Mammojen vointi

Mulla on nyt kolmena päivänä ollut alakerta (lantioluut, häpyliitokset ja selkäranka + häntäluu) niiiiiin kipeä kävellessä (tänään jopa istuessa), että olen miettinyt 100 tuhatta kertaa, että pitäisikö käydä äippäpolilla vain tilannetta tarkistelemassa. Vauva kuitenkin TOSI aktiivinen tänään; pikkutöppösellä potkinut kohta jo puolen tunnin ajan lähes koko ajan!! [:)] Ja se on kyllä outoa...normaalisti on ollut ihan hiljaista ja vaimeaa möyrimistä.

Ja nivuset huutaa; voi perhana sentään kun ei housujakaan saa enää pois päältä ilman että miehen täytyy auttaa..sattuu niin paljon. [&:]

Toivon todella, että nämä kaikki olisivat vain ennakkoa lähitulevaisuuden (muutamien tuntien päässä) synnytyksen alkamisesta! [:D]

tiksu ilmoittautuu hiljaiselon jälkeen!![:D]

lukasin tuossa pikasesti teidän juttuja läpi- voi että saan olla tyytyväinen et poika synty vähän aikasessa..[;)] tänäänkin ollut niin kuuma päivä että en varmasti olis selvinnyt jos olis ollu täs viel iso masu mukana.. kaikki sympatiat siis teille!! [&:]

kiva kuulla tiger ettet oo täysin meitä jättänyt vaikka vauva on jo ulkona [:)] Miten teidän arki on lähtenyt käyntiin?

kiitos kysymästä durina, oikien hyvin on lähteny arki pyörimään[:)]
poitsu on niin kiltti etten osannu noin kiltistä ja tasapainoisesta lapsesta edes haaveilla, itkee nälkää ja ilmavaivoja mut muuten ilonen ja rauhallinen poika..[:)]
yöllä syödään n. 2-3 tunnin välein, röyhtästään ja taas nukutaan[:D]
kasvanut on kovaa vauhtia, ollaan jo pitkästi yli kolmen kilon ja pituuttakin löytyy yli 50cm! [:D] (syntymämitat 2550g ja 43cm, ikää nyt reilu 5viikkoa)

varotuksena sanon teille muille noistajekovit-tipoista.. alottakaa tosi rauhallisesti syöttämään niitä, ja jos alkaa lapsi oireileen niin lopettakaa niiden syöttäminen, pitäkää vähän paussia kokonaan ja alottakaa joku muu vitamiini. meillä ainakin jekovitit sai aikaan itkuisuutta ja kauheita ilmavaivoja, pari yötä valvottiin sitte niiden kans kunnes tajusin lopettaa niiden syöttämisen. siirryttiin d-tippoihin ja rela-tippoihin, poitsu on taas ihana oma itsensä.. <3
tai en tiiä mitä tippoja muut neuvolat antaa mut meillä päin ainaki annettiin nuo jekovitit. oon muualtakin kuullu että ne ei passaa monellekaan lapselle.. [:(]

menkäähän lenkille mammat ja sekottakaa muutamia juoksuaskelia sekaan nii eiköhän ala tapahtuun! [;)]

[:D]

Pumpuli82, meillä oli sama laskettu aika ja nähtävästi ihan samanlaiset ongelmat loppuraskaudessa.
Mulla kans alakerta ihan turta, vihloo jokaista nivusta ja luuta kaikkee mahdollista. Sattuu varsinkin kun nousee ylös ja yrittää lähtee liikkeeseen. Housujen pukeminen ja riisuminen ei onnistu ilman miehen apua. Mies saa hyvää harjoittelua  vauvan pukemiseen, en tiedä sitten kumpi on helpompaa[;)].
Jos tästä helteestä yrittää löytää jotain positiivistä niin ei tartte pukea paljoo päälle.
Eilen kyllä meinas sattua vahinko, oon kotona verhot kiinni ja pelkät alkkarit ja rintsikat päällä ja lähin sit siinä outfitissä hakeen postia. Ehdin 5 metrin päähän kun huomasin että jotain puutuu. Onneks kesäisin kaupungissa on hiljaista niin en tie huomasko kukaan mun viuhahdusta.

Vauvan liikkeet ja sykkeet kans huollettaa. Ne on ollut alle 120 ja hereillä noussut max 140.
Sitten kun pitää tehdä sitä liikelaskentaa 10 liikettä tunnissa niin ei oo onnistunut vaikka on juonut kylmää mehua ja yrittänyt herätellä. Ja sitten kun oon just soittamassa sairaalaan niin alkaa bileet mahassa. Potkuja ei oo enään paljoo vaan sillasta möyrimistä.

tiger, tulin just 2 tunnin "lenkiltä" kauppakeskuksesta, ainoo paikka missä on hyvä ilmastointi.
katotaan jos siitä olis ollut apua

Kuulostaa ihanalta tiger, toivottavasti me muutkin päästäs kohta sun kanssa vertaileen vauvanhoitokokemuksia ja vaihtamaan ohjeita! [:)] Mä ainakin oon ihan kypsä tähän formiin, toivottavasti vauvakin kohta jo olis [:D]

Unikko ja pumpuli, mulla on ihan sama vika tuon alakerran kanssa. Kippee on, ei paljon se yksi ässä kiinnosta, pelkään että lyhistyy paikat jo ennen synnytystä [&:]
Välillä on ylös noustessa pakko kävellä hetki kumarassa kun alamahaan ja vehkeisiin särkee niin pirusti. Istuminenkin toisaalta on inhottavaa kun menee häntäluu tosi nopeesti kipeeksi. Vähän koko lantio kipuilee ja vihloo ja mulla on ollu jo useemman viikon ajan sellasta menkkamaista jyskytyskipua alamahassa...

No, kyllä se tästä. Päivä kerrallaan elellään ihan hissuksiin, eiköhän ne murkulat tuu pihalle kun kokevat ajan olevan heille passeli. Tosin fiksuja vauvojahan meillä on, en mäkään tähän helvetilliseen helteeseen tahtos syntyä [:D]

On tää kyllä kätevä paikka kun itellään on jotain oireita niin aina täältä löytyy joku jolla on jotain samantyyppistä etes, siitä jo voi vähän päätellä että ihan "normaalista" on kyse.
Mulla ollu kans tämän viikon alavatsa kipee, hyvä on olla kun pysyy liikkumatta paikallaan, yöllä sattuu kun kääntää kylkeä, housujen jalkaan laitto on hankalaa ja pelkästään kävely aiheuttaa sellasta kipua että koirien ulkoiluttaminen on helvetillistä. Huomenna on neuvola ja aattelinkin siellä asiata mainita vaikka se on tietenkin taas turhaa koska se sivutetaan sanomalla "joo se on ihan normaalia". Mut on mun mielestä muut lähipiirissä odottaneet pystyneet kuitenkin liikkumaan loppuun asti? Tai sit ne on tosi hyviä näyttelemään. Mut ei oo kyllä itku ollu kaukana, mitenhän mä selviän synnytyksestä... Painokaan ei ole noussut kun jotain 7kg tällä hetkellä niin polvet rupee kipuilemaan, istuma-asennosta ylös nouseminen on aika vaikeeta, kokonaisuutena ylipainoa ilmeisestikin liikaa kun eivät jaksa enää kannatella. Että ei voi väittää tämän loppuajan olevan herkkua, voisin vaihtaa noi alavatsa kivut siihen alkuraskauden etovaan oloon vaikka ei sekään hääviä ollut..

Huh, tulipa valitettua! [:D]

Ihanaa, kun lämpötila laski yöllä alle 20, mutta uhkaavasti se taas päivää kohden nousee.
Tänään on se päivä, jota olen jotenkin pitänyt maagisena, esikoinen alkoi 39+0supistelemaan ja sitten syntyi 39+2, mutta nyt ei mitään, kivuttomia ja välillä kivuliaampia tulee satunnaisesti... Saisi tulla jo, olen jotenkin olooni niin turhatunut.
Tänään myös isäni sekä mieheni syntymäpäivät, joten tekemistä riittää, tosin lauantaina tarjotaan kahvit... silti toivon että lauantai muuttuisi varpajaispäiväksi [:D]

Laitanpas tähän saman mitä tuolla yleisellä puolella jo tuli kirjoiteltua.

Äsken siis tultu neuvolasta ja kaikki edelleen oikein hyvin. Samalla ilmeni, että tällä mammalla on sitten kuitenkin enemmän niitä supistuksia kuin olen luullut. Kun kävin siihen pöydälle makaamaan, niin täti sanoi, että siinähän tuli oikein nappakka supistus. Ja minä vain tunsin jotain pientä painetta tuolla toisella puolella, missä vauvan selkä oli. Mutta kyllä niitä on nyt tullut selvästi enemmän tän viikon aikana ja muutenkin tuonne alakertaan tullut enemmän painontunnetta. Toivotaan siis ettei enää kovin pitkään menisi kun saa sairaalaan lähteä. Ja helteistä ja pienestä turvotuksesta huolimatta paino oli tippunut 100g edellisviikosta. Mutta kyllä se hiki valuukin koko ajan.

Myös täällä tuntuu supisteluja päivä päivältä enemmän. Eilen jo säikähdin että joko jotain alkaa oikeasti tapahtumaan kun tunsin että jotain olisi tiputellut housuun, mutta ilmeisesti olikin vaan valkovuotoa [8|][:@] Täytyy vähän tarkkailla mihin suuntaan tilanne kehittyy. Alkais nyt jo tapahtua jotain!!!!!!!!!! [:)]

Haudi! Tää mamma tuli juuri neuvolasta. Terkan mielestä synnytys on joko todella lähellä tai jopa käynnistynyt - itse oon skeptisempi, ei tuo synny ikinä [:D]
Tämän hän päätteli siitä että paino on tippunut jokusen sataa grammaa maanantaista (jolloin viimeksi kävin neuvolassa) alamaha on erittäin kipeä, vauva liikkunut parina päivänä tosi vilkkaasti ja maha on kuralla. Oli vaan pakko tulla leuhottaa jos vaikka sattuiskin niin että sais ton palleron tän viikon puolella ulos tuolta [:)]

Kai se on oikeesti uskominen ammattilaisiin, sillä lapsivedet meni just! [:D]
Se on pian hasta la vista, maha!

no niin Durina, se on sitten menoa[:)]tsemppiä koitokseen!toivottavasti kohta tullaan perästä[;)]

Apua, nuoko on niitä synnytyksen kohta käynnistyy merkkejä? Siis nuo mitä Durina luetteli.. Mie olen joskus alkuraskaudessa sanonu, että tää on tulossa 25.7. (la 23.7.), mutta nyt paino oli tippunu viikossa 800g, maha ollu sekaste ny pari päivää vaikka rautalääkkeitten alottamisen (miulla oli nyt viikko sitten neuvolassa hemoglobiini tipahtanu 115, aiemmin ollu <125) jälkeen piti kovettua entisestään, penska on liikkunu toissa päivästä asti paljon myös yöllä mitä ei ole aiemmin teheny. Alamaha kipu tulee vaan pari kolme kertaa päivässä pääasiassa sillon, kun nousee istumasta seisomaan.

No, totta tuo miun ipana oottaa kuiten huomisen yli ennen ku yrittääkään syntyä, jos on vaan ei sada vettä. Meillä talon maalaus menossa ja ei ihan joutas nyt just lähteen. Ainakaan miun mielestä...[:D] Ihan hyvin jakso muuten vielä maalailla pääasiassa maasta käsin mitä ylsi. Ukko oli jo tosi huolissaan, kun kiipesin traktorin kärrylle maalaamaan vähän ylempää, kysy isältäään "ohan se kärry nyt varmasti ihan seinän vieressä, ettei siitä pääse tippumaan". Ny on vaan pakarat ja alaselkä kipeinä seisomisesta..[8|]

Neuvolassa kaikki arvot hyvät jne.. terkka kirjoitti lähetteen yliaikaistarkistukseen ja sieltä sitten tulee postissa kutsu..plaah[:@]
Tänään vatsa ollut enempi kipeä, mutta ei mitään säännöllisiä supistuksia kuitenkaan vaikka hulluna siivosin koko asunnonkin[:D]
Ei auta kun jatkaa oottelua..nyt 40+6

Durina, hiivatti, tsemppiä sulle koitokseen!

Ja Kariina, voi se mahan sekaisin meno johtua rautalääkkeistäkin. Mulla on ollu Retaferit käytössä, koska ovat aiemminkin sopineet. Mutta kun joskus kolme viikkoa sitten aloitin niiden syömisen (2 päivässä, 100 mg/tabu), alkoi kyllä p**ka lentää [:D] Kai maha reagoi raskauden aikana eri tavoin, tai sitten olen vaan syönyt aiempaa vahvempia pillereitä ja kaiken lisäksi tuplana... Nyt alkaa jo hieman rauhoittua, mutta ummetuksesta ei voi kyllä edelleenkään puhuakaan [;)]

Kyllä tässä itsekin jo kaipaa koitokseen. Olo on kyllä yhä ihan jees, mutta nykyään väsyn nopeampaa. Aamuisin on virtaa ja mielessä monenlaisia suunnitelmia päivän varrelle, mutta jo puolen päivän jälkeen alkaa olla vetämätön olo. Koko viikon oon suunnitellu jumpalle menoa, mutten ikinä jaksa lähteä. Pelkään, etten jaksa jumpalla ja se veis mun koko päivän energiat niin etten jaksais enää sen jälkeen tehdä mitään. On vähän syyllinen olo, kun en oo pitäny tarpeeksi hyvää huolta kunnosta. Painokin nousee ihan hurjaa vauhtia, koska en liiku ja syön ihan liikaa makeaa [&o] Iltaisin oon kyllä käyny voimien mukaan pikku kävelylenkeillä ja yrittäny ottaa vauhtia tuohon supisteluun sillä tavalla.

Onneksi tänään ei ole ollut niin kuuma, on ollut ihan jees olla. Mutta eilinen, huh huh, se oli yhtä helvettiä.  Etenkin kun piti grillata päivällistä partsilla, johon aurinko paahtaa ja jossa ilma ei vaihdu kunnolla. Lopulta hiillyin hommaan (ainakin naama hehkui punaisena kuin hiilenkekäle) ja löin grillausvehkeet ukon käteen ja sanoin, että paista itse sapuskas, tämä mamma sai tarpeekseen! Kehtas vielä ukko ehdottaa, että syötäis ulkona "kivassa" auringonpaisteessa. Olin aika räjähdyspisteessä, että haloo, vähän empatiaa peliin, mulla on niinku PIKKASEN KUUMA! [:@]

Viimeisen viikon aikana oon huomannu, että mulla on pinna paljon paljon normaalia kireämmällä. Neuvolasta saadun vau-kirjan mukaan kyse olis niistä paljon puhutuista hormoneista. Kumma kun ne vasta nyt alkavat hyrrätä, vaikka koko raskausajan oon chillaillu rennosti ja ollu kuin viilipytty, paljon hyväntuulisempi kuin normaalisti. (Kun ei ole tarvinut kärsiä pms-oireista [:D])

Veikkaan, ettei kyse oo ainakaan pelkästään hormoneista. Nyt ei ole enää niin paljoa energiaa ja tulee oltua kotosalla enin osa ajasta. Ja kotona on tylsää... Istun netissä päivät pitkät, ei ihme jos alkaa seinät kaatua päälle ja kaikki ärsyttää. Heti kun pääsee ulos tuulettumaan, on mielikin paljon parempi. Miten hitossa sitä kestää sitten vauvan kanssa, kun menot karsiutuvat entisestään? Vai tuleeko sitten sellainen fiilis, ettei sitä haluakaan lähteä minnekään? Ja mikseipä sitä kesävauvan kanssa voi lähteä ulos ja vaikka kyläilemäänkin, jos tahtoo? Kai ne pikkuiset on ennenkin mukana kulkeneet, ei sitä voi vauvan takia erakoitua. Tai en mä ainakaan tahtois.

Varmaan osa ärtymyksestä johtuu myös siitä, että mieli on jo niin synnytyksessä ja vauvassa, ettei enää jaksaisi odottaa h-hetkeä. Haluaisin laittaa kaiken viimeisen päälle tip top vauvaa varten, mutta kun en yhtään saa apuja tuolta ukolta. Sillä ei näytä olevan mihinkään kiire. Tuntuu ettei raukka tajua, että tämä mukelo voi tulla ulos ihan milloin vain. Jos odotan miehen tekevän jotain, multa loppuu kärsivällisyys sen vehtaamiseen ja kestovastaukseen "huomenna". Ja jos tartun itse hommiin, kuulen sitten motkotusta siitä, etten saisi rasittaa itseäni/etten osaa tehdä niitä hommia yhtä hyvin kuin hän osaisi. No jumantsuka, tekis sitten itse jotain! Toisaalta, eipä meillä oikeestaan oo ees mitään tähdellistä tekemistä, kun ainoat puuttuvat asiat on vauvaharja ja sadesuoja vaunuihin. [:D] Ehkei mies sen takia ymmärrä, mitä mä vouhkaan jostain ihmeen valmisteluista. Sairaalakassiakin mä pakkaan ja puran lähes päivittäin. Eli vois jo muksu tulla - jos tässä vielä vajaa kuukausi pitäis odotella, tulis aika pitkäksi!

Anteeksi tämä valitus, se ei ole tapaistani - paitsi nyt tämän viikon aikana [:@] Koittakaahan te muutkin jaksaa niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Mä menen tästä rauhoittelemaan mun aivosoluja, jotka taas kihisevät turhaakin turhempaa kiukkua ja etsivät hyvää syytä laittaa mut valittamaan ja motkottamaan lisää [:D]

juups, alkaa vähä niinku tämä raskausaika riittämään, rv 41+6 [&o]. Vieläkään ei ole meillä synnytty...huomenna täytyy käydä taas näytillä. Nyt jo kahden päivän välein, kun on tilanne sen verran kypsä ja piiitkällä. Lääkäri vain koko ajan uskoo että kyllä se sieltä tulee hyvin pian.
Ja mua niin jänskättää kun viikkoja on noinkin paljon ettei vaan tarvis punnertaa tosi jättiä[:-]

Mut koetetaan mammat kestää, kohta saadaan palkinto!!

Kiva kuulla, kun muut heinäkuiset jo ihan todenteolla jakautuvat... Täällä tänään juoteltu sukulaisille miehen synttärikahveita ja kokopäivän oli alaselkä/iskias kipua joka helpotti illalla... Välillä edelleen vihloo tosi kipeästi. Supistuksia tässä ennemmin kaipaisi. [:D]
Nämä helteet tekee olon niin kovin tuskaiseksi, että olisin valmis synnärille, vaikka heti.

Täällä on herätty siihen, että alamahalla on selkeästi painetta nyt ekaa kertaa ja sellainen epämukava olo. Kunnon supistuksia (siis niitä oikeita) ei ole ollut eikä nyt niin hirveästi niitä harjoitussupistuksiakaan. Mutta josko se tästä sitten lähtisi liikkeelle? Tänään ja huomenna tosin odotan vieraita. [:D]

Yppy, saas nähä kummasta johtuu tuo mahan sekasi meno. Viime yön tullu myös semmosta verensekasta limaa ja ollu välissä ihan s***nan kipeä olo. Ei siis juuri oo nukuttanu.

Täällä oli kans joku kärtype*se kylässä muutaman viikon. Joka asiasta löyty kärtyämistä. Onneks nyt on ainakin välillä vähän helpottanu. Johtuu varmaan siitäkin, että on tosiaan nyt ollu jotain tekemistä/tapahtunu jotain. Johtu varmaan osin siitäkin, että vaikka ois halunnu käyä väliin jossain muuallakin kuin kotona niin ei jaksanu lähteä. Ei oikeen vieläkään jaksa niitä jokaisen ihmisen tässä vaiheessa esittämiä samoja kysymyksiä. "Ekkös vieläkään oo päässy lähteen? Siltä näyttää. Onko tukalaa? On. Miten sie et ole sitten tuon vaivasempi? No en tiiä, mutta te ette ookkaan kuulemassa mua kotona." Tuosta viimisestä asiasta muutenkaan en tajua, että ihmiset on ihan pettyneitä, kun viimisillään oleva ei ole ihan voipunu ja valita joka asiasta. Joo, väsyttää ja ahistaa ja painaa vähän joka paikkaan, mutta tarviiko sitä joka välissä oikeen korostaa, jos ei ole pakko? Normaalistikkaan pienistä valita niin miks nyt? 

Meillä muuten mies lohutteli, kun sanoin sille, että ärsyttää itteäki tämä jatkuva kärtyäminen, että no, jos siitä on tuossa vau:n kirjassa varoteltu 8kk niin ei kai se haittaa, jos sie viimisen kuukauden kärtyät..[:)] Mie olin sitten tippa linssissä, että olet sie näköjään välissä ihanakin. (Oli sillon pahimman kärtyn aikaan, kun ei löytynyt toisesta mitään ihanaa.)

Ja kyllä vain lohuttaa lukea, että muut heinäkuussa on jo lapsia saanee. Ehkä mekin sitten ennen elokuuta.[;)]

Takaisin