Mammojen vointi

Koittakaahan nyt jaksaa vielä te yhtenä kappaleena olevat, isosta mahasta ja kuumuudesta kärsivät. Musta ainakin tuntu sillon rv 39+4 -päivänä, kun synnytys käynnistettiin, että "voi ei, ei vielä, minnuu pelottaa!" [;)] Ja se kuumuus oli helvettiä vasta sitten kun oli nyytti syntynyt [&:] Täällä Välimeren palmujen katveessa kun on AIKA kuuma [;)] ja sitten synnytyksen jälkeen kuullemma on hirveen yleistä muutenkin reipas hikoilu. Voin kertoa että mulla on hiki valunu joka päivä ku vettä vaan ja tuntu että tissejä (sillon ihan alussa ku yritin vielä rintaruokkia) ja kainaloita sai pyyhkiä koko ajan. Kun suihkussakaan ei pääse ravaamaan tuhat kertaa päivässä. Ja sillon ei oike voinu ravata muutenkaan yhtään mitenkään kun leikkausarpi sattu. Nyt sentään pystyn jo liikkumaan ihan ok, mutta esim vaippaa vaihtaessa tulee normaalihien lisäksi vielä tuskanhiki jos vauva itkee ja rimpuloi jaloillaan [:D] hiki valuu niin että tippuu pisaroita vauvankin päälle. hikipanta ois tosi kova sana nyt.

Kuuma on ja valitan minäkin, mutta oon myös tyytyväinen että vauveli syntyi kesällä eikä talvella, koska kylmyys ois ollu vielä vaarallisempaa ja haasteellisempaa. Meillä meinaan lämpii talo takalla ja sinne saankin lapata puuta puun perään tosi tiuhaan jos haluun mökin lämpösenä pitää. Ei ois onnistunu puittenkanto leikkausarven kanssa, ei. Ja toi lapsen pukeminenki on näin lämpösellä helpompaa ja siksikin kesä sopii syntymisaikana tällaselle ensikerta-äidille paremmin [:)]

jaksamisia, osaan kuvitella tuskanne ja turhautumisenne kyllä, mutta yritetään nähdä myös ne hyvät puolet jotka helteissä on [:)]
 
Suppareista: mullekin selvis vasta klinikalla mitä supparit on! oli mulla niitä ollu aieminki mutta niin helppoja että olin vaan luullu vauvan puskevan pyllyllään mun masua kovaksi [:D] js itten kun käynnistivät synnytykseni niin sitten ne vasta muuttu kivuliaiksi.

mua ärsytti hirveesti ku kukaan ei osannu kuvailla mulle etukäteen että miltä ne supparit tuntuu. kaikki sano vaan että "kyllä sä sitte tiedät ku niit tulee et ne on niitä". ja nyt kun yritän kuvailla miltä ne kivuliaat supparit tuntu, ni en mä osaakaan itekään kuvailla [:D] [:D]
 
Jasmiini musta ne supparit oli kun tosi kovia aaltoilevia menkkakipuja. Mulla kun ne tuntu lähinnä selässä, missä kuukautistenkin aikaan yleensä. Pisti kyllä puuskuttamaan.. 
 
Mie sanoisin supistuksista, että semmosia, kun menkat pahimmillaan. Menkoissa se vaihe vaan kestää miulla 3-4h, mutta synnytyksessä melkeen vuorokauden. Nuo menkkakivutkin vie miulta voimat ihan kokonaan jo noiden muutaman tunnin aikana ja voin sanoa, että tuli muutaman kerran heti kipulääkkeen jälkeen synnytyksen aikanakin nukuttua. Epiduraalin jälkeen ite asiassa melkein 2h.[:D] Enpä kyllä sitä vuorokautta nukkumatta ois hengissä selvinny..luulisin.[8|] Tai ainakaan jaksanut ponnistaa ipnaa pihalle 15minuutissa. Meinas ipanalla sydänäänet laskea niin kätilö "ei antanut lepotaukoja". Ite oisin ehkä muutaman kerran vetänyt pidempää henkeä.
 
Täällä kotiuduttiin esikoisen kanssa tänään sairaalasta, jos ensiyönä sais nukuttua univelkoja pois, huomenissa olisi myös neuvola jossa sovitaan ensiviikolle polille tarkastuskäynti, täälläpäin 41+5päivälle, olo on jo niin tukala kuumuuden takia ettei mikään jaksa kiinnostaa ja yöt niin vaikeita että vauvankin kanssa saa paremmin nukuttua.

Onko heinäkuisissa viellä paljon yli lasketun ajan ylittäneitä, kuinkas teillä menee? tuntuu että viimeisiä ollaan... [:@]
 
Uuu, nyt jännittää! [:)]

Tänään (40+3) klo 18 maissa alkoi ilmeisesti vihdoin supistelemaan. Tai ainakin menkkakipujen tapaisia, aaltoilevia kipuja alavatsalla on ollut havaittavissa... kasista eteenpäin mielestäni alle 10 min välein, mutta ei nää nyt ihan kauhean kipeiltä tunnu, joten enpä ole viitsinyt Kättärille vielä soitella. Jotenkin en usko vieläkään, että tästä mitään tulee, kunhan vaan harjottelee [:D]

Mutta eihän sitä koskaan tiedä...
 
Ui ui, HK:lla samat fiilikset kuin täällä [:D]

Tulin siis päivittämään tilannetta. Heräsin yöllä klo 2 jälkeen vessaan, ja pissassa käydessä huomasin, että tulee myös verta. Apua! Säikähdin asiasta ja soitin synnyttäjien vastaanotolle, jossa sanottiin, että jos veri on limansekaista eikä sitä tule yhtä paljon kuin kuukautisten aikaan, ei ole aihetta huoleen.

Mun huolenaihe vaan oli se, että oon ennen käyttänyt tampoonia, enkä osaa sanoa, paljonko kuukautisten aikaan tulee verta siteeseen! Vauvan liikkeitä laskeskelin kerran ja sain juuri puoleen tuntiin ne kymmenen liikettä, mitkä pitikin. Vuotokin näyttää limansekaiselta, joten eiköhän se johdu vain aukeamisesta. Oletan siis, että kaikki on ok.

Supistuksia on tullut nyt reilut pari tuntia säännöllisen epäsäännöllisesti 6-8 min välein. Tuntuvat olevan tihenemään päin ja voimistuvan. Niissä alkaa olla kunnolla tuntumaa, pitää liikkua ja heilutella pahimman ohi. Mutta tavallaan nautin joka ainoasta! Voi kunpa tämä ei tästä nyt loppuisi, vaan pahenisi ja huipentuisi lopulta siihen, että saisin pian pikkunyytin syliin! [:)]

Miestä en viitsi herättää, se meni nukkumaan vasta pari tuntia sitten. Antaa sen keräillä voimia koitokseen. Mä en enää voi nukkua, kun supistukset kuitenkin herättäisivät.

Tsemppiä myös HK:lle! Toivottavasti synnytyksesi on (tai oli [:D]) hyvä.


Ps: tässä sitä synnytetään ja ollaan edelleen kovin runsassanaisia. Enkö ikinä opi olemaan ytimekäs? [:D][:D][:D]

Pps: ai niin, ja tänään torstaina päiviä olisi sitten 40+2
 
No jokohan se on Yppy ja HK synnyttämässä. Täällä ei tuntuis olevan sitä pelkoa vieläkään :D Jotenkin kun tuo laskettu meni ohi, niin ei enää odota samalla tavalla, mä varmaan yllätyn sitten kun synnytys käynnistyy et "aijoo, tääkin juttu piti hoitaa" [:D]
 
Kyllä siinä sitten niin kävi, että lähtö tuli 29.7. aamuyöstä ja ihana poika syntyi työllä ja tuskalla hieman ennen neljää yöllä! 51 cm ja 3650 g. Tarkempaa tarinaa sitten myöhemmin kunhan kotiudutaan, täällä sairaalassa on vain kännykkä ja sen netti mukana. Toivottavasti kaikki muutkin saatte pian omat lapsenne maailmaan!
 
Onkohan täällä enää muita yhtenä kappaleena? Meille taitaa ainakin syntyä elokuun vauva :) Kumma kyllä, en oo melkeempä yhtään turhautunu, ei muuta kun ootellaan :D
Eilen sain neuvolasta lähetteen synnärille tarkistuttamaan lapsiveden määrän, Jäi käynnistä sellanen maku etten todella haluais turhaa käyntiä sinne ennen synnytystä. Lääkäri anto ymmärtää että hänellä olis parempaakin tekemistä kun vahdata lapsiveteni määrää, tämmönen asia voisi kyllä odottaa. jouduin ihan sanomaan että "itsehän en voi tietää paljonko sitä on, neuvolassa vaan huolestuivat, ja en kai mä nyt itse itselleni lähetteitä kirjota!!" Ei mulla oo tullut ees mieleen itelläni onko vettä tarpeeksi!! No sitä kuitenkin oli riittävästi, ja sanoin miehelle sairaalan ovella että me tullaan tänne seuraavaksi vasta kun vauvalla on pää ulkona! Alko ihan ärsyttää. [:@]
 
Täälläkin ollaan viellä yhtenä kappaleena.. Tänään aamulla käyty mammapolilla yliaikakontrollissa ja vauvilla kaikki hyvin ja tiistaina uudestaan ja voi olla että silloin käynnistetään tai sitten viimeistään torstaina on nyytti sylissä <3 
 
Nettta miten sä oletkaan noin rauhallinen, kun mä jo ihan kärsin täällä [:D] Mulla siis yliaikaiskontrolli vasta ensi perjantaina ja meinasinkin tosta jo että WHAT?? Niin kova odotus jo päällä [:(] Mä ainakin meinaan pitää sen verran huutia siellä kun sinne tarkastukseen menen, eten yksinkertaisesti suostu sieltä lähtemään muutakun vauvan kanssa vasta [:D] Jännittää kyl kovasti jos käynnistämään joutuvat, niin mielelläni hänet ottaisin "luonnollisin keinoin" vastaan, vaikkapa tänä yönä, vai kuinka [;)]
 
minnikristiina on täälläkin odotus kova mutta on jotenkin vaan nyt helpompi olla kun tietää että viimeistään torstaina on se päivä.. muakin toi käynnistys jännittää ihan älyttömästi mutta jotenki jo ajatus siinä ettei kaveri tuu pihalle ilman sitä käynnistystä.. tänäänkin lääkäri teki aika kova kouraisen sisätutkimuksen mutta ei siitäkään mitään apua ollut[:(] ja justiinsa tulin ravaamasta käytävän rappusia, varmaan naapurit pitää mua vähän urpona kun juoksentelen tuolla[:D]että kyllä täälläkin toivotaan mielummin tota luonnollista käynnistystä mutta alkaa jo usko loppumaan.. Mutta pääasiahan on että vauveilla kaikki hyvin!![:)] Ja todellakin sitä vois jo lähteä synnyttämään vaikka heti[;)]tulipas sekava viesti[:D]
 
Laskettu päivä oli ja meni, yhtenä kappaleena vielä. Anoppi on soittanu tällä viikolla jo kaks kertaa ja kysyny miten menee, joko, joko, joko? Sanoinkin jo miehelle et jos se oikeesti rupee joka toinen päivä soitteleen ni mulla menee hermo! Oma äiti tietää kyllä että ilmotan sitten kun on jotain ilmotettavaa mut ei tää.. Supistelee päivittäin ja eilen ja tänään on ollu aika kivuliaitakin muutama et jotain tapahtuu kuitenkin mutta hitaasti. Eilen just katoin että mä olen syntynyt Rv 42+3 että toivottavasti napero ei ota musta mallia!! [:D]
 
Oliskohan tää nyt tässä? Kahden minuutin välein suppareita jo puolentoista tunnin ajan. Ihanaa nään Potkon tänään <3 Tulinpahan huutelemaan niinkuin lupasin [:D] Jännittävää!!
 
mulla minnikristiina vähän sama tilanne, alko eilen illalla supistamaan tosi kipeesti ihan muutaman minuutin välein, aamuyöllä rauhottu, ja aamulla alko taas. Lähetään tästä näytille kanssa, josko pikkuinen haluaisi jo tulla :)
 
Takaisin
Top