Milloin velliä/kiinteää (pottua/porkkanaa) maidon sekaan?

Minä olen ajatellut tehdä soseita itse ja ostaa myös kaupasta, että tottuu kumpaankin makuun. Onhan nuo kaupan soseet niin helppoja matkoilla ja kyläillessä, mökillä tms ja uskon niiden olevan myös oikein terveellisiä. En myös halua rasittaa itseäni liikaa ruokien teolla, eli teen itse, jos/kun on energiaa, mutta jos ei ole, niin annetaan kaupan sosetta. Meillä on kuitenkin tilanne, että aloitetaan omatekoisilla, koska olemme miehen kanssa tosi allergisia olleet lapsina, niin pojalla on hyvin vahva allergeeniperimä ja tällöin lääkärin ohjeistuksen mukaan pitää olla pikkasen varovaisempi. Kun teen soseen itse, tiedän kaikki ainesosat ja on helpompi seurata reaktioita. Parin viikon päästä aloitetaan eli vähän vajaa 4kk iässä, tämäkin allergioiden minimoiseksi, eli nykyohjeilla allergikkojen on hyvä aloittaa lisäruuat ajoissa, eikä odottaa 6kk:n ikää, tavallaan siis siedätystä. Äidinmaidon kautta poika ei onneksi ole reagoinut kuin kananmunaan ja siitäkään ei vielä ole täyttä varmuutta, nyt on menossa testi. Taidan olla vähän ylihysteerinen allergioiden suhteen, mutta parempi kai pelata varman päälle. Mitään ruoka-aineita en ole kyllä alkanut välttelemään ja korvikettakin poika on jo sairaalassa lisämaitona saanut (tosin pojan parannuttua siitä olen luopunut).
 
En siis ole tuota puuroa itse vielä tehny, mutta tälläsella ohjeella ajattelin kokeilla.

½ dl maissijauhoa

2 dl vettä
Vispaa maissijauhot kylmään veteen ja kiehauta koko ajan sekoittaen, anna kiehua vielä 2-3 min ja valmista on.

Ei ainakaan kuulosta kovinkaan vaikealta. Lisäksi ajattelin korvikkeella/äidinmaidolla ns. jäähdyttää puuroa. 
 
Mulla olis nyt ainakin alkuun tarkoitus tehdä soseet itse. Varsinkin, kun ajattelin tuossa 4kk neuvolan jälkeen aloitella hiljalleen maistattaan pottua,porkkanaa jne. Jääpalamuottiin maisteluannoksia ja pakkaseen, tarjolle sitten tissimaidon kera. :)
Mutta en meinaa ampua itseäni jalkaan, jos en aina jaksa tehdä itse...kaupan eväät on ihan hyviä. Mä vaan tykkäsin, kun hiljalleen sain lisättyä kasvisruokiinkin jotain mausteruohoja, kuten rakuunaa porkkanoihin tms. :)
Ja ukkokin oli aika innokas työstämään esikoiselle soseita,varsinkin siinä vaiheessa kun liha astui kuvioihin. Sipuli ja valkosipuli tuli meillä aika aikaisin Santulle tutuksi...tässä perheessä kun hyvä jos hernekeitto valmistuu ilman kynsilaukkaa. :) 

Pitääkin alkaa lukemaan Santun päikyn merkintöjä noilta ajoilta, kun soseita alettiin maistelemaan. Mitä kaikkea sitä tulikaan pikkuiselle syötettyä aikanaan. Ehkä siellä on jopa merkintöjä minkälainen output tuli vaippaan kustakin inputista. Ei muista enää niin "vanhoja" asioita. ;)
 
Meillä on viikko menty nyt bataattisoseella, itse tein, keitin bataatin ja sörssäsin sen omassa keitinliemessään sellaiseksi astetta löysemmäksi muusiksi. Sitten vaan jääpalamuottiin ja pala kerrallaan sulatetaan ja oon vielä lisännyt vähän Nannia sekaan että tulee vetelämmäksi ja samalla jäähtyy sopivaksi. Poitsu näyttää kyllä tykkäävän, vaikka pyöritteleekin suussaan aika kauan pientä lusikankärjellistä.

Kakka on ihan aikuisen kakan väristä, eli tummempaa kuin sinappikakka, ja kiinteysaste on sellasta semivetelää. Pysyy siis vaipassa, mutta ei ole vetistä eikä kuitenkaan pökäleitä. Sellasta kasassa pysyvää perunamuusin kaltaista. Hehe, osasinkohan selittää oikein

Ja sen olen huomannut että pelkän korvikkeen kanssa kakkaa tuli välillä tosi tosi vähän, ja sitten kun se tuli (suoli toimi kyllä päivittäin), se oli helposti tosi vetelää jossa oli mukana "hiutaleita". Nyt kakka tulee varmasti ainakin kerran päivässä eikä sitä ähelletä montaa tuntia. Se on lähinnä niinkin nopea toimitus että ensin otetaan vakava ilme, päästetään yksi punnausääni ja sitten turahtaa. Ei piereskele mielestäni yhtään enempää kuin normaalistikaan. Eilen kokeilin lisäksi antaa aamulla hedelmäsosetta, nyt jatketaan ainakin toinen viikko näin että aamupäivällä maistetaan hedelmäsosetta ja iltapäivällä annetaan bataattia.

Kauanko muuten annoitte jääpalan verran, ennen kuin lisäsitte annosta? Eilen vasta annoin kokonaisen jääpalamuotin kokoisen palan bataattia, enkä ole tarjonnutkaan sen enempää vielä. En ole huomannut vielä että olisi vaikuttanut korvikkeen määrään, mutta ollaankin sen verran vähän tota bataattia annettu että eihän sitä mahaan asti ole mennytkään kuin varmaan puolet annetusta, loput on pitkin naamaa ja ruokalapulla! Entä miten kauan ootte antanut maistella hedelmäsoseita ennen kuin ootte antanut koko purkillisen?

Ens viikon jälkeen ajattelin lisätä bataattiin porkkanan. Ja 5 kuun ikäisestä ajattelin kokeilla sitä Piltin puuroa, se varmaan on järkevä antaa ennen iltaunia niin maha pysyy täydempänä yön yli.
 
Meillä jätettiin vellit suosiolla väliin. Neuvolassa suosittelivat näin tekevät vellien alhaisen ravintopitoisuuden vuoksi ja meillä se toimi. Varmasti on vauvoja, joille velliä kannattaa antaa eli en ole tässä selittelemässä etteikö olisi hyvä tapa aloittaa yö jos jollakulla homma toimii niin parhaiten ja lapsi kasvaa. Meillä yöt nukutaan kuitenkin hyvin.

Mutta kiinteet aloitettiin 3,5kk ikäisenä. Ensin jääpalamuotillinen korvikkeeseen niin, että soppa oli vellin kaltaista. Eri makuja maisteltiin tovi kutakin ja korviketta vähennettiin sen mukaan mitä enempi aikaa meni. Nyt poika syö jo hyvin sosemaista sekoitusta ja kolme jääpalamuotillista kerralla, eri makuja sekoittaen. Hyvä on ruokahalu ja olen mennyt ihan lapsen ehdoilla eli kaikki ohjeistukset olen jättänyt taka-alalle. Poika voi hyvin ja on kylläinen, ei mahavaivoja yms. Hyvähän tietty kriteerit ja ohjeet on hyvä vilkaista, mutta loppujen lopuksi se on se lapsi joka sanelee kuinka nälkä on ja miten vatta toimii. Nyt jo paripäivää saanutkin kaksi kertaa soseita + maito. Sanoisin vielä senkin, että poika alusta asti kasvanut yläkäyrillä ja tässäkin osasyy, miksi ruokaa menee joidenkin muiden ikätovereiden kanssa enempi.

Muuta en osaa sanoa kuin, että ruokaa koneseen sitä mukaa miten lapsi kasvaa ja kuinka hän itse voi. Näihinkin asioihin kun ei mitään yhtä ja oikeaa tapaa ole.
 
Jonkinasteinen herkkyys tytöllä näyttää maidolle olevan kun heti meni maha kipeeksi ja ripulille ku anto maidottoman kuurin jälkeen semperiä pari purkkia..
Nutrilonin kaupasta saatavat kliiniset maitokorvikejauheet (omneo ja H.A.) näyttää passaavan, ainut vaan että omneosta tulee parin päivän tauko kakkaamiseen ja tekee tytön olon tukalaksi :( (vissiin se peruna-maissi tärkkelys tekee mitä siinä on...).
No jospa tuo H.A. alkas nyt sopimaan niin ettei tulis oireita niin olisin todella todella onnellinen :)
Tänään 4 kk päivän kunniaksi maisteltiin bataattia, ai että oli herkkua :) Toivottavasti siitä ei aiheudu mitään, tuntuu olevan tyty sen verran herkkämahainen.. Perunaa en uskalla vielä edes ajatella..

Nyt on ruokahalukin ihan selkeesti kasvanu ku parin tunnin välein pitäis syödä.. Yölläkin.. Ja kun korviketta saa, tuntuu hirveen työläältä aina lähtä väsäämään noita jauheita keskellä yötä monta kertaa.. Oonki puntaroinu että teenkö tytölle muksun riisijauhoista iltavellin korvikkeeseen (riisipuuroa korvikkeen sekaan pari tl) vai teenkö vellin sitten siitä bataatista.. Riisijauhopaketin kylessä lukee 5kk mutta lääkäri sano että hyvin voi kokeilla tuota velliä jos sen korvikkeeseen sekottaa..
Oon vaan niin arka kokeilemaan kaiken tuon maito-maidoton-selkkausten jälkeen..
Ois vaan niin ihana sekä tytölle että äitille että tyttö nukkuis kunnon yöunet..
 
me uskaltauduttiin kokeilemaan porkkana-perunasosetta noin viikko sitten, ihan vain ensin teelusikallinen ja sit kateltiin, mitä maha sanoo. meidän tytölle ei tullut mainitusta soseesta mitään mahavaivoja, kuten ei tähän mennessä mistään muustakaan, joten porkkana-perunasosetta syödään jo nykyisellään useita teelusikallisia 2-3 krt/päivä. ettei kävisi tylsäksi päivän ruokavalio, annan välipalana ja iltapalana hedelmä- tai marjasosetta. uusin kokeilu on ruusunmarja-päärynä, joka on ai että niin namia. meidän tytön ylivoimainen ruokasosesuosikki on kukkakaalisose, jota vedetään monta lusikallista.

tyttö vääntää kerran päivässä, yleensä aamuisin isot kakat vaippaan, joten maha toimii myös. nälkä pysyy poissa n. 2-3 h ja soseen kanssa otetaan rintamaitoa, joskus myös korviketta, jos äiti ei halua kaivaa tissiä esiin. syötän samoja soseita sen 3 vrk putkeen, yleensä sose ehtii loppua jo kahdessa päivässä, mutta maksimisäilytysaikaa ei olla ylitetty.
 
Meil on alettu syömää nyt enemmän ku toi on tommonen ikiliikkuja ja aika hyvin ollaan rytmitetty tätä päivääki nyt, pyritään aina syömään samoihin aikoihin. Aamulla annan pelkän maidon ja sitte 10-11 välillä menee puol purkkia kasvissoseita ja puolpurkkia hedelmäsoseita ja siihen päälle viel 120ml maitoa. 14 kieppeillä menee se 160ml maitoa ja sit taas 17 tienoilla toi sose juttu uusiks. 19 menee 2dl puuroa, 21 200ml velliä ja joskus saattaa haluta viel 23 pintaa 120ml maitoa. :)

Painoa ei ollu pysyn pituuden perässä ni sanottiin et voi antaa sapuskaa aina ku huolii ja niin paljo ku syö, mut syödää kuitenki suht tiheesti täs päiväs aikaa ni ei kerkee edes nälkä yllättämään. :) Ja toi yötä vasten tankkaus pitää hyvin sen nälän ainaki sen 9tunnin ajan. :)

Soseista taidetaa olla kaikki jo maisteltu, paitsi kaalijuttuja en oo antan vielä ku niist luin jostain et ne voi aiheuttaa jotain vaivoja, mut neki pitää viel maistatella ennen sit ku 5kk iässä ottaa lihasoseet mukaan. :)
 
Susq87: mitäs puuroa teillä syödään?

Minä tein vetelää maissipuuroa tytölle eilen ja ai että maistu! Luumua laitoin vähän mauksi sekaan. En vaan uskaltanu antaa vielä kovin paljon vaikka ois tyttö syöny ihan hyvillä mielin, alko itkaseen ku en enää antanu vaan kun meikäläinen arastelee.. No eihän siitä sitte mitään vaivoja tullu niin annoin aamulla taas, nyt 3tl, eikä tullu mitään. Illalla annan vielä toiset 3tl, pitäähän se iltapuuro saada :)

Meillä mennään nyt kutakuinki näin:

Aamulla n. klo 6 maitoa 120ml
                   klo 9 puuroa ja hedelmäsosetta + n. 100 ml maitoa
Päivällä      klo 12 maitoa sen 100ml
                   klo 14 hedelmäsosetta ja maitoa n. 100ml
                   klo 17 kasvissose ja maitoa n. 100ml
Illalla          klo 19 puuroa ja hedelmäsosetta + n. 100ml maitoa
                   klo 21 100-200ml maitoa
Yöllä          klo 2-3 120ml maitoa
 
Sitte välissä vielä lisätankkauksia maitoa jos tytöllä sattuu haluttaan. Yöllä tosiaan syö enää yhen kerran (max kaks) 120ml maitoa.

En vielä oo uskaltanu hirmu isoja annoksia antaa nuita soseita, niillä muutamilla teelusikallisilla mennään vielä tässä vaiheessa. Muutaman viikon päästä annan niin paljon ku tytön napa vetää :)

Nyt on ruokavaliossa siis maissipuuro (maissijauhoista veteen tehty), luumusose, banaanisose (itse tehty) ja bataatti (itse tehty). Seuraavaksi kokeillaan tuota porkkana-perunaa ja ruusunmarja-päärynää. Maha toimii meilläki nyt sen verta moitteettomasti päivittäin että uskaltaa tota perunaaki kokeilla :)
 
mekin tapaillaan jonkinlaista ruokailurytmiä. yleensä herätään n. klo 7-9 välillä, jolloin on otettu rintamaitoa. n. klo 8-10 välillä syödään kasvissosetta n. 1/4 purkkia ja jälkkäriksi 1 tl hedelmä- tai marjasosetta. sit nukutaan ekat päikkärit tissi suussa eli maitoa menee sit siinä. herättyä otetaan tissiä ja välipalaksi hedelmä- tai marjasosetta 1/4 purkkia  n. klo 12-14. iltapäivällä nukutaan tokat päikkärit jälleen tissi suussa ja sit iltapäivällä vihannessosetta n. 1/4 purkkia n. klo 16-17 ja tissiä. iltapalaksi otetaan vielä muutama teelusikallinen hedelmä- tai marjasosetta ja tissiä, ja iltapalaksi jos tyttö jaksaa, ottaa vielä iltavelliä (vielä hetken korviketta n. 20% ja 80% riisivelliä) n. 50-80ml. yöunille nukahdetaan tissi suussa ja äiti pääsee vasta sit karkuun ja hetkeksi koneelle tai sit kattelee tuikitärkeitä telkkarisarjoja (joskin mä kyl pyrin meneen samoihin aikoihin nukkumaan tytön kans et jaksan hänen kans yövalvomiset) yöllä me herätään ekan kerran n. klo 00-02 tissille, tokan kerran klo 03-04 ja sit klo 05 eteenpäin 1-1,5h välein.
 
Mä ostin sitä Muksun ensipuuroa se on 5kk eteenpäin. Se on riisiä, hyvin maistuu ku laittaa vähän jotain hedelmäsosetta antamaan makua. :)
 
Meillä on oikeestaan kolmesti päivässä noiden kiinteiden syömistä, muuten ihan normaalisti korviketta. Hedelmäsosetta aamupäivästä, iltapäivästä kasviksia ja vielä ennen nukkumaan menoa hedelmäsosetta. Iltasose vaihtuu kyllä puuroksi parin viikon kuluttua. Meillä on nyt mennyt jo kolme yötä niin hienosti putkeen, poika on nukahtanut kahdeksalta illalla ja herännyt ensimmäisen kerran 4:30, eli toinen syöttö on jo jäänyt kokonaan pois. Aamuyön syötön jälkeen poika on vedellyt sinne 9 asti vielä yöunia, eli aivan täydellisen ihanan pitkiä katkottomia öitä on meillä nyt! Viime yönä kokeilin antaa vain tutin tuossa puoli viisi, enkä hakenutkaan maitoa, ja toimi! Kullanpala jatkoi uniaan ja heräsikin ekalle syötölle vasta 6:30! Siksi uskalsin jättää maidon hakematta, kun eilen bataattisose syötiin vasta klo 18 jälkeen, ja sen jälkeen laski vielä koko purkillinen päärynäsosetta ja maitoa 180ml, poika siis nukahti 20:00 yöunille hyvinkin täysinäisenä.

Meidän makuskaalaan kuuluu nyt (edelleen) bataatti ja porkkana, perunaporkkanasose aloitettiin eilen, ja hedelmäsoseista syödään vasta päärynää ja mangoa. Toi kasvispuoli taitaa kyllästyttää jo, kun poika vaan yökkii kun laitan lusikkaa suuhun. Onneks huomasin että poika on samanlainen herkkuperse kuin äitinsä, joten meillä on syöty nyt pari päivää sellasta herkkua kuiin bataattia päärynäsoseeseen dipattuna. Joka toisen lusikan nokkaan oon vähän laittanut päärynää, ja johan laskee!

Keittelin eilen kukkakaalit pakasteeseen, kokeillaan sitä nyt sitten seuraavaksi, kunhan poika tottuu eka tohon perunaporkkanaan. Ootteko te muuten tehneet jotain sekasekoitusta kasviksista? Siis sen jälkeen kun lapsi on tottunut joka makuun erikseen? Ajattelin vaan kun tuo pelkkä bataatti tosiaan jo alkaa tulla korvistakin ulos. Ehkä siihen vois lisäillä porkkanaa tai just tota kukkakaalia. Mitä muita kasviksia ootte antaneet?
 
Meillä kesäkurpitsa oottaa tuolla keittämistä ja soseuttamista..

Mulla on pakkasessa bataattisosetta många pikkuannosta ja sinne seuraksi jos pakastais kesäkurpitsasosetta ja sekottelis niitä sitte sillon tällön..
Oon nyt ollu aika laiskana ja antanu vaan tota muksun porkkana-perunasosetta, hyvin näyttää vielä maistuvan, oisko neljäs päivä nyt menossa.. Seuraavaksi kukkakaali taikka sitten bataatti kesäkurpitsa. Kattoo kuinka kiirenälkä tulee, kerkeekö ottaa sulamaan ennen sitä.. :)
 
Nii ja minä oon kans antanu pikkusen päärynää potun kans nii pysyy vatta hyvänä ja maistuuki paremmin :) (kerran siis ku annoin pelkkää perunaa)
 
mä jouduin tekemään saman tempun kuin Brainfreeze eli vähän sekoittaa soseita keskenään, kun ruokasoseena nyt menevä maissi yökötti tyttöä, niin dippasinpa sekaisin omenaa ja maissia (miehelle sanoin, et sekaisinhan ne menee kuitenki siellä mahassa) ja sama lopputulos täälläki et hyvin meni alas :D

meillä on nyt ollut meneillään tytöllä elämänsä eka nuha, joten syöminen on ollut vähän heikompaa, mut siltikin on syönyt sen 4-5 kertaa päivässä soseita, pienempiä määriä vain. eilinen oli jo helpompi päivä ja tyttö pystyi imemään tissiäkin kun tukkoisuus helpotti. tänään kokeilen tehdä tuota muksun (ensi)riisipuuroa puolikkaan pakkauksen ohjeesta ja sotken siihen hedelmäsosetta. pitää vaan hetki odottaa, kaikki lusikat on nyt pesukoneessa :D

meillä menee ruokasoseina siis perunaporkkana, maissi, kukkakaali, bataattikesäkurpitsa ja kasvissose (siinä on kai perunaa, porkkanaa ja maissia). hedelmä- ja marjasoseita ollaan aloiteltu uusiakin, yritän aina ottaa noita "yhdistelmäsoseita" sen mukaan, että toinen tai yksi maku ois jo ennestään tuttu ja hyväksi todettu, sit voi poissulkea sen tutun maun jos tuleeki jotai näppyä tms.
 
Meillä meni tosi hyvin soseiden maistelu, nyt vain tuli takapakkia perunan ja porkkanan kanssa. Porkkanasta huomasinkin jo että isompi annos kovettaa pojan vatsan, mutta sekoitettuna bataatin kanssa ei tullut mitään. Kokeiltiin sitten muutama päivä syödä Piltin perunaporkkanasosetta, ja lauantaina annoin sitä melkein purkillisen. Perunaa ei poika ole sinällään aiemmin saanut, ainoastaan pieninä annoksina tosta perunaporkkanasta. No kappas, siitähän tulikin sitten ultimate ummetus! Neljä päivää poika itki naama punaisena kun yritti punnata kakkaa ulos, saikin sitä aina pienenpienen palan pihalle ja taas helpotti hetkeksi. Kakan koostumus oli pitkälti muovailuvahan tyylistä, jos kiinnostaa tietää :) Sama itkuruljanssi toistui joka tunnin jälkeen. Oli tosi ihanaa kun en voinut oikein mitään tehdä, juotin vettä pieniä määriä aina kun pojalle vain laski, annoin luumusosetta, hieroin vatsaa ja pumppasin jalkoja ja perhana kun soittelin neuvolaan! Kahtena päivänä soitin, eikä tuntunut että oltais edes tosissaan otettu, surkuteltiin vain! Raukkapieni nukahteli omaan itkuunsa, mä heijaan pikkuista sylissä itsekin ihan itkun partaalla kun mikään asento ei ollut hyvä, enkä pystynyt auttaa. Ekan soiton jälkeen hain apteekista mallasuutetta, annoin sitä illalla ja seuraavana aamuna, saman terkan ohjeen mukaan yritin stimuloida peräsuolta kuumemittarilla, eikä mikään auttanut, soitin taas seuraavana päivänä neuvolaan ja taas vain surkuteltiin. Terkan ohjeen mukaan annoin sitten Levolacia 2,5ml ja siitä parin tunnin päästä tuli helpotus, onneksi. Ihanaa kun poika herää taas päiväunilta iloisesti jutellen eikä maailmaa kaatavaan itkukouristeluun. Nyt oon taas fiksumpi ja jätän perunan toistaiseksi pois, ja porkkanaakin vain pieninä annoksina. Ja luumu ja ruusunmarja jäävät nyt toistaiseksi poitsun päivittäiseen ruokailuun, molemmat kuulemma pehmittävät vatsaa.

Mutta hain nyt kuitenkin kaupasta kesäkurpitsan, kokeilen seuraavaksi sitä bataatin kaverina, josko maistuis. En nyt vielä oo uskaltanut maistattaa sitä kukkakaalia jos se kerää ilmaa?
 
Voi ei Brainfreeze, varmaan kurjaa katsoa pienen huonoa oloa! Minä aloitin tällä viikolla maistattamaan pojalle soseita. Ensin kokeilin bataattia ja eilen maissia. Bataattisoseen tein itse ja maissi oli kaupan valmista. Molemmat ovat uponnet hyvin, poika availee suuta ja itku tulee, kun lopetan antamisen. Ihan pieniä määriä olen nyt antanut kerran päivässä. Eilen oli pojan elämän ensimmäinen päivä ilman kakkaa ja pelkäsin jo Brainfreezen kaltaista ummetusta. Tänä aamuna kakka onneksi tuli jo normaalisti. :)
 
Meillä ainaki tulee potusta, itse soseutetusta varsinki ihan ultimate-ummetus! Sitä en siis kovin hevillä suosi vielä tässä vaiheessa vaikka tyttö tykkääkin mausta. Sama juttu maissin kans, meni ummelle yheksi päiväksi. Bataatti on hyvä, siitä tulee vaan pikkunäppyä (enkä oo varma tuleeko ees siitä, ku näyttää tulevan vaikkei annakkaa bataattia.. Jotain hiki-/hormooninäppyjäki voi olla..), eilen soseutin kesäkurpitsaa pakkaseen, sitä kokeillaan tässä jonku päivän päästä.
Ruusunmarja-vadelma on herkkua ja se näyttää mukavasti pehmentävän mahaa, ummetuksen jälkeen tuli kakka heti seuraavana päivänä normaalisti ku anto :)
 
Nyt kaipaisin taas teiltä kokeneemmilta vinkkejä. Eli kun olette antaneet kiinteitä ruokia, niin annatteko myös vettä? Ja jos annatte, niin miten paljon kerrallaan?
 
Takaisin
Top