Leivontaketju

pakko kyllä koittaa noita suklaamarenkeja, en oo ikinä tehny minkään sorttisia, mut näyttää ja kuulostaa ihanilta :)
 
Oli muutes tossa aiemmin puhetta noista tuorejuustoista ja joku sano et philadelphia ei olis pastöroitu, mut tarkistin vielä ennen ostoa ja kyllä sekin on :) Muistin käyttäneeni sitä aiemminkin noissa juustokakuissa :)
 
Muokattu viimeksi:
Marenki taitaa jakaa ihmiset koostumuksen suhteen. :) Mä tykkään kun jää tahmeiksi, johon tommoinen lyhyt paisti ja kuivatusaika on oikein hyvä. :) Ja tykkään myös ISOISTA marengeista. :D
 
dolly: Ai on!?! Mä joskus alkuraskaudessa tutkin ja katsoin että ei olisi ollut, joten en ole syönyt sitä.. Voi juku jos on, pääsee sillä herkutteleen :P
 
Dangel piti vielä kerran tarkistaa, ja juu kyllä on :) En tiiä onko noilla eroja, mutta ainaki tuo philadelphian maustamaton on pastöroitu :)
 
Ihanaa :P mä meinaan löysin uuden herkun juuri ennen plussaamista, Philadelphia ja tuc-suolakeksit :P
 
Oi nyt pääset sitten herkuttelemaan oikein luvan kanssa ;p En osaa itse tuon yhdistelmän makua kuvitella :D Onko nää näitä raskausajan mielihaluja/himoja :D
 
No prismassa oli maistattaja joskus ja yllätyin itsekin kuin hyvää oli :D
 
Ja voi itku!! Kävin kaupassa enkä muistanut ostaa sitä Philadelphiaa!!! :/ onko jollain tosi hyväksi todettuja bataatti- ja porkkanalaatikon ohjeita?
 
Siis tässä olisi ainakin hyvä porkkanalaatikko. Laitan itse enemmän siirappia kuin ohjeessa, kun tykkään makiasta porkkanalaatikosta. ja suolaa en mittaa laitan vaan jonkin verran ja sitten maistan =)

Porkkanalaatikko

1 kg kuorittuja porkkanoi
5 dl vettä
1 tl Suolaa
1 ½ dl puuroriisi
3 dl täysmaito
1 muna
½ tl suola
½ dl siirappi
1/4 tl valkopippuri
1/4 tl muskottipähkinä

keitä paloitellut porkkanat suolalla maustetussa vedessä, vesi juuri ja juuri peittää porkkanat. Ota keitinvesi talteen ja pane riisit siihen kiehumaan. Soseuta porkkanat. Lisää soseeseen maito, muna ja mausteet. Kun vesi on riiseistä imeytynyt, niin riisi on kypsää. Yhdistä riisi muihin aineisiin. Tarkista suolan määrä. Kaada seos noin 2L vetoiseen hyvin voideltuun vuokaan. Ripottele pinnalle korppujauhoja. Paista 200 asteessa n.45min.
 
Olisko kellää jotain hyväks todettua imelletyn perunalaatikon ohjetta? ja että mitä perunoita kannattais ostaa? Aattelin, et jios oikeen jouluks uskaltautuis itse tekemään :D
 
Tämmöisestä oli puhe jossain noista mun kymmenistä joululeivontalehdistä (ilman ohjetta, ihan ihme juttu!):

http://www.dansukker.fi/fi/resepteja/mummin-siirappikakku.aspx

Mummin siirappikakku
24 palaa

Ainekset
3 kananmunaa
1 1/2 dl Dansukker Siro erikoishienoa sokeria
1 1/2 dl Dansukker Tummaa siirappia
1 1/2 dl kuumaa, vahvaa kahvijuomaa
75 g margariinia tai voita sulatettuna
4 1/4 dl vehnäjauhoja
1 rkl jauhettua kanelia
1/2 tl jauhettua neilikkaa
1 tl leivinjauhetta
1 dl rusinoita






Tuolla odottaa nyt uunissa mulla. :) Tosin siirappi loppui kesken ja puoli desiä korvasin hunajalla. Enkä laittanut rusinoita, koska hyi. :D Jos siitä tulee hyvää, teen varmaan jouluna muutaman lahjaksikin. Ainakin noin taikinana tuoksui ja maistui hyvälle. :D Mietin kyllä, että osan kahvista olis voinut korvata jollain liköörillä tai konjakilla tms.. tuomaan lisää mausteisuutta. Eipä tommosia kyllä meillä koskaan ole. :D No jos on hyvää, niin ehkä kokeilen jollain viinaksella maustaa niitä mitä lahjoiksi annan... :)

Kerron miten kävi!
 
Tänään tein uunijuustoa seuraavalla reseptillä:

5dl vettä
2dl kermaa (nyt oli sattumoisin 15% ruokakermaa tuola, mutta vissiin mikä tahansa maustamaton kerma käy)
4dl rasvatonta maitojauhetta
2 kananmunaa
ripaus suolaa

Ensin maitojauhe nesteen sekaan, sitten vatkataan kunnolla munat ja suola mukaan. Meillä kiertoilmauunissa 150 astetta n. 30 min. (kunnes pinta on kauniin ruskea ja seos on hyytynyt) Antaa jäähtyä ja syö joko sellaisenaan tai sokerin ja kanelin tai jonkun hillon kanssa. Itse laitan ihan ihan vähän sokeria päälle. :)

Voi myös tehdä niin, että kaikki 7 dl on vettä.
 
Täällä tuli eilen tehtyä porkkana-, lanttu-, bataatti- ja perunalaatikot :) ei tosin yksin vaan äitini oli apuna. Julmaa vaan kun niitä ei saanut syödä heti :wink tänään pitäisi mennä pojan kanssa mummilaan leipomaan pipareita ja kaneliässiä.. Onneksi on noi isovanhemmat apuna, muuten jäisi joulupuuhat pieniksi :Heartred
 
mää en oo ennen marenklia tehny ja nyt koitin tota suklaasekotus juttua, nii ei kyllä oikeen onnannu :D En sit tiiä mitä tein väärin :D vi olla et en vatkannu siitä sit tarpeeks tukevaa tai sit uuni oli vielä hitusen liian kovalla teholla sämpylöiden paiston jälkeen.. tiedä sitä :D Mut oli kyllä aika yököttäviä nuo mun versiot :D Sen sijaan juustokakkuja oon tehny nyt paljon ja ne on kyllä onnistuneet ja saaneet kehuja :D Viimeks tein appelsiini-suklaa juustokakun, nam :)
 
Meillä oli tuossa kaksi ihan uskomattoman kypsää banaania ja päätin googlettaa ohjetta banaanikakkuun.Tämmöinen löytyi ja hyvää tuli.
(http://www.valio.fi/reseptit/banaanikakku-2/)
Valmistusaineet
2 (luomu)munaa
2 1/2 dlsokeria
100 gValio voita
5 dlvehnäjauhoja
2 tlkanelia
1 tlinkivääriä
1 tlneilikkaa
2 tlleivinjauhetta
2 tlvaniljasokeria
2 (n. 350 g)kypsää banaania (n. 2 dl soseena)
2 dlValio turkkilaista jogurttia

Valmistusohje
Laita uuni päälle. Voitele 1,8 litran vetoinen rengasvuoka voilla. Korppujauhota se.
Vatkaa huoneenlämpöiset munat ja sokeri vaahdoksi.
Sulata voi.
Yhdistä kuivat aineet. Soseuta banaanit esim. haarukalla. Sekoita voisulaan banaanisose ja jogurtti. Lisää muna-sokerivaahtoon vuorotellen jauhoseosta ja banaaniseosta. Sekoita taikinaa varoen nuolijalla tai puuhaarukalla sen verran, että ainekset sekoittuvat.
Kaada taikina vuokaan. Kypsennä uunin alaosassa 175 asteessa 55 - 60 min. Peitä kakku kypsennyksen loppupuolella leivinpaperilla, ettei pinta tummu liikaa.
Kumoa kakku hiukan jäähtyneenä.


En tosin käyttänyt turkkiaista jogurttia, kun en hetken mielijohteen takia viitsinyt miestä kauppaan lähettää, vaan tommoista ihan normaalia Pirkan maustamatonta. Banaani maistui hyvin tuollakin määrällä, mutta mietin itse, että sekaan olisi voinut lisäksi ihan pilkkoa muutaman banaanin, niin että olis kypsässä kakussa vähän enemmän vaihtelua suutuntumaan. :)
 
Tässä olisi yks todella hyvä kakku. Oon nyt loppu vuona tehnyt pari kertaakin ja teen nyt viikonlopuksi, ku miehellä on synttärit.

Valkosuklaakakku

Pohja
150g keksejä
75g voi sula

Mustaherukkakerros :
3/4- 1 dl mustaherukkahillo
100g mautamaton jugurtti
100 g maustamaton tuorejuusto
1,3dl sokeri
3,5 dl liivatelehti
3 dl kermaa

Valkosuklaakerros
200 g valkosuklaa
1 dl kerma
50 g maustamaton jugurtti
2,5 liivatelehti
4 dl kerma

Pohja: murskaa keksit ja sekoita voisulan kanssa ja painela kakkurenkaaseen ja laita hetkeksi pakkaseen.

Mustaherukkakerros: Sekoita mustaherukkahillo, jugurtti, tuorejuusto ja sokeri tasaiseksi massaksi. Sulata liivatelehdet pienessä tilkassa vettä. Vispaa kerma pehmeäksi vaahdoksi. Lisää liivatelehdet mustaherukkaseokseen ja lopuksi viel kermavaahto. Levitä keksipohjan päälle ja hyydytä pakkasessa 0,5- 1 tuntiin.

Valkosuklaakerros: Kiehauta 1dl kerma ja kerma valkosuklaaseen sekoita kunnes suklaa on sulanut. Sulata liivatelehdet pienessä vesitilkassa. Lisää jugurtti valkosuklaaseen. Vatkaa kerma 4 dl pehmäksi vaahdoksi. Lisää liivatelehdet valkosuklaaseen ja lopuksi kermavaahto. Levitä valkosuklaakerros jähmettyneen msutaherukkakerroksen päälle. Anna hyytyä pakastimessa 2-3 tuntia tai jääkaapissa yön yli.

http://www.makuja.fi/reseptit/tyrni-valkosuklaakakku/
Tässä on varsinainen resepti, mutta olen sen muuttanut hieman. Mielestäni tuossa on liikaa liivatetta ja kun hieman vähentää niin tulee paljon pehmämpi kakku. Ja tietty mustaherukkahillon tilalle voi laittaa vaikka mitä hilloa. Ja ensimmäisellä kerralla tein pohjan kääretorttu levystä, koska piti saada gluteeniton kakku. Ja siitäkin tuli todella hyvä. Pohja vaan kostutin hieman ja laitoin pienen kerroksen hilloa myös pohjalle. Mutta tää kakku on todella hyvä ja tästä tulee korkea kakku. ei mikään littana.
 
Itse olen hyydytetyissä ja juustokakuissa käyttänyt gluteenittomissa versioissa riisimuroja pohjana aikaisemmin. Millainen kääretorttupohja on Onnellisen gluteeniton?
 
Takaisin
Top