Marrasmammojen Kesäkuun löpinät :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla BMI yli 40 ja rakenneultra viikolla 21. Ei ollut puhettakaan että paino vaikuttaisi siihen milloin sinne mennään, mutta voisin hyvin kuvitella että masuasukin näkee paremmin vähän isompana jos on vatsan päällä muutakin kuin nahka :)

Kummallinen mun mielestä toi BMI:n vaikuttaminen ultraan... Kun kyllähän ne sitte sisäkautta kattoo, jos ei vatsan päältä näe sitä mitä tarvii. Mun BMI on vissiin jotain 34 (en muista, enkä jaksa kaivaa sitä neuvolakorttia nyt, mut joka tapauksessa yli 30) ja mun rakenneultra on kyllä rv 19+4. Eikä edellisessä eikä tässäkään raskaudessa oo missään vaiheessa mainittu BMI:n vaikuttavan ultra-aikoihin.

JA MÄ VIHAAN HELLETTÄ!!!! Tulis jo talvi, mä oon jo IHAN kypsä!!! Siis kesä on kiva, mutta mä vaan oon talvi-ihminen, talvi on kivempi. Kun mä en tosiaan tiedä, että mitä sit tehdään, ku makaa x-asennossa sängyllä ilman vaatteita ja silti on kuuma... Ilmastointiakaan ei voi ihan noin vaan hankkia. Viime kesä oli AIVAN KAAMEE!! Asuin silloin vielä yksiössä, jossa ne kaks tuuletusikkunaa oli siinä samalla seinällä, eikä parveketta, eli sinne kämppään paistui vuorokaudenajasta huolimatta. Töissä sentään oli ilmastointi, että siellä pysyi järki päässä.

Nyt ei onneks tarvi olla töissä koko kesänä, mutta en mä silti tykkää tämmösistä kuumuuksista. Semmonen about 20 astetta on ihan riittävä, ja mielellään siihen vähän vielä tuulta päälle, että ilma liikkuu. Onneks nyt asutaan asunnossa, jossa on parveke ja ikkunoita useammalla puolella asuntoa, että saadaan vähän jotain kiertoa tänne!

Mä olen niin kypsä näihin helteisiin. Aamut ja illat vielä menettelee, mutta päivisin ja öisin olen aivan valmis muuttamaan jääkellariin asumaan. Päivät menee jossain ihme koomassa ja vaikka olisi kaikki ikkunat ja 2 tuuletinta puhaltamassa täysillä meinaan saada lämpöhalvauksen. Öisin sitten taas saa unta odottaa monta tuntia, kun on niin turkasen lämmin ja tuulettimet ei yhtään auta.

Ensi viikolla onneksi helpottaa ja toivottavasti näitä helteitä ei ihan heti tarvitse taas sietää. Toivottavasti näin lämmin kesä tarkoittaa taas todella kylmää talvea. Inhoan talvia, jolloin tulee taivaalta vain räntää, kaikki on harmaata ja pakkasta ei ole juuri nimeksikään. Kunnon pakkaset ainakin jouluksi, niin on hyvä tekosyy olla lähtemättä yhtään mihinkään tenavan kanssa :D

Minulla menee rakenneultra 23.viikolle. ihmeellisen myöhään. Painoindeksiäni en muista mutta hoikka olen eli ei tuolla pitäisi vaikutusta olla. Ehkä kesäaikaan on sitten vain niin vähän vapaita aikoja.

Kyllä täytyy sanoa että yhtään ei harmita kun säätiedotus lupailee ensi viikolle koleampaa ilmaa. Ottaa aika koville nämä helteet, vaikkei vielä kovin iso maha olekaan. Muistakaahan juoda tarpeeksi. Ihan uskomatonta miten paljon sitä vettä ihmiseen uppoaa päivän mittaan. Äskenkin kaupassa käydessä kittasin juoma-automaatista ihan ohimennen 4 lasillista. :D

Juomisesta: Juu, mä tarttisin kännykkään sellasen hälärisysteemin, mikä muistuttais mua juomisesta... En vaa millää muista juoda :(

Äh.. en mä muista enää mitä tulin kirjottaa :D oon tänki pikkutekstin aikana nukuttanu Edithiä 5 kertaa ja laittanu sänkyyn... Argh.. Tuun myöhemmi josko muistaisin mitä piti... :D

Eilen nukuin 10 tuntia ja tänä yönä vähintään 9. Päänsärkyily kyllä nukuttaa aina. Nyt olen ehkä tuntenut jotain liikettä kun olen pitänyt jalkoja koukussa niinkuin joku neuvoi täällä tekemään, en kyllä vieläkään ole varma onko ne vaan minun oma syke tai jotain. Mies sanoi tuntevansa jotain myös. Tiedä sitten..

Saripink: Jos se on säännöllinen jumputus niin ei oo potkuja :)

Täällä on bongattu toissa päivänä mahan päälle näkyvät potkut jo <3 Vähän päälle viikko olis toiseen ultraan, ei jaksais odottaa =/

nyt on koiran kanssa alotetty Agility kisat ja hyvon hänne lähti tai siis ei tulokset ollut parhaimasta päästä mut tyytyväinen muuten suorituksiin... Asukki alotti aamulla möngerryksen ja potkinut sellasia pistviä potkuja oikeallepuolelle vatsaa ei kuitenkaan häirinnyt radalla mitenkään.. Nyt tultiin tunti sit miehen kanssa kisoista kotiin ja voin sanoo että VÄSYTTÄÄ... suihkussaku olin kun kastuin ja kylmä tuli niin tuntu et jalat lähtee alta ilmeisesti vähän huimaa liekko hemogkobiinista johtuvaa

Inxu, voi kun meilläkin oltaisi jo noin pitkällä, että liikkeet näkyis/tuntuis ulospäinkin. Mies on aivan katkera, kun ei pääse itse tunnustelemaan. Tässä yhtenä iltana mulla oli aivan järkyttävä mahakipu, tuntui selässä asti. Minähän itkin jo, että tässä tämä nyt taas oli. Pari minuuttia kesti, ja kun loppui, ilmoitti nyytti olemassaolostaan. Siinä vaiheessa mieheltä pääsi muutama kyynelkin, kun hän niin huolestui. Hänkin olis halunnu tuntea, että kaikki on kunnossa. On tainnut muutenkin saada oman osuutensa mun hormoneista, kun on niin tunteelliseks ruvennu :D

Tuon kipukohtauksen jälkeen oon kyllä ollut hyvinkin varpaillani. Luulin, että tää pelko ja huoli olisi jo jäänyt taakse. Oon nähnyt painajaisia ja vähän väliä itkeskellyt että jos kaikki ei olekaan hyvin. Onneks keskiviikkona VIHDOIN neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä. Joku siitä mainitsi, ettei niitä välttämättä kuunnella. Mutta keskiviikkona kyllä kuunnellaan, siitä pidän huolen!

Saripink, kuulostaa todella inhottavalta tuo sun päänsärky. Mun ystävällä oli myös jossain vaiheessa päänsärkyä jatkuvasti, se tosin johtui raskaudesta eikä tästä helteestä. Mulla vaivaa migreeni todella usein, eli jollain lailla pystyn samaistumaan sun tilanteeseen. Nyt raskauden aikana oon pärjänny Panadolilla, sen vaikutus vaan on lyhyt verrattuna migreeni- ja tulehduskipulääkkeisiin, eikä Panadoliakaan viitsisi ihan karkin lailla napostella..

Meilläkin on töissä ollut sellaista 30 astetta sisällä. Potilaat väsyy, eivätkä jaksa edes niin hyvin kuin normaalisti, joten niitä saa sitten olla auttamassa normaalia enemmän. Mutta kun ei itsekään jaksais noissa lämpötiloissa.. Mut pakko se vaan on.

Kyllähän me mammat jaksetaan! :)

heippa pitkästä aikaa!

Tuosta painon vaikutuksesta ultraan, niin enpäs ole huomannut. Minulta nimittäin kysyttiin että haluanko rakenneultran rv. 20-21 vai 24-25. Eli itse sai päättää ajankohdan. Noissa erona oikeastaan vain se jos rv. 24 jälkeen löytyy rakennevika niin lain mukaan aborttia ei saa enää tehdä.

Onni-Ilona: kyllä se aika vielä tulee ja yllättävän nopeasti huomaatkin kun maha alkaa heilumaan <3 Mullakin oli ekassa raskaudessa joku ihme kipukohtaus yks yö. Makasin kyljelläni ja yritin siinä sitten itkut pidätellen kääntyä konttaus asentoon kun en ukkoakaan viittiny herättää kun sillä oli viideks töihin meno sillon. Mutta se oli vaan tuon kerran ja kaikki meni hyvin niin otappa sitten selväää mikä lie oli.  Noista sydänäänien kuuntelusta niin kyllä me kuunneltiin joka kerralla Janikaa odottaessakin sydänäänet. Tai ihan ekalla kerralla ei kuunneltu kun ne ei sillon välttämättä kuulu mutta siitä eteen päin kyllä kuunneltiin.

Eilen alkoi töissä muistumaan hetket ennen kun jouduin jäämään sairalomalle Janikaa odottaessa. Tuli nimittäin semmonen ahdistuskohtaus taas että tuntuu että happi ei riitä mihinkään. Odotan kyllä pelolla kun kohdun ja kylkiluiden välillä on nyt enää parin sormen mittanen väli että millon sitä joutuu taas jäämään saikulle :( Jaa viikkoja ei ole edes 20 menny.

Hei tuli muuten mieleen, miten se harjotusmaito tai miksi sitä kutsutaan.. Onko teillä ollut? Millaista se on koostumukseltaan? mietin ku mulla on alusta asti rinnat olleet tosi kipuiset ja turvonneet. Ja nyt multa on alkanut tulla sellaista valkoista hmm.. Miksi sitä nyt voisi sanoa.. Tahnamaista juttua. Se kuitenkin tulee vanhoista nännilävistyksien reijistä. Ne reiät on on kuitenkin ollut ummessa jo vuosia ja nyt tosiaan puskee jotain valkoista.. Voisiko kyse olla maidosta?

Saripink: Minä en harjoitusmaidosta tiedä hölkäsenpöläystäkään, mutta minulla myös on jo muutaman viikon nänneistä erittynyt vähäistä valkeaa hyhmää.

Saripink, mulla alkoi eilen maanantaina vuotamaan rinnat. Aamulla tuli yksi tippa oikeasta rinnasta kirkasta nestettä, mitä aluksi luulin vesipisaraksi, kunnes tajusin ettei se sisätiloissa yöpaita päällä voi olla mahdollista. Sitten illalla alkoi molemmista vähän vuotamaan ja nyt mukana oli myös valkoista nestettä. Kun menin nukkumaan oli vasen rintani sitten kastanut mukavan läntin yöpaitaani ja jouduin yötä vasten laittamaan rintaliivit + liivinsuojukset.

Hätääntyneenä aloin silloin aamulla netistä etsimään vastausta tähän vuotoon ja nopeasti se löytyikin; ensi- eli ternimaitoa voi alkaa tiputtelemaan äidin rinnoista jo neljännen raskauskuukauden jälkeen!!emoticon Aivan mahtavaa jo tässä vaiheessa joutua käyttämään niitä saamarin suojia, miehellekin ilmoitin että nyt olen sitten virallisesti lehmä!

Mulla tuli esikoisesta tota ensimaitoa kai ekan ultran jälkeen :D Pikkasen kirosin ja siis mieshän oli vaa onnessaan, et "kyl sul sit tulee paljon maitoa et on helppo ruokkia vauvaa" WROOOOONG!!!! En osannu juoda tarpeeks imetyksen aikana (saatikka sit syödä) ni maidon tulo oli tosi vähäistä ja oli pakko antaa myös korviketta. Sit ku tyttö oli sen 4-5kk ni lopetin imetyksen kokonaan, kun ei siitä meinannu sit mitää tulla. Eli muistakaahan mammat juoda ja syödä kunnolla, jos imetätte!!!!

Nyt mua lähinnä kauhistuttaa, ku on perjantaina neuvola... Ja siis mun oman puntarini mukaan oon lihonnu tässä semmoset 4kg kahden kuukauden aikana, eli ihan liikaa :( Eli se laittaa mut menee sokerirasitukseen.. Ja vissii joutuisin muutenki ku oon uudelleensynnyttäjä ja 25v... Muistaakseni se esikoisen kohalla sano et Helsingissä kaikki 25v+ uudelleensynnyttäjät joutuu rasitukseen. Ei siinä muuten mitää, mut se sokerilitku on vaa nii tajuttoman pahaa :(

Sit murmurmur mun miehestä.. Se valitti tossa ku en koskaan kokkaile "heidän" ruokiaan.. Eli nigerialaista sapuskaa.. No nyt sit vihdoin viimein päätin googlettaa, josko löytäisin reseptejä (ku mies ei kuitenkaa oo suostunu opettaa niitte ruokien tekoa) ja löysin! Noh, oon 3 ruokaa tehny ja vastaanotto on ollu sellasta, et saan pihtien kanssa nyhtää kommettia ruoasta ja saanu vastaukseks "ihan ok"... Ei kauheesti kyl tee mieli tehä niitä ruokia enää! Varsinki ku toi hiton riisi mitä tänään tein, vei melkee 4h!!!! Ja siinähä kokkailet 4h 9kk lapsen kanssa joka haluu nähä kaiken mitä teet...

No kait se sitä sit on :D mua pelottaa jo valmiiksi mitä siitä imetyksestä tulee kun mun nännit on nyt jo ihan järkyttävän kipeät tosta kun ne on kasvanut ja turvonnut.. Kamalan näköisetkin :D ei mulla kyllä ainakaan vielä ole tullut mitään nestemäistä. Just tulin kotikotiin kokkaamaan kun meillä on kotona kaikki tiskit olleet likaisina jo ties kuinka kauan.. Huoh. Ei yhtään kiinnosta tiskata. Odotan jo innolla "lomailua" jos vaikka jaksaisi tehdä jotain järkevää.

Jännä lukea että monilla tiputtelee jo maitoa :) Itselläkin oli nännissä jotain valkoista "hyytynyttä" ainetta vähäsen yks päivä, mut ei sen jälkee oo tullu, enpä sit tiiä oliko maitoa :S

Tuli muute mielee että hierotteko te muut masuanne? Mää hieron nykyää vähän väliä, ku se tuntuu mukavalle ja rentouttaa masua.. Välillä jopa kaupassa hieron tai kadulla ku kävelen :D Ei varmaan kukaan huomaa että oon raskaana..

Ja käykö teistä kukaan missään jumpassa tai harrastatteko urheilua? Ajattelin ite aloittaa uimisen jos sais motivaation kohdilleen, se ois hyväks raskaana ja muuten ei tota liikuntaa tuu paljoa harrastettua, paitsi kävelyä ja pyöräilyä :S

Purri: Todella kurjaa, että olet nähnyt 4h vaivaa hänen haluamansa ruuan eteen ja sitten tule ylistyksen sanaakaan l: Tiedän, ettei ole helppoa kokkailla montaa tuntia 9kk lapsen kanssa. Meidän kissa on sellainen, että haluaa nähdä aivan kaiken ja jos ei pidä sitä sylissä, niin sehän hyppää sitten liedelle katsomaan, polttaa itsensä ja panikoidessaan alas vetää ruuat pitkin lattiaa.

Mimmuli90: Täällä myös hierotaan ja paijataan masua jatkuvasti, vasta nyt tajusin tekeväni sitä, kun sinä kerroit niin tekeväsi (: . Minulla se tulee jotenkin niin luonnostaan, etten ole edes asiaan huomiota kiinnittänyt ja masulle tulee myös puhuttua, julkisilla paikoillakin, vaikka olisinkin yksin :D

Hei ensisynnyttäjät (miksi ei muutkin). Onko ollut vaikea sopeutua kasvavan masun kanssa elämiseen? Olen itse huomannut, että masu tuppaa jäämään aina, siis ihan aina jääkaapin oven väliin, tai saa vähintään pienen tönäisyn ovesta, kun suljen jääkaappia :D Mieskin vitsailee, että kyllä se vauva siellä ihan yhtä paljon energiaa kaipaa ja tulee kaipaamaan, vaikka kuinka hakkaisin sitä ovella. Pitää opetella käymään jääkaapilla niin, ettei änge itseään puoliksi jääkaappiin sisään. Se on tähän mennessä ollut mainio keino pitää kissa pois jääkaapista. Karvainen pikkuherra kun haluaa nähdä kaiken :D

Meriy, itekseni naureskelen täällä töissä tolle sun mahan jäämiselle jääkaapin oven väliin. :DD Itekki harmittelin täällä vissiin sunnuntaina ku ei oo maha kasvanu ja nyt sitte kattelin sitä tarkemmin niin toivon että se on vähän kasvanu eikä se oo aina tollanen ollu. Meinaan nyt siinä on sellanen pömppö mitä ei voi vetää enään sisään. :) Ehkä se maha siis alkaa täälläkin kasvaa!

Näin viime yönä unta että synnytin. Synnytys oli ERITTÄIN helppo. En edes huomannu synnyttäväni. Imettäminen oli kuin lasten leikkiä ja maitoa tuli niin et roisku pitkin seiniä. Sitte vauvan ollessa unilla päätin lähteä töihin ja oletin miehen sitä kattovan. Iltapäivällä sitte MUISTIN et mullahan on lapsi ja soitin miehelle joka kerto ettei ole kotona eikä edes muistanu että meillä oli lapsi. Kauhuissani sittä lähin mukamas juoksemaan kotiin ( enkä liikkunu mihinkään, niinkuin aina unissa) ja heräsin siihen ku olin ihan hikinen ja etsin lasta peittojen alta ja joka paikasta. Mistään ei löytyny! Sit tajusin et untahan se oli, HUOH. Ja syvä huokaus! emoticon  Niin ja siinä unessa oli poika! Paino oli 3580g, muistan ku lähetin miehen äidille viestin, että voitko kutoa jotain sinistä poika tuli! :D

Sekoanko?

Mun piti vielä kysellä et onko täällä ketään joka on synnyttänyt Jorvissa? Tai ketään kenellä on kokemusta sieltä? Ite kuullu jotenkin nyt niin ristiriitaisia tietoja siitä, että ruvennu mietityttää. Äiti kylläkin synnyttänyt minut ja kolme sisarusta Jorvissa ja kertoo olevansa erittäin tyytyväinen. Ja onhan se tietenkin niinkin että kaikilla on omat mielipiteensä ja toiveensa ja  ne täyttyvät eri tavalla. Kaikissa paikoissa hyvät ja huonot puolensa varmasti. Mutta ajattelinpa kysyä!

Takaisin