Minä olen ajatellut tehdä soseita itse ja ostaa myös kaupasta, että tottuu kumpaankin makuun. Onhan nuo kaupan soseet niin helppoja matkoilla ja kyläillessä, mökillä tms ja uskon niiden olevan myös oikein terveellisiä. En myös halua rasittaa itseäni liikaa ruokien teolla, eli teen itse, jos/kun on energiaa, mutta jos ei ole, niin annetaan kaupan sosetta.
Meillä on kuitenkin tilanne, että aloitetaan omatekoisilla, koska olemme miehen kanssa tosi allergisia olleet lapsina, niin pojalla on hyvin vahva allergeeniperimä ja tällöin lääkärin ohjeistuksen mukaan pitää olla pikkasen varovaisempi. Kun teen soseen itse, tiedän kaikki ainesosat ja on helpompi seurata reaktioita. Parin viikon päästä aloitetaan eli vähän vajaa 4kk iässä, tämäkin allergioiden minimoiseksi, eli nykyohjeilla allergikkojen on hyvä aloittaa lisäruuat ajoissa, eikä odottaa 6kk:n ikää, tavallaan siis siedätystä.
Äidinmaidon kautta poika ei onneksi ole reagoinut kuin kananmunaan ja siitäkään ei vielä ole täyttä varmuutta, nyt on menossa testi. Taidan olla vähän ylihysteerinen allergioiden suhteen, mutta parempi kai pelata varman päälle. Mitään ruoka-aineita en ole kyllä alkanut välttelemään ja korvikettakin poika on jo sairaalassa lisämaitona saanut (tosin pojan parannuttua siitä olen luopunut).