Leivontaketju

Keskustelun 'Laskettu aika helmikuussa 2014' aloitti mmaljo, 21 marras 2013.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. Dangel Tuttu foorumilla Helmikuunmammat 2014

ImageUploadedByVau Foorumi1410022711.772438.jpg huomenna juhlitaan esikoista, hän kun täyttää jo 3- vuotta :Heartred hän halusi tyrannosaurus Rex kakun, niinpä äiti tekaisi sellaisen. Alunperin piti tehdä rexin muotoinen kakusta, mutta mitkään omistamani lautaset eivät olleet riittävän suuria, jotta olisin saanut sopivan kakun :)
    • Tykkää Tykkää x 4
    • Voittaja Voittaja x 1
  2. Dangel Tuttu foorumilla Helmikuunmammat 2014

Lisäksi synttäreille tein kaksi voileipäkakkua ja dinosaurussuklaita :)
    ImageUploadedByVau Foorumi1410188412.870981.jpg ImageUploadedByVau Foorumi1410188427.352733.jpg ImageUploadedByVau Foorumi1410188438.287072.jpg

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
    • Tykkää Tykkää x 4
    • Voittaja Voittaja x 1
  3. mmaljo Peruskäyttäjä Helmikuunmammat 2014

ihania leipomuksia Dangel! Miten teit nuo dinosaurussuklaat? Sulatitko vaan suklaan ja laitoit muotteihin kovettumaan vai oliko suklaan tekoon oikein joku ohje?

Kokeiltiin muuten pari viikkoa takasin tuota pataleipää ja se oli todella hyvää! :) mielettömän kuohkea ja ihana rapea kuori. Pitäisi koittaa vaan soveltaa siitä vähän ravintorikkaampaa korvaamalla osa vehnäjauhoista vaikka grahamilla tai jollain :)
    • Tykkää Tykkää x 1
  4. Dangel Tuttu foorumilla Helmikuunmammat 2014

Siis ihan sulatin tavallista suklaata. En jaksanut temperoida suklaita. Siitä seurasi, että suklaat sulaa tosi nopeaan. Niinpä säilytän niitä pakkasessa ja sieltä meni suoraan tarjolle. Lapset tekevät mukavaa sotkua käsiinsä, kun suklaat sulaa niin nopeaan :D ruskeat on fazerin sinisestä ja valkoiset maraboun valkosuklaasta.

Mäkin olen pataleipään vaihdellut jauhoja, jottei olisi ihan pelkkää höttöä :) ja tiedän tutun joka teki sen tattarijauhoista ja oli kuulemma makoisaa..
    • Tykkää Tykkää x 1
  5. panda Tuttu foorumilla Helmikuunmammat 2014

Aivan mahtavia kakkuja!

Innolla odotan helmikuuta, kun pääsee väsäilemään jotain kivaa yksvuotissynttäreille. :)
    • Tykkää Tykkää x 1
  6. Onnellinen Peruskäyttäjä

ImageUploadedByVau Foorumi1417901665.623237.jpg

Tuossa meidän piparitraktori. Ajattelin kokeilla jotain erilaista tänä vuona. Jotenkin se onnistui, vaikka ensimmäinen luhistuikin.
    • Tykkää Tykkää x 5
  7. Pikkunöösä Rakastunut foorumiin Helmikuunmammat 2014 Heinämammat 2018 Heinämammat 2016

Mahtava piparitraktori Onnellinen! Mä tein kans meidän herralle piparitraktorin oikein perävaunulla, olisin laittanu tähän kuvankin, mut herjas jotta kuva olis liian suuri enkä mä tiedä miten sen sais pienemmäksi... :sad001
  8. blaueblumme Tuttu foorumilla

mulla tekee Pikkunöösä ihan samaa joka kerta ja puhelimella kun nettiä käytän, niin en myöskään osaa niitä pienentää.

ainoa keino jonka olen löytänyt on lähettää ensin kuva puhelimella sähköpostiin, ja siinä lähettäessä puhelin kysyy kokoa. sitten sähköpostista tallentaa kuva uudelleen puhelimeen ja liittää tänne. mutta tuossapa syy miksi monet kuvat ovat jääneet lisäämättä, ei oikein jaksa aina alkaa säätämään sen kanssa
  9. ReginaVeritas Naimisissa foorumin kanssa Helmikuunmammat 2014

Paintilla on helppo muokata kokoa. :)

Ja ihan mahtava traktori!
    • Tykkää Tykkää x 1
  10. Pikkunöösä Rakastunut foorumiin Helmikuunmammat 2014 Heinämammat 2018 Heinämammat 2016

No nymmä osasin pienentää, kiitos vain ReginaVeritas ohjeistuksesta! :wink

IMG_2055.JPG
    • Tykkää Tykkää x 7
  11. ReginaVeritas Naimisissa foorumin kanssa Helmikuunmammat 2014

Oooh! Kylläpä on herkkua kerrakseen! :O Nyt tekee mieli karkkia!
    • Tykkää Tykkää x 1
  12. Pikkunöösä Rakastunut foorumiin Helmikuunmammat 2014 Heinämammat 2018 Heinämammat 2016

Tää mamma koittaa olla karkkilakossa, jouluna vasta lupa syödä :) Yllättävän hyvin on onnistunut, kun jaksoi kolme ekaa viikkoa olla ilman. Oon siis viimeksi syönyt karkkia tai suklaata 1.11 :)
    • Tykkää Tykkää x 2
  13. Dangel Tuttu foorumilla Helmikuunmammat 2014

Kun vauhtiin taas pääsin niin kirjoitetaas tännekin :)
    ImageUploadedByVau Foorumi1418754524.228314.jpg ImageUploadedByVau Foorumi1418754540.919858.jpg ImageUploadedByVau Foorumi1418754554.729368.jpg
    Ekan kakun tein Tupperware kutsuilleni, toinen oli kinuskikakku omien synttäreiden kunniaksi. Tein muuten elämäni ensimmäistä kertaa kinuskia itse ja aivan taivaallista!! Ja kolmas kakku oli itsenäisyyspäiväksi :)
    • Tykkää Tykkää x 6
    • Voittaja Voittaja x 1
  14. Dangel Tuttu foorumilla Helmikuunmammat 2014

ImageUploadedByVau Foorumi1418934470.738701.jpg ImageUploadedByVau Foorumi1418934481.544037.jpg ImageUploadedByVau Foorumi1418934492.148461.jpg

Meiltä lähtee tuollaiset joulutoivotuksina :)
    • Tykkää Tykkää x 6
  15. Onneli Peruskäyttäjä

Vautsi mitä leipomuksia -kerta kaikkiaan! Kaikki tosi ihania ja herkullisen näköisiä :) Munkin pitäisi lopettaa tää lasten uniaikaan nörttääminen ja ruveta leipomaan. Mut kun ei millään jaksaisi...
  16. Dangel Tuttu foorumilla Helmikuunmammat 2014

ImageUploadedByVau Foorumi1419247927.667290.jpg tässä meidän lasten toivoma Muumitalo :)
    • Tykkää Tykkää x 5
  17. blaueblumme Tuttu foorumilla

täällä on hienoja luomuksia helmiäidit taiteilleet. minä kokeilin eilen Onnelin reseptillä näkkäreitä ja nyt on uusintakierros kohoamassa. tavoitteena on saada jotain joulupöytään viemisiksi.
    liitän tähän ohjeen tuolta rupatteluketjusta niin pysyy paremmin tallessa :) oma vinkki tähän lisäksi on, että jos haluaa välttää päällisen varisemista, niin leivät voi kaulia vielä leivinpaperin läpi kevyesti juuri ennen uunittamista niin että siemenseos painuu hieman kiinni taikinaan. ja tosiaan, itse luin hieman huolimattomasti ja jäi tuo sana "hyvin" huomaamatta tuolta ohueksi kaulimisesta. joten eka satsi muistutti enemmän bageleita kuin näkkäreitä :D

Onnelin Rosmariini-seesaminäkkileipä

12 leipää
    1/4 pkt hiivaa
    5 dl vettä
    2 tl suolaa
    12 dl vehnäjauhoja, joista osa täysjyvävehnäjauhoja
    1 dl seesaminsiemeniä

leipomiseen
    2-3 dl vehnäjauhoja
    1 dl seesaminsiemeniä
    1/2 dl kuivattua rosmariinia
    1/2 dl sormisuolaa
    2 munanvalkuaista
    2 rkl vettä

1. Murenna hiiva kulhoon. Kuumenna vesi kädenlämpöiseksi. Kaada hiukan vettä hiivan päälle ja sekoita, kunnes hiiva liukenee. Lisää loput vedestä, suola, jauhot ja seesaminsiemenet. Vaivaa kimmoisaksi ja tasaiseksi taikinaksi.
    2. Kumoa taikina jauhotetulle työpöydälle ja leikkaa se 12 palaksi. Leivo paloista pyöreitä pullia. Anna pullien kohota liinan alla 30 min. Kuumenna uuni 275-asteiseksi.
    3. Kauli jokainen pulla hyvin ohueksi pyöreäksi leiväksi. Jauhota työtaso hyvin , niin että taikina ei tartu kiinni. Nosta leivät leivinpaperilla päällystetylle uunipellille.
    4 Sekoita seesaminsiemenet, rosmariini ja sormisuola kulhossa. Vatkaa yhteen munanvalkuaiset ja vesi. Sivele leivät nesteellä ja ripottele siemenseosta päälle.
    5. Paista leipiä paksuudesta riippuen uunin keskiosassa 5-7 min. Anna jäähtyä ritilällä.
    • Tykkää Tykkää x 2
  18. Onneli Peruskäyttäjä

Mäkin tein yhden satsin. Mua ei haitannut, vaikka vähän paksummaksi jäi. Kauliminen ennen uuniin laittamisesta on tosi hyvä. Meillä tykättiin näkkäreistä kovasti, joten uskalsin antaa niitä lahjaksi. Me on totuttu todella vähäiseen suolan käyttöön, joten ensi kerralla laitan vähän vähemmän tuota sormisuolaa.
  19. blaueblumme Tuttu foorumilla

juu minäkin vähensin suolaa toiseen satsiin, kun omaan makuun oli aika vahva suola, mutta meidän joulunvieraat kyllä tykkäsivät ensimmäisen satsin suolaisuudesta. sanoivat että maistuu ihan suolatikuilta =D toinen vieraista arveli että suolaa saattaa olla paljon myös siksi että se sitoo kosteutta siitä näkkäristä

hauska juttu kun mies kävi mun puolesta kaupassa kauempana, niin oli luullut että mun puhelimen tekstinsyöttö oli tehnyt tepposet ja sormisuolan olisi kuulunut olla normisuola. siinä sitten oli tuttavalle maustehyllyllä asiaa päivitellyt ja onneksi hänen seuralainen oli sitten osannut kertoa että kyseessä on oikeasti sormisuola eikä normisuola :P
  20. Dangel Tuttu foorumilla Helmikuunmammat 2014

ImageUploadedByVau Foorumi1422212645.347620.jpg ImageUploadedByVau Foorumi1422212662.451340.jpg

Esikoisella on tänään nimipäivä ja hän tilasi Tuomas veturi kakun :) niinpä äiti teki. Maalasin tuon kuvan ihan itse massalle :) (ääriviivat jäljensin siis värityskuvasta, en ole noin taitava piirtäjä :D)
    Sämpylät sankari teki itse, tai siis muotoili :)
    • Tykkää Tykkää x 4

Jaa tämä sivu