LOKAKUU keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Caarina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävin yllättävän hedelmällisen keskustelun miehen kanssa :O pyysin miettimään nimeä ja kysyin että haluaako auttaa vauvan kanssa jne. Hän tosissaan alkoi pohtimaan nimeä. Mä oon aiempien lapsieni yh ja olen hoitanut lapset yksin, edes tätä nyksää en oo kelpuuttanut avuksi. Pyysin hellämielisyyttä kun sanoin että varmaan rutiininomaisesti tulen omimaan vauvan koska oon niin tottunu hoitamaan yksin ja mies sanoi että ymmärtää ja lupasi olla kärsivällinen. Siis tä? Mä odotin vähintään taas että uhkaa käräjillä ;) olen hieman hämmentynyt.

Aamutorkku: eikö ne kelakorvaukset saa heti? Täällä ainakin saa. Tosin, oon ymmärtänyt, et jos maksaa laskulla, ni sitten joutuu hakemaan, mut itte laitan aina visan vinkumaan :D

Caarina: Eikö toi ollut ihan toivottu reaktio? ;)

Samaa meinasin heti kirjottaa, raskaana olevien pitäis päästä jonon ohi!

Caarina, kuulostaa hyvältä keskustelunalulta!

Täällä oulun alueella ainakin terkka sanonu et pitäs päästää jonojen ohi monesti ei päästä.... :banghead: enkä ole päässyt.

Enpä oo kuullut kenenkään tuttuni päässeen jonon ohi raskausaikana. Todennäkösemmin pääsee, ku sanoo kipujen olevan sietämättömän kovat, eikä kipulääkkeet auta.

Meillä on tällä erikseen ns kipupoli mihin pääsee saman päivän aikana mikäli soittaa ajan heti 8 aikaan. Lisäksi 6kk jono pelkästään tarkastukseen niin raskaana olevat pääsee jonon ohi jos haluaa. :)

Kyllä ainakin suuhygienistille olis hyvä odottajien päästä mikäli ei "hammastarkastukseen" pääse. Erohan tässä on vaan "tekninen", lääkäri tarkastaa kaikki kampaat ja tekee statuksen, suuhykkäri taas tarkastaa hampaat silmämääräisesti ja poistaa hammaskiven. Kyllä siinä reiät näkee hygienisti yhtälailla kun lääkärikin ja antaa sitten ajan lääkärille mikäli on paikattavaa :)
Eikä kannata valehdella kivuista hampaissa tarkastukseen pääsemiseksi, ihmiset monesti kuvittelevat että me hammasalan ihmiset tarkistamme koko suun jos kipua valittavat. Kipuhan on aina jossain päin, se selviää usein jo puhelimessa ajan varaavalle hoitajalle mikäli potilas yrittää huijata :grin Ikävä kyllä päivystyksessä jossa säryt/kivut tsekataan ei katsota kun se kipuileva alue -ei siis koko hampaistoa :grin

Tärkeää olisi odottajien tosiaan päästä edes sinne hygienistille mutta ajat tiukoilla monissa kaupungeissa :(

Muokattu viimeksi:
Jaa mitäs sitä pitäis tehdä että saa tän vitutuksen väistymään.. Pyykit sain sentään koneeseen mut nyt on ihan semmonen olo että pitäis jotain tehdä..

Itellä oli kans muuten tollasta eilen. Meinasin ihan oksentaa eikä mikään vaan maistu..

Täällä samanmoista ALotta. Nälän tunne ollut jo päiviä kadoksissa, ainoastaan aamuisin ennen aamupalaa tekee mieli ruokaa. Mitkään ateriat tms ei tahdo maistua mutta silti se on syötävä. Ei kyllä maistu mikään muukaan. Toivottavasti vielä kävis ruoka maistumaan. Puuro on ainoa mitä hieman tekee mieli jos jotakin haluan, samaten glögi ❤ niitä nyt mennykin paljon :grin

Samaa täälläkin..ei maistu ruoka, eikä ole nälkä.. kellosta yritän kattoa, että muistan syödä jotain. Satsumat sentään maistuu edelleen. Ja suklaa....... Jepjep.

Eikä kannata valehdella kivuista hampaissa tarkastukseen pääsemiseksi, ihmiset monesti kuvittelevat että me hammasalan ihmiset tarkistamme koko suun jos kipua valittavat. Kipuhan on aina jossain päin, se selviää usein jo puhelimessa ajan varaavalle hoitajalle mikäli potilas yrittää huijata :grin Ikävä kyllä päivystyksessä jossa säryt/kivut tsekataan ei katsota kun se kipuileva alue -ei siis koko hampaistoa :grin

Tärkeää olisi odottajien tosiaan päästä edes sinne hygienistille mutta ajat tiukoilla monissa kaupungeissa :(

Minä kun olen kivun takia käynyt päivystyksessä, niin ei ole hoidettu muuta kuin kipuhammas. Sit jos olen erikseen kysynyt että näkyykö siellä reikiä niin ne ovat puudutuksen vaikutusta odotellessa vilkaisseet pikaisesti. Kaks viisuria poistettiin nopeella aikataululla kun aiheuttivat suuhun kipua ja painetta.

Pikkusen harmittaa. Mul on vaa yks omenapuu ja tämä on talvilajike, eli omenat ovat poimitavissa vasta kunnon viikon pari pakastanut. No minä oon kärsivällisesti odotellut koko syksyn ja lapsia kieltänyt keräämästä ja tänään se suuri päivä kun lähdimme lasten kanssa keräämään sadon. Ja mitä? Talitintit olivat hakanneet nokillaan puolet puun omenoista pilalle ja osan päälle paskoneet aimo läjät... Eli 80% sadosta lensi samantien kompostiin! Että mua ottaa päähän! Ensi linnut söi mun musta- ja punaherukat, harakat veti mansikat ja joku oli ahminu luumut ja nyt meni omenat. Ei aikasempina vuosina oo kyl tällästä sato -katoa ollu! :P kuvassa omenapuuni ja säästyneet omenat. Ei muute kannata odottaa että lintulaudalla olis talvella siemeniä... Petturilinnut...

Liitteet

• WP_20161012_18_15_26_Pro.jpg
    WP_20161012_18_15_26_Pro.jpg
    407.3 KB · Katsottu: 35
  • WP_20161012_18_16_06_Pro.jpg
    WP_20161012_18_16_06_Pro.jpg
    919.5 KB · Katsottu: 33
:D just eilen lenkillä pellolla näin jonkin koiraa pienemmän nisäkkään kakkakasoja, jotka sisälsi ilmeisesti luumun siemeniä. Ajattelin että siel on jonkun puutarhassa käyty varkaissa.

:D mä sähköstän mun jokasen puun ja pensaan ens kesänä. Pölähtelee vaan sulat kun linnut istuu oksalle...

En viittiny alkaa hilloomaan enkä raastamaan omenoita (joita oli muuten 33) vaan nää lähti ny uuniin... :P

Liitteet

• WP_20161012_19_06_54_Pro.jpg
    WP_20161012_19_06_54_Pro.jpg
    921.3 KB · Katsottu: 36
Muokattu viimeksi:
Voi ei Caarina! Meilläkin on yksi omenapuu ja se pukkasi hirveän sadon. Ainoa vaan että siinä on muumiotauti joten suurin osa ompuista oli pilalla siinä vaiheessa kun kypsyivät. Ja linnut nokkivat loputkin. Saatiin about samanlainen satsi kuin sinäkin. Yhden omenapiirakan leivoin ja pienen satsin keitin sosetta. Mustaviinimarjat meni myös parempiin nokkiin. Me muutettiin tähän vasta kesällä niin en osannut varautua kuokkavieraisiin. Endi vuonna sähköaitaa sitten :grin

Aika hauska, ku ittellä oli tää vuosi eka, ku sain kerätty kirsikoita ja tehty niistä hilloa :) Muuten on mennyt linnuille. Ja herukat pilaantus oksille, ku ei vaan jaksanut/kiinnostanut kerätä :/ Näköjään yks pieni kisu vaikuttaa paljon sadon "säilyvyyteen" ;)

Sympatiat satonsa menettäneille! Meillä omenapuu (pienoinen vielä) teki YHDEN herkullisen omenan, joka laitettiin kristillisen tasajaon mukaan neljään osaan ja syötiin. :grin Viinimarjat laitoin hyvissä ajoin rastasverkon alle, mutta kun sitten marjoja poimin, löytyi sieltä yksi kuollut linturaukka ja itkuhan se mulle hellämielelle tuli. Murhaaja-paska olen. :sorry: Se oli sitten tässä huushollissa eka ja vika kerta kun verkkoja käytetään.

Eliza79, mullakin oli kerran verkko herukoiden päällä. Yks rötö jäi kiinni, mut (onneks) en joutunut sitä näkemään tai poistamaan, ku joku lähialueen kissoista kävi sen siitä noukkimassa ja syömässä. Ainoastaan sulat oli jättänyt :) Yritti sen jälkeen päästä meille sisälle :D Se oli aikaa ennen omaa kisua. Nykyään vieraat kisu pysyy poissa tontilta :) En sit tiiä, johtuuko täysin omasta kisusta vai hullusta emännästä, joka ei siedä muiden kisujen paskoja pihallaan :P Oma kisukin on niin neiti, ettei voi käydä ulkona asioilla, vaan aina on kiire päästä omaan laatikkoon xD

Takaisin