Leivontaketju

Eipä olis muuten ehkä ollenkaan huono idea tehdä just vaikka mokkapalamuffinssseja ja/tai porkkanakuppikakkuja nimiäisiin...
 
siis tein muuten normi kääretorttupohjan, mutta en laittanut ollenkaan vehnäjauhoja, ainoastaan perunjauhoi.
suhteita en nyt muista enää, otin vaan jonkun kääretorttupohja ohjeen silloin netistä.
Eli muna, sokeri, perunajauho ja leivinjauho ei muuta. ja hyvin tuli
 
Onneks mäkin pääsen koht hyvillä mielin leipomaan! Kyl oon niin onnellinen et synttärit pamahtaa tähä himojen keskelle :D
 
hyvin vähän on tullu leivottua tämän raskauden aikana. mitä nyt tuossa syksyllä oli kunnianhimoinen tavoite oppia tekemään "paperipullia" eli yhenlaisia kanelikierrepullia paperivuoan sisään. olivat lapsuudessa omaa suurta herkkua kun äiti ja mummo niitä tekivät. olishan se kiva kun neljännessä polvessa herkuteltais vielä samalla reseptillä.. resepti on alunperin mummon ruotsissa asuvalta siskolta. hän on evakkoon sodan aikaan lähtenyt, sille tielle jäänyt ja tunnetusti kun siellä ruotsissa oli aina kaikki paljon paremmin eikä sodanjälkeinen pula-aikakaan niin pahasti koetellut, niin voissa ja sokerissa ei olla säästelty. on siinä se kun ovat niin makeita että korkeintaan kaksi pullaa menee kerrallaan niin onhan se säästöä sekin!

kaikessa yksinkertaisuudessaan pullat on vaikea saada onnistumaan, jos ne ei pala rasvaisesta pohjastaan ja hiivalla nostatus onnistuu, mutta ei kuitenkaan liian pitkään nostata ettei hiiva maistu liikaa niin sitten itse taikinasta puuttuu se kuohkeus jonka äiti niihin taikoo. kuohkeus josta mun mieskin sanoi että ihan sulavat suuhun. joo, tiedetään :D

muutaman taikinan ja hyvin usean pellilisen jälkeen luovutin ja äiti kävi täällä ennen joulua leipomassa pakkasen täyteen tyttärelle paperipullia. isä lohdutteli että kun äidilläkin alkaa jo olemaan sellaset 40 vuotta kokemusta kyseisistä pullista niin mun ei pitäis lannistua. syytän myös liian hienoa ja uutta uunia, että on leipomiset jääneet sitte muille.

mun raskausajan herkku oli selkeesti lappapuuro eli vispattu puolukkapuuro niin että itse marjat siivilöin kuitenkin poies. ohje tähän löytyy anna mannan kyljestä mutta oon käyttäny enemmän puolukkaa ja vähemmän sokeria, ja sitte tietysti tarjoiluvaiheessa paljon punaista maitoa sekaan.

tuoremarjakiisseleitä opettelin keittämään ite vasta raskauden alussa ja niitä monesti illalla makeannälkään tekaisin kun tuli syksyllä hamstrattua pakkanen täyteen marjoja. helppo herkku kun pitää perunajauhoja aina kaapissa. lemppari on tietenkin hilla-mustikkakiisseli mutta oon vähän yrittänyt säästellä hillaa keväällekin kun sitä on vähiten noista marjoista, tästä syytän miestä kun en saanu yksin lähteä hillasuolle, vaan hänen piti tulla aina kattomaan etten uppoa sinne suohon. vähän luottoa hei?! mustikkaan kyllä sain mennä, niin nyt täytyy tunnustaa että kävin kerran salaa hillassakin kun mies ei mun mielestä ehtinyt tarpeeksi usein metsään mun kanssa, heh.

kaupan pakastemarjoja en uskalla keittämättä käyttää kun niistä niin usein löytyy kaikenlaisia tauteja joten toivottavasti mulla on ensi syksynäkin mahdollisuus kerätä marjoja talven varalle. nyt loppumetreillä on tosin kiisselit jääneet keittämättä kun aiheuttaa aivan infernaalisen närästyksen, varsinkin vadelmakiisseli, huh huh!

hedelmäsalaateilla olen sitten taltuttanut makeannälkääni tänä surkeana närästysaikakautena. siihen kermavaahtoa niin namia on.

mutta kas vain, nyt kun mut on määrätty vuodelepoon niin tottakai tekis hirveesti mieli kaikkia ihania herkkuja, niitä leivottuja varsinkin. tvssäkin pyörii leipuriohjelmia ja herkkumainoksia koko ajan. toissapäivänä mies suostui paistamaan mulle kanelilettuja ja eilen kun olin yksin kotona, luistin määräyksestä sen verran että kaivoin jääkaappia, kauppaan kun mulla ei ole asiaa ja tekaisin mansikka-mustikkapiirakan tällä ohjeella:

http://mustikkasuuleipoo.blogspot.fi/2013/02/mansikkapiirakka.html

voita ei ollut joten tein oivariinilla, ohjeesta poiketen korvasin osan vehnäjauhoista grahamilla ja nesteenä käytin rasvaista punaista luomumaitoa. täytteen tein viipaloiduista pakastemansikoista & kourallisesta pakastemustikoita ja jääkaappiin jääneestä ihana mansikka-raparperi jogurtista, laitoin sitä varmaan 3 dl + muna kun oli niin laakea vuoka. ja tuli kuulkaas hyvää, vaihtelevalla menestyksellä tuontyyppiset piirakat on onnistuneet mutta tämä kohosi täydellisesti ja oli sellaista pehmeää ja tarpeeksi kypsää, eikä jogurttikuorrute palanut reunoiltaan. suosittelen lämpimästi, parhaimmillaan oli tänään aamulla jääkaappikylmänä aamukahvin kanssa :)

ehkä meistä vielä tulee kavereita tuon uunin kanssa, nyt täytyy lähteä terveyskeskukseen labrakokeisiin
 
Herkullinen kirjoitus Blaueblumme!
Mun herkkua raskausaikana (kiiwien lisäksi) on ollut myös tuo vatkattu puolukkapuuro ja marjat siivilöitynä pois, että on ihanan siloista ja hyvin vatkattuna jotta on kuohkeaa. Ja paljon punaista maitoa sitte tarjoiluun :) Nuo paperipullat kuulostaa ihanilta, olisko niihin mahdollista saada reseptiä, vai onko suvun salaisuus :wink ? Ja ihana äiti sulla, kun leipoi sulle pullat. Mullekin äiti lupasi tehdä sellasia piparminttumuffinsseja (kun pyysin), sellasia ruskeita, vähän suklaisia, missä on pieni pala pätkis-suklaata pystys ja ympärillä piparminttu-tomusokerikuorrute. Lapsuudessa meillä leivottiin aina niitä. Anoppi taas lupasi tehdä sellasia pikkupitsoja jauheliha-tomaatti täytteellä ja ite aion kokeilla tehdä anopin ohjeella tiikerikakkua pakkaseen, on sitte tarjottavaa, kun vieraita alkaa tulla vauvaa kattomaan.
 
ehei ole salaisuus, salaista on vaan se miten ne saa onnistumaan, minullekin :D

taikina:
150 g notkeaa voita
6-7 dl jauhoja
1 dl sokeria
1 tl suolaa
1 dl maitoa
1 pkt hiivaa
2 kananmunaa

myöhempää voitelua varten 1 muna ja raesokeria

nypitään voi ja jauhot hitusiksi, suola + sokeri sekaan. lämmitetään maito kupissa kädenlämpöiseksi (tarkkaa!) ja sekoitetaan hiiva maitoon. kipataan se ja munat taikinaan ja vaivataan käsin kunnes irtoaa käsistä. jos on liian rälliä niin lisätään vielä jauhoja dl kerrallaan. viimeisenä taputellaan taikinaa päältäpäin, läpsytellen mutta ei junttaamalla. sitten astia liinan alle lämpimään, vedottomaan paikkaan nousemaan, esim. vesilasilla lämmitettyyn mikroon 45 min

levite:
100 g huoneenlämmössä pehmennyttä voita
puoli pkt tomusokeria (! kuulemma entisaikaan tomusokeripaketit oli paljon pienempiä, oon itse käyttäny sellaisesta isosta ehkä noin 1/4 pkt)
vaniljasokeria 1 tl
kanelia oman maun mukaan, kuitenkin vähintään 2 tl

vatkataan voimakkaasti esim. haarukalla levitteeksi

kun taikina on noussut 45 min niin taputellaan jauhotetulle pöydälle ja kaulitaan pitkulaisen suorakaiteen muotoon, sen verran paksuutta että pystyy käärimään ilman repeytymistä, mitä ohuempi sitä enemmän tulee kierrettä, taitaa olla makuasia tämäkin. levitetään levite tasaisesti taikinalle niin että jokaiseen reunaan jää reilu sentti kääntämisvaraa eikä levite pursua ulos. rullataan pitkoksi pitkältä sivulta ja jaetaan esim. veitsellä ensin kahtia ja sitten yhä pienemmiksi niin että pitko on lopulta 26-30 osissa.
jos haluaa isompia pullia niin tekee vähemmän, pienempiä niin enemmän. paistamisen kannalta on tärkeää että ovat samankokoisia

asetellaan pullat papervuokiin niin että kierre tulee ylös ja alas, kannattaa laittaa vähemmän pursuava puoli alassuin. painellaan sormella varoen yläpuolelta leikkauspinnat sieviksi mutta ei littanoiksi ja jaetaan pullat kahdelle pellille. uuni 225 tai riippuen uunista :)

nyt pullien pitäisi vielä antaa kohota vuoissaan liinan alla vedottomassa paikassa reilu 30 min ennen paistamista. äiti on pitänyt niitä keittiön pesualtaan päällä joka on täytetty lämpimällä vedellä pelti kerrallaan, vesi ei saa olla liian kuumaa ettei täytteen voi ala sulamaan ja valu kohti pohjaa. pullien olisi hyvä ihan silminnähden kohota mutta ei kannata odottaa yli 45 min jos eivät ala kohoamaan. pullat voidellaan vielä ohuelti munalla ja päälle raesokeria. paistoaika 10-15 minuuttia, tarkkaillen

kaikissa työvaiheissa olisi hyvä olla ripeä, kun taikinan maku kärsii viivyttelystä, hiiva alkaa maistumaan läpi liiaksi. oon huomannu että varsinki mummo ja pappa on kaikessa kokkauksessa ja leipomisessa tarkkoja siitä ettei mee aikaa hukkaan, kaiken pitää tapahtuman just oikealla hetkellä ja tottakai tämä kaikki heiltä käyttää tottumuksesta ripeämmin. mulla on myös sellanen muistikuva että mummo ois paistanut näitä pullia leivinuunissa leivänpaiston jälkeen, ehkä siksi palaa helposti sähköuunissa kun leivinuuni on lempeämpi. toivottavasti muistin nyt kertoa tarvittavan, onnea kokeiluun :)
 
Apua! Kuulostaapa tosi hyviltä, mutta vähän kyllä pelottais tuolla tavalla pullataikina tehdä! Ehkä uskaltaudun kokeilemaan joskus. :) Mutta sen kyllä uskon, että jotkut reseptit vaan vaatii tarpeeksi tekijältään ikää, eli mummoksi tuloa... :wink Se on joku taika siinä mummoudessa. :)
 
Huihui, olipas monta työvaihetta. Kiitos ohjeesta Blaueblumme!
Taitaa mulla kaatua tuohon ripeyteen, oon nimittäin liianki pikkutarkka ja leipomiseen paljon aikaa käyttävä, mutta pitää kyllä ilmanmuuta kokeilla ensi viikolla jos vielä jaksaa ja ehtii leipoa :wink
 
En ole suklaakakkujen ystävä, mutta kaveri julkisti fb:ssa niin helpon ja nopean ohjeen, että pakkohan sitä oli kokeilla...ja tulihan se kakku/torttu aika äkkiä syötyä, vaikka olikin äklömakea. Sen kanssa pitäisi keksiä joku ihana kuorrute tai muu lisuke...vaniljakastiketta käytimme, mutta mielestäni se ei ollut se kaikkein sopivin. Makuasia.
Tässä ohje!

Suklaatorttu mutakakkunälkään

200g voita sulatettuna
3 dl sokeria
2 munaa
2 rkl vaniljasokeria
2 dl vehnäjauhoja
1,5 dl kaakaojauhetta

Sekoita kaikki ainekset keskenään ja kaada taikina piirakkavuokaan, halkaisija n. 22cm. Paista 200 asteessa noin 15 minuuttia.
Kakun tulee jäädä sisältä löysäksi, se jähmettyy täydelliseksi jäähtyessään.
Parasta seuraavana päivänä, mutta ahneimmat lusikoi heti kuumana suoraan vuoasta, jäätelön ja vadelmien kanssa! :)
 
Oletteko leiponeet etukäteen pakkaseen jotain esim. pullia joita voi sitten sulatella kun synnytyksen jälkeen tulee paljon vieraita eikä jaksa olla kokoajan leipomassa. Onko hyviä reseptejä antaa? Sellaisia jotka säilyy vielä hyvinä sulatuksenkin jälkeen.
 
Mä en ole ikinä päässyt pakastamaan muuta kun pullaa, ohje siihen on jossain tuola, en nyt laiskuuksissani jaksa kaivaa. :D Ihan joku munaton perusohje. :) Mutta en kyllä meinaa nyt etukäteen paistaa mitään pakkaseen, koska meille ei kyllä tartte kenenkään tulla vierailulle...
 
Apua! Mies ottikin ex tenpore loppupäivän ja huomisen vaoaata töistä ja nyt tuli kiire päättää mitä leipoa huomiseksi! (veli ja sen tyttöystävä tulee käymään) Kamala kriisi iski! Mitä mä nyt tartten kaupasta?:O
 
Reginaveritas, tee tiikerikakku normaalisti, mutta ennen taikinan jakamista laita taikinaan 1 appelsiinin mehu ja kuori raasteena. Ai että on ihanaa :P
 
Dangel kuulostaa kyllä hyvältä! Päätin tehdä ihan vaan pullaa. :) Neljäsosaan testasin tuota blaueblummen paperipullien täytettä. :) Vaikuttaa hyvältä! Huomenna vielä teen limettineliöitä. :) Voisin myöhemmin laittaa sen ohjeen tänne, bongasin sen uusimmasta Leivotaan-lehdestä.
 
Tässä tulee Limettiruutujen ohje! Tuli tosi hyviä! :p (löytyy siis Leivotaan-lehden numerosta 1/2014)

200g voita, huoneen lämpöisenä
3dl sokeria
3 munaa
1 limetin kuori ja raastettu menu
3/4dl maitoa
4½dl vehnäjauhoja
2tl leivinjauhetta
1tl vaniljasokeria

kuorrute:

50g voita, huoneen lämpöisenä
2½dl tomusokeria
2tl vaniljasokeria
1 limetin raastettu kuori ja mehu
400g tuorejuustoa (ei ole mainintaa maustamattomuudesta, mutta itse käytin maustamatonta, hyvää tuli)


1. Kuumenna uuni 200 asteeseen. Vatkaa voi ja sokeri kuohkeaksi.
2. Lisää munat yksitellen, jokaisen jälkeen hyvin vatkaten.
3. Lisää kuoriraaste, mehu sekä maito.
4. Sekoita kuivat aineet keskenään ja kääntele muna-sokeri-voiseokseen.
5. Vuoraa n. 25 x 35 cm vuoka leivinpaperilla. Levitä taikina vuokaan. Paista keskitasolla 25-30min.
6. Kuorrutus: Sekoita voi ja tomu- ja vaniljasokeri sileäksi. Lisää kuoriraaste, mehu ja juusto. Levitä täysin jäähtyneelle kakulle.

HUOM! Kannattaa todellakin käyttää n. 25 x 35 cm vuokaa! Ei tule uunipellillistä. :) Itsellä juuri tuon kokoinen vuoka ja tuli ainakin omaan makuun juuri täydellisen paksuisia. Kuorrutusta tuli aika reilusti, sopii mulle... :wink
 
Leivoin kaverille synttärilahjaksi kaurakeksejä (ja tottakai piti yksi keksi maistaa, eihän niitä voi lahjaksi antaa testaamatta! Jos vaikka ovatkin pahoja! :wink )

Ohjeesta poiketen käytin Nallen Kaura + Ruis - hiutaleita, hyvin toimii!

125 g voita
2 1/2 dlsokeria
1 muna
1 tlvaniljasokeria
kanelia maun mukaan
2 1/2 dlkaurahiutaleita
2 dlvehnäjauhoja
1/3 tlleivinjauhetta

Vaahdota huoneenlämpöinen voi ja sokeri. Lisää kananmuna, vaahdota. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää muna-sokeri-voi-seokseen.

Palloina laitoin pellille, vähän ottivat yhteen kun levisivät, mutta silti 20 nättiä keksiä tuli. :) Paistoin 150 asteessa 20min (kiertoilmalla keskitasolla)
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top