Marraskuun mietteitä

En minäkään olisi todellakaan kyennyt töihin pari viikkoa synnytyksestä, vaikka ihan normaali synnytys oli. Mielestäni kyllä ihan perusteltua, että äidillä on oikeus olla kotona toipumassa synnytyksen jälkeen. Tosin voisihan se pakollinen aika olla lyhyempi kuin 3kk.
 
Viikkoja on 11. Ja samaa mieltä tuosta kun ei voi vielä tietää tai olla varma mistään, varsinkin näitten parin viime päivän aikana. Mulla nimittäin tuli eilen verta, ensin yhdesti vessassa käydessä ja illan mittaa jonkun verran lisää. Alamahaa kivisti mutta ei kovin voimakkaasti. Kävin päivystyksessäkin, siellä tarkistettiin kohdunsuu, koska jos se olisi auki niin on tullut keskenmeno. Kiinni se oli mutta saattaa silti olla km, tai tulossa, "aika näyttää", sanoi lääkäri. Yön aikana oli enää ihan pientä vuotoa, ja mahakipu on loppunut. Oma tunne on tämän päivän aikana ollut sitten kaikesta huolimatta enemmän sellainen että kaikki voi olla ihan hyvinkin. Onneksi tiistaina on ultra! Kyllähän sinne menee varmasti niin että yrittää olla varautunut kaikenlaisiin uutisiin.
Lainaan itseäni kun jatkan tästä tilanteesta. Ihan pientä vuotoa on ollut välillä. En tiedä mitä pitäisi ajatella tässä, ei ole ainakaan mitään "jotain on pielessä" -tunnetta.. Pitää vaan odotella vielä siihen ylihuomiseen ultraan..
 
Kuluu se aika sittenkin kun elokuiset on jo aktiivisia :dance008

Ja kesäkuu, mulle sanottiin neuvolassa että ainakin joka neljännellä on vuotoa ja kaikki hyvin, jos yhtään helpottaa.
 
Osaako joku fiksu kertoa näistä tuloksista jotain....
S -PAPPA 1938.81 mU/l ????
S -hCG-B-V 333.59 ug/l ????

liittyy vissiin jotenkin sikiön down tutkimukseen??
Neuvolassa kysyn sitten tarkemmin ,mutta vaivaa tuo S -hCG-B-V tulos kun niin matala... ei varmaan tarkoita raskaushormonimäärää koska sitten on kyllä laskenut roimasti jos sitä tarkoittaa:nailbiting:
 
Osaako joku fiksu kertoa näistä tuloksista jotain....
S -PAPPA 1938.81 mU/l ????
S -hCG-B-V 333.59 ug/l ????

liittyy vissiin jotenkin sikiön down tutkimukseen??
Neuvolassa kysyn sitten tarkemmin ,mutta vaivaa tuo S -hCG-B-V tulos kun niin matala... ei varmaan tarkoita raskaushormonimäärää koska sitten on kyllä laskenut roimasti jos sitä tarkoittaa:nailbiting:
Kromosomiseulan arvoja ovat. Pappa on korkea, mikä ei koskaan ole huono asia. Tuota hCG vapaa beta en osaa arvioida, koska mittayksiköt ovat eri kuin minun papereissani oli, joten en tiedä onko tuo matala vai korkea vai jotain siltä väliltä. Ne asteikot, joita minä olen katsonut, ovat sisältäneet arvot eri mittayksiköissä, ja mittayksikköjen muunnosta en tiedä. Eikä se tosiaan ole raskaushormonin määrä, se taas on ihan eri koe.
 
Suski75 kiitos... huh tuo hcg tieto rauhoitti mielen!:alien Minulla näkyi omakannassa heti seuraavana päivänä.
 
Tämä s-hcg-b-v laskee raskauden keston myötä ja tuo s-pappa nousee.. noilla arvoilla itsessään ei tee mitään, vasta sitten kun ne muunnetaan Mom luvuiksi kertovat jotain..
 
Tämä s-hcg-b-v laskee raskauden keston myötä ja tuo s-pappa nousee.. noilla arvoilla itsessään ei tee mitään, vasta sitten kun ne muunnetaan Mom luvuiksi kertovat jotain..
Jos Tiitulla on menossa vasta 10+6 (jos siis allekirjoituksen viikot ovat oikein) ja tulokset ovat jo nyt valmiit, on tuo s-pappa verikokeenottopäivään nähden kaikkea muuta kuin matala. :) MoM muodostetaan vertaamalla arvoa kyseisen raskauspäivän mediaaniarvoon. Tutkituissa trisomioissa s-pappa yleensä on tyyliin vain neljäsosa tai kuudesosa siitä, mitä sen pitäisi olla, joten korkea arvo pienentää riskilukua aika tehokkaasti.

Jos Tiitulla on mahdollisuus, että raskaus onkin vaikkapa viikkoa tai paria pidemmällä, niin sitten tuo arvo voi olla keskiverto tai jopa matala, mutta tosiaan jos viikot ovat suurinpiirtein oikein, on tuo hyvä arvo.
 
No enhän mä mitään oo siihen väittänytkään, laitoin vain niinkuin arvot toimivat oikeasti. Kuten tuolla silloin jo laitoin omistani jotka vaikuttivat matalilta, niin neuvolassakin sanoi ettei noista tarvii tossa muodossaan välittää.. ja kukaan ei ole sanonut sen olevan MATALA, en ainakaan minä.. ja arvoon vaikuttaa myös äidin paino, tupakointi, lääkitys jne. Esim. Down raskaudessa MoM-arvo s-pappa 0.35- 0.62 ja s-hcg 2.03-2.41.. näin esimerkkinä.. ja tässä vielä taulukot. Huom. S-hcg on ng/ml tossa taulokossa, mutta pointti varmaan tulee selväksi.
35fd71e42e2e5b95bb234ca5c612f9b2
3dd7f7f3807cc9e41d83cab3d34894c5
 
Lähinnä kommentoin sitä lausettasi, ettei noilla arvoilla tekisi mitään... kyllä niistä suuntaa näkee ilman MoMejakin, kun vähän tietää, mikä se mediaani milloinkin on.

Ja noista trisomioiden markkereista...

tab4-png.62512
 
Minä oon kyllä niin väsyny tähän väsymykseen, uupumus oloon ja unettomiin öihin että eniten ärsyttää kaikki ja itkettää melkein. Taapero käy illalla nukkumaan, tunnin parin päästä alkaa levottomuus. Ei ole kipeä eikä mitään. Ite ei pysty nukahtaa kun oottaa milloin se taas herää unipätkältään. Tänään viideltä heräsi. Mä tulen hulluksi. Eikä asialle voi tehdä mitään. Päikkäritkin on aika lyhyet, tunti 1-2x päivässä. Ite ehkä ehtii nukahtaa ja sitten pitääkin herätä. Miten mä selviin vauvan kanssa... :/
Olen eläny tän vaiheen ennenki ja selvinny vaan. Eihä siinä sit tullu kun avioero. Pari vuotta asuin lastenhuoneessa pienten välissä yöt valvoin, kävin töissä ja koulussa. Uuvuin ja masennuin. Arvatenkin pelottaa miten nyt käy. Joku vois ilkeänä sanoa että no kannattiko nyt uudestaan keittää sama soppa :sad001
Kyllä. Taapero ja tuleva vauva on halutut, toivotut jne. Nykyinen mies etenkin toivoi meille yhteiset lapset. Ja hän on loisto isä myös "mun" lapsille.
Auttaa paljon. Muttei sekään öille mitään voi ja sen on lähdettävä töihin aamu viideltä. Välillä tekee pitkää iltaa.
Ja saanhan nyt olla kotona.
Ja mua harmittaa tämä asuinpaikka keskellä ei mitään. Paitsi naapurit. Ei mitään perhekerhoa tms kävelymatkan päässä. Ei kahta autoa. Tänne muutettiin kesällä kun edellisessä kerrostalossa alkoi olla tosi levotonta. Möykkääjät sai jäädä, me luovutettiin. Ärsyttää sekin.

Anteeksi masentava teksti, ainut paikka missä uskallan nämä ääneen sanoa.
Ja ei. Neuvolan th ei apua tässä.
 
Apua ... nyt olen aivan sekaisin:laughing002

Ei noista oikeasti tarvitse itse välittää.. kaikki kun vaikuttaa noihin lukuihin. Ja ainakin meille sanottiin neuvolassa että siihen Mom lukuunkin otetaan huomioon nuo muuttujat.. nt-ultrassa tulevat tiedot myös ja tosiaan vasta sitten ne todellisuudessa kertoo mitään.. noi taulukot on vain suuntaa antavia , mutta jokaisella ne omanlaiset arvot veressä.. :)
 
Ellami, totta kai saat purkaa ajatuksiasi tänne. Eikä kellään ole oikeutta tulla arvostelemaan sinun elämää tai valintoja.
Ei omakaan tilanne sellainen ole, mitä olen aina toivonut, mutta ne kortit on nyt ja niiden mukaan on elettävä ja yritettävä sopeutua. Tällä hetkellä ei vaan ole vaihtoehtoja. Kunhan toinen lapsi on tullut ja selvitty vauva aika, niin sitten on aika saada muita asioita järjestykseen. En nyt tässä avaa niitä.
Onko teillä ketään joka voisi sen verran jelppiä lasten kanssa, että sinä saisit väliin nukkua kokonaisen yön? Tai silloin kun mies vapaalla, niin menisit johki yökylään? Ei tollanen yksittäinen yö ihmeitä tee, mutta ei siitä varmasti haittaakaan olisi.
 
Ellami, meillä oli miehen kanssa esikon vauva-aikana sellainen järjestely, että kun oli rankkaa, hoidettiin yöt vuorotellen. Toinen sai nukkua rauhassa sen yhden yön, ja sit seuraavana yönä vaihdettiin. Kyllähän se vähän söi mun ja miehen välistä läheisyyttä, mut piti ainakin järjissä pahimpien kausien yli.
 
Ellami, meillä oli miehen kanssa esikon vauva-aikana sellainen järjestely, että kun oli rankkaa, hoidettiin yöt vuorotellen. Toinen sai nukkua rauhassa sen yhden yön, ja sit seuraavana yönä vaihdettiin. Kyllähän se vähän söi mun ja miehen välistä läheisyyttä, mut piti ainakin järjissä pahimpien kausien yli.

Meillä on edelleen tämä käytössä vaikka lapset jo 3 ja 6, mutta heräilevät sen verran usein että pakko hoitaa näin. Muuten oltais molemmat niin väsyneitä ja kiukkusia ettei muuta tehtäis ku riideltäis. Korvatulpat on must.
 
Muistan kyllä poikien vauva- ja taaperoajoilta kuinka kauheaa unenpuute on.. Ja vähän se jännittää kun väsymys ja uupumus/masennus on nytkin niin ajankohtainen asia vaikkei ole pieniä lapsia ja saa nukkuakin.. Mutta samaa sanon minäkin että vauva on kuitenkin haluttu ja toivottu, vaikka unettomia öitä olisikin tiedossa.. Ja itse kyllä odotan kevättä!! Tää loppuvuosi tahtoo monesti olla vähän ankeaa..

Jaksamista ellami!
 
Takaisin
Top