LOKAKUU keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Caarina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kukkis tsemppiä tähän raskauden loppuun! Nyt ollaan kuitenkin jo voiton puolella, enää loppusuora jäljellä. Neuvolassa neuvovat parhaansa mukaan, mutta kyllä kukin perhe päättää itse. Kurjaa kuitenkin jos eivät ole ymmärtäneet ja kuulleet sun fiiliksiä <3

Tiedän, et neuvolassa pyritään auttamaan niin hyvin ku vaan mahdollista ja oon siitä ilonen. Mut joissain asioissa vois tulla vähän enemmän nykyaikaan esim. imetyksen ja vanhempainvapaan jakamisen suhteen. Voi olla, ettei kaikki ottais päähän, jos tää tyyppi viittis pistää pakin päälle ja nousta vähän ylemmäs :)
Ja joo, oon leiponut jo pipareita ja pullaa ja syönyt melkeen kaikki :D Pitää varmaan leipoo lisää. Ja nyt suunnittelen joulukortteja. Ne on vaan pakko askarrella ite. Tarttis vaan jostain hankkia tarvikkeet.
Yritän enimmäkseen olla ajattelematta tätä raskautta. Ja oon jo sopinut yhden valmentajan kanssa, et alotan potkunyrkkeilyn heti, ku vaan saan alkaa harrastaa rankempaa liikuntaa :) Pakko päästä mätkimään muita. Ts. ottamaan ite nekkuun xD

Muakin voisi rauhoittaa joululaulut ❤ en oo vielä löytänyt spotifystä täydellistä listaa, vinkatkaapa jos joku tietää jonkun ihanan :) joulufiilis täälläkin kyllä. Eilen laitoin terassille ison lyhdyn ja sisään kausivalonauhan, piristi heti pimeitä iltoja. Naapurinihana rouva laittoi viime vkl asuntonsa edessä olevaan tuijaan valonauhan ja itse ajattelin että me käymme ostamassa viikonloppuna omaamme uudet valot kun entiset hajosivat. Piristää takuulla :)

Meillä yöt menee kurjasti kun esikoinen jo pidemmän aikaa heräillyt. Nukahtaa klo 21 ja herää joka ikinen yö klo 3 ja uudelleen saa unta vast klo 5 jälkeen. Ylös nousee 7.30 :( nukkuu vaan tunnin päikyt puolen päivän jälkeen ja olen miettinyt onko ihan normaalia tämmöiselle alta kaks vuotiaalle. Itse en pitkään jaksa tätä rytmiä vaikka aikaisin mekin käymme nukkumaan miehen kanssa. Ei riitä unitunnit kyllä enkä tiedä mistä voisi nipistää enää. Yhteinen aika miehen kanssa 0 kun nukkumaan mentävä heti kun poika nukahtaa. Toivon todella että tämä vaan joku vaihe ja helpottaa pian. Eihän taapero voi pärjätä alta 9h unilla vuorokaudessa?? o.O

Noista joululauluista, mä kuuntelin koko viime joulun (marraskuusta joulun ohi) Frank Sinantran laulamana joululauluja ja ne on niin hyviä. En tiedä löytyykö Spotifystä kun en käytä, mutta YouTubesta ainakin :) siis jos tykkää tämän tyylisestä laulannasta. Kannattaa ainakin kokeilla!

Ääks. Tässä välipalaa syödessäni katselin, miten on hämähäkit ruvennu kämpässä juhlimaan. Ainakin seiteistä päätellen :D ei kai auta kun siivoushommiin ruveta. Jos oikein reipas olisin, voisin palkita itseni iltapäivällä pienellä kirpparikierroksella ;) pitäisi vauvelille etsiä vielä muutamat tumput ja töppöset ainakin. Ja lakkeja tms, kun mulla on vasta ne mitä äpakkauksesta tuli.

Ihan kauhea tää lenssu. Sain onneksi hyvin nukuttua yön mut heräilin kyllä taas. Pojulle iski heti hikka kun heräsin niin rupes se naurattamaan.

Joululauluista sen verran että tykkään kuunnella raskaampaa joulua levyjä ja tänä vuonna varmaan jätän vähemmälle. Täytyisi ensin keksiä joku unilaulu pojulle :)

Huh huh mikä aamuyö. Heräsin puoli 7 tuskaiseen kipuun. Semmosta kauheaa poltetta oikealla selässä, tossa lonkkaluun yläpuolella. Ei pystyny liikkumaan, yritin venyttää ko arvasin et lihaksista johtuvaa. Tuskanhiki valu ja pyörrytti ja oksetti, tuntu et en saa ees hengitettyä ko oli niin järkyttävää se kipu. Kävin juomassa mehua et sais vähä sokeria et helpottas heikkoon oloon. No helpotti hetkeksi mut kohta lensi kaaressa ulos. En oo siis oksentanu kertaakaan tässä raskaudessa. Yritin alkaa nukkuu et otin tyynyjä selän taakse/alle ja olin toisella kylellä, ihan tuskaa! Lopulta helpotti ko herätin miehen ja se hiero sitä kipu kohtaa/koko pitkää selkälihasta ja laitoin coolmentia(vähän vastaavaa ko icepower). Puoli-istuvassa asennossa tyynyjen päällä sain taas unen. Ei oo koskaan aikasemmin tullu lihaksista johtuvaa nuin tuskaisaa kipua! Ja tiedän et johtuu lihaksista (onneksi, et ei mitään vakavempaa) koska nytkin ko painan siitä kohasta tai hieron selkää ni alkaa tulla se sama kipu. Pitäs vissiin oikeesti mennä sinne hierojalle. Vissiin taas pätee et suutarin lapsella ei oo kenkiä, vanhemmat on hierojia.... :rolleyes:

Lumitukka, mä ymmärtäisin et nykyaikainen imetys on sitä et perhettä autetaan ja huolia kuunnellaan. Et jos perhe valitsee osittaisimetyksen niinkuin kukkis, ei tuomittas. Tai ainakin muistelen et aikaisemmin kukkis puhui osittaisesta?
Mä taas haluisin et julkinenkin terveydenhuolto tarjoais oikeaa imetysohjausta ja tietoa. Esikoisen kanssa ei täysimetys onnistunut ja olin ihan kamalan pettynyt. 'Mokasin' monessakin kohtaa kun en tiennyt, ois voinut onnistua paremmin. Tosin tän hetkisillä tiedoilla (doula/ yksityinen imetysohjaaja) on hyvin todebnäköistä etten tätä toistakaan täysimetä vaikka tekisin mitä.

Oo, joululaulut, pitääpä tyhjentää cd-levyt muuttolaatikosta viikonloppuna.

Se on kyllä niin totta, että aina pitäis olla valmis kuuntelemaan asiakasta/potilasta ja myös kunnioittaa tehtyjä valintoja. En tiedä onko nykyaikaista, mun mielestä näin olis pitäny olla aina. Toki varmaan ennen on oltu enemmän sellasia auktoriteettiohjaajia. Mutta oon samaa mieltä, että valintojen pohjaksi/tueksi täytyis tarjota hyvää ja vankkaa tietoa ja myöskin tukea sit jos ei kaikki suju niinkuin olis itse toivonut.

Imetyssuosituksethan muuttuu jatkuvasti, kun asiaa tutkitaan. Nykyään tiedetään aika paljon, mutta silti jotkut (vanhemmat?) Terkat antaa vanhentuneita ohjeita. Pitkäänhän ajateltiin, että on hyväksi pitää pitkiä taukoja imetysten välillä kun nykyään suositellaan lapsentahtista imetystä. Tottakai faktat on hyvä tuoda esille, varsinkin jos ne on ajantasaista tietoa :) mutta jos ilmaisee selvästi vaikka ettei halua imettää, on tärkeää kunnioittaa sitä.

Neuvolan tädillä oli siis se asenne, et koko ajan pitäis olla rinta vauvan suussa. Sit ihan kuvien kanssa selitettiin, miten se imetys tapahtuu ja mimmosia asentoja on. Missään vaiheessa tää täti ei tuntunut ymmärtävän, et haluaisin tietoa myös pulloruokinnasta. Mulla kun vieläkin tulee vilunväreitä pelkästä imetyksen ajattelemisesta.
Eli olis kiva, jos neuvolassa kerrottaisiin molemmista tavoista. Kaikkihan ei edes pysty / onnistu imettämisessä ja joiltain ei tuu maitoa tarpeeks, ni olis ihan kätevää (mun mielestä), et kerrottais pulloruokinnasta, ettei siit tartte ettii paniikissa (ja mahdollisessa häpeän tunteessa) tietoa netistä.

Pahoittelen, tää flunssa saa mun pään vähän pehmeeks, ni selkeys on kyseenalaista :D

Raskasta joulua-konsertissa tuli viime vuonna oltua ja tällekin joululle liput hommattu mut saa nähdä pääseekö, riippuu paljon siitä miten tämä haudonta vuodelevossa etenee ja jatkuu. Levykin olisi kotona, mutta onneksi on spotify ja ei nyt vielä ole hirveä joulufiilis tullut.

Mä olisin toivonut osittaista imetystä eli et vauva olis ottanut myös pullosta mutta eipäs se vaan huolinutkaan. Eri pulloja/päitä kokeiltiin mutta ei niin ei. Rinnalla viihtyi vaan. Tuttikaan ei maistunut. Syntymäpainokin oli alta 3kg eli kun maitoa alkoi tulla niin tottahan sitä sitten imetti että toinen kasvoi. Kyllä harmitti aluksi kun olin suunnitellut ja suunnitelmat meni mönkään. Suosittelen omien kokemusten pohjalta ettei kannata suunnitella liikaa esim
"vauva sitten juo pullosta"
"vauva ottaa tuttia"
"vauva nukkuu omassa sängyssä"
"vauva tekee sitä ja tätä ja me niin ja näin"
Tms. kun ei ne suunnitelmat välttämättä mene niin :grin ja sitten synnytyksen jälkeen kun oikeasti on voimat ehkä vähissä ja mielialakin heittää kuperkeikkaa niin haluaa ja kannattaakin mennä sieltä mistä aita on matalin ❤ :) ja kannattaa tehdä kuten itsestä paras, muut saa neuvoa mutta kannattaa erotella ne hyvät, omalle perheelle sopivat neuvot :)

Eli olis kiva, jos neuvolassa kerrottaisiin molemmista tavoista. Kaikkihan ei edes pysty / onnistu imettämisessä ja joiltain ei tuu maitoa tarpeeks, ni olis ihan kätevää (mun mielestä), et kerrottais pulloruokinnasta, ettei siit tartte ettii paniikissa (ja mahdollisessa häpeän tunteessa) tietoa netistä.

Oon samaa mieltä siitä että sais kyllä oikeasti painottaa myös noita asioita että jos esim ei onnistu imetys niin ei tulis paska fiilis. Tosi moni sanoo meinaan että kun ei onnistukaan imetys niin iskee huono omatunto siitä semmonen paska fiilis ku ei onnistu.
Ite toki koitan ainakin imetystä ja toivon että onnistuu mutta oon myös varautunut siihen että ei onnistu. Se on kans yksi asia mistä haluaisin tietoa just enemmän että jos ei onnistukaan se imetys niin mihin pitää varautua ja just montako pulloa olis hyvä olla ja miten paljon vauva ylipäätään syö päivän aikana! Tällä hetkellä ei ole mitään käsitystä :D

Mä oon niin samaa mieltä kotimaman kanssa siitä, ettei liikaa voi suunnitella. Kun vauva syntyy, on se jo persoona jolla on tahto. Imetyksen tuki ry:n tukiäidit neuvoo myös muuten osittais-imetyksen kanssa, eli sieltä voi kysäistä neuvoa. Alussahan vauva syö tosi vähän, koska vatsalaukku on niin pieni. Imettäessä ei noita määriä tiedä, mutta esikoinen sai pikkuisen korviketta tai pumpattua maitoa ekan kuukauden aikana ja sitä meni 15-30ml.

Mä muuten selvisin sokerirasituksesta ihan ok ja palkitsin itseni isolla lautasella pastaa :grin

Mä sanoisin et maito riittää kyllä. Imetyksen onnistumisen tai epäonnistumisen syitä voi olla mm. Ettei jaksa/halua/ehdi imettää niin paljo kun vauva vaatii, imuote... Terveet rinnat tuottaa maitoa tarpeeksi ja vauva tilaa omansa. Imetyksestä tehty nii pakkopullaa että ei ihme kun joitain ei kiinnosta ees yrittää. Ja ymmärrän sen. Ja alku on hankalaa tietenkin varsinkin ekakerralla. Mut tukea löytyy kun osa hakea.

Caarina oon kuullut kans kyllä sitä että ei vaan tuu tarpeeksi maitoa. Tai ettei nouse lainkaan maito. Kaverilla ainakin kävi kahdesti niin että parin kuukauden imetyksen jälkeen (vaikka oli vauvantahtista) ei vaan lisääntynyt määrät ja stressin takia itseasiassa laski määrät niin pieneksi että ei onnistunut täysimetys enää.. Eli tuossakin kyllä pari eri syytä mut kuitenkin. Siinä sit kokeili kaveri hakea apua neuvolasta yms eikä mistään ollut apua..

Takaisin