Marrasmammojen Kesäkuun löpinät :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla kävi Kättärillä silleen, et ku lähin esikoista synnyttämään, ni mulla ehti vaihtua kahdesti kätilö ennen ku neiti tuli maailmaan :D Ja ehdottomasti paras oli tämä, joka auttoi tytön maailmaan :)  Ekan kätilön kanssa ei oikein kerenny mitää puhumaan, ku oli vahdinvaihto niin lähellä, mut se seuraava.. luojan kiitos, et en joutunu sen kanssa synnyttämään!!! Hyvä ettei saarnaa alkanu pitämää, ku sanoin, etten ollu synnytysvalmennuksessa ehtiny käymään, ku oli ollu nii paljon kaikkee muuta EIKÄ mulle ees neuvolasta siitä mitää puhuttu..  Sit ku pyysin epiduraalin ja sain sen ni tää alkaa kehumaan et kui hyvännäkönen Kättärin anestesialääkäri on ja kui ihana nimi sillä on!!! Ihan ku mua kiinnostais joku lekuri!!! Ja sit vielä ku ne pitää niitä anturoita (tai mitä lie) millä mitataan sydänääniä ja liikkeitä tms. siinä mahan päällä, ni siinä lääketokkurassa ne tuntu ihan siltä, ku ois kääretortun paloja aseteltu mahalle.. Erehdyin sit sanomaan tän kyseiselle kätilölle, ni se oli heti "ja koskas sulla on ollu kääretorttua mahan päällä?" eikä se siis kysyny sitä vitsaillen vaan kettuillen... Mut sit onneksi aamulla vaihtui kätilö ja se oli AIVAN IHANA! Tsemppas tosi hyvin koko synnytyksen ja jäi nii hyvä fiilis koko touhusta, että uudestaan meen Kättärille synnyttää :)

Ah, mikä vuodatus tuli :D :D Tän mamman on muuten vissii pakko alottaa herkkulakko! On tullu puputettua IHAN liikaa kaikkii herkkui ja se kyllä näkyy ja tuntuu.. Pitää alkaa liikkuu huomattavasti enempi ja syömää järkevämmin, ni on ittellää parempi olo.. Harmi vaa et oon nii pirun laiskamato, et mun on helppo suunnitella kaikkee, mut toteutus jää sit vähä vaiheeseen :(

Mä olen täällä viikon verran puputtanut pelkkää kasvisruokaa, kun liha ei maistu, pelkkä ajatuskin kuvottaa tällä hetkellä. Herkkuja on myös tullut syötyä ja jossei ole sattunut olemaan keksejä tai karkkia, niin sitten olen tyytynyt sokerikaakaoon. Tällä hetkellä on mokkapalat jäähtymässä, että pitää varmaan itsekin alkaa vähän rajottamaan tätä mässäilyä. Ennen raskautta ei herkut hirveästi maistunut, mutta nyt voisin suorastaan syödä niitä elääkseni.

Huomenna voisi ihan vain perjantain kunniaksi tehdä jotain herkkusalaattia, josta tulikin mieleeni että mun on nyt viikon verran tehnyt jostain kumman syystä mieli punasipulia raakana. Sitä kun laittaisi salaattiin, niin voi että olisi herkkua.
Olen tässä tämän päivän neulonut itselleni villaponchoa, ettei tarvitse ilman viiletessä sitten palella, kun tuskin silloin enää takkikaan menee masun kohdalta kiinni :D

Mä jo tuonne raskausoireisiin kirjoittelinkin tästä makeanhimosta. Onneksi en ole asian kanssa näköjään yksin! Olen viime aikoina syönyt herkkuja aivan valtavasti! Nyt on pakko rajoittaa, kun viikonloppuna on kahdet rippijuhlat ja viikon päästä juhannus ja varmasti tulee noissa herkuteltua. Mutta kun mikään muu "ruoka" ei tunnu nyt maistuvan. Ei salaatit, hedelmät tai mikään mistä ennen olen pitänyt. Miehelle ruuan laittaminenkin on ihan tuskaa, itsellä kun ei tee mitään mieli.

Nyt on muutenkin ollut mieli maassa ja ehkä siinäkin syy tuohon herkutteluun. Ystävältäni leikattiin pahanlaatuinen aivokasvain 4 vuotta sitten ja nyt se on sitten kasvanut takaisin. Ystävä on ihan muissa maailmoissa, ei pysty puhumaan (kasvain puhekeskuksen ympärillä) ja kipujakin on kohonneesta aivopaineesta johtuen. Viime leikkauksesta kuntoutui ihan hyvin, mutta tuolloin jo lääkärit sanoivat, että koska kaikkea ei saatu poistettua, kasvaa se todennäköisesti jossain vaiheessa takaisin. Mutta näin nopeaa kasvua kukaan ei osannut odottaa. Ei kovin hyvältä siis näytä emoticon Ei kai niitä aivoleikkauksiakaan voida jatkuvasti ja loppuelämää tehdä muutaman vuoden välein. Kovin on surullinen olo eikä tästä omasta elämäntilanteestakaan jaksa aina iloita niinkuin nyt pitäisi.

mä en supistelujen takia voi kauheesti liikuntaa harrastaa, joten en voi sitten herkkujakaan syödä :/ ananasta on syöny jos on tehny mieli jotain karkkia tai jotain :D jotain muutaki piti kirjottaa, mut ei muistu mieleen että mitä... ähhh, voiko 9kk ikäisellä olla uhma-ikä? meiän neiti kiukuttelee niin paljon ja koko ajan, uskomatonta... nyt lähdetään kohti sairaalaa, ultraan päästään pientä katsomaan<3 toivottavasti näkyy sukupuoli! :)

on tää niin kivaa yritin lääkäriin soittaa ennen puolta kymmentä niin ilmottivat että 12-13 aikaan seuraava soitto aika vaika kymmeneltä pitäs vasta aamun soitto aika loppua ollut taas jollain hoitajalla kiire kahvitauolle.... Pitäs saada lääkäriltä resepti rautalääkkeeseen kun ois kiva ruveta kohottaan sitä hemoglobiinia mut ei sit kun ei saa aikaa... töissä sitten pilkin vähän väliä ja koko ajan väsyttää

Sanna, kyllähän rautalääkkeitä voi ostaa ilman reseptiäkin, vai onko sulla jokin erityinen syy miksi tarviit reseptin? Ite ostin Obsidan-merkkisiä rautalääkkeitä, niitä suosittelivat tuolta apteekistakin. 

Mulla menee just toisin päin noi himot, ennen rakastin ranskalaisia ja kaikkea epäterveellistä. Nykyään himoitsen piimää, persiljaa ja omenoita. Ranskalaisia ei ole tehnyt mieli kertaakaan. Eikä herkut muutenkaan maistu, karkki esim. Hyvä niin.

mä himoitsen paljon ruokaa ja joka päivä mahdollisimman erilaista ja uutta. makee on hyvää jos ihan vähän syö :) tänään töissä työkaveri leipoi omenapiirakkaa ja saimpa loput kotiinkin mitä jäi :P onko teillä tullut painoa minkä verran; mulla 6kiloo ja raskausviikot 20 parin päivän pääst pulkas... maanantaina ultraan, jännää!! <3

~annika~, mulla on rv 18+6 ja painoa tullu +3,8 Kg, mikä on kyllä tosi hyvä juttu mun mielestä :D Yrittäny vähän katella mitä suuhun pistää :D ja huomaa että tää raskaus on ihan erinlainen kuin esikoisesta, esikoisen odotusaikana mun piti käyä ihan yösyönneillä jotka kyllä lihotti pirusti että lihoin esikoisen aikana +32Kg :O nyt ei ole tarvinu yösyönnillä käyä tai muutenkaan syödä kahden edestä ja huomaa tuossa painossa myös :)

Mulla on tullut 3,6kg ja nyt on menossa vk 18+4. Vähän aina kirpasee käydä vaa'alla kun juuri ennen raskautta laihdutin 15 kg ja jotenkin kammottaa että palaan takaisin alkupisteeseen. Vaikka tosiaan ymmärrän että tämä on vielä ihan normaalin rajoissa pysyvä nousu ja ihan terveellistä tässä elämän vaiheessa. Ja toisaalta harmittaa sekin että juuri aloitin laihdutuksen lisäksi kuntoilun ja lupasin itselleni jatkaa sitä myös raskauden aikana jotta synnytyskin olisi helpompi paremman kunnon takia ja nyt olen täysin jättänyt kaiken. Tuntuu vaan ettei millään jaksa. Hyvinkin ärsyttävää.

Minnuska89, 32 kiloaemoticon  Aikamoinen saavutus!

Mulla on painoa tullu 3kg, viikkoja 17+5. Kaks kiloa tuli jo ennen ensimmäistä neuvolaa, söin ihan mitä sattui. Mut nyt oli kahdessa kuukaudessa tullu vaan kilo, siihen olin hyvin tyytyväinen :) Ja terveydenhoitaja sanoi, että kaikilla paino nousee omaan tahtiin, ei tarvii huolestua vaikka nousis liikaa tai liian vähän jossain vaiheessa, kunhan se tasaantuu!

Saripink, vaikka en olekaan laihduttanu ennen raskautta, niin muakin jotenkin ahdistaa tuo painonnousu. Vaikka tiedän, että se kuuluu nousta. Käyn vaa'alla joka aamu, ja pelkäänkin että tästä on tulossa pakkomielle. Ja hei, jatkat sitä kuntoilua sitten raskauden jälkeen ;) Tietty hyvä on vähän liikkua, mutta ei nyt kannata itseään soimata jollei urheile ihan samalla tavalla ku ennen raskautta! Meillä on iso koira, joten sen kautta saan liikuntani. Ilman tuota tuskin saisin takapuoltani ylös sohvalta..

Täällä on paino noussut n. 1,5kg ja rv 18+6 (tunnin päästä rv 19+0). Tavoitteena olisi, ettei paino nousisi enempää kuin 10kg koko raskausaikana. Saa nähdä miten käy.

Tosta raudasta, jos tuntuu että obsidanista menee maha sekasin niin sitten voin suositella retaferia. obsidan monilla pistää mahan ihan löysäks, kuten myös allekirjoittaneelle(mutta vain raskausaikana o.O)

Mun paino on on jotain -2kg aloituspainosta =/ No nyt oon ainakin omasta mielestä ahminu ruokaa niin että jos paino ei ala nousemaan niin on se ihme. Siis en tarkotuksella ahminu mutta tehny vaan mieli kaikkea :) Nyt ei niin kauheasti haittais edes vaikka tulis muutama kilo. Saa nähdä missä painossa ollaan vuoden päästä. Janikasta olin heti synnytyslaitoksella kevyempi kun ennen raskautta.

Onni-Ilona, eikö olekki hirveän iso luku, esikoisesta tosiaan lihoin noin paljon mutta onneks tässä raskaudessa en ole lihonnu ku 3,8kg  :D

Raudasta: mulle on sama syönkö obsidania vai retaferia... Molemmista tulee ummetusta :( Enkä siis voi kumpaakaan syödä ku korkeintaa 4 viikossa :(

Mul tuli esikoisesta muistaakseni 13kg ja nyt on tullu jo 5,5kg täs 5kk aikana :( Joo ei siis paha sinänsä et kilo kuussa, et jos samalla vauhdilla mennään, ni ei mitää hätää.. Mut ei se silti kivalta tunnu. Tosin esikoisesta raskauskilot tipahti 2vkk aikana "itsestään" eli imettämällä ja ku sitä sillo vaa keskitty juomaan, ni ei tullu sillee nälkäkään, sai pakottaa itteään syömään.

Milläs uudelleensynnyttäjät on saanu maidon nousemaan? Mulla tehos kotikalja ja sellanen "etno"juoma ku Super Malt. Eli siis se muistuttaa maultaan mämmiä :D Mut on siis alkoholiton mallasjuoma... Kävi vaan mielessä, et mitähä niitä muita hyviä kikkoja on :)

Mul oli muuten taas vähä verenpaineet mite sattu... 107/58 ja hemoglobiini oli sen 110... Että salmiakkia nassuun vielä vaan :D

Hmm, ummetuksen määrästä kertoo sekin että otin tänään tuon painon uudestaan ja nyt olikin enää 1,8kg tullut ja viikot 18+5. Eli vessakeikan jälkeen.... Huoh. Vi-sibliniä suosittelivat apteekissa, mutta maistuu aivan karseelta kaikki tuollaiset mömmöt.. Olen niitä kuitenkin koittanut ottaa silloin tällöin ja helpottaa kyllä.

Ei niitä rautalisiä ole mikään pakko syödä, jos niistä menee maha sekaisin. Rautaa saa esim. pinaatista ja vielä enemmän nokkosista, joista voi leipoa vaikka leipää tai tehdä keittoa tai pestoa. Nokkosista kannattaa suosia nuoria versoja, eli ne pitäisi kerätä pikapuoliin ennen kuin ovat liian isoja. Eläinkunnan tuotteissa on kai myös paljon rautaa (maksassa muistaakseni varsinkin, mutta sitä ei saisi syödä kovin paljoa raskaana ollessa.) Finelistä voi katsoa, mitkä elintarvikkeet sisältävät eniten rautaa ja valita sieltä lempparinsa :)

Mulle väitettiin neuvolassa, että raskausaikana täytyy syödä vitamiini- ja rautalisiä. Neuvolatäti oli kauhuissaan kun sanoin, etten ole koskaan syönyt mitään ravinteita purkista enkä ajatellut syödä nytkään ja koska olen vielä kaiken hyvän lisäksi kasvissyöjäkin, se passitti mut suorin tein ravitsemusterapeutille. Ravitsemusterapeutti laskeskeli jonkin aikaa mun syömisiä ja totesi, että saan ihan riittävästi kaikkea muuta paitsi rypsiöljyä (omega 3 ja 6) :D Että se niistä pakollisista ravintolisistä. Älytöntä mitä kaikkea ihmisille nykyään tuputetaan muka välttämättömänä.

Niin joo, se piti vielä sanoa, että ummetukseen kannattaa kokeilla kuitukuurin, veden ja liikunnan kombinaatiota. Leseet, kokojyväsetit, marjat ja hedelmät ja ruuunsas nesteiden käyttö saavat suolistoon liikettä. Esim. kokojyväviljasta tehty aamupuuro, jonka kaverina kourallinen marjoja ja lusikallinen leseitä tai jugurtti samoilla lisukkeilla, evääksi päivän rientoihin rusinoita tai kuivattuja luumuja, ruoaksi jotain kasvispainotteista ja täysjyväleipää, jos luonne antaa periksi niin kyytipojaksi piimää jne. Pellavansiemenet ja kahvi auttaa kans, mutta niitäkin kannattaa nauttia kohtuudella (turvarajat löytyy netistä tai neuvolan lärpäkkeistä.) Ja sit vaan kävelyä, pyöräilyä, mattojen pesua, puutarhassa tonkimista, nyrkkeilyä tai töissä säntäilyä, mitä nyt kukakin liikuntana sattuu suosimaan. Ja vesipullo matkassa koko ajan!

Saripink, ilmeisesti yleistä tää ummetus raskausaikana. Mulle suosittelivat neuvolassa Duphalacia. Ilmat tulee kyllä ulos, mutta mitään muuta ei.. Maha toimii siinä vaiheessa, ku suolistoon ei enää mitään mahdu :D Sit toimii pari päivää, ja taas ollaan turvonneena viikko. Mun maha ei oo koskaan toiminu normaalisti, vaikka kuinka söis kuituja ja jois paljon (kai vähän sukuvika, siskolla samavaiva) ja nyt raskauden aikana on pahentunu entisestään. Ehkä koitan tuota Vi-sibliniä seuraavaks. Mullakin tippuis paino varmaan pari kiloa jos sais suolen kunnolla tyhjennettyä :D

Raynan, aivan niin. Jos syö monipuolisesti, niin mitään tabuja tuskin tarvitsee. Mutta harvahan nykyaikana syö tarpeeksi hyvin. Itse oon syöny vaan D3-vitamiinia ja Kalsiumia. Kalsiumin jätin pois, oon nyt pakottanut itseni käyttämään maitotuotteita edes tän raskauden ajan :) Foolihappoa söin alkuraskauden ajan.

Takaisin