Maaliskuun pulinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Saigon
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jee, kiva Jenni, että sait apua ja lohtua teidän tilanteeseen! Toivottavasti kaikki menee tästä eteenpäin nyt hyvin! emoticon

Mä syön kanssa noita multivita raskaus & imetys monivitamiineja. Kai niistä jotain hyötyä on. Vetelen niin kauheasti maitotuotteita, etten ota lisäksi mitään kalsiumia tms. Suht monipuolisesti tulee syötyä muutenkin, joten eiköhän kaikki ole kunnossa. Onhan niitä lapsia tähän maahan perunankin voimin syntynyt! :D

Voi näitä mielialanvaihteluja. Eilen oli synkistä synkin päivä, tänään mieliala korkealla ja ilo katossa. Täytyy nauttia niin pitkään kuin tätä kestää!

Hienoo Jenni90 kun asiat alkaa selkiytymään emoticon .

Mä tulin hetki sitten pelkopolilta juttelemasta esikoisen synnytyksen läpi. Oli oikeen antoisa keskustelu ja monta asiaa selkis. Mä en nyt voi sanoa varsinaisesti, että mua pelottaa tuleva synnytys vaan lähinnä mietityttää. Mä olen sellainen ihminen, joka haluaa tietää miksi asioita tehdään niin kuin tehdään, en sen vuoksi että saisin lisää murehdittavaa vaan että ymmärtäisin paremmin ja voisin itse tehdä parhaani ja että se myös motivoisi tekemisiäni. Sektion jälkeen koen oleva täysin noviisi tulevassa synntyksessä, ja eihän mulla ole kuin tämä kokemus jonka perusteella voin päätelmiäni tehdä. Nooh, mulla on nuppi nyt vielä sekasin kun tuntuu, että moneen asiaan sain järkiselityksen.

Kyllä tää odotusaika on vaan sellaista tunteiden vuorikiipeilyä ettei muusta väliä. Viikonloppuna naapuri talossa oli myyntinäyttö ja tämä välitystoimiston edustaja oli vammainen. Noh, siinä minä porasin vähän aikaa kun on niin hienoa, että heille annetaan samat mahdollisuudet tehdä töitä ja he näyttävät että pystyvät ihan samoihin asioihin vaikka liikkuminen on hitaampaa. Voi itkujen kevät kun sitä pitää olla niin melankolinen kaiken maailman asioissa emoticon .

Mulla menee kans purnukoista vitamiineja, olen syöny niitä esikoisen yrittämisestä lähtien, joten taso lienee aikas vakaa. Rautaa otan nestemäisenä tai noh, siinä tulee mukana nuo B:t ja C:t kans. Hieman hb on laskenut alusta, mutta toivottavsti saan sen pysymään näillä antimilla ja pitää sitten vaan alkaa syömään enemmän höyrytettyä parsakaalta jos näin käy.

Täälä sairastetaan, kohta jo viikko oltu saikulla :( Alkaa hieman tylsistyttämään tää sohvalla makoilu...
Mä oon syöny kansa multivitan raskausvitamiineja ja eka purkki loppukin just tänään, pitää mies laittaa ostamaan lisää. Rautalisän lisäsin ihan omasta halusta kun hemppa tippunut ja kauhee väsymys ollut (jo ennen tätä sairastumista) eikä neuvolassa millään tavalla olla asiaan puutuuttu. Perjantaina olis taas neuvola ja katotaan onko tää kuuri yhtään auttanut.
Mä kävin hoidattamassa hampaani raskauden alussa...olin tosin varannut ajan jo ennen raskautta mutta julkisella kun on pienet jonotusajat niin sit olinkin jo raskaana kun aika oli. Reikä paikattii ja hammaskiveä poistettiin eikä ees paljoo maksanut. Vuos sitten kun yksityisellä kävin niin lasku samasta toimenpiteestä oli hirveä. Onneks muutettiin vähän pienemmälle paikkakunnalle niin täälä pääsee julkiseenkin hoitoon.
Huoh, josko sitä taas ottaisi pienet päiväunet jos tää olo vaikka rupeis jossain vaiheessa kohentumaan...

Paranemisia mammat !emoticon
Tänään on ollu oikein ärsytys päivä; joka asia ottanu  kaaliiin!
Toivotaan, että huomenna olis paree fiilis....
Tänne ei kummempia, kaikki ennallaaan. 

Mäkin olen syöny noita multivitan raskausvitamiineja ja sen lisäks vielä kalkkia ja maitohappobakteereja. Maha on ainaki pysyny kunnossa. Nyt kun tuo purkki loppuu niin alan syömään multitabsin raskausvitamiineja ja siinä onkin kalkki samassa niin ei tartte ottaa enää niin monesta purkista. Ihan ihmettelen sitä miten hyvin oon muistanu ottaa noita vitamiineja. Yleensä kun tuo pillereiden säännöllinen popsiminen ei multa oikein onnistu.

Mä kävin just maanantaina hammaslääkärissä ja reikä paikattiin. Samalla ne nykäs myös mun viisauden hampaan pois. Viel olis kolme reikää paikattavana. Vähän jääny tuo hampaiden hoito, kun edellisestä lääkäri käynnistä oli 3 vuotta aikaa. Nytkin piti kamalan pitkälle viirata tuota hammaslääkärissä käyntiä, että sai rahat kokoon. Kun tuo yksityisellä käynti ei ole siitä halvimmasta päästä. Ja kunnalliselle ei kamalasti innosta mennä.

Tossa just pari päivää sitten oikein ääneen piti ihmetellä avokin kanssa, et miten ihmeessä mä oon ollu ihan todella hyvällä tuulella melkein koko raskauden ajan. Oon kamalan iloinen ja raivokohtauksia en oo juuri saanu. Yleensä "normaalissa" tilassa oon aika harvoin todella hyvällä tuulella. On tää raskaus kyl todella ihmeellistä aikaa. Tänään jo ekaa kertaa mietin, et enää 10 viikoa ja sit alkais äippäloma. Et miten tää aika oikein juoksee näin nopeesti? Vastahan myö päätettiin, et nyt vois ruveta yrittämään lasta. Ja kohta sellainen onkin jo täällä meidän kanssa..

Kyllä tällä mammalla on ollu itku nyt niiin herkässä muutaman päivän,että voi luoja. . . 
Tapaan aina kattoa neloselta puoli kymmeneltä aamulla sen vauva tarinan uusinnan; kun Turo-Eemil nukkuu sopivasti siinä; niiin joka kerta mä itken kun se vauva syntyy! emoticon
mä oon nyt vähän päässy tuosta makean himosta; oon ruvennu aina syömään kiisseliä kun tekee mieli karkkia;  nyt en halua yhtään "liika kiloja" ja haluan, ettei prinsessa olisi kovin suuri kun syntyy... josko näin voisin edes vähän vaikuttaa siihen. emoticon

Mäkin olen katellut nyt tota vauvan tarinaa kun oon kotona makoillu ja itku tulee mullakin joka kerta kun vauva syntyy. On se vaan niin ihmeellinen asia, jotenkin ei vielä voi käsittää että meilläkin on toi edessä kesällä...ja että musta oikeesti on tulossa äiti emoticon
Eli tunteet, varsinkin liikutuksen tunteet, on todella herkässä täälläkin. Muuten en ole kyllä kamalasti kokenut että olisin ollut jotenkin ailahteleva, liikutun vaan normaalia herkemmin.

Mulla toi itkuherkkyys ei rajotu vaan ohjelmiin missä syntyy vauvoja vaan harmittavan moniin muihinkin ohjelmiin :) Myös musiikki saa minut helposti kyyneliin ja oon päättänyt että draama elokuvia en yritä edes enään katsoa :D

Mulla makenhimo on pahentunut ihan naurettaviin mittakaavoihin. En ole ikinä ollut makean ystävä ja nyt tuntuu menevän karkkia ihan sairaasti... Olen yrittänyt korvata karkin hedelmillä ja marjoilla mutta ei se aina oikein tunnu toimivan.

Vauva on alkanut riehumaan masussa oikein kunnolla ja virtsarakkohan tässä saa kyytiä jatkuvasti... Ei mikään varsin mukava tunne, kuten teistä varmaan monet tietää :) Harmittaa että potkut ei tunnu oikeastaan koskaan mahanpäältä kun istukka on edessä ja vauveli tuntuu viihtyvän sellaisissa asennoissa että potkut kohdistuu rakkoon tai istukkaan. Mutta onhan sillä aikaa kääntyillä ja potkia niin että varmasti ehtii kyllästymäänkin kaikkiin iskuihin :) Pieniä supistuksia on tullut, enkä oikein tiedä onko nämä normaaleja vai ei.. Pikkasen silloin nipistää masusta ja se muuttuu kovaksi.. Onko muilla ollut vastaavia? Ja jos on ollu niin onko ihan normaaleja harjotus suppareita vai joutunut menemään lääkärille tai muuta?

kannattaa aina muistaa, että harjotus supistukset ei koskaan satu ! Ne tuntuu "jänniltä" ei osaa edes selittää; ja masu kovettuu, ja kestää hetken aikaa; mutta ei ei tee kipeää; siitä erottaa oikeat supparit ja harjotus supparit. 

Joo kyllä tääläkin prinsessa monottaa niin että välistä ottaa ihan kipeetä ! Eli nyt se sitten alkaa; jos vauva potkii liikaa, se on raastavaa ja tekee kipeetä; ja jos ei potki, niin se vasta onkin rasittavaa, kun sitten pitää ihan tökkiä, että potkiin ja tietää, että kaikki on kunnossa; ei siis koskaan hyvä ! emoticon

Täällä herättiin viimeyönnä aivan kauheisiin supistuksiin, loppuivat onneksi lyhyeen ja päästiin takaisin nukkumaan, mutta hetki oltiin nukuttu niin ala vatsasäryt alkoivat ja loppu yö sitten pyörittiin ja itkettiin kivusta! Aamulla ei voinut edes kävellä ja kipu oli niin pahaa että meinasi tajulähteä, ei muuta kuin lääkäriin, vauvalla onneksi kaikki hyvin ja kohdunsuu kiinni ja kova (vai miten se sanotaan?). Virtsasta sitten löytyikin vaikka mitä, mutta ei tiedetä tarkalleen mitä kaikkea siellä sitten oli? Nyt sain antibioottikuuri viikoksi ja maanantaina lääkärinsoittoaika jolloin pitäisi selvitä mistä on kyse, jokin tulehdus jokatapauksessa : / Jospa kivutkin alkaisi helpottamaan antibiioottien avulla, täälläkun on täysi muutto puuha meneillään, maanantaina olisi tarkoitus muuttaa uuteen kotiin emoticon

jonnak toivotaan ettei samaa streptokokkia ja sekakokkia mitä mulla!
Toki ihan normaali pissatulehduskin voi aiheuttaa pahat supistukset.... Kovasti tsemppejä sinne ! 

Tohon Viirukhan:n kommenttiin pakko sanoa; että kaikkihan me tunnetaan kipu eritavalla; joillekin joku sattuu ja joillekin se sama kipu ei ole mitään.... Kaikilla oma kipukynnyksensä.... sehän nyt on sanomattakin selvää. Ettei nyt niin kirjaimellinen tarvii olla. Mutta kuten Viirukhan mainitsi ja se mitä MÄ tarkotin, on se, että oikeat supistukset on niiin kaukana harjotus suppareista. Harjotussupparit nimenomaan epämiellyttäviä ja siedettäviä.... aina neuvolatädit ja lääkärit sanovat, että harjotus supistusten ei kuulu sattua.....

Pssst...! Me löydettiin uusi koti emoticon . Nyt vaan pitää saada nuppi rauhottumaan, ja miettiä miten tää muutto kantsii tehdä koska meillä on tasan yksi vuorokausi saada tää entinen koti tyhjäksi ja siivotuksi. Onneks omat vanhemmat tulee jelppimään, ettei tartte alkaa itekseen pakkailemaan tavaroita...mutsi kun ymmärtää kun melonit menee nenää emoticon . Huomasin myös tässä pari päivää sitten, ettei kerta kaikkiaan kroppa kestä enää hurjasti kumartelua ja nostoja, tein ihan pikkasen lumitöitä, ja sain kyllä heti tuta, että nosteltu on emoticon

wow ; onnea !  Siinä ei kauaa kestänyt !  
Tuosta nuo muutto rumbat on  inhottavia, kun aina vuorokausi aikaa  siirtää kamansa ja siivota ja puunata !  Onneksi saatte apuja ! 

Täälläkin harjoitussuppareita erityisesti jos rasittaa itseään liikaa. Tuntuu vyöltä alavatsassa ja masu menee kovaksi. Ei satu mutta tuntuu oudolta. Neuvolan mukaan kuuluu asiaan tässä vaiheessa. Mulla kivut on liitoskipuja ollut eli vihlontaa alavatsassa. Tulee erityisesti jos tekee äkkinäisen liikkeen esim. nousee ylös liian innokkaasti. Kömpelyys sen kun lisääntyy ja nostaminen ei tosiaan tunnu hyvältä ollenkaan. Annan muiden nostella kauppakassit emoticon  . Alaselkä vähä oireilee jos istuu liian pitkiä aikoja putkeen. Vointi on hyvä vaikkakin väsy tulee arki-iltaisin naurettavan aikaisin. Neuvolassakin kaikki hyvin eli eipä muuta kun onnellista odottelua täällä.

Kiitos Jenni90 ja Shakira! Eikös se niin ole, että hyvin suunnitellut on puoliksi tehty emoticon . Ollaanhan me "muutamia" mökkejä tässä talven aikana käyty katsomassa, joten aika helppoa oli tehdä valinta kun tuli se oikea vastaan.

Shakira, mun on nyt pakko kommentoida noita sun tickereitäsi... Meillä likka on  teidän likkaa 3 päivää vanhempi ja mulla on laskettu päivä sua päivää aikasemmin emoticon . Sitä vaan että samoissa puuhissa ollaan oltu samoihin aikoihin emoticon ...

annel: Mun piti jo aikoja sitten kommentoida, että kun näköjään on ihan samat viikot ja päivät...Sitä on sitten valittu hyvä hetki peittojen heilutteluun teilläkin! emoticon  (Tää oli ihan pakko laittaa kun huomasin, että tonne on tullut uusia hymiöitä...hyi kauhee...:D )

Sain tuossa kantapään kautta oppia, että ei tosiaan kannata paljoa nostella enää tässä vaiheessa. Reväytin (jo muutenkin oireilevan) alaselkäni kauppakassien kanssa. Ja nyt SATTUU. En enää nosta mitään painavaa, opin läksyni.

Pitäisi vaan pakkailla kamoja muuttoa varten, täytyy ottaa varovasti. Justiinsa luin, että odotusajan klassisia virheitä (liikaa kuormitusta odottavalle) ovat muutto uuteen kotiin tai talon rakentaminen. Haha, no on meitä täällä näköjään muitakin.

voi kauhee miten pervoja hymiöitä tänne on tullu :D
pervoudesta tulikin mieleen, että onko muut nähny pervoja unia ?  Mä näen koko ajan ihan pimeitä ja ihan pervoja unia !  SItten kun herään, niin oon ihan pihalla, että mitäs sitä tulikaan taas viime yönä tehtyä.... Samoin hirveesti oon nähny pettämis unia ! Ja sitte oon ihan kiukus aamulla, aivan vaan varuuksi :D
Muuttavat mammat ottaa sitten iisisti ! ;)

Takaisin