Leivontaketju

ompa mahtavan näkönen^^ :) Minkä makusta on glögikakku? Tai siis varmaan glögin aromit maistuu, mutt miten vahvasti? :D Ku ite en oo hirveesti glögi-ihmisiä, mutta sit taas mies on :D Ja jouluks kuitenki pitäis jotaki väsätä. Mutta noi koristeet menee itelle liian vaikeeks, se on hyvä ku muut osaa munki puolesta :D
 
Vähänkö ihan ehdottomasti haluaisin kokeilla tota koristetta. :D Ite en kyllä glögistä todellakaan perusta... Itse ajattelin soveltaa jotain piparkakkumousse reseptiä kakkuun. Tai ehkä luumumoussea. Jos semmoisiin on hyviä ohjeita, otetaan vastaan! :)
 
no tuossahan tuo kiille on pelkästään glögiä, että siltä se maistuukin sitten :) itse ainakin tykkäsin viime vuonna kyllä :)
 
Ja jos ei glögistä tykkää, niin voisihan sen korvata vaikka puolukka- tai mustaviinimarjamehukiilteellä :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Niin ja jos punainen väri ei ole ehdoton, niin kokeilkaa marlin premium vaaleaa glögiä, ei ole niin voimakkaan makuinen. Enemmän omenainen ja vaniljan makuinen :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Panda: olen samaa mieltä kanssasi tuosta banaanista ja sen tuomasta mehevyydestä. Mulla on ainoastaan kaksi kuivakakkua, joita tykkään tehdä. Tuo aiemmin laittamani suklaakakkuohje on aika mehevä. Esim. Maraboun daim-suklaalevyllä siihen saa lisäksi sellaista ihanaa tahmaisuutta. Toinen kuivakakku, joka kuuluu bravuureihini on alla.

PEKAANIPÄHKINÄ-BANAANIKAKKU

150 g pehmeää voita
1 dl sokeria
2 dl tomusokeria
4 kypsää banaania
2 munaa
3 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
1/2 tl kanelia
1/2 tl inkivääriä
ripaus suolaa
75 g pekaanipähkinöitä

voita ja korppujauhoja vuokaan / silikonivuoka

1. Kuumenna uuni 175 asteeseen.
2. Vaahdota voi, sokeri ja tomusokeri vaaleaksi ja kuohkeaksi vaahdoksi.
3. Soseuta banaanit ja sekoita sose taikinaan. Lisää munat.
4. Sekoita kuivat ainekset keskenään ja lisää seokseen rouhitut pekaanipähkinät. Kääntele kuiva-aineseos banaanitaikinaan.
5. Kaada taikinaan vuokaan. Kypsennä kakkua uuni keskellä 45-60 min uunista riippuen. Kokeile kakun kypsyyttä tikulla, joka ei saa jäädä taikinaiseksi.
 
Tein tuota after-eight kakkua, ja on kyllä hyvvää ;p Ei hirveesti pysty kerralla syödä, mutta ehkä riittääki sit vähän pidempään :D Kiitos Regina vinkistä! Ja suosittelen kyllä muillekki tota !
 
Ihania reseptejä! Muistaako/tietääkö kukaan mikä kakku on sellainen tiikeriraitainen juustokakku? Tai löytyykö joltain hyvää reseptiä sellaseen? Siinä oli suklaa tietysti tummana raitana, mutta sitä en muista mitä se vaalea oli. Jos en ihan väärin muista niin oli uunissa tehty. Kerran maistoin ja tykkäsin kovasti, olis kiva kokeilla ite myös. Ja mistä vetoa että nyt kun laitan Googleen tiikerijuustokakku niin löytyy ihan varmaan sillä :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mun ihan kamala heikkous on ollut ystäväni lapsensynttäreiltä itsetehdyt marengit...Omg!! Siis mä vaan ahmin niitä.
Ja yleensä ainekset löytyy miltei aina kotoa. Nyt oon kerran kuussa näitä värkkäillyImageUploadedByVau Foorumi1385929211.915037.jpg

- 3 kananmunan valkuaista
- 7rkl sokeria

Vatkaa niin kauan, kunnes massa on kuohkeaa ja pysyy kupissa.

Uunissa n. 125 astetta, keskitasossa n.45min

Helppo resepti ja pikainen apu herkkuhampaan kolotukseen...
 
Mitlalle tulee mieleen vaan marmoroitu juustokakku.... :S Ja siitäkin on kamalasti eri versioita.

Minipallolle (ja kaikille marengin ystäville) heittäisin tämän:

http://bakevillebylallu.blogspot.fi/2012/08/chewy-suklaamarengit.html

itse olen tehnyt tuon ihan pelkällä tummalla suklaalla (sen 200g) ja puolella märällä sokeria. Enkä todellakaan jaksa vatkata missään verihauteessaa. :D Tulee ihan tautisen hyviä!
 
Tarkoitit varmaan vesihauteessa. :grin Ei ihan herkullisin mielikuva tule tautisen hyvistä verihauteista.. :fart005 :grin

Mää en oo uskaltanu sulattaa suklaata muuta kuin kiehuvan kattilan päällä höyrystämällä, kun jossain peloteltiin, ettei siitä muuten tule hyvää.
 
Panda: kyllä mä ainakin sulatan aina mikrossa suklaan, en jaksa pelata vesihauteen kanssa.. Vaikka "oikeaoppista" kai olisikin niin.. Tärkeintä on kun sulattaa mikrossa, että sulattaa varovasti, eli sammuttaa ja sekoittaa ja tarkkailee suklaata riittävän usein :) itse omalla mikrollani vahdin ja sekoitan suklaan määrästä riippuen 15-30 sekunnin välein. Kokeilemalla oppii oman mikron tunnistamaan :)
 
Minäki sulatin iha vaan miksossa, eikä maku kärsiny kyllä yhtään :) Ja tein kans tolleen et sammutin välillä ja sekottelin :)
 
panda :DDDDDD VeSihauteessa hyvinkin. :D

Mikroa mäkin oon käyttänyt suklaan sulattamiseen. :) Joskus kyllä vesihauteessakin, mutta kun se mikro on vaan niin paljon nopeampi.
 
Ihan muusta kuukaudesta hyppään tänne:
Olen tehnyt noita suklaamarenkeja useita kertoja (aina jouluksi) ja ovat todella hyviä, minusta parempia kuin tavalliset. Marenkia ei todellakaan tarvitse vatkata vesihauteessa. Minun ohjeessa on hieman sitruunamehua. Yleensä laitan myös hippusen suolaa mukaan. Suklaan kääntely marengin joukkoon pitää olla todella minimaalista, jotta tulee makuraitoja. Näyttää näissä ohjeissa olevan iso ero paistolämmön ja -ajan suhteen. En osaa kyllä sanoa, kumpi on parempi marengin kannalta.

Suklaiset marengit

2 valkuaista
1 dl sokeria
1 tl sitruunamehua
9 palaa leivontasuklaata

Vatkaa valkuaiset vaahdoksi. Lisää sokeri vaahdotuksen aikana vähitellen joukkoon. Lisää myös sitruunamehu.
Paloittele suklaa ja sulata se mikroaaltouunissa. Yhdistä aineet, mutta älä sekoita.
Nostele valkuaisvaahdosta ja suklaasta kahden lusikan avulla kekoja leivinpaperin päälle.
Kuivata marengeiksi 100 asteesessa, vie noin 50 minuuttia.
 
Hei mä77, osaatko sanoa miten paljon marenkeja tulee tosta annoksesta? Uskoisin, että mitä pitempi paistoaika ja matalampi uuninlämpö sitä parempia marenkeja tulee :)
 
Minun annoksesta tulee muistaakseni sellainen täysi pellillinen. Minusta pienemmät marengit ovat parempia. Niitä on helpompi syödä.
 
Olin näköjään luvannu ottaa kuvaa siitä after eight juustokakusta, mutta en kerinnyt ku se meni päivässä :D Mutta te jotka ootte noita kakkujen kiille-asiantuntijoita, niin miten ihmeessä siitä saa sellasen kivan tasasen :D Ku tein ton kakun ja siihen tuli se suklaa kiille nii siihen päälle jäi sellasta vähän niinku kuplamaista siitä kaakaosta :D Mutta ei ny mitenkään pahasti, eikä haitannu ku ei mihinkää juhliin tullu :) Mut olis kiva ens kerralla saada siitä vielä nätimmän näkösen:D
 
Takaisin
Top