LOKAKUU keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Caarina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei jeesus.. Yhen työntekijän isä tuli käymään. "Mä kuulin, et menit just naimisiin." Niin.. Reilu vuosi sitten. "Oleks sä lihonut?" O_o Siis mitä vittua?? Totesin, etten ole. En kertonut mitään täst raskaudest, ku olis varmaan tullu sit iholle. Huoh.. Miks toi ei voi jo potkasta tyhjää!?! Se ravaa täällä koko ajan ja häirittee työskentelyä. Eikä se tajua, et jos sille käy jotain, ni tulee sille kalliiksi.. Metallialalla ku voi välillä käydä huonosti..

Että mua hajottaa toi esiteinien siivouspäivä... Aina kauheella huudolla, tappelulla, itkulla ja kiroomisella tekevät. Yhden huoneen siivoukseen menee heillä vähintään 5 tuntia ja mulla koko päivä ja suunnitelmat ihan pilalla... Illalla läävät samannäköiset roskalaarit... *hakkaa päätä seinään* sit mun pitää perua kaikki mitä oon heille luvannu siivoamisen palkkioksi ja siitäkö meteli "no en sit ainakaa siivoo!!!" Alkaa... HUOOOOOOOOH.

Että mua hajottaa toi esiteinien siivouspäivä... Aina kauheella huudolla, tappelulla, itkulla ja kiroomisella tekevät. Yhden huoneen siivoukseen menee heillä vähintään 5 tuntia ja mulla koko päivä ja suunnitelmat ihan pilalla... Illalla läävät samannäköiset roskalaarit... *hakkaa päätä seinään* sit mun pitää perua kaikki mitä oon heille luvannu siivoamisen palkkioksi ja siitäkö meteli "no en sit ainakaa siivoo!!!" Alkaa... HUOOOOOOOOH.

Kyllä kuulostaa nii-in tutulta..
Meillä vitosluokkalainen on sinänsä mielenkiintoinen, että sitten, kun hällä iskee siivousbuumi, ni hän siivoaa huoneen kyllä sitten kunnolla.. Viikonloppuna vaihtoi huonetta ekaluokkalaisen kanssa.. ja siivosi sitten ihan kokonaan sen huoneen.. lähti hyllyn osia roskiin jne.. äiti oli vain pienesti apuna.
Mutta tuo on erittäin harvinaista.

Voiku oltais täälläkin edes joskus innokkaita... Nää on saanu siitä lähin osallistua siivouspäivään kun vaan rätti pysyny kädessä. Ja aina se on heille yhtä vastenmielinen projekti... Ensin alotetaan survomalla kaikki roskat ja tavarat sängyn ja kaappien alle ja huudetaan "valmis!" Sitte suututan kun mä vedän lattiaharjalla romut takas keskilattialle ja pyydän laittamaan paikoilleen...

9v huus mulle "siivoo ite kun kerran haluut et se on siisti! Mä en aio siivota idiootti!!!"

Ja arestia paukkuu...

Caarina mulle ainakin sanottiin että perheenjäsen (samassa taloudessa) kuuluu riskiryhmään.. Täytyy muistuttaa miestä tosta kun viime vuonna ne olis saanu töistä ilmaiseksi sen..

Mä mietin tota influenssa rokotetta kans ja luin että raskaana olevan lähipiiri sais sen kans. Pitääköhän raahata koko perhe piikille... :P pitänee soittaa neuvolaan.

Mä otin tänään influenssarokotuksen. Tarkoitus on pojalle käydä myös hakeen ja miestä patistan ottamaan työpaikalla, jossa rokotuksen saa jos haluaa.

Ärsyttää kun töissä on niin julmettu kiire ettei ehdi plussatunteja ottamaan vapaaksi. Jää sit useampi päivä varastoon... Tyhmää. Ja kunpa edes voisin tehdä lyhyempää päivää mutta tälläkin viikolla menee kevyesti yli 10h/päivä + pari tuntia työmatkoihin.

Mut hei, enää viikko äitiyslomaan :happy093
(ja sit perään heti kysymys, että jos multa kysytään, että suostunko tekemään töitä loman alun jälkeen niin voinko / se varmaan vähentää jotain kela-rahoja tms?)

Maksetaanko sulle Qaakkeli tessin mukaan palkkaa äippäloman alusta? Jos maksetaan, ni eipä se kelaa liikuta. Mutta jos ei (eli kelan tuet alkais heti), ni sit se vaikuttaa. Ilmotat vaan kelaan toteutuneet työtunnit, ni ymmärtääkseni et vaan saa työpäiviltä tukea. Kelahan maksaa muutenkin tuet viiveellä, eli marraskuun tuet tulee joulukuun alussa jne. Tai näin mä ymmärsin, et maksetaan jälkijunassa 25 arkipäivän sarjoissa..

Caarina, kuulostaa ihan multa toi siivous"into" :D Mulla oli teininä makkarissa polku työpöydälle ja sängylle. Muuten oli kaikki tavarat lattialla. Mikä siihen auttoi? Muutto mun miehen kanssa yhteen, joka on siivousintoilija :) Eli voimia siihen taisteluun!!

Quaakkeli: kun äitiysloma alkaa voit tehdä sunnuntaitöitä ja se ei vaikuta kelan tukiin. Muut työpäivät pitää ilmoittaa kelaan ja niiltä työpäiviltä saat vain äitiysrahan miniminä, eli se joku 25e/pv. 2vko ennen laskettua aikaa on sit ihan kielto työskennellä

Juu, tessin mukaan mennään eli periaatteessa voin tehdä töitä jos tarve vaatii. Harmi, ajattelin et jos voisin kiristää itelleni vähän lisätuloja sanomalla, että maksakaa tuplaliksa niin tuun :cool::grin

Miehen kanssa eilen siitä rokotuksesta keskusteltiin ja päädyttiin siihen, ettei oteta kumpikaan sitä. Ei olla otettu ennenkään (mies saisi myös työn puolesta ilmatteeksi) ja vaikka itsekin olen kaupassa töissä ja varmasti altistun päivittäin ties mille pöpöille, en ole kovinkaan usein sairastellut yhtään mitään. Perus flunssakin ollut max kerran vuodessa.

Joo siis nyt viisastuneena tästä niin en todellakaan aio enää ikinä ottaa tota rokotetta! Nytkin otin vaan ja ainoastaan siksi kun ajattelin että se on lapselle hyväksi..

Kaverin koira on hoidossa ja kesti illalla, että rauhoittui nukkumaan ja muutenkin nukuin tosi huonosti. Aamulla oli neuvola 7.15, eli mulle ihan ennen sian pieremää. Siitä huolimatta oli kerrankin hyvä ja kiva työpäivä.

mä en enään ikinä ota influenssa rokotetta pari vuotta sitten otin itelleni ja lapselle ja oltiin sen jälkeen 4kk flunssa kierteessä. Th sanoi ettei johdu rokotteesta ,mutta enpä menis sanomaan...elävää virustahan niis käytetään.

Itseasiassa ei käytetä enää elävää virusta! Nykyään niissä käytetään sitä proteiinikuorta että keho tunnistaa että tältä pitää suojautua. (tämä siis opetettu lähihoitajille Turussa vuonna 2014)

Ok no hyvä tietää mulla sitten vanhaa tietoa. Siltikään en kyllä uskalla enään ottaa kyseistä rokotetta liian hyvin muistissa se sairastelu.

Mun lukemien tietojen mukaan ei oo mitään elävää rokotteessa. Eikä influenssaa voi saada siitä rokotteesta myöskään. Influenssan voi saada rokotteen ottamisen jälkeenkin, mutta tulee tosiaan yleensä lyhyempänä ja vähempioireisena. Rokotteen vaikutus alkaa kuitenkin vasta 2 vko kuluessa, joten jos ottaa myöhään rokotteen, niin voi saada influenssan perusversion ennen kuin on saanut suojan. Raskaudesta ja influenssasta mainitaan terveyskirjastossa näin:

Influenssarokote
Kausi-influenssarokotteiden käytöstä saadut kokemukset raskaana olevilla naisilla eivät viittaa epämuodostumiin tai sikiöhaittoihin. Influenssarokotus on perusteltua raskaana oleville naisille, koska oireet ovat raskauden aikana keskimääräistä vaikeammat ja lisätautien vaara tavallista suurempi. Raskaus aiheuttaa immuunipuolustuksessa muutoksia, jotka lisäävät riskiä sairastua vakavaan influenssaan. Jos äidillä on lisäksi jokin perustauti, hänen riskinsä sairastua vakavaan influenssaan viisinkertaistuu. Ennenaikaisen synnytyksen riski on influenssaan sairastuneilla korkeampi. Rokotteesta on hyötyä myös vauvalle. Ainakin raskauden viimeisellä komanneksella annettu rokote suojaa lasta merkittävästi kuuden kuukauden ikään asti.

Ainahan noissa jokainen itse punnitsee millaisiksi kokee riskit ja mahdolliset haitat ja päättää sen perusteella. Itse olen aina sairastellut flunssiakin aika vähän, mutta toisaalta olen influenssarokotteen ottanut jo sen takia, etten työssäni tartuta sitä muille.

Mä en ole koskaan rokotetta ottanut enkä aio nytkään (tuli muuten tuosta mieleen se, en ole koskaan juonut maitoa-mainos :D). Minulla ei ole ikinä ollut influenssaa ja jotenkin en osaa pelätä tautia edes lapsen puolesta - luotan oman kehoni vastustuskykyyn. Ja sit kun oma kokemus on, että kaikki jotka sen piikin on lähipiirissä ottanut on sairastunut hyvinkin pitkäksi ajoiksi niin se ei ainakaan herätä luottoa.

Vähän aihetta sivuten Yle Areenassa on mielenkiintoinen Prisman dokumentti mikrobeista ja niiden vaikutuksesta elimistöön. Siinä sivutaan myös synnytys ja vauvojen vastustuskykyä sekä nuorena annettujen ab-kuurien vaikutusta mikrobeihin ja miten ruokavaliolla voi auttaa elimistöä. Suosittelen :)

Takaisin