Marraskuun mietteitä

Ootteko kuulleet siitä, että äitiyspakkauksen nimeä ollaan nyt muuttamassa koska on syrjivä? Mä en en tajua tätä "miellytetään kaikkia" meininkiä... Miks sitä ei sitten voi vaan sanoa isyyspakkaukseksi, jos on menossa esim. adoptioisälle? Miksi tehdä asioista vaikeita??
 
Kelan sivuilla on tästä äänestys, jossa voi äänestää myös nimen säilyttämistä. :)
 
Näin äitinä minua ei hetkauta pätkän vertaa, mikä laatikon nimi on, tosin mielestäni vauvapakkaus olisi nimenä osuvampi, koska vauvaa vartenhan se on, eikä äitiä. Vähän hölmöhän tuo äitiyspakkaus-nimi onkin, kun asiaa tarkemmin ajattelee. Enkä edes tässä ajattele lapsen perhetilannetta tai tasa-arvoa tai mitään muutakaan vastaavaa, vaan pelkästään nimen kuvaavuutta.

Ja olen ihan samaa mieltä tuosta, että nykyään yritetään miellyttää kaikkia. Kela voisi hyvin vaihtaa nimen kyselemättä keneltäkään, turhaan tässä yritetään massoja miellyttää jollain äänestyksellä asiasta.
 
Mua rupes suunnattomasti ärsyttämään tuo nimenvaihto idea.. Muutenkin nykyään tuo sukupuolineutraalisuus, kukin saa mun puolesta olla mitä haluaa ja tehdä mitä haluaa, mutta miksi sitä pitää pakko syöttää kaikille. Joitakin hyviä pointteja näissä on, mutta kyllä silti tytöt on tyttöjä ja pojat poikia, niin kuin äiti on äiti ja isä on isä.. Molempia siihen lapsen alkuun laittoon tarvitaan.. Itse oon poikatyttönä kasvanut ja edelleen tänä päivänä nautin miesten jutuista paljon enemmän kuin naisten, mutta siltikin olen tyttö/nainen.
 
Mä kans ehdottaisin vauvapakkausta. Toi nimen muuttaminen ei ole mulle kuin nimi ja musta tuo vauvapakkaus sopisi, kun vauvallehan se on :)

jossain kohti tuntuu kyllä överiltä vetää sukupuolineutraalius niin äärimmilleen.. Siis että poikia ja tyttöjä ei sais kutsua tytöiksi tai pojiksi.. Eikai lapset osaa ajatella niin abstraktisti, joten eikö lapsille se olis helpompaa opetella maailmaa luokittelujen kautta? Eihän se silti tarkoita etteikö voisi leikkejä ristikkäin tai tehdä niitä asioita mistä lapsi pitää? Eri asia jos kielletään jotain vain, koska jommankumman sukupuolen juttu tai ei osteta tytölle pinkkiä, vaikka tyttö haluais, koska sukupuolineutraalius täytyy olla :rolleyes:
 
Näin juuri lapsi saa leikkiä nukeilla jos haluaa oli kyseessä poika tai tyttö, tai sitten pikku-autoilla niinkuin minä olen leikkinyt. Ainuttakaan nukkea en ole koskaan omistanut, koska ne ei ole kelvannut leluiksi mulle..
Vanhemmistahan se lapsen valinnan vapaus lähtee.. kouluista se ainakin täällä on puuttunut esim. Kun tytöt pakotettiin rättikässään ja itse olisin halunnut kovasti puutöihin, liikunnassa olisi halunnut jalkapalloa ja lätkää, mutta ei kun tytöillä on kaunoluistelua ja pesäpalloa..
 
Meillä sai onneks ala-asteella ite valita kumpaan menee käsitöihin vai puutöihin.
 
Meillä sai onneks ala-asteella ite valita kumpaan menee käsitöihin vai puutöihin.

Meillä ei saanut kuin vasta valinnaisissa ja sitten valitsin tekniset, niin yllätys yllätys pojat ja myös opettaja eivät tykänneet..
 
Nyt alan 10v synttäreitä valmistelemaan.. Onko muilla täällä näinkin paljon isompia tulevia isosisaruksia? Ja minkälaisia ajatuksia teillä on yleensäkin lasten ikäeroista? Meillä lapset on jo koululaisia, ja minusta tuntuu tällä hetkellä tosi mukavalta kun isommat on sitten ihan reilusti isompia, ja että on niin eri-ikäisiä lapsia ja ihan erilaisia jutut eri ikäisten lasten kanssa.
 
Ei ole noin isoja sisaruksia, mutta esikoinen on 3v 7kk lasketun ajan tienoilla. Oon ihan tyytyväinen, ettei ole enää mikään taaperoikäinen. Jos edes vähän helpommalla selviäisi.
 
Ihan niinkun olisin eilen tuntenut ensimmäisiä liikkeitä.. Ihan täysin varma en ole mutta tuntui erilaiselta kuin jotkut ilmakuplat :)

Millä viikolla olet? Olispa ihanaa jos jo voisi tuntea liikkeitä. Minusta nämä on kamalan ahdistavia viikkoja, kun oireet ovat vähentyneet ja kasvua ei voi vielä nähdä, mistään ei voi tietää, onko siellä kaikki kunnossa, ja ultraa pitää vielä muutama viikko odotella. Toisaalta keväällä tuulimunaksi vasta vkolla 11 todetussa raskaudessa oli kaikki oireet kuten esikoisenkin kohdalla. Joten mistään ei voi tietää :)
 
Äänestin äitiyspakkauksen nimen säilyttämisen puolesta. Nimi on perinteinen ja äitihän lapsen synnyttää. Pakkauksen saamisen edellytyksenä on äidin neuvolassa käynti terveystarkastuksessa.
Itselle ainakin esikoisen kohdalla oli tärkeää saada juuri äitiyspakkaus.
 
Nyt alan 10v synttäreitä valmistelemaan.. Onko muilla täällä näinkin paljon isompia tulevia isosisaruksia? Ja minkälaisia ajatuksia teillä on yleensäkin lasten ikäeroista? Meillä lapset on jo koululaisia, ja minusta tuntuu tällä hetkellä tosi mukavalta kun isommat on sitten ihan reilusti isompia, ja että on niin eri-ikäisiä lapsia ja ihan erilaisia jutut eri ikäisten lasten kanssa.

Esikoinen täytti just 14v. Keskimmäiset täyttää helmikuussa 8v ja 9v. Niin ja tällä hetkellä pienin täytti pari vko sitten 1v.

Olin 21v kun sain esikoisen. Toi 6v ikäero oli silleen kiva kun sai alottaa pitkästä aikaa vauva asiat alusta.
Ja nyt sitten sain ekan paniikin, et miten mä jaksan sitten taaperon ja vauvan kanssa. Ikäeroa tulee 1v 7kk. Lähinnä se valvominen. Jos taapero ei vielä kesälläkään nuku kunnolla. Nyt on loiva koulutus omaan sänkyyn, mutta sänky mun vieressä.
Hengissä selvisin yhden kaksikon kanssa joilla ikäero 1v 6 päivää.
Mut olin silloin todella yksin. Ja todella väsynyt ja uupunut. Töihinkin menin kun olivat 1v ja 2v.
Onneksi nyt on mies jota kiinnostaa perhe. Ja mun jaksaminen, kun vaa osaisin aina ottaa avun vastaan.
Ihanaa se, että noista isommista on tosi paljon apua. Ihan omasta tahdosta leikkii pienen kanssa, tuo vaipan, vie vaipan jne. Teini voi katsoa perään sen hetken että käyn suihkussa (kun mies pitkää iltaa töissä).
Ja mikä parasta, nyt minä saan olla kotiäiti niin kauan kun parhaaksi sen koemme.
 
Ja musta on tosi kivan jännää ajatella että ens kesänä mun esikoinen menee rippileirille :) Meillä on rippijuhlat jo! Ja siitä hetken päästä pikku ihmisen ristiäiset :Heartred

Niin ja mitä eri ikäisten juttuihin tulee niin on kyllä kiva seurata teinin elämää, käydä keskimmäisten jääkiekkoharrastuksessa ja sitten ihana taapero....ja reilu puolen vuoden päästä vielä vauvakin. Sanoisin että onnea on!
 
Nimi on perinteinen ja äitihän lapsen synnyttää. Pakkauksen saamisen edellytyksenä on äidin neuvolassa käynti terveystarkastuksessa.
Äitiyspakkauksen voi saada Kelasta, vaikkei kävisi neuvolassa kertaakaan, eikä synnyttäisi yhtään lasta.

Kelan sivuilta:
Adoptiovanhempi saa äitiyspakkauksen, jos adoptiolapsi on alle 18-vuotias. Avustuksen voi saada jo siinä vaiheessa, kun lapsi on nimetty hoitoon sijoitettavaksi. Jos kyseessä on kansainvälinen adoptio, tarvitaan adoptiolautakunnan lupa.
http://www.kela.fi/aitiyspakkaus
 
Millä viikolla olet? Olispa ihanaa jos jo voisi tuntea liikkeitä. Minusta nämä on kamalan ahdistavia viikkoja, kun oireet ovat vähentyneet ja kasvua ei voi vielä nähdä, mistään ei voi tietää, onko siellä kaikki kunnossa, ja ultraa pitää vielä muutama viikko odotella. Toisaalta keväällä tuulimunaksi vasta vkolla 11 todetussa raskaudessa oli kaikki oireet kuten esikoisenkin kohdalla. Joten mistään ei voi tietää :)

Itse koen nyt juuri näin. Kun et tiedä onko kaikki ok vaikka järjellä ajateltuna miksei olisi. Jaksettava 6 yötä nukkua ja sitten on viisaampi!
 
Äitiyspakkauksen voi saada Kelasta, vaikkei kävisi neuvolassa kertaakaan, eikä synnyttäisi yhtään lasta.

Kelan sivuilta:
Adoptiovanhempi saa äitiyspakkauksen, jos adoptiolapsi on alle 18-vuotias. Avustuksen voi saada jo siinä vaiheessa, kun lapsi on nimetty hoitoon sijoitettavaksi. Jos kyseessä on kansainvälinen adoptio, tarvitaan adoptiolautakunnan lupa.
http://www.kela.fi/aitiyspakkaus

Adoptoinnit ovat aika harvinaisia verrattuna normi lapsen saanteihin, ja tuskin kukaan heistäkään ottaa äitiyspakkausta, enintään varmaan 2/100, koska lapset ovat yleensä n 1 vuoden tai vanhempia kun pääsevät koteihin, on myös tietysti poikkeuksia.
Ja jos oikein pilkkua viilaa niin onhan heilläkin äidit jotka synnyttäneet heidät ja eivät ole avustusta hakeneet/saaneet..Oli sitten kyseessä kotimaan adoptio tai ulkomaan..
 
Ja jos oikein pilkkua viilaa niin onhan heilläkin äidit jotka synnyttäneet heidät ja eivät ole avustusta hakeneet/saaneet..Oli sitten kyseessä kotimaan adoptio tai ulkomaan..
Pointti olikin se, että pakkaus annetaan sille, joka lapsesta huolehtii, ei välttämättä sille, joka lapsen synnyttää. Siksi nimi äitiyspakkaus ei ole osuva -- pakkaus on lasta ja lapsen hoitoa varten, ei äitiä varten. Eikä isääkään varten. Yksinomaan lasta varten.
 
Pointti olikin se, että pakkaus annetaan sille, joka lapsesta huolehtii, ei välttämättä sille, joka lapsen synnyttää. Siksi nimi äitiyspakkaus ei ole osuva -- pakkaus on lasta ja lapsen hoitoa varten, ei äitiä varten. Eikä isääkään varten. Yksinomaan lasta varten.

Kyllähän se pakkaus on äitiysavustus joka annetaan äidille, jotta hän voisi mahdollisimman hyvin huolehtia syntyvän lapsensa hyvinvoinnista.

Suurin osa ihmisistä jotka pakkauksen ottaa on lapsen synnyttäviä äitejä. Toki pakkauksen saa myös adoptiovanhemmat. Mutta miksi pakkauksen nimi pitäisi muuttua, koska silloinhan se minun mielestäni sorsii niitä äitejä jotka synnyttävät ja käyvät neuvolan tarkastuksissa.

Vaikka kelan sivuilla onkin kysely uudesta nimestä ei se välttämättä muuta nimeä, sillä nykyinen nimi on säädetty lailla.
 
Takaisin
Top