Marraskuun mietteitä

ellami

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Sehän on jo marraskuun 1. päivä.

Tähän voitaisiin kirjoitella tässä kuussa kuulumisia yleisesti. Eikös vaan?

Eilisestä Toisenlaiset äidit ohjelmasta tuli mieleeni, onko täällä yksinäisiä äitejä? Ensi kertaa äidiksi tulevia?

Itse koen aika ajoin paljonkin yksinäistä oloa. Aina olen ollut vähän erakko, joukkoon kuulumaton jne. Nyt ehkä raskaushormoonit herkistää vielä niin että eilen kun ajeltiin kaupungissa niin hyvä ettei itku tullut kun tuli ikävä entistä asuinpaikkaa ja ulkoilukavereita ja ihmisiä.
Kesällä muutettiin, ei kauas, mutta tarpeeksi kauas että kävellen ei vanhoille kulmille pääse ja tästä bussipysäkillekin n.2km (aika vähän mutta on se aikamoinen rupeama lähteä tosta vaan lapsen tai lasten kanssa).
Tässä uuden kodin lähellä ei ole kuin taloja. Yksi kauppa reilu 2km päässä. No kahvilakin, muttei sinne yksin viitsi mennä.
En tunne tästä alueelta ketään ja päivät kun isommat on koulussa, mies töissä, minä tuon kohta 1v kanssa, on toisinaan tosi yksinäisiä.
Eilenkin käveltiin sitte 2 tunnin lenkki.
Ennen sentään pääsi kävellen kirppikselle tai perhepuistoon.
Mutta, muutimme koska elämä kerrostalossa jossa asuimme kävi aika mahdottomaksi.
Ja lapset pääsi nyt pienempään kouluun mikä näkyy selvästi heissä että oli fiksu ratkaisu.

Välillä taasen mietin että voi kun ei olis yhtäkään naapuria näkyvissä että asuisi ihan korvessa pikku mökissä.
Olen maalta kotoisin...

Että semmoisilla ajatuksilla täällä tänään.

Aurinkoista pakkaspäivää :)

ellami & kesäheinä-18
 
ellami onko sulla mitään paikkaa siellä lähellä, mistä löytäisit uudelta alueeltasi seuraa? Esim. MLL ylläpitää perhekahviloita ympäri Suomea, joissa voi mennä toki käymään jo raskausaikana. Lapsen synnyttyä onkin sitten helpompi tutustua esim. leikkipuistoissa. Kuulostaa tosi kurjalta sun tilanne, ikävä vanhoille kotiseuduille on varmasti kova!
 
Semmonen ajatus mietityttää että onko teillä ennestään synnyttäneillä miten mennyt tuon LA:n kanssa? Mulla on mennyt silleen et muksut syntyi 41+5, 41+3 ja 41+1. Jokohan tää neljäs syntyy siis 40+5? :woot:

Mä vedän varmaan kuitenkin täysillä heinäkuun puolelle :eek:

Ja hitsi tää väsymys, musta tuntuu ettei edes 9h yössä enää riitä :arghh:

Mulla lähin kyläkauppa 14km päässä. Isommat kaupat 30km ja nvola samaten. Asutaan maalla syrjässä vähän kaikesta mutta onneksi on auto jolla liikkua ja työt jossa näkee ihmisiä (ajan postia tuuraajana kaksi viikkoa kuussa vähintään). Itsellä ei tässä lähellä ole kuin yksi kaveri joka muutti tohon puolen kilsan päähän ni sitä pitää käydä nyt häiriköimässä joka toinen päivä :cat:
 
Mulla esikoinen oli 38+6 tm. ja nuorempi 39+3
Toivoisin kuitenkin, että tämä syntyisi toukokuun puolella. :)
 
39+6 (synnytys kesti 10 t), v.2003
39+5 (4 t 25min), v.2009
38+4 (1 t 35min) v.2010
ja 38+2 (1 t) v. 2016

Saattanee aavistuksen jännittää nyt.........
 
Muokattu viimeksi:
Ainiin, ei oo tässä kävelymatkan päässä, eikäpä koko kylällä liene perhekerhoa, mll tai mitään. Lähin leikkipuisto ja kauempikin tyhjiä. Kesällä kävin. Pari vaunuilevaa äitiä oon nähny tässä lähellä tällä viikolla mutta ei ihan oo kehdannu alkaa tehdä tuttavuutta vaikka maanantaina tuulessa ja tuiskussa vaihdettiinki hymyilevät säälivät katseet :D
Jos sitä ryhdistäytys ja ees joka toinen viikko alkas käydä vanhassa perhepuistossa autolla kun mies menee iltavuoroon. Usein hänen iltaviikot mielellään oltu kotona et saa olla lapsen kanssa hän sen aamupäivän ja minä tehtyy kotihommia ja ruokakauppa ja asioilla käynnit.
 
Mulla syntyneet 40+1 (13h synnytyssalissa) ja kuopus 41+2 (7h synnytyssalissa). Jokohan tällä kertaa vaikkapa viiteen tuntiin menis...?
 
Esikoinen syntyi 41+2 (38h vesien menosta, 13h synnytyssalissa). En pistäis pahitteeks jos tää kakkonen tulis pikkasen nopeammin :D
 
Ellami me asutaan kans maalla. Tohon kylän keskustaan on 5km, jossa on kauppa, päiväkoti, koulu (1-6 luokat), pankki (ainakin vielä) ja perhekerho.
On aika tylsää lähtee kävelylle kun saa tulla samaa reittiä takas ja matkalla tuskin näkee muita kuin peuroja.

Mein esikoinen syntyi 35+6 hätäsektiolla.
Joten vähän luulen/toivon et tämäkin tulis ennen la:ta. Mut nyt toivon alatiesynnytystä.
 
Marraskuu jo :happy:

Minun esikoinen syntyi 40+3 (17h salissa) jospa tämä toinen vähän helpommalla tulisi, kun edellisen kokonaiskestoksi merkitty 33h, niin ei jaksanut kohtu enää vauvan syntymän jälkeen supistella niin jouduin istukan käsin irroitukseen. Jospa niin ei käy tällä kertaa :confused:
 
Mulla esikoinen synty 41+3 (n.7h synnytyksen kokonaiskesto)

Keskimmäinen oli 37+3( n. 3h synytysksen kokonaiskesto)

Kuopus 36+6 (n.5h synnytyksen kokonaiskesto)

(En jaksa kaivaa tarkkoja lukuja)

Kaikki käynnistetty eli saliin oon menny normaalia aikasempaan. (2nuorinta menin käynnistyksen saliin) nyt pelottavakin se että jos saisin sen spontaanin synnytyskokemuksen niin ehditäänkö sairaalaan.. [emoji26] meiltä ajaa kotoa sairaalalle sen 45min + isompien vienti hoitajalle/hoitajan odotus. Mulla kun ponnistusvaihe alkaa niin ei kerkii mihinkää enää... kätilöt on useampikin sanonu et käynnistyksessä ei etene välttämät niin nopeasti kun sponttaanissa mutta kivut on yleensä paljon voimakkaampia. [emoji27] mut näitä saan panikoida sit kun sen aika on.
 
Täällä on ensimmäinen 41+0 15 tuntia vesien menosta 1,5 tunnin ponnistusvaihe ja toinen 40+2 6 tuntia ekasta supistuksesta 10 min ponnistusvaiheella. Toisesta kun pääsin sairaalaan niin kätilö totesi että jos vielä kolmas tulee niin pitäisi lähteä aikaisemmin sairaalaan :)
 
Mulla kävi niin, että poika oli jalat edellä tullossa (oli tiedossa etukäteen).
Vedet meni 5.45 ja ambulanssi miehet vielä arpoi, että lähteekö he viemään mua vai voiskohan mies tuoda mein omalla autolla. Sairaalaan matkaa 65km ja nykyään 87km.
Sairaalaan päästiin 7.10, olin 10cm auki (matkalla tuli kolme supistusta), lääkäri tunsi pojan toisen jalan synnytykanavassa. Hätäsektio koska sykkeet laski salissa, poika syntyi 7.52. Se oli nopeet 2h.
 
Mulla ensimmäinen syntyi 38+3. 36 tuntia vesien menosta, mäkin toivon tällä kertaa vähän nopeampaa toimitusta :wtf:
 
Meillä synty 40+4, kaikkinensa suunnilleen 24h meni. Ponnistus 30min. Istukan irtoamiseen meni 1h30min, se oli työläin osuus koko hommassa. Eiköhän tuo tälläki kertaa yli mee, eli heinäkuussa synnyttään :D
 
Esikoinen syntyi 38+1, 36h vesien menosta ja 10-11h oltiin salissa ennen syntymää. Aavistuksen nopeampaa toimitusta toivoisin, mutta jos nyt välietappina pari ultraa ensin että osais kunnolla luottaa edes.
 
Mamma84 hurjan kuulonen reissu, onko jäänyt jotain pelkoja? Mitä ajattelet tulevasta synnytyksestä?
 
Esikoinen syntyi 40+3. Sairaalaan oli todella vaikea päästä sisään, koska joka vaiheessa kätilöt väittivät, ettei sairaalaan tarvitse lähteä, eikä synnytys ole käynnissä. Juuri ennen puolta päivää kätilö taas tutki minut ja totesi, että synnytys ei ole käynnissä ja lapsi voi syntyä vaikka vasta viikon päästä. Siitä ei mennyt enää kuin alle puolitoista tuntia kunnes vauva oli sylissä. Ponnistusvaihe kesti 7 min. Sitä en tiedä, kuinka pitkä avautumisvaihe oikeasti oli, koska papereihin kätilö kirjoitti synnytyksen kestoksi 12 h, vaikka noista ne ensimmäiset 11 h kaikki kätilöt yksimielisesti väittivät, ettei synnytys ole käynnissä.

Mitään kivunlievitystä en ehtinyt saamaan, koska siinä vaiheessa kun kätilö vihdoin uskoi synnytyksen olevan käynnissä, ei epiduraali tai spinaali ollut enää mahdollinen. Sairaalarannekkeen ja kaavun sain vasta lapsen syntymän jälkeen, niitäkään ei ennen syntymää ehditty antamaan.
 
No jopas on synnytyskokemuksia. Millä mielin Suski75 menet nyt synnärille? Onko sama sairaala kun viimeksi?
Mä aion ottaa jo ultrassa puheeksi muutaman mieleen jääneen asian, epäkohdan, harmituksen viime marraskuulta että on vähän ikävät fiililset ko paikkaa kohtaan. Mietin jo et saisko vaihtaa sairaalaa!?
 
Aika mielenkiintoista toimintaa kätilöiden osalta Suski75. Sulla on kyllä ollut kans jänniä kokemuksia (imetys ja tää). Toivotaan parempaa ammattiosaamista sun kohdalle tällä kierroksella!
 
Takaisin
Top