Maaliskuun pölinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Agnés
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä vedin lipat tänään, mutta jotenkin sain kaaduttua niin, ettei mahaan sattunut ollenkaan. Täytyy ehkä vähän varovaisemmin kulkea ulkona. Olen nimittäin tänä talvena kaatunut yhden kerran todella pahastikin.

Mä vedin lipat tänään, mutta jotenkin sain kaaduttua niin, ettei mahaan sattunut ollenkaan. Täytyy ehkä vähän varovaisemmin kulkea ulkona. Olen nimittäin tänä talvena kaatunut yhden kerran todella pahastikin.

Hui kauhea! Mut onneksi ei käynyt kuinkaan. Siellä on siis tosi liukasta! Ja kun jää on vielä petollisesti piilossa. :/

Äitiyspakkauksesta puheen ollen. Joka valitsee pakkauksen mutta kestovaippa jää käyttämättä. Olen innokas ottamaan niitä vastaan.

Muistutteleppa sitten lähempänä niin täältäkin joutais. Mulla lienee vielä edellinenkin tuolla jemmassa käyttämättömänä, eli sekin joutaa samalla.

Mua kiinnostais toi kestovaippailu vähän. Ihan jo sitä roskamäärää ja vauvan pyllyä ajatellen :D Ollaan miehen kanssa molemmat tälläsiä ongelmaihoisia (kuivuu, hilseilee, ihottumaa yms ihanaa), ja olen aika varma että vauva perii kyllä tämän. Kestovaipat vois vähän helpottaa sitä hankausta ja hautumista, luulisin?

Kuitenkin kauhistuttaa se peseminen ja puleerminen mikä niiden kanssa tulee? Ja säilytystilaakin ne tarvii, ja montako kymmentä niitä vaippoja ylipäätään pitää olla :D Osaako joku linkittää mitää hyviä sivustoja jossa olis tietoa noista ja käytännön juttua, kun mitää keskustelupalstoja en jaksaisi lukea? Eikö täällä kuitenkin saanut linkata nettisivuille yms?

Kestovaippayhdistyksen sivuilta ainakin löytyy melkoisesti tietoa.

Ja sitten mainospuhe :D Meillä on käytetty esikoisella pariviikkoisesta alkaen käytännössä pelkästään kestoja, paitsi öisin kertsivaippa. Kuivaihoisella kaverilla ei ole koskaan ollut vaippa-alueella iho-ongelmia, koskaan ei tarvittu talkkia tai rasvaa. Kakka ei karkaa käytännössä koskaan! Varsinkin pienempänä tuntui että kertseissä livahti helposti selkään, ja siksi päädyttiin käyttämään kestoja aina kylässä tai kaupungillakin, vaikka alunperin ajateltiin että silloin olisi kertsit helpompia. Kaiken kaikkiaan ollaan koettu kestovaipat paljon kätevämmiksi ja näppärämmiksi käyttää, varsinkin kun vanhassa kodissa ulkoroskiksille oli aika matka :D

Meillä on ollut käytössä taskuvaipat ja erilliset kuivaliinat, joita ompelin urheilukankaasta. Tämän tarkoituksena on parantaa kuivuuden tunnetta iholla, ja niistä on myös kakka paljon helpompi huuhdella pois kun vaipasta itsestään. Ollaan tehty vaipat aina (tai yleensä..) valmiiksi narulta kerättäessä tai telkkaria katsellessa, eli sitten itse vaipanvaihtotilanteessa vaihto on yhtä helppoa kuin kertsin kanssa. Meillä oli vauva-aikana 24 vaippaa käytössä, mutta paljon vähemmälläkin pärjäisi! Yleensä pestään kahden päivän välein, ja kuivuvat sitten ehkä kolmannen päivän (jos on kuivuri käytössä, saa illalla pestyn vaipan jopa aamulla käyttöön), päiväkestoiluun riittää hyvin esim 15 vaippaakin. Kannattaa etsiä monenkoon vaippoja, joissa neppareilla pystyy vaihtamaan kokoa! Meillä oli samat vaipat käytössä siitä pariviikkoisesta n.1v3kk vanhaksi asti!

Vastailen mielelläni kysymyksiinkin :)

Nostan kyllä hattua teille jotka jaksatta kestovaippailla! :happy:

Meitäkin asia kovasti kiinnosti ennen esikoista ja meillä mies oli se joka eri toten olisi näin halunnut. Sitten käytäntö kuitenkin oli toinen. Vaippojen hävikki on aivan jäätävä, kun miettii paljonko sitä vaipparoskaa tulee ja niihin saa kulumaan rahaa. Mutta ei ollut meistä kestoilemaan.

Meillä siis tosiaan ihan aidosti koettiin kestot helpommiksi ja kätevämmiksi, lähinnä tuon varmuuden vuoksi, ja ettei ollut haisevia kakkavaippoja roskiksissa. Ei siis ollut meillä mikään "jes kun jaksettiin" -juttu :D Vaikka etukäteen vähän ajateltiin et voisi olla, kun oli minikylppäri eikä kuivuria, mut sit pidettiin ekologisia ja taloudellisia seikkoja niin merkittävinä, tuo helppous tuli sitten yllätyksenä :D

Kiitos Suvitus! :) En osaa laittaa tollasta sydäntä niinku muut :D
Täytyy käydä lueskelemassa tuolla yhdistyksen sivuilla ja alkaa harkita asiaa toden teolla!

Meitä tuo kestovaippailu kiinnostaisi myös! Jos sulle Ekalleäiti alkaa tulla niitä liikaakin niin voin ottaa ylimääräiset! [emoji4]

Hmh.. rupesin nyt miettimään tuota sikiöseulontaa, kun on lahjamunasolu, että miten ne testit nyt suhteutuu siihen, että veri on mun, mutta munasolulla ei ole sinällään mitään tekemistä mun perimän kanssa. Terveystalon hoitaja kyllä sanoi, että he laittaa siellä siihen analyysiohjelmaan sen tiedon, että munasolu ei ole mun oma, ja se asia tulee otetuksi huomioon kyllä. Tarvitsevat vain sitten luovuttajan iän ja munasolujen keräysajan. Iän tiedän, mutta en sitä keräysaikaa, toivottavasti sen tiedon saa hedelmöityshoitoklinikalta sitten. Mähän olen periaatteessa vain hautomo niin sanotusti, joten tuntuu hassulta mennä sinne seulontaan. Mutta menen kuitenkin, jos nyt sinne asti matkalainen pysyy mukana.

Tokihan alkiolla on ihan oma geenicoctailinsa, oli geenit sitten peritty biologisilta vanhemmilta tai lahjoitetuilta sukusoluilta. Ihmettelen vain mihin ne kuitenkin tarvii noin tarkat tiedot luovuttajasta(?)

Minä olen muuten käynyt luovuttamassa munasoluja kahdestikin, kolmannella kerralla ei enää huolittu kun todettiin munasarjojen aktiivisuuden ja hormonitasojen laskeneen liikaa. Siksi olikin yllätys että viime kesänä edes tulin luomusti raskaaksi, olin varautunut hedelmöityshoitoihin ja mietin että näinköhän sitä itse vielä joutuu lahjamunasoluihin turvautumaan... :p Onneksi ei tarvittu, nyt kun tämä vielä pysyisi loppuun asti mukanakin!

Luovuttajan iän tarvii ainakin siitä syystä, kun sen avulla lasketaan ne riskilukemat esim downin syndroomaan. :) Voisin kuvitella, että munasolujen keräämisaikaa kysytään, koska sillä säilömisajalla voi olla jotain merkitystä riskilukemien laskemisessa?

Juu, täytyy kysellä tarkemmin sitten jos sinne tutkimukseen asti pääsen, kiinnostaa itseä aika paljon tällaiset biologiset asiat :)

Huh... mitä ihmettä on odotettavissa loppua kohden, kun nyt tuntuu jo valaalta :O Dinosaurus-kokoluokka?

Takaisin