Masut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Muruska
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuo sf-mitta ei anna hyvää kuvaa vauvan kasvusta. Viime raskaudessa sf-mitta ei kasvanut viimeisen kuukauden aikana ollenkaan, vaan jämähti 34 (sama mittaaja) ja vauva oli 4,2kg. Eli kasvoi sit kai alaspäin. Ei se määräänsä enempää nouse tuo sf-mittakaan.

Mutta liian pieni vauvakaan ei ole hyvä asia, vaan voi olla sit yhtä vaikea synnyttää virhetarjontojen yms mahdollisuuksien takia. Mulle tuo 4,2 kiloinen oli huomattavasti helpompi synnyttää kuin 3kiloinen.

Miulla on mennyt sf-mitta yläkäyrän mukaan ihan tasaisesti, mut ei se hirmu iso oo ollu. Ja normaalipainoinen viikkoja vastaava paitsi parikymmentä grammaa kevyempi keskiarvosta.

Mullakin sf-mitta menee yläkäyräl ja vähän sen yläpuolella, mut 14.2 pikkunen meni tasan keskikäyrällä painossa. Eli ehk tästä pienest ei tuu jättiläistä. Tosin meidän suvussa kulkee ahdasta sisälantiota ja mun äidillä on ollut kans ihan valtavast sf-mitat mun ja mun sisarusten odotusaikana. Ollaan kaikki oltu joko normaalikokosia tai vähän pienempiä syntyessä. :)

Jep, ei ne kerro mitään ne käyrät - paitsi vähän. Siskoni keskimmäinen oli 4,5 kg ja kyllä siinä paukkui käyrät!
Ja käsikopelolla tsekattu arvio painosta ei kerro mitään.. Munkin pojan piti olla max. 3600 ja oli yli 4 kg.. Vaikka aina terkka sanoi + ultraaja että ihan varmasti alle 4 kg tulee olemaan :)
Exä oli syntyessään 4,5 kg, hänen veljensä 4,2 ja kolmas lähemmäs 5 kg.. Ehkä siksi toi mun oma mussukka oli myös iso ;)
Itse olin vain 3600 g ja vain 47 cm pitkä, kun taas mun esikoinen oli 53 cm pitkä..
Miehen tyttö oli 3500 g, ja mies ite myös alle 4 kg, niin voihan sitä arpoa ;) Toukokuussa sen sit näkeepi! Kaikki on mahdollista!
Ja synnytys on jokaiselle erilainen, riippuu lantion mallista että onko helppoa synnyttää 3 kg vai 4 kg lapsi, ja virhetarjontaa ei edelleenkään estä vauvan iso koko, mulla esikoinen meinattiin leikata sen tarjonnan vuoksi vaikka iso olikin :)
Nyt koitan jakkaraa tällä kertaa, tiesin alusta asti että makuulla synnyttäminen ei tunnun hyvältä, mutta yksin kun siellä oli niin halusi vaan selviytyä jotenkin siitä.
Nyt on todellakin toiveet ihan erilaiset..

Niin no noi käyrät mun tapauksessa ainakin vaan ruokkii pelkoa isokokosesta vauvasta. Ei se pelko oo niistä mitoista lähtösin. Me ollaan molemmat oltu 52cm syntyessä, minä 3400g ja mies 4400g. Samasta pituudesta huolimatta mä oon siis ollu suht pieni kun taas mies on ollu valtava. Luultavasti tulokas ei kuitenkaan oo ainakaan mua pienempi ja kun mäkään en mahtunu alakautta syntymään niin mites tuo sit mahtuu? Pitää vaan nyt toivoa että oon periny äidiltä pelkästään ulkoisen olemuksen ja sisälantio oliskin ihan muusta muotista! Tosin jos kuvia vertailee niin mun maha on puolet pienempi kun mun äidillä on aikanaan ollu vaikka ollaan pitkäselkäsiä molemmat...

Mutta en kyllä Hymykuopan tapauksessa usko kovin isoon vauvaan, oikeasti!
Mun muutamalla kaverilla on ollut yhtä pieni masu ku sulla ja toisen vauva 2700 g ja toisen 3200 g, syntyivät täysiaikaisena eikä ollut mitään tupakointia eikä muutakaan. Terveet lapset, kyllä olisin loksauttaunut suuni auki, jos niin pienestä ihmisestä ja masusta olisi tullut iso vauva.. Niinkuin joskus kirjoitin, ei vielä viikolla 20 kukaan välttämättä heti huomannut raskautta kun hänellä oli pieni maha..

Minä taas, oikeasti.. Harmi kun olen hukannut kuvan, mistä eteenpäin kolme päivää olin synnyttämässä!
Multa kaikki kysyivät että "onko siellä oikeasti 1", en siis liioittele.
Tunnen myös muita äitejä, jotka ovat saaneet 4-4,5 kg vauvoja ja kyllä ne mahat ovat olleet isoja!!!
Yksi äiti itse 160 cm pitkä ja sai 4,2 kg painavan ja 57 cm (!!!!!) pitkän vauvan :D aina olen miettinyt miten se vauva mahtui siihen naiseen, mutta.. Kyllä se oli yhtä mahaa koko nainen!

Joo siis iso koko ei estä virhetarjontaa, kun kaikkihan mulla on tulleet väärinpäin naamat ylöspäin, mutta pienin tuli vielä lakitarjonnassa.

Mutta kun puhutaan riskeistä, niin tilaa tulla ja pieni vauva tekee isomman riskin virhetarjonnalle kuin oivallinen sopusuhta lapsen ja lantion välillä, kun vauva ei välttämättä kiinnity ja pääsee muljuilemaan itseään..

Lisään vielä, että toki mulla vaikutti siihen "hankaluuteen/helppouteen" se, että pienin oli eka ja isoin viimeinen, mutta oli kyllä mahan koossakin iso ero.

Jotenkin vaan ihmetyttää, kun ihmisillä on käsitys et pieni vauva olis helppo synnyttää. Mä sanoisin, et keskikokoinen vauva on helpoin synnyttää. Mutta jokaisellehan se suhteutetaan niihin omiin mittoihin, et mikä kellekin on keskikokoinen.

Muokattu viimeksi:
Mä en kans olisi hymykuoppa huolissaan vauvan koosta. Mutta sun lantio on kyllä hyvä mitata. Ja jos sun äidilläkin on ahdas lantio, niin sitä suuremmalla syyllä. Pääset varmaan magneettikuviin!

Tämmönen tänään. Miun maha törröttää lähinnä eteenpäin ja olis niin sanotusti selkeä poikamasu. Rakenneultra kuitenki lupaili tyttöä. Ite en usko noihin uskomuksiin, että mahan muoto ennustaisi tiettyä sukupuolta. Lopputulos selviää sitten synnytyslaitoksella :)

maha28+5.png

Katoin ihan samaa, onks tuo kuva ylös alasin vai mitä häh :grin

Mä kun oon puhelimella niin se kääntää ton kuvan kyllä automaattisesti oikeinpäin!

Ihania masduja! :) En kehdan kännyl tykätä kaikist ko tuskaa kirjoittaaki täl... mut aivan ihania! :)

Ei oo maha juuri kahdessa viikossa kasvanut mutta muoto on vähän muuttunut. Kuvakulma vähän heittelee kuvissa mutta korkein kohta on siirtynyt navan yläpuolelta vyötärön seudulle. Sillä seurauksella että vyötärönympärys on humahti 110 cm:n :rolleyes:WP_20140302_0042014030212333420140302123757.jpg

Takaisin