelua, saattaa puolkipurkki mussuttaa perunaporkkana sosetta onnessaan. Korvikkeen määrä on vähentyny kiinteiden alotuksen myötä. Ennen meil tais mennä se lähemmäs 1200ml vrk ja nyt se 700ml / vrk. Ei ylensä soseiden päälle jaksa enää ku 120-140ml.

Ja noist muksun velleistä se riisivelli on varmaan yleisin ja turvallisin allergioiden kannalta, sitä mä ite ainaki toivoin tohon lähikauppaan. :)

Ootteko antanu ihan kaupan soseit vai tehny ite ? Mitä jos otte tehny ite ni miten teette ? Meinasin josko bataatil tai porkkanal alottas (jossain luki et näillä, tosin alkuu eriaikaa tietty) mut mitä muita olis millä hyvä alotella ? Ja tosisaan miten teette ne..

me on annettu ihan kaupan soseita, bataatti-kesäkurpitsaa, päärynää ja aprikoosia. ollaan annettu aamulla eka yksi lusikallinen jotakuta noista ja katottu se päivä, miten maha reagoi. mikään noista kolmesta ei ole aiheuttanut meidän tytölle mahanvaivoja, joten seuraavana päivänä ollaan annettu 2 lusikallista jne. tyttö tosin pyrkii pökeltämään soseen ulos, joten aloin tänään (vasta :D) käyttämään kankaista ruokalappua. en sit tiedä, pitäisikö samaa sosetta syödä useampi päivä putkeen (sosepurkissa säilytysaika jääkaapissa näkyy olevan 3 vrk), mutta otin nyt sitten bataatti-kesäkurpitsan toiselle kierrokselle. tähän astisista kokeiluista aprikoosi oli sekä äidin että tyttären suosikki (maistan itsekin soseita) :) en ala itse kokkailemaan soseita, en ehdi enkä jaksa, helpompi ostaa nekin kaupasta eivätkä ole hinnalla pilattuja.

Tarkotuksena tehä ite soseita. Bataattia, kesäkurpitsaa, kukkakaalia mm. eka kypsäksi ja sit soseutan ja jääpala-astiassa pakkaseen ja kun on jäätyneet niin minigrip-pusseihin. Kivoja sopivan kokosia pikkuannoksia maisteltaviksi ja niistä voi sitten tehä haluamiaan mixejä :) Tarjoiluvaiheessa notkistaa vielä äidinmaidolla tai korvikkeella ni avot :) 

Minulla myös tarkoitus tehä vauvalle ruoat itse. En itsekään haluaisi syödä vain purkkiruokaa, sekä haluan lapseni syövän tuoretta kotimaista ruokaa niin pitkälti kun se vaan on mahdollista

Vaikkakin nyt kun asiasta piltin sivuilta luin, on heidänkin periaate sama, käyttää suomalaisia raaka-aineita niin pitkälle kuin se vaan on mahdollista... Että saapa nyt nähdä, ollaanko reippaita vai laiskoja, Onhan se toki edullisempaa tehdö itse.

Varmaan itse teen perunasta soseet, siis maisteluannokset mut luulen että muut tulee ostettua kaupasta. Esikoiselle tein itse soseita vasta kun hän oli 6kk jolloin oli mukana lihat.
Ei ne purkit kaupassa tosiaan hinnalla olet pilattu joten säästän vaivan ja ostan kaupasta. :)
Meillä kuitenkin mennään vielä täysimetyksellä ja ajatus kiinteistä on sellainen että kun tyttö täyttää 4kk, aletaan todella pikkuhiljaa maistella kiinteitä. Luulen että myös 4kk iässä otan jonkun iltavellin käyttöön, saisi tyttö masun illalla täyteen jotta nukkuisi paremmin. Nytkin nukkuu hyvin mutta jos tuolla iltavellillä saisi yösyönnit rajottumaan yhteen. Tää on siis vaan tän mamman toiveajattelua :D

Mäkin olen nyt alkanut miettiä jotain lisäruokaa... Sen jälkeen kun poika keksi miten kierähdetään mahalleen, on syöttövälit pienentyneet niin että päivällä syödään 2h välein ja yöllä pahimmillaan tunnin välein... Ilmeisesti kuluttaa niin paljon energiaa tuohon mahallaan olemiseen. Täytyy katsella jos jotain iltavelliä alkaisi syöttämään että pysyy toinen kylläisenä ja äitikin saisi vähän ehkä nukuttua. Ja johan tässä ensi viikolla tulee 4kk täyteen.

Mie pyörittelin ajatusta iltavellistä yöunien paranemista ajatellen, mutta viime yönä herättiin vaan kerran syömään kello yks ja seuraavan kerran kun katsoin kelloa oli se jo yhdeksän. Että hyvinhän tuo nukkuu jos on nukkuakseen. Eli emme ota koko velliä käyttöön.

Meillä tuli takapakkia maistatteluun ku perunasta itse tehty sose veti tytön mahan ihan ummelle. Kakkaa tulee mutta siis tosi kovaa sellasta :(  Ja posket helahti punaseksi ja tuli pienen pientä näppyä rintaan ja vatsaan (se kyllä saattaa johtua huuhteluaineesta/vauvaöljystäkin..).
Vaikka annoin vaan tosi tosi vähän sitä perunaa niin silti se teki tepposet, vaikka osasyyllisenä voi olla probiootti-babykin mitä aloin antaan samana päivänä..

Nyt menee siis pelkkä maito+sakeuttaja (luumua pari tl seassa aamulla) ja sitten kun saan mahan kuntoon, alan maistatteleen tosi varovasti mielellään sellasilla joissa ei oo sitä ummetuksen vaaraa.. Ehkä bataatilla tmv..
Ei ainakaan tuossa meidän vakkarikaupassa näkyny olevan bataattia, että pitää hakea sitä jostain muualta ku haluan antaa kuitenki ihan aluksi itse soseuttamaa ku niissä kasvispilteissä näkyy aina olevan kaikkea muutaki seassa, öljyjä ja jotain tärkkelyksiä ymv..
Meillä kun tosiaan se maitoallergiaepäily niin en halua riskeerata että sais allergiaoireita sitten jostain muustakin. Mielellään testailen aina yhtä ruoka-ainetta kerrallaan ja sitäkin sen viikon ennenku annan muuta.
Ja nyt vahingosta viisastuneena odotan sinne 4kk:n ikään, jos vähän myöhempäänki, ku enemmän nuo mahanpurut pitää tuota tyttöä hereillä ku nälkä.

Törmäsin jossakin sellaiseen juttuun että keitettynä ja pakastettuna vihannekset olis vähemmän allergisoivia, onko kukaan muu koskaan törmänny tällaseen väittämään vai muistanko ihan päin honkia koko asian?

Sitten kysymys. Minkälaista kakkaa teidän vauvoilla on tullu jotka ootte jo alkaneet maistattaan? Onko pysyny hyvänä, vai menny kovaksi? Minkä väristä?
Heh, hassua kysellä tämmösiä mutta oon ite tutkiskellu tässä jo tovin aikaa tuon tytsyn tuotoksia liittyen juurikin nuihin allergia-asioihin.

Meijän neitillä on jo ihan isojen kakkaa, semmosia "pökäleitä" tulee, ja haisee ihan oikeelle kakalle. :D Luumua oon antan päivittän ni se pehmentää vähän sitä. Kakkaamista oon seurannu ja ei tunnu olevan hankalaa et tulee kyllä ihan normaalisti eikä tarvi äheltää koko päivää. :)

mä oon kans tarkkaillu silmä kovana tuota kakkajuttua, ettei vaan meidän tyttö ala oireilemaan mitenkään noiden kiinteiden suhteen. bataatti-kesäkurpitsasosetta on syötetty ja kakka on ollut sellaista vaaleanruskeaa löysähköä (edelleen, koska määrät on 3-4 teelusikallista) ja kakka on tullut ihan hyvin, vähintään kerran päivässä. tänään tuli eka kerran semmoinen pieni kiinteämpi malli, mutta samanväristä se oli. mä en oo tosiaan uskaltanu vielä perunaa kokeillakaan sen vatsan kovettumisen pelossa.

meillä tuo soseen aloittaminen näytti tänään eka kerran toimineen, tyttö lähti meidän kans kauppaan 3 tl bataatti-kesäkurpitsaa ja rintamaitoa ottaneena ja oli tyytyväinen koko reissun ja nukahti vielä turvaistuimeensa ja nukkui tunnin siinä kotona ja ois nukkunut enemmänkin, jollei ton 8-vuotiaan ois ihan välttämättä pitänyt päästä imuroimaan , minkä vuoksi herätin hänet kesken unien. yöllä meillä on edelleen n. 2h syöttöväli, mut emmä vielä ihan pelkkää velliä annakaan, vaan lisäillään edelleen vähitellen. kokeilin antaa sosetta illalla, josko se pitäisi vähän myös nälkää.

ensi viikolla kokeillaan maissi- ja mangososeita, kunhan nyt päästään noista bataatti-kesäkurpitsa- ja aprikoosisoseista :)

Ostin tänään purkin maissisosetta. Sillä aloitetaan maistelut. Sitä en vielä tiedä milloin se tehdään, ehkä ensi viikolla, ehkä kuukauden tai vasta kahden päästä. Mutta onpahan valmiina kun halutaan maistaa. Mietin myös maissipuuron keittämistä ensi ruoaksi.

Takaisin