Leivontaketju

Dangel näin oon kans asian mieltänyt :wink Ittee alko tehä tossa aiemmin mieli jotain hyvää, ja olin suklaatki jo syöny nii kekkasin joulutorttutarvikkeet kaapissa ja alko hirveenä tehä mieli :D jotenka tänää otettiin sit vähän etumatkaa joulun makuihin :D Sula nyt vähän herkumpia herkkuja siellä ;p
 
Mä oon jo pariin kertaan tehnyt joulutorttuja, iski niin hirveä himo, vauva niitä tahtoi :wink tänäänkin tarjotaan joulutorttuja täällä suklaa-mangotäytekakun kaverina :P


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Sokerittomista kun oli puhe. Itse olen kerran tehnyt minttu-mustikka juustokakkua sokerittomana, mutta en nyt millään löydä sitä reseptiä! :sad001 Se oli semmoinen kakku, josta ainakin itse tykkäsin ja upposi hyvin 'yleisöönkin'.

Tämmöisen reseptin löysin näin kun selailin pikaisesti tota mun valikoimaa. En ole kylläkään tätä kokeillut... :S

Banaani-omenamuffinit (n. 10kpl)

2 munaa
2 banaania (mitä kypsempi, sen makeampi)
2 omenaa hienoksi raastettuuna
75 g voita sulatettuna
1 ½ tl kanelia
1 tl jauhettua kardemummaa
2 tl leivinjauhetta
3 dl vehnäjauhoja
1dl kaurahiutaleita
1 dl maustamatonta jogurttia

(halutessa koristeluun mantelilastuja)

1. Vatkaa munat vaahdoksi
2. Hienonna banaanit haarukalla ja sekoita omenaraasteeseen. Lisää voi, kaneli, kardemumma, leivinjauhe ja munavaahto. Sekoita varovasti.
3. Lisää vehnäjauhot, kaurahiutaleet ja jogurtti. Sekoita.
4. Jaa taikina muffinimuotteihin. (Ripottele päälle mantelilastuja) Paista uunissa alatasolla 15-18min 200 asteessa.


--

Karppaava kaveri suositteli kokeilemaan ihan rohkeasti kaikkia paljon hedelmää tai marjaa sisältäviä reseptejä sokerittomana, korvaamalla sokerin jollain makeutusjauheella, jota voi käyttää leivonnassa. Marjat ja hedelmäåt kun tuo omaa makua, kosteutta ja makeutta niin, että ei maistu sokerittomuus. :)


Sitten löysin tämän: http://www.hermesetas.fi/data/fi/reseptit/index.php?category=Baking Nuo ainakin näyttää hyviltä. :D
 
After eightista kun oli tuola aikaisemin puhe, niin itselle tuli mieleen vaan se After Eight juustokakku. Kuulemma hyvää, itse en ole kokeillut. En tykkää minttusuklaasta...
 
Dangel nami :) voisit lähettää vähän tännekki :wink Juu meillä tortut loppuki jo vaikka kilon paketti oli :D Vois vaikka uuen satsin tehä tänään :D
 
Reginaveritas kuulostaa tosi hyvältä tuo juustokakku, pitää koittaa netistä löytää jotain vastaavaa. Ja juustokakussa vois muutenki olla astetta enempi makua ku esim. mun hienossa ananastortussa :D

Ja kiitos ku jaksoit vaivautua :) Pitää ottaa tuo ylös ja tehdä sitä :) Voisin vaikka ennen synttäreitä jo testaiolla et miltäs nuo maistuis :)

Vau mitä herkkuja tuola sivulla :D Pitää tossa myöhemmin ajan kanssa selailla ja ottaa ylös parhaimman olosia, kiitos linkki-vinkistäki! :)
 
Se mustikka-minttu juustokakkuohje olis ollut kiva löytää, kun sen tosiaan oli itsekin testannut... :) Mustikka ja minttu sopii hyvin yhteen. :) Pohjassa ainakin oli perinteisesti digestiveä ja voita. Täytteessä oli mustikkaa (tein itse tuoreista, kun niitä silloin oli, mutta pakaste sopii varmasti yhtä hyvin) osin soseutettuna, osin kokonaisena. Sitten tuoretta minttua silputtuna, tuorejuustoa (muistaakseni itse käytin vaniljatuorejuustoa), hermesetas jauhe ja liivatelehtiä, jotka muistan liuottaneeni pieneen tippaan vettä. Sitten vaan hyytymään jääkaappiin. En nyt muista, saattoi olla täytteessä muutakin.

Varmaan joku kätevä saisi tehtyä tuosta ilman ohjettakin, mutta itse en ole ihan niin kätevä. :D Viimeistään jäisi varmaan hyytymättä kunnolla täyte... tai sitten olisi liian kiinteää.
 
Ja juu itekkää en mikää kokki kolmonen oo, että sellasta mitä en oo ennen tehny ja vielä mitä oon juhliin tekemässä, niin en viitsi ilman ohjeita sovellella :D
 
Jep... :) Tuttuja ja turvallisia ohjeita voikin sitten soveltaa. :D Esim yhdestä suklaakakusta olen tehnyt mukavan jouluisen version kerran ja onnistui oikein hyvin! :)
 
http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/Suklaakakku/a1349752413689

Tuossa on resepti tuohon suklaakakkuun, jonka aikaisemmassa kommentissa mainitsin. Jouluiseen versioon laitoin kurrutukseen kanelia ja kardemummaa 'oman maun mukaan', eli aika paljon, kun vahvoista mauista tykkään. :) Olen myös jättänyt ½ dl sokeria pois tuosta (laittanut siis vaik ½ dl sokeria kattilaan kokonaisen sijasta), kun mun mielestä vähän liian makea. :)

Pohdin, että minkäköhän makuinen tuo olisi sokerittomana? Tumma suklaa on niin voimakkaan makuista, että voisi hyvinkin peittää mahdollisen makeutusaineen maun ja kyllähän sokeritonta suklaatakin saa kaupasta.
 
Niimpä :) Ihanan näkönen tuo kakku, vesi herahtaa kielelle :) Ja varmasti mahtava tuo jouluinen sovelluksesi. Pitää pistää korvan taakse ja katsoa jos ottais sen joululeipomuksiin mukaan :)

Nii ja sokerittomanaki vois toimia. Synttäreille tulossa kaksi diapeetikkoa, toinen heistä on aika iäkäs isomummuni. Mutta hän kyllä pitää tummasta suklaasta, jotenka voisi olla aika hyväki kokeiluvaihtoehto. Varsinki jos en täytekakkua erikseen tee. Ootko muuten tehnyt sokeritonta kakkupohjaa?
 
Dolly En oo koskaan tehnyt sokeritonta kakkupohjaa. Hirveen harvoin teen täytekakkuja muutenkaan. :O Yleensä teen jotain juustokakkua tai moussekakkua. :) Ja jos en osaa päättää mitä teen, teen tota suklaakakkua. :D se on semmoinen fail safe täällä. :D

Itse olen yleensä ratkaissut diabeetikkojen kohdalla leivonnaiset niin, että olen valinnut jotain semmoista, josta on ilmoitettu kalorimäärät. Mutta meillä ei suvussa ole kuin yksi diabeetikko, eikä yhtään diabeetikkokaveria, joten hirvittävän harvoin on tarvinnut asiaa miettiä. :O Sen sokerittoman mustikka-minttu juustokakun tein sokerittomana, koska silloin oli työkavereissa niin monta tiukanlinjan karppaajaa. :D

Onko kukaan koskaan kokeillut raakareseptejä? Leivonnassa siis. Mulla oli muutama resepti, mutta en uskalla kokeilla, kun pelkään, että muut pitäis sitä ihmeellisenä hippeilynä, eikä söis. :D
 
Ite oon pari kertaa tehny eri resepteillä, mut en vaan saa sitä nousemaan kovinkaan hyvin. Tiedä sitten mikä pielessä :) Normi kakut saa aina kehuja, mut sokerittomat jää varjoon.

Pitäis itekki tehä enemmän juustokakkuja, en ees muista millon viimeks olisin tehny :) Ja mää en oo ainakaa noita raakareseptejä kokeillu enkä ees varmaan maistanut :D Mut empä usko et kukaan noin ajattelis, ja ei varmasti kehtais olla maistamatta :)
 
Dolly Hmm... Mitä jos tuohon kääretorttuun vaihtaisi vaikka kahvi-suklaamousse täytteen? Näin äkkiseltään ajateltuna, semmoisen voisi saada helposti hyvänmakuiseksi sokerittomana. Kermavaahtoa, maitorahkaa, vahvaa kahvia ja sokeritonta suklaata sulatettuna (tai ehkä tummaa, sokeroimatonta kaakaojauhetta?) ja makeutusjauhetta maun mukaan...
 
Sitten voisin kyllä kokeilla tohon itse torttupohjaan laittaa vaikka hasselpähkinäsouhetta. Jos on kovin kuiva, vois kostuttaa maitokahvilla. :)
 
Dolly Kiinnostuin tästä diabeetikolle leipomisesta ja tein vähän hakuja. :) Tämmöistä löysin ja luin, voi olla apua sullekin! :)

http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/ruoka/diabeetikolle_sopiva_syominen/makeuttaminen

http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/ruoka/kuukauden_resepti/reseptiarkisto

Reseptiarkistossa itselleni sattui silmään erityisesti Estellen kääretorttu, rahkapiirakka (rakastan itse rahkapiirakkaa!), omenatäytepulla (oon tehnyt erittäin samanlaista itsekin ja tuli tajuttoman hyvää!), jouluiset pullakierteet (varmaan tulee tehtyä vielä tänä vuonna tuota, vaikuttaa ihanalta!)
 
kuulostaa kyllä hyvältä. Taidat leipoa enemmänkin ku keksit näitä tuosta noin vaan :D

Itekki tykkään rahkapiirakoista, mutta mummoni niitä tekeeki kokoajan, sillä on aina ku mennään käymään :D Nii en viittsi sit sellasta tehä, vaan jotain vähäsen "tavanomaisesta" poikkeavaa :) lis kiva saaha jotain sellasta aikaseks et se oikeesti tykkäis ja vaikka kyselis reseptiä :wink

Aattelin myös, et raparperista vois tehä jotain, ku sitä kumminkin on pakkasessa jonkin verran.
 
Kyselit aiemmin noista stevia-resepteistä, nii nyt aloin miettä noita makeutusaineita , niin muistaakseni mummoni juuri steviaa käytti itse. Pitääpä oikein kysästä siltä. Ja se tekee parhaat maistamani piirakat rahka-omena , rahka-mustikka täytteillä, nams :)
 
Loppujen lopuksi leivon kamlan vähän siihen verrattuna, kuinka mielelläni leipoisin. :sad001 Yleensä kyllä olen ensimmäisenä vapaaehtoisena leipomaan silloinkin, kun olen itse menossa jonnekin kylään, vaikka ehkä voisi olettaa, että kyläpaikasta tulee tarjottava. :) On vaan niin kivaa :Heartred Salaa odotan innolla nimiäisiäkin sen takia, että pääsee leipomaan. :D
 
Takaisin
Top