LOKAKUU keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Caarina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuo on just fuji toi harhaluulo ettei se maito riitä. Nainen on luotu ruokkimaan lapsensa. Se että stressaa asiasta tai yrittää asettaa imeväisensä tiettyyn "syötän 3tunnin välein" tai "ei yöllä rintaa" muottiin tekee todellakin hallaa imetykselle. Vauvantahtinen imetys, vaikka 3 tuntia putkeen on se juttu minkä puolesta mä puhun. Enhän mäkään onnistunut ekala kerralla kun 2 viikkoa kunnes luovutin. Toisella kerralla meni kuitenkin jo 6kk.

Imetyksessä pitää oikeiden palasten loksahtaa paikalleen eikä stressata, niin imetys onnistuu. Rennosti vaan ja vauvantahtisesti. :)

Joo eli jo vaan maito nousee niin se riittää sit kyllä :) toi on oikeasti todella hyvä tietää! Toivon ite meinaan että onnistuu tuo imetys ja sen takia itseasiassa mietin just sitä perhehuonetta sairaalassa kun siellä saa kuulemma olla sillai aika rauhassa. Siltä kannalta siis että saa tavallaan omassa rauhassa harjoitella myös sit sitä imettämistä ja pyytää sit tietty apua alkuun jne :) ite stressaan helposti jos tulee semmonen olo että kytätään ja ns huohotetaan niskaan tommosissa asioissa..

Kyllä ne Fuji siellä sairaalassa opettaa oikeat imuotteet ja tavat/asennot syöttää vauvaa, kyllä se maito siitä pikkuhiljaa alkaa nousta kun syöttää ahkerasti. Sanoisin että rennosti vaan, ei kannata stressata, vauvakin stressaantuu kun äiti on stressaantunut.

Mä pidin vauvaa rinnalla iholla lähes kokoajan sen jälkeen kun syntyi, vaan välillä oli siinä omassa sängyssään. Tehostaa maidonnousua hyvin. Ja maito nousi kunnolla kolmantena päivänä synnytyksestä. Nouseekohan uudelleensynnyttäjillä nopeammin? Osaako joku kertoa? :) mä sain ainakin hyvää ohjausta synnytyssairaalassa. Pitää vaan uskaltaa pyytää :)

Käsittääkseni hyvin harvinaista, että maitoa ei tulisi riittävästi, mutta mahdollista sekin. Stressi blokkaa kyllä tehokkaasti maidon nousua, joten rentoutuminen tärkeetä ja juurikin se ihokontakti ja esim. Yösyötöt varsinkin siinä alussa tärkeitä, koska nostattaa maitoa kaikkein parhaiten. Jos pullosta antaa osittain tai kokonaan, niin nykyään siihen on hyviä ohjeita, muistaakseni löytyy nimellä tahdistettu pulloruokinta. itse jotenkin odotan, että alkuun imetys on varmaan haastavaakin, niin minä kuin vauva opetellaan, mutta uskon, että hyvien neuvojen avulla ja sitkeesti harjoittelemalla onnistuu!

Tais olla virhe ottaa se rokote eilen ku nyt on ihan kamala olo.. Okei varoitettiin kyllä haittavaikutuksista jne mutta jos normaalisti oon hikoillut kotona ja nyt makaan sohvalla villasukat jalassa ja villapaita päällä viltin alla ja silti on kylmä ja paikat särkee niin en laske kovin normaaliksi..
En löydä edes kuumemittaria että vois testata lämmön. Onneksi ei kuitenkaan nenä vuoda vaik tuntuukin tukkoiselta noin muuten..

Kokemuksesta sanon et sairaalassa ei saanut imetysohjausta, eikä neuvolasta. En tajunnu muualta pyytää, mikä tietysti on ihan oma vika. Sektionpettymyksen ja -kipujen kanssa ei muutenkaan ollut henkisesti helppoa ja sairaalassa vaan vauvalle kannettiin lisämaitoja kun sokerit tippu ja syyllistettiin siitäkin.
Ja lasta jopa herätettiin syömään useammin et maito nousis. Isommissa sairaaloissa ja neuvoloissa on paremmin tarjollakin apua, täällä pitää vaan itse yrittää selvitä.

Melkein kaikki vähän vanhemmat ihmiset aina sanoi, kun imetin esikoista, että maidontulo vaan loppui ja se jäi harmittamaan. Silloin juuri neuvottiin kellon mukaan imettämään esim. neljän tunnin välein. Anoppi yritti mulle kans ohjeistaa tuollaista soopaa, mutta onneksi tiesin itse paremmin.
Se hankaluus on just siinä, kun ei voi tietää paljon maitoa vauvalle menee. Rinnat ei tunnu mitenkään täysiltä (paitsi just kun maito nousi ryminällä). Luottamus itseensä, rintoihin ja vauvaan oli mulla ne oleelliset asiat :) ja jos jostain syystä ei olisi imetys onnistunut, onneksi meillä on Suomessa laadukkaita korvikkeita. Imetys ei ole mikään hyvän äidin mitta.

Jännä, että vaikka ite oon tosi imetysmyönteinen ja aion todellakin tehä kaikkeni, että lapseni ite kehollani ruokin, niin mullekin jäi siitä viime neuvolakäynnistä sellainen paatoksellinen kuva tuosta imetysasiasta. Joo, oon aivan samaa mieltä imetyksen tärkeydestä ja toivon apua ja tietoa jos näyttäää, ettei kaikki menekään kuin viimeksi (maitoa tulvi hirveästi, imetin yli vuoden). Mutta jotenkin jäi sellainen olo, että esim.kun mies on sillä kannalla, että kunhan lapsi saa ruokaa ja kasvaa hyvin, se riittää, niin mies on ihan väärässä. Apu ja kannustus ja sit paatos ja saarnaus on kaksi eri asiaa kuitenkin....

Haluan korostaa sitä et yösyötöt nostattaa maitoa parhaiten! Niinku joku jo sanoikin. En tiennyt sitä esikoiselta, tai oikeestaan en ees tajunnu yöllä sairaalassa kun syötin vauvaa et alkuun ko syötin toisesta rinnasta, sit toisesta ja vieläkään ei riittäny. Hälytin sit hoitajan ja pyysin lisämaitoa ko vauva vaan huusi, ni hoitaja kertoi et yrittää vaan koko ajan, vuorotellen molemmista rinnoista ni kyllä se joskus vauvakin tyytyy. No niin tyyty, ja aamulla alkoi kunnolla maito nousta ko yöllä olin syöttäny niin paljo.

Vähä sekavaa luettavaa mut pointti se et syöttää vaan vuorotellen molemmista rinnoista vaikka ne tuntuis ihan patalapuilta, kyllä sieltä maitoa tulee :grin

Jon hei itseasiassa luinkin tuosta jotain että kannattaa jatkaa vaan vaikka välillä just toisesta rinnasta ja sillai vaihdellen.. Tosin siinä ei selitetty just tota että miksi..

Ärsyttää kun tuntuu että vauva on kääntynyt pää ylöspäin ja kokoajan tuntuu painetta rakkoon :( tai siis semmosia iskun tapaisia.. Vaikea yrittää ruveta nukkumaan ku tuntuu että kohta lirahtaa housuun :(

Mulle sanoi neuvolan täti että kaikki hetket mitä pikkuvauva viettää tutilla, ois hyvä viettää rinnalla, niin sekin lisäis tuotantoa. Vauvakin on ohjelmoitu maidon tuotannon tehostamiseen, kaikilla pienillä yksityiskohdilla.

Esikkoa odottaessa pestiin ja keitettiin äp:n tuttipullo valmiiksi. No synnärillä sitten sain hyvää imetysohjausta, opin oikean otteen, ja just nää perusasiat, et aina tissiä, kun vauva pyytää. Maito on noussu kaikista noin 3. päivänä ja sitä ennen oon välillä tuskan hiki otsalla tarjonnu rintoja vuorotellen. Lisämaitoakin ovat tarjonneet pullosta (turhaa hätäilyä), mutta eipä ole muistaakseni kukaan huolinut vierasta maitoa. Hengissä ovat selvinneet kaikki olemattomilla ekojen päivien tipoillani :taunt014. Ja mahakin on vastasyntyneillä niin pieni, ettei sinne mahdu alussa kuin muistaakseni muutama millilitra kerrallaan eli tippoja tiuhaan sinne on tarkoitettukin..:happy11

Pullosta.. Me siis päätettiin esikon ekoina viikkoina kokeilla, että mies antaa pullosta yhdellä yösyötöllä lypsämääni maitoa. Heräsin tietenkin heti vauvan ekaan inahdukseen ja pienen hätä oli valtava. Esitin nukkuvaa ja jäin peiton alle kuuntelemaan tunnontuskissani. Pitihän ukon antaa yrittää. Mies tunasi maidon lämmityksessä ja vauva itki ja itki. Pullotutin reikä oli niin iso, että esikko meinas tukehtua maitotulvaan. Se riitti. Vähän isompaa vauvaa n. 2kk+ olen jättänyt isän hoteisiin hetkittäin. Hyvin ovat pärjänneet parilla Aventin pullolla (pieni ja iso) ja erikokoisilla pullotuteilla (ekassa muistaakseni koko 0) ja oon kans Aventin manuaalisesta pumpusta tykännyt kaikki nämä vuodet. Korviketta ei olla tarvittu. Oon kans sitä mieltä, et kysyntä ja tarjonta asettuvat luontaisesti tasapainoon, kun imettää vauvantahtisesti yötä päivää. Yöllä en oo vastasyntynyttä herätellyt, vaikka nukkuisi yli 3h:n pätkiä. Tissejä siinä kyllä alkaa kivistää, kun täyttyvät koviksi maidosta, jos tulee pidempiä pausseja.

Kuopuksen kanssa oli ekaa kertaa kivulias imetyksen aloitus. Sattui imettäessä tosi paljon nänneihin ainakin viikon ajan, vaikka vauvan ote oli hyvä eli suu tosi auki ja huulet "töröllä". Ei menny iho rikki tms. Sattui vain niin paljon, että ihan kyyneleitä vuodatin. Tarkastutin imuasennon parilla kätilöllä ja heistä rinnan arkuus oli normaalia ja ohimenevää. Jatkoin sitkeästi ja pian helpotti.

Imetys on ollut jokaisen lapsen kanssa ihana kokemus, hellä yhteinen hetki vauvan kanssa useasti vrk:ssa. Haikeana olen lapset vieroittanut n. 1,5v:n iässä. Viime talvena meille saapui useita mahatautipöpöjä, parikin peräkkäin. Imetin tuolloin yli 1-vuotiasta. Hän toki söi jo samaa ruokaa muiden kanssa ja joikin vähän kaupan maitoa, mutta tissittelyn ansiosta hän ei sairastunut. Muistan oksentaneeni jopa imettäessäni.. ja kotihan oli täynnä pöpöjä, mutta 1v pysyi ainoana meistä terveenä. Ihme juttu, vaikka olen lukenut ja kyllä kyseenalaistanutkin, ettei äidinmaidosta olisi yli 1-vuotiaille enää hyötyä..

Imetys on ollut helppo tapa ruokkia meidän vauvat - aina sopivan lämmintä ja nopeasti tarjoiltavissa milloin missäkin, jopa kaupungin bussissa :happy7. Onneksi maitoa on piisannut. En olis missään nimessä vapaaehtoisesti lähteny pullorumbaan.

Onnea ja kärsivällisyyttä imetyksen opetteluun!

Ihanaa! Me saadaan vihdoin henkilöauto ensi viikolla :) ollaan nyt eletty miehen työautolla joka on pikkuinen pakettiauto, eikä siinä ole edes pelkääjän puolella pepunlämmitintä tai peiliä. Mutta tulokkaassa on iso fixit sun muut härpäkkeet ja ah, mun persus ei palele tänä talvena :grin jeee!

Värjäsin hukset garnier olia:lla ja menin suihkuun viruttaan. Ei tullu yhtään punasta huuhteluvettä, tais hiukset imeä kaiken :D pesin shampoolla kans eikä irronnu mitään. on kyl vahva väri muuten ny...

Tänään torstai eli viikkosiivous päivä. Yöllä en taas nukkunu... Aamuyöstä nukahdin ja heräilin useasti kääntymään koska lonkat olivat kipeät, supisteli ja pissatti niin että masuun sattu. Eilinen shoppailureissu kostautu... Tänään lupasin lähtee viel leikkipuisto kierrokselle, au, sattuu valmiiksi...

Muokattu viimeksi:
Mie värjäsin kans just lauantaina Olia:lla tosin mustalla :D aattelin että ei se haittaa jos kerran värjää tän raskauden aikana..

yes! Äsken napsahti valintakoekutsu sähköpostiin. Nyt jos menisi niin hyvin, että pääsisi sisäänkin..
Mutta nyt on ns. ongelmana tämä pyöreänä oleminen. Ne varmasti kysyvät jotain, että miten olen ajatellut opiskeluni hoitaa tai miten tulee vaikuttamaan opiskeluun, jos pääsen sisään..

Pitäisi osata jotenkin hyvin vastata..

Tässä miettinyt, että, kun se on monimuotokoulutus, että opiskelisi vauvan kanssa tai sitten siirtäisi vuodella..
Ja vauvan kanssa ois tarkoitus onnistua täysimetyksessä tällä kertaa.. että enhän mä harjoitteluja voi tehdä, enkä minä vauvaa hoitoon halua viedä.

Mä mietin tota influenssa rokotetta kans ja luin että raskaana olevan lähipiiri sais sen kans. Pitääköhän raahata koko perhe piikille... :P pitänee soittaa neuvolaan.

Takaisin