Leivontaketju

ImageUploadedByVau Foorumi1392467183.307586.jpgtässä ohje pataleipään, jonka juuri tein ja maistoin. Ai ihanuus! Oikein ihana rapea kuori ja mikä ilmavuus leivässä! Suosittelen, helppoakin helpompi tehdä.

2 tl suolaa
1 tl kuivahiivaa
7 dl vehnäjauhoja
4 dl reilusti kädenlämpöistä vettä (n. 42 astetta)

Sekoita kulhossa kuivat aineet ja sekoita nopeasti joukkoon lämmin vesi, älä vaivaa. Peitä kulho tuorekelmulla ja jätä se tekeytymään huoneenlämpöön n. 12-18 tunniksi. Kumoa taikina jauhotetulle pöydälle, taittele nopeasti palloksi (älä vaivaa!) ja jätä leivinliinan alle kohoamaan vielä reiluksi puoleksi tunniksi. Laita kannellinen uunipata (n. 3 litraa) kylmään uuniin ja kuumenna uunia 225 asteessa noin puolisen tuntia. Ota pata pois uunista, nakkaa taikinapallo vuokaan ja paista leipää 30 minuuttia kannella peitettynä. Ota kansi pois padan päältä ja paistaa leipää vielä 15 minuuttia. Tarjoile hieman lämpimänä.
 
Näyttää ja kuullostaa kerrassaan herkulliselta! :O

Itse tein muuten äsken kaurakeksejä ihan samalla reseptillä, kuin maanantaina, mutta taisin paistaa niitä liikaa, kun tuli liian rapeita mun makuun. :sad001 Se maanantainen satsi jääi sopivasti sitkeämmäksi ja se yksi jona silloin siitä erästä maistoin, oli ihan mahtava. Noi on liian rapeita. :sad001
 
Juuri tein huomiseksi uuden taikinan, siihen laitoin desin ruisjauhoja ja desin vehnäleseitä, korvasin siis vehnäjauhoja sen verran. Huomenna iltapalalla saa tietää minkälainen tuli :)
Reginaveritas: kaurakeksithän on parhaita kun ovat oikein rapeita :)
 
Nyt Dangel kiinnostaa ihan ehdottomasti millainen tuosta leivästä tulee ruisjauholla ja vehnäleseillä! Miehelle yritin ehdottaa, että olisin tuota tuon ohjeen mukaan tehnyt, mutta se rupesi vähän nirsoilemaan, kun pelkkää vehnäjauhoa... :P Desi vehnäleseitä voisi varmaan olla myös vaikka desi Kaura + Ruis Nallea?

Keksien rapeus on varmaan makuasia. :D Itse tykkään vähän sitkeistä kekseistä yleensä aina kaikkina versioina...

Mutta nyt himottaa tuo leipä! Kelpaisikohan tuohon semmoinen Arabian pyöreä uunikokki-vuoka? Mulla olisi siihen sopiva kansikin, mutta se olisikin sitten ainoa mille on kansi. Mahtuukohan? Tai mietin lähinnä, kun uunikokki on kuitenkin suhteellisen matala ja se kansikin on matala...
 
Kyllä kelpaa muukin pata, itse ajattelin joskus kokeilla lasisessa padassa. Tuohon leipään voi laittaa kai mitä haluaa. Se keltä reseptin sain teki yhden leivän pelkistä spelttijauhoista. Ja toinen oli laittanut kaurahiutaleita, eli kyllä ne käy :)
 
Maukas oli tämäkin versio. Hieman vaikeampi käsiteltävä, siis otti kiinni leivinalustaan noustessa, vaikka kuinka oli jauhoa alla.. Toki se on selvää kun osa jauhoista on korvattu leseillä :)
 
Voi Blaueblumme, kun tuli hyviä "paperipullia" tuolla sun reseptillä. Tein puolitoistakertasen taikinan (mut laitoin vain yhden paketin hiivaa), ja tuli n. 50 pullaa, sain hyvin pakkaseenkin vierasvaraa. Mä oikeesti tosi harvoin leivon pullaa (kun ei oikein yleensä pullat onnistu) ja nämä onnistui kyllä yliodotusten. Teen tästedes tällä ohjeella aina pullat! Kiitos! :)
 
Tässä on helppoakin helpompi ohje omenapiirakkaan. Tosin olen samalla ohjeella tehnyt mustikkapiirakka ja nyt jäähtyy mustikka-vadelmamarjapiirakka tämän päivän jälkiruoaksi. Ajattelin jakaa, kun on niin nopea ja helppo tehdä, että joku kiireinen äiti saattaisi tykätä tästä ohjeesta itseni lisäksi :)

Omenapiirakka

200 g margariinia
1,5 dl sokeria
3 dl jauhoja
1 muna
0,75 dl maitoa
1 tl leivinjauhetta
1 tl vanilliinisokeria
3-4 omenaa
kanelia ja sokeria


Sulata rasva tai käytä pullomargariinia.

Sekoita kulhossa sokerin kanssa.

Lisää jauhot (ei vielä leivinjauhetta).
Jauhoja kannattaa lisätä hiljalleen, sillä taikinasta ei tulisi tulla kovin kuivaa tässä vaiheessa. Ota sivuun kahvikupillinen taikinaa; se ripotellaan valmiin piirakan päälle.

Lisää nyt taikinakulhoon muna, maito, leivinjauhe ja vanilliinisokeri. Sekoita puulusikalla kovaa tasaiseksi. Taikina on valuvaa tässä vaiheessa, eli ei esim. pysy vuoan reunoilla, muttei myöskään ole litkua.

Kaada taikina voideltuun tavalliseen piirakkavuokaan ja ripottele päälle omenapalat. Itse käytän mitä tahansa omenalajia, jota kotona sattuu olemaan. Jos omena on hapanta, pinnalle kannattaa laittaa vähän runsaammin sokeria. Tällä taikinalla on tehty onnistuneita piirakoita kaikista hedelmistä, joten kokeilla voi.

Ripottele pinnalle kanelia ja sokeria sekä sivuun alussa jätetty taikina.

Paista 200 asteessa n. 30 min.

Parasta tarjoiltuna lyhyen vetäytymisen jälkeen kylmän vaniljakastikkeen tai -jäätelön kanssa.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Oon kanssa tehnyt ties mihin marjoihin tuolla piirakan ohjeella, on todella hyvän makuinen ja helppo. :thumright
 
kiitos Onnellinen tuosta mustaherukka-juustokakun ohjeesta! tein sitä ristiäisiin oman pihan marjoista tehdyllä hyytelöllä. tein ensin koevedoksen ja kiikutin anoppilaan hiihtolomalaisten arvioitavaksi. miehen veljen tyttis vaati mua viemään loppukakun mukanani kun pelkäs että syö koko kakun jos jätän sen sinne :p

varsinaisesta kakusta jätin sokerin pois kokonaan kun tuossa omassa hyytelössä oli tosi paljon sokeria. siinä kohtaa kun pitäis kylmään veteen saada katoamaan ne liivatteet niin olin et wtf, onko se edes mahdollista. no yritin eikä ne sinne mitenkään sekottunu, joten se meni roskiin ja seuraavassa satsissa sulatin ne suosiolla kuumaan veteen ja jäähdytin vähän ennen sekaan kippaamista. yhdesti onnistuin myös juoksettamaan sen kerman siitä valkosuklaakerroksesta kun valkosuklaa oli liian lämmintä kipatessa. aika työlästä siis oli kun tuli mokailtua, mutta oli sen arvoista. vieraat tykkäsivät. sopisi ehkä vielä paremmin tyttölapsen ristiäisiin kun tuli niin hempeen roosa siitä välikerroksesta
 
Siis ne liivateet laitetaan ensin kylmään veteen likoamaan ja sitten pieneen tilkkaan kiehuvaa vettä , siten ne sulavat /liukenevat veteen. Anteeksi jos on ollut hankaluuksia tuon liivateen vuoksi.
 
höh, eihän se nyt sun vika ollu! kun tiirailin molempia siinä tehdessä ja tuolla alkuperäisessä ohjeessa lukee

"Sulata liivatelehdet kylmässä vesitilkassa. Vispaa kerma pehmeäksi vaahdoksi. Purista liivatelehdistä vesi ja lisää liivatelehdet sekä kermavaahto tyrnimarjaseokseen."

ehkä se ammattilaisilta sujuu kylmäänkin veteen, mutta epäilen :D
 
Toi ohje kuulostaa siltä, että niitä ei ole tarkoituskaan liuottaa veteen kokonaan, kun niistä puristellaan vettä? En ole koskaan kuullut tuollaisesta.. :confused004

muok. tai sitten vain oletetaan, että kaikki tietävät kuuman veden, mutta eivät kylmässä vedessä liottamista, joten siksi koettu oleelliseksi mainita vain se.. o_O
 
Muokattu viimeksi:
joo ehkä siinä on tullut ajatuskatko alkuperäiselle laatijalle, kuka tietää. mutta suosittelen lämpimästi mustaherukkaversiota :)
 
Mun oli pakko kokeilla tota Blaueblummen laittamaa reseptiä, jännityksellä odotan uunista noita pullia, et mitä niistä tuli. Kuulostivat kyllä niin hyviltä ja toivottavasti ovatkin myös, jos siis osasin vaan tehdä ne oikein?

Erona tuohon ohjeeseen laitoin tomusokeria ja fariinisokeria tohon täytteeseen...


Muoks: Pakko tulla hehkuttamaan että mie onnistuin noissa pullissa, tuli aivan sellaisia kuin kuvittelin niiden olevankin kirjoituksen perusteella!! Enkä onnistunut polttamaan niitä eikä hiivakaan maistu ja ovat vielä kaiken huipuksi kuohkeita kun mitkä!
 
Muokattu viimeksi:
^
Onpa hienon näköinen kakku. Ja suklaata, nammmm..
Tosin, mulla nämä koko raskausajan poissa olleet finnit ovat palanneet taas naamaa koristamaan, että jipii vain.. :confused:
 
Kiitoksia vaan ihanasta ohjeesta Blaueblumme, varmasti jatkossa meillä tulee tuo pullaohje olemaan käytössä, sen verran kehuja pääsiäisen aikaan saivat nuo pullat! Harmi vain kun kesä tulee niin ei tule tota leivinuunia lämmiteltyä enää paljoa ja en usko että sähköuunissa onistuisivat niin mainiosti( pitää varmaan tässä kokeilla joku päivä:))
 
Muokattu viimeksi:
oikein mie sitten ajattelin että leivinuunista nuo pullat tykkää! mutta kyllä mun äiti saa ne onnistumaan täydellisesti myös sähköuunissakin :)
 
Takaisin
Top