Mammojen vointi

MiniMöö

Oman äänensä löytänyt
Heippa kaikki "kesämammat" 
Ihan vaan yleisesti olisi kiva tietää miten teidän raskaudet on edennyt. Onko pahoinvoinnit jo helpottaneet? Onko millaisia vaivoja ja hyviä vinkkejä niiden helpottamiseen.. Itselläni iltaisin kova turvotus masussa ja vasemmalla kyljellä makaaminen saa ilman virtaamaan ja helpottaa kummasti oloa.. Lääkäri ystäväni neuvo. Silloin kuulemma sisäelimet menee jotenkin "parempaan asentoon" tai jotain.. En ymmärrä, mut auttanu ainakin mua =)
 
Mulla on alkanu päätä särkemään tosi usein :/ Johtunee raskaudesta se...

Mutta onkos muilla kuinka tiheetä tuo virtsaamisen tarve? Tuntuu, että itellä on tosi usein käytävä vessassa... tiedä sitten mikä on normaalia ja mikä ei? Alaselkäänki vihloo kun kävelee... Mietin tuossa jos maanantaina soittasin neuvolaan ja varmistaisin vielä sieltä että kuulostaa ihan normaalilta :)

Mutta onkos muilla mitään vastaavaa?
 
Moikka! Mäkin valittelin neuvolassa toistuvaa päänsärkyä.. Sanoivat että saattaa johtua niskajäykkyydestä, johon auttaa esim. keppijumppa. Joku harjanvarsi niskan taakse ja nostoja ylöspäin. Ja sitte tietty riittävä veden juonti, uni ja kävelylenkit. Kai niitä niksejä on vaikka minkälaisia. Ja sitte sitä panadolia saa kuulemma popsia hyvällä omallatunnolla.
 
hmm.. mistät sitä alottais..

elaisah, alaselkää mullakin on vihlonut ja juilinut mut johtunee issiaksesta.. kannattaahan se varulta kysästä neuvolasta koska kivun aiheuttajia voi olla monia vaikka olis sama vaiva.

pää on ollu viikon kipeenä, mut se varmaan johtuu tästä lähestyvästä flunssasta.. [:(]
 
Fyysisesti olo on aika ok. Pahoinvointi helpottaa hiljalleen, ongelmani on pahoinvoinnin sijaan oikeastaan se, että ruoka ei vain maistu. Iskias ei ole kiva ongelma, muttä tällä viikolla selkä on ollut hyvä kun en ole liikkunut [&o]. Turvottaa kamalasti, voisi luulla että olen jossain 25. viikolla raskaana. Se on aika ärsyttävää, kun kaikki vaatteet puristavat eikä kyse ole todellakaan mistään vauvamasusta.

Mutta mikä tärkeintä, psyykkisesti olo on mitä mainioin! On ihanaa olla raskaana [:)] Ihanaa kun vauva elää ja kasvaa masussa. En millään jaksaisi odottaa, että saan pienokaisen käsivarsilleni. Luen hulluna raskaus-aiheisia kirjoja, roikun täällä palstalla ja näen raskaus- ja synnytysunia, sillä vauva on koko ajan mielessä. Pitäisi varmaan tehdä välillä jotain muutakin, että saisin vähän lepoa ajatuksiltani. Mutta on tämä ihmeellistä!
 
Mä oon yrittäny juoda ihan hulluna tota vettä, mut sekin välillä vähän unohtuu :O Mun päänsärky voi kyllä tarkemmin ajateltuna johtua siitäkin et taitaa olla rilleissä sellasen linssit jotka ei oo ihan ajantasalla :/ Pitää varmaan se asia käydä korjauttamassa mahd. pian...
 
Tosi outoa et neuvolassa yhdelle sanotaan yhtä ja toiselle toista...ku mä oon nyt reilusti viikolla 17 ja oon tuntenut ihan selviä potkuja jo varmaan kahden viikon ajan ja ku sanoin neuvolassa,ne vaan kehui,et se on hyvä,et ne tuntuu jo.kaverini on viikolla 19 ja sanoi neuvolassa,et tuntee potkut,niin sille naurettiin päin naamaa,et eihän niitä nyt vielä tunne,ainakaan ton läskikerroksen läpi.
et hemmetin kiva neuvolatäti juu.en ymmärrä miten voi sanoa tollatavalla ihmiselle!! [:@]

mutta ihmettelen vaa sellaista asiaa,että vaikka maha on kuin jalklapallo,miksei mun paino oo noousuus ku vajaat 2 kiloa??!! tosiaan kohta alkaa 18 viikko eikä painoa oo tullu ku kilo 700g ja neuvolassakin sitä ihmettelivät tänään,et mikä oikein on..kysyivät,et syönkö mä riitävästi..no näkisivätpä miten usein syön..tyyliin 3-4 kertaa lämmitän ihan kunnon ruokaa ja siihen vielä välipalat sun muut päälle,nii varmaan vois sanoa et mä syön 4 ihmisen ruoat!!
mutta huolestuttaa kyllä toi oaino,et onko vauvalla sit myöhemmässä vaiheessa ehkä jotaki vikaa tän takia....
outoo....

Muuten on kyllä olo jo melko ihmismäinen,mutta tämä päänsärky mut vielä hulluksi tekee!!koko ajan ihan mieletön jysäri...
ja yöllä ei oikein pysty nukkumaan,mutta se ei ole mitään niin kamalaa...housut on vaihtunut 36kokosista yhtäkkiä 40... :D
 
mallukka90, mulla on viikkoja nyt 18+3 ja paino noussu kans sen kaks kiloa. korkeintaan kolme. saas nähä mitä nuhteita minä saan nauvolasta loppu viikosta.. [&:] ja olen minäki syöny ihan normaalisti! tai noh.. ehkä vähä yläkanttiin kun ehkä kolme lämmintä ruokaa päivässä ja muut hömpseet päälle mut en mä kyllä ala painoa väkisinkään nostaan, sehän on ihan varma!! [:D]
 
mallukka90 -- mulla oli tänään neuvola ja viikkoja 19+0. Painoa tullut 1,4kg eikä neuvolatäti ollut milläsäkään. Ei niitä onneksi ole määritelty miten paljon missäkin vaiheessa pitäisi tulla tai olla (suuntaviivoja toki on), joten ole ihan rauhallisin mielin..tähän vaikuttaa paljon myös ruuanlaatu ja ruuansulatuksen nopeus. Itsekin syön, no normaalia enemmän, mutta en ole aiemmin ollut mikään "suursyömäri" eli siihen nähden olen ruokailua kasvattanut. Perussääntönä olen pitänytkin: syön kun nälättää, jos ei maistu, en syö. Vauvalla kaikki hyvin, ainakin tämän päiväisen neuvolakäynnin perusteella. Keskiviikkona sitten mennään katsomaan rakenneultrasta, minkä kokoista kaveria siellä ollaan kasvattamassa [:)][:)] Sydänäänet oli kuitenkin vahvat ja tasaiset (n. 155 krt/min), joten ne antoi taas voimia uskoa, että olen tehnyt kaiken oikein.

Pahoinvointia itselläni ei ole ollut koko raskauden aikana, kuvotusta toki oli n. rv 15 asti. Esim. keittoja en voinut ajatellakaan syödä tai jos jossain haistoi ruuan hajua, tuli kuvottava olo. Alkuraskaudessa olikin sitten rv 5-6 paikkeilla vatsakipuja TOSI TOSI paljon, ja silloin epäilys olikin ruuansulatuksellisessa häiriössä tai lääkäri jopa ajatteli keskenmenoa...onneksi ei kuitenkaan tapahtunut jälkimmäistä. Stressi varmaan vaikutti osaltaan tähänkin, koska olihan kyseessä suuri uutinen ja ei oikein oma mieli pysynyt kaikessa mukana kunnolla. Toisin sanoen, luulin että pitää heti tietää kaikki ja näinkin tosi paljon unia noiden viikkojen aikana raskaudestani...

Selkä on alkanut tosiaan täälläkin vihottelemaan; neuvolatäti antoi fysioterapialle puhnron ja pitäisi keskiviikkona varata sinne aika. Antaa kuulemma hyviä vinkkejä raskausajan jumppaan. Lisäksi suositteli tukivyötä, joka kannattaa hankkia jo ennen kuin raskaus menee pidemmälle --> ennaltaehkäisee lantio/selän asennon suuria muutoksia. Teen myös istumatyötä joten suuri mahdollisuus selän kipujen pahentumiseen on olemassa.

Päätäkin on välillä särkenyt, yleensä aamuisin. En ole tosin särkylääkkeitä ottanut, ei särje niin paljoa. Ehkä parisen tuntia max. Tähänkin veikattiin niska-hartiaseudun jäykkyyttä, jota kannattaa alkaa treenaamaan / avaamaan.

Muutoin kaikki ollut ok ja olo on mitä mainioin! [:)][:)] Alkaa tässä jo pientä nyyttiä odottelemaan innokkaammin ja innokkaammin!
 
mä en tosiaan ymmärrä miks mua sit tollalailla peloteltiin tua neuvolas...ihmeen tympeetä porukkaa siä muutenki on...
mut onko kenelläkään sellaista pientä,hieman noloakin ongelmaa ilmenny,että tissejä kutittaas koko ajan?? O_o
mä meinaan en voi mennä mihinkään kauppaankaan ku koko ajan täytyis raapia ja se ei ole mitenkään kivan näköistä :D
ja toinen juttu,onko kenelläkään kylkiin sattunut iltaisella ku menee sänkyyn makaan??must tuntuu nimittäin siltä,että mua yritettäis repiä kahtia taikka
sit toi asukki venyttelee itseään siellä jotenki oudossa asennossa..ku ihan yhtäkkiä tulee sellaista terävää kipua molemmille puolille samaan aikaan...silleen just
lonkkaluiden yläpuolelle...

mä en nimittäin hirveesti tiedä et mitä mun kuuluis huomata ja mitä ei ku esikoista vasta odotan,niin tää on kaikki niin uutta...
 
mallukka90: tissit kutisee täälläkin[:D] oikeen tuskasesti välillä. ihan pakko raapia kyllä. [:@]
 
hei mamat, minunki tissit kutisee!! varsinki illalla ku otat rintskat pois nii ahh että tekis ieli raapia! [:D]

mallukka, luulisin et se pistävä kipu sun lonkkien yläpuolella on niitä kohdun kannatinsiteiden venymiskipuja, mulla oli niitä kans muutama viikko sitten ja tuntui erittäin kovina pistoina varsinkin sillon jos teki äkki liikkeitä, esim. nousi nopeasti seisomaan jne.. älä huoli, mulla tää on kans kaikki ihan outoa ja uutta, ensimmäinen kun on.. mut kaikki äitit ovat joskus odottaneet sitä ensimmäistä ja olleet myöskin vähän pihalla kaikista ihmeen hemppa arvoista yms, eli ei meillä ole mitään hätää! [:D] onhan meillä tää ihana mammakerho ja sit neuvola jos tuntuu et joku mietityttää. itte oon kauheen "laiska" soittamaan neuvolaan niin mulle sanoivat suoraan siellä et sähköpostia saa laittaa tulemaan pitkin päivää et vastataan mieltä kaihertaviin kysymyksiin heti kun posti luetaan.. [:)]
 
Jep, tissit kutisoo täälläkin...  [:D]

Mullakin oli noita kipuja pari viikkoa sitten, nyt tuntuu taas oudolta tuo alavatsa. Paineen tunto alavatsassa ja alaselässä. Välillä vihlaisuja. Joka viikko muotoutuu erilaiseksi nämä tuntemukset...mitähän vielä on tulossa? [;)]
 
Tytöt tissien kutinan saa pois kun niitä ahkerasti rasvaa! Mulla kutisee maha ja tissit, mutta kun niitä oikein öljyää ja rasvaa niin menee pois. Kutina johtuu siitä kun iho venyy. On oikein hyvä rasvailla ettei tule raskausarpia.
 
tiger -->
tänään neuvolasakin sanottiin samalla tavalla,mutta sitten sanottiin myös,että se voi mahdollisesti ollakki se vauva,ku mulla on jo kertaan vaihdettu tota laskettua,mutta sanottiin vaan pelkän mittaamisen jälkeen,että tulee vaihtuun aika
reiluun,mut en sit tiiä...ja kyl silloin ku mahaa kuunneltiin,sanottiin,että kylläpäs se liikkuu siä lujaa!!ku kaikuluotaimest kuuluu vähän väliä meteliä sydämmen äänien lisäks :D:D
 
Ei välttämättä raskausarpiin auta, mutta se kaamea kutina ainankin hellittää. Mä meinaan rasvata ihan vaan varmuuden vuoksi jos vaikka siitä olisikin apua ;)
 
Takaisin
Top