Leivontaketju

ImageUploadedByVau Foorumi1410022711.772438.jpghuomenna juhlitaan esikoista, hän kun täyttää jo 3- vuotta :Heartred hän halusi tyrannosaurus Rex kakun, niinpä äiti tekaisi sellaisen. Alunperin piti tehdä rexin muotoinen kakusta, mutta mitkään omistamani lautaset eivät olleet riittävän suuria, jotta olisin saanut sopivan kakun :)
 
ihania leipomuksia Dangel! Miten teit nuo dinosaurussuklaat? Sulatitko vaan suklaan ja laitoit muotteihin kovettumaan vai oliko suklaan tekoon oikein joku ohje?

Kokeiltiin muuten pari viikkoa takasin tuota pataleipää ja se oli todella hyvää! :) mielettömän kuohkea ja ihana rapea kuori. Pitäisi koittaa vaan soveltaa siitä vähän ravintorikkaampaa korvaamalla osa vehnäjauhoista vaikka grahamilla tai jollain :)
 
Siis ihan sulatin tavallista suklaata. En jaksanut temperoida suklaita. Siitä seurasi, että suklaat sulaa tosi nopeaan. Niinpä säilytän niitä pakkasessa ja sieltä meni suoraan tarjolle. Lapset tekevät mukavaa sotkua käsiinsä, kun suklaat sulaa niin nopeaan :D ruskeat on fazerin sinisestä ja valkoiset maraboun valkosuklaasta.

Mäkin olen pataleipään vaihdellut jauhoja, jottei olisi ihan pelkkää höttöä :) ja tiedän tutun joka teki sen tattarijauhoista ja oli kuulemma makoisaa..
 
Aivan mahtavia kakkuja!

Innolla odotan helmikuuta, kun pääsee väsäilemään jotain kivaa yksvuotissynttäreille. :)
 
Mahtava piparitraktori Onnellinen! Mä tein kans meidän herralle piparitraktorin oikein perävaunulla, olisin laittanu tähän kuvankin, mut herjas jotta kuva olis liian suuri enkä mä tiedä miten sen sais pienemmäksi... :sad001
 
mulla tekee Pikkunöösä ihan samaa joka kerta ja puhelimella kun nettiä käytän, niin en myöskään osaa niitä pienentää.

ainoa keino jonka olen löytänyt on lähettää ensin kuva puhelimella sähköpostiin, ja siinä lähettäessä puhelin kysyy kokoa. sitten sähköpostista tallentaa kuva uudelleen puhelimeen ja liittää tänne. mutta tuossapa syy miksi monet kuvat ovat jääneet lisäämättä, ei oikein jaksa aina alkaa säätämään sen kanssa
 
Tää mamma koittaa olla karkkilakossa, jouluna vasta lupa syödä :) Yllättävän hyvin on onnistunut, kun jaksoi kolme ekaa viikkoa olla ilman. Oon siis viimeksi syönyt karkkia tai suklaata 1.11 :)
 
Kun vauhtiin taas pääsin niin kirjoitetaas tännekin :)
ImageUploadedByVau Foorumi1418754524.228314.jpgImageUploadedByVau Foorumi1418754540.919858.jpgImageUploadedByVau Foorumi1418754554.729368.jpg
Ekan kakun tein Tupperware kutsuilleni, toinen oli kinuskikakku omien synttäreiden kunniaksi. Tein muuten elämäni ensimmäistä kertaa kinuskia itse ja aivan taivaallista!! Ja kolmas kakku oli itsenäisyyspäiväksi :)
 
Vautsi mitä leipomuksia -kerta kaikkiaan! Kaikki tosi ihania ja herkullisen näköisiä :) Munkin pitäisi lopettaa tää lasten uniaikaan nörttääminen ja ruveta leipomaan. Mut kun ei millään jaksaisi...
 
täällä on hienoja luomuksia helmiäidit taiteilleet. minä kokeilin eilen Onnelin reseptillä näkkäreitä ja nyt on uusintakierros kohoamassa. tavoitteena on saada jotain joulupöytään viemisiksi.
liitän tähän ohjeen tuolta rupatteluketjusta niin pysyy paremmin tallessa :) oma vinkki tähän lisäksi on, että jos haluaa välttää päällisen varisemista, niin leivät voi kaulia vielä leivinpaperin läpi kevyesti juuri ennen uunittamista niin että siemenseos painuu hieman kiinni taikinaan. ja tosiaan, itse luin hieman huolimattomasti ja jäi tuo sana "hyvin" huomaamatta tuolta ohueksi kaulimisesta. joten eka satsi muistutti enemmän bageleita kuin näkkäreitä :D

Onnelin Rosmariini-seesaminäkkileipä

12 leipää
1/4 pkt hiivaa
5 dl vettä
2 tl suolaa
12 dl vehnäjauhoja, joista osa täysjyvävehnäjauhoja
1 dl seesaminsiemeniä

leipomiseen
2-3 dl vehnäjauhoja
1 dl seesaminsiemeniä
1/2 dl kuivattua rosmariinia
1/2 dl sormisuolaa
2 munanvalkuaista
2 rkl vettä

1. Murenna hiiva kulhoon. Kuumenna vesi kädenlämpöiseksi. Kaada hiukan vettä hiivan päälle ja sekoita, kunnes hiiva liukenee. Lisää loput vedestä, suola, jauhot ja seesaminsiemenet. Vaivaa kimmoisaksi ja tasaiseksi taikinaksi.
2. Kumoa taikina jauhotetulle työpöydälle ja leikkaa se 12 palaksi. Leivo paloista pyöreitä pullia. Anna pullien kohota liinan alla 30 min. Kuumenna uuni 275-asteiseksi.
3. Kauli jokainen pulla hyvin ohueksi pyöreäksi leiväksi. Jauhota työtaso hyvin , niin että taikina ei tartu kiinni. Nosta leivät leivinpaperilla päällystetylle uunipellille.
4 Sekoita seesaminsiemenet, rosmariini ja sormisuola kulhossa. Vatkaa yhteen munanvalkuaiset ja vesi. Sivele leivät nesteellä ja ripottele siemenseosta päälle.
5. Paista leipiä paksuudesta riippuen uunin keskiosassa 5-7 min. Anna jäähtyä ritilällä.
 
Mäkin tein yhden satsin. Mua ei haitannut, vaikka vähän paksummaksi jäi. Kauliminen ennen uuniin laittamisesta on tosi hyvä. Meillä tykättiin näkkäreistä kovasti, joten uskalsin antaa niitä lahjaksi. Me on totuttu todella vähäiseen suolan käyttöön, joten ensi kerralla laitan vähän vähemmän tuota sormisuolaa.
 
juu minäkin vähensin suolaa toiseen satsiin, kun omaan makuun oli aika vahva suola, mutta meidän joulunvieraat kyllä tykkäsivät ensimmäisen satsin suolaisuudesta. sanoivat että maistuu ihan suolatikuilta =D toinen vieraista arveli että suolaa saattaa olla paljon myös siksi että se sitoo kosteutta siitä näkkäristä

hauska juttu kun mies kävi mun puolesta kaupassa kauempana, niin oli luullut että mun puhelimen tekstinsyöttö oli tehnyt tepposet ja sormisuolan olisi kuulunut olla normisuola. siinä sitten oli tuttavalle maustehyllyllä asiaa päivitellyt ja onneksi hänen seuralainen oli sitten osannut kertoa että kyseessä on oikeasti sormisuola eikä normisuola :P
 
ImageUploadedByVau Foorumi1422212645.347620.jpgImageUploadedByVau Foorumi1422212662.451340.jpg

Esikoisella on tänään nimipäivä ja hän tilasi Tuomas veturi kakun :) niinpä äiti teki. Maalasin tuon kuvan ihan itse massalle :) (ääriviivat jäljensin siis värityskuvasta, en ole noin taitava piirtäjä :D)
Sämpylät sankari teki itse, tai siis muotoili :)
 
Takaisin
Top