Kolotukset ja voivottelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schoko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Väsyttää täälläkin.... töissäkin meinaa mennä välillä aika tehottomaksi, kun kukaan ei vahdi ja kun ei jaksaisi... Ja kotona ei sitten jaksa mitään. Olin pääsiäisenä reissussa, enkä ole vielä saanut kassia puretuksi..... asia, jonka teen normaalisti heti kun tuun ovesta sisään.

Alaselkä on mullakin alkanut tässä parin viikon aikana oireilla (tänään 17 vkoa täynnä). SI-nivelten tienoilla ihan kunnon jumit ja kolotukset...Eilen ei tullut jumppaa ohjatessa askelkyykyistä mitään. Myös häpyliitos oireilee hetkittäin. Lisäksi kolotuksiin ja voivotuksiin kuuluu piinallinen pieni flunssa, joka on nyt kiusannut kohta kolme viikkoa. Ei nosta kuumetta, mutta on vetämätön olo, räkää riittää ja yskittää, vähän vaan lämpöä. Eikä tällaisen takia oikein töistäkään voi olla pois. Ihan pyllystä, tulisi edes kerralla parin päivän kuume ja sillä hyvä, mutta tämä kitkuttaminen raivostuttaa.

Ei tää nyt ihan voivottelua kuitenkaan ole: sunnuntaina illalla tuntui ekat selkeät potkuntömäykset ja sen jälkeen aina muutaman kerran päivässä tuntuu möyrintää ja juuri noita töytäyksiä, jos malttaa olla hiljaa paikallaan:)

Alaselän kanssa on varmasti ainakin itsellä luvassa ongelmia, kun maha kasvaa, selkä on luonnostaan hieman notko, joten puntille ja joogaan, josko sieltä saisi apua :)

AinoS, paranemista sinne! :( Oon samaa mieltä, että tollanen jatkuva tullako vai eikö- tulla tauti on kurjuutta! Mutta ehkä sitä sairaslomaa kannattaisi pyytää? Oon ymmärtänyt, että raskaana kannattaa ottaa hieman varovammin nää taudit.

Tänne tuli sitten ihan kunnon flunssa. Kuumettakin nousi ihan reilusti, vaikka mulla yleensä voi olla tosi kipee olo eikä kuumetta näy. Nyt ei enää kuumetta oo, mutta en kyllä vielä terve oo. En tiiä uskaltaisko huomenna töihin, vai pitäiskö suunnata työterveyteen pyytämään vielä toipumislomaa. Olin to-pe pois töistä omalla ilmoituksella, mutta nyt pitäs sääntöjemme mukaaan mennä töihin tai saada saikkupaperi.

Mulla särki myös hammasta tai hampaita, mut nyt se ongelma on jotenkin lähes poistunut. En tiiä onko niissä nyt jotain korjaamista, vai aiheuttiko toi tauti vaan tuollaista kolotusta. Pelkään muutenkin, että hampaat päättäis hajoilla just ku synnytys lähenee....ne on kyllä viime syksynä hoidettu, mutta osa on hankalia tapauksia...

puapru, mahtaisitko saada lähetettä fysikaaliseen hoitoon, varsinkin kun sulla selässä häikkää entuudestaan? Mun työterveyshoitaja kehoitti mua käymään lääkärillä lähetteen hakemista varten, mikäli kivut eivät omilla konsteilla (=Panadol, uinti ja kylmägeeli) ala helpottaa. Vartoilen nyt viikon pari, ja jos ei helpotusta kipuihin tule, menen käymään lääkärillä.

tuike-80, varmaan saisin työterveydestä lähetteen, kunhan ensin pääsisin sinne ja toisaalta jaksaisin riittävän monta kertaa käydä valittamassa. Meillä ei ole kovin toimiva tuo työterveys, firma on haukannut vähän liian ison palan ja heillä ei vaan resurssit riitä kuntayhtymän työntekijämäärään nähden.. Totesin tämän jo kun viime vuoden puolella olin kyynärpäistäni tosi kipeä.. mutta on varmaan ryhdyttävä yrittämään, niin jossain vaiheessa ehkä saisi apua.

Huooh, mä taidan laittaa noin joka toisen viestin tänne, mutta kun kolottaa. Flunssa on ollut paranemaan päin, mutta tänään oli taas eilistä väsyneempi olo. Lisäks eilen illalla alkoi taas ihan yhtäkkiä särkeä etureisiä siitä polvien yläpuolelta, kovaa. Sen jälkeen kipeytyi myös takareidet ja pohkeet. Ja aamulla kädet (kyynärvarresta). Niitä vaan särkee aika kovasti. Nyt siis sekä käsiä että jalkoja... Minusta se on erilaista kuin kuumeeseen liittyvä lihassärky, jota kyllä kanssa oli tän taudin alkupuolella. Oon ajatellut, että nää lihaskivut liittyy jotenkin raskauteen: silloin kun mun pakara kipeytyi, se alkoi just samalla tavalla ihan yhtäkkiä. Ihmetyttää vaan.... oon aatellut, et tästä ei tarvii olla huolissaan, mut mut... taidanpa sanoa asiasta huomenna neuvolasta. Ja siis jos ei kohta helpota, niin en kestä! Otin tänään 500mg parasetamolia, mut se ei kauaa auttanut. Huomenna pitäisi mennä töihinkin... :/

Mä onnistuin kanssa metsästämään itselleni flunssan. Kuumetta ei ole toistaiseksi ollut, mutta nenä menee tukkoon ja "nenän takana" tuntuu kipua, ei ihan kurkussa saakka mutta sillä suunnalla.

Muuten on ollut nyt kohtuullinen pätkä tässä... Selkä ei ole erityisemmin ilmoitellut itsestään, vaan enpä ole oikein mitään tehnytkään. Eli siis väsyttää edelleen aikalailla. Reilu viikko vielä niin sitten pääsee neuvolaan testaamaan onko hempparissa tapahtunut muutoksia.

Valita vaan elenna täällä, sitä vartenhan tämä keskustelu on! Mitään en oikein noihin sun kipuihin kyllä osaa kommentoida... Erikoista kyllä, ja kirjoitettuna kuulostaa tosiaan ihan jollekin flunssasärylle, mutta kyllä varmasti itse tiedät liittyykö siihen vai ei.

Kiitoksia teille :) Pitää sentään vielä muistaa sanoa, että ainakin se mun hammassärky hävisi kokonaan. Se on tosi mukavaa tässä tilanteessa...en halua vaihtaa :)

Paranemista puapru sinullekin!

Minulla oli ensimmäistä kertaa viime viikolla ihan järjetön päänsärky ja tänään samanlainen kohtaus heti aamusta. Ei ole kiva tunne herätä siihen, että pää räjähtää kun saa silmät auki.. Viime viikolla ei auttanut muu kuin Pronaxen, tänään jouduin oksentamaankin ja vasta se helpotti oloa.. Oireltaan aivan kuin migreeni, mutta minulla ei koskaan ennen raskautta migreeniä ole ollut, ihan normi päänsärkyjä sitäkin enemmän. Ja olen olettanut, että naiset jotka kärsivät migreenistä ennen raskautta ovat oireettomia raskauden aikana, koska raskaushormonit jotenkin ehkäisevät migreenin laukeamista.. Minulla näköjään päin vastoin!

Pronaxenia ei muuten suositella käytettäväksi raskauden aikana. Mulla on ollu Pronaxenia migreeniin ennen raskautta ja neuvolassa neuvottiin välttämään. Ei siitä kai kamalasti mitään tutkimusta oo, kun ei raskaana olevilla tietenkään "testata" lääkkeitä, mutta se on jonkin toisen lääkkeen johdannainen, jota ei myöskään suositella tms. Tosi ikävää, jos mikään muu ei sulla auta! Mää oon ottanut nyt ibuprofeiinia migreeniin tarvittaessa. Viimeisellä kolmanneksella sitäkään ei sais ottaa.

Eikä muuten kaikilla migreenistä kärsivillä naisilla muutu migreeni oireettomaksi... :/

Minäkin olin tuossa uskossa ettei sais ottaa mutta kysyin juuri tänään työpaikalla gynekologilta tästä ja sanoi että saa ottaa tarvittaessa muttei viimeisellä raskauskolmanneksella. Sama homma siis kuin ibuprofeiinin kanssa. Parasetamolilla olen yrittänytkin aina pärjäillä mutta ei se näköjään aina riitä.. Pronaxen sisältää siis naprokseenia joka ei ole suositeltavaa alku- eikä loppuraskaudessa. Alla oleva teksti vielä vahvisti gynen sanoja joten ehkä uskallan sitä tarvittaessa ottaa, jos ei muu auta :) Ja alla olevassa tekstissä mainitaan NSAID-lääkkeet, joihin mm. Burana luetaan..

Alla oleva teksti kopioitu suoraan Terveysportista:
Suositus

Naprokseenin käyttöä on suositeltavaa välttää ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana. Naprokseenia ei tule käyttää viimeisen raskauskolmanneksen aikana. Raskauden aikana suositeltavin kipu- ja kuumelääke on parasetamoli.

Tulehduskipulääkkeet (nonsteroidal anti-inflammatory drugs, NSAIDs) eivät ole osoittautuneet eläinkokeiden ja ihmisillä tehtyjen tutkimusten mukaan merkittäviksi teratogeeneiksi. Eläinkokeiden ja epidemiologisten tutkimusten perusteella on kuitenkin viitettä siitä, että NSAID-lääkkeiden käyttö alkuraskauden aikana voi lisätä sikiön sydämen epämuodostumien riskiä, mutta tutkimusten tulokset ovat osin ristiriitaisia. NSAID-lääkkeiden käyttö voi vaikeuttaa hedelmöittymistä ja alkuraskauden aikana lisätä keskenmenon riskiä.

NSAID-lääkkeiden käyttö raskauden viimeisen kolmanneksen aikana altistaa ennenaikaiselle sikiön valtimotiehyen sulkeutumiselle ja keuhkovaltimopaineen nousulle, sekä sikiön munuaisten toimintahäiriölle, joka voi johtaa munuaisten vajaatoimintaan ja lapsiveden määrän vähenemiseen. NSAID-lääkkeiden käyttö lisää sikiön verenvuotojen riskiä. NSAID-lääkkeiden käyttö raskauden viimeisen kolmanneksen aikana voi johtaa viivästyneeseen tai pitkittyneeseen synnytykseen.

Syysmami: Okei, tuo olikin mulle uutta tietoa! Toisaalta, oon syöny jo ne mun pronaxenit loppuun ja resepti pitäis uusia että saisin lisää, että ehken tuota tietoa voi kuitenkaan kamalasti käytännössä hyödyntää. Paitsi, että mulla on ollu myös Pronaxenin suppoja (joita vielä on jäljellä) sitä varten, että jos kohtaus ehtii mennä pahoinvointiin asti tai muuten tosi pahaksi, niin ne helpottaa paljon nopeammin kuin tabletti auttais. Joten ehkä nyt pahassa kohtauksessa tohtisin keskiraskauden aikana ottaa tarvittaessa.

Parasetamoli ei tosiaan migreeniin auta just mitään. Oon joskus yrittäny ottaa gramman sitä, ja päänsärky on menny pois, mutta tullu muutaman tunnin päästä uudestaan. Eli se on jääny jonnekin taustalle eikä se lääke oo onnistunut kuolettamaan sitä kohtausta vaan ainoastaan siirtämään.

MIgreenistä.. itse en siis siitä kärsi, mutta siskollani on ollut jo kauan. Hän ei tainnut ensimmäisen raskautensa aikana saada kuin korkeintaan muutaman kohtauksen, ja toista odottaessaan tietysti odotti samaa. Mutta toisin kävi! Ainakin yli puoli välin raskauteen hänellä oli vähintään yksi iso migreenikohtaus kolmessa viikossa... Eli ei se tosiaan aina muutu oireettomaksi, ja kuten todettu, samalla ihmisellä voi vaihdella eri raskauksissakin miten niitä kohtauksia tulee..

Minulla itselläni ei tosiaan migreeniä ole, enkä ole oikeastaan ikinä edes päänsärystä kärsinyt, mutta nyt raskauden aikana olen muutamia kertoja, erityisesti aamuisin, kokenut pientä päänsärkyä. Ei mene aamukahvilla pois, vaikka tuntuu vähän samalle kuin silloin jos kahvi jää aamusta juomatta. No, on toistaiseksi mennyt omia menojaan pois aamupäivän aikana...

syysmami, mulla ei myöskään ennen raskauksia ole ollut migreeniä, mutta nyt tässä raskaudessa todettiin aurallinen migreenikohtaus. Tuli näköhäiriöitä, joita seurasi päänsärky. Olin ihan pihalla, mutta lääkäri sanoi sen olevan migreeniä. Sitten tajusin, että vastaavaa päänsärkyä oli kerran tässä raskauksien välillä (luulen että keskenmennyt raskauteni aiheutti sen, kun siitä jäi muutenkin esim. pahoinvointia vaivaamaan koko syksyksi, ajoittain). Mulla tuo päänsärky ei ollu kuitenkaan mitään järkyttävän kovaa, selvisin panadolilla ja makaamisella pimeässä huoneessa. Lääkäri muutes sanoi, että monesti raskausaikana syödään migreeniin myös panacodia. Mulla on sitä kaapissa jäljellä aiemmista seikkailuista, mut en kyllä ehkä söisi varmistamatta asiaa vielä uudestaan lekurilta, omallekin kohalle.

Mulla noi lihassäryt äityi yöllä niin, et en saanut nukutuksi. Kylmägeeli ei auttanut mitään, eikä panadolkaan sit auttanut kuin ehkä hetkeksi. Aamummalla hoksasin kuitenkin kokeilla lämpötyynyä siihen pahimpaan kohtaan, ja se sit auttoi ainakin joksikin aikaa. Tänään kysymään asiaa vielä neuvolasta. Mietin jo yöllä että pitää varmaan varata myös lääkäriaika että saan lisää saikkaria, mutta kun nyt on hieman parempi olo, niin ehkä nyt odotan tuohon klo11 asti ja kysyn eka neuvolasta. Voiko neuvolan täti antaa ajan lääkärille samalle päivälle? Luulisi että voi...

Onkos kellään muulla ollut vielä hankalaa löytää hyvää nukkuma-asentoa? Mulla on viime viikot menneet vähän vähillä unilla kun tosiaan en löydä mitään tyydyttävää asentoa, olen nimittäin tottunut nukkumaan vatsallani. Nyt kohtu tuntuu heti omituiselta jos yhtään makoilen sen päällä..

Mä olin myös mahallani nukkuja, mutta jouduin lopettamaan sen jo melko alussa raskautta. Mulla pärähtää heti päänsisänen hälytys jos erehdyn vähääkään nojaamaan mahapuolelle. Jännä kun tää tuntuu ihan erilaiselta kuin läski :D, kovalta ja semmoselta, että ei saa litistää yhtään. Enää ei saisi nukkua selälläkään, että veri kiertää ja vauva saa tarpeeksi happea. Nukkumisesta on tullut tän vuoksi katkonaisempaa, kun on pitänyt opetella olemaan kyljellään, ja vaihtamaan suoraan toiselle kyljelle. Oon pitäny jo pari viikkoa tyynyä vieressä, että saan päällimmäisen jalan sen päälle. Tämä tietty aiheuttaa sen, että joudun kylkeä kääntäessäni siirtämään tyynynkin toiselle puolelle.

Nopeat liikkeet tuntuu pahalta, ja mun asennonvaihdoista on tullut muutenkin aikamoista möngerrystä. Kyykistyin kaupassa ottamaan tavaraa alahyllyltä ja nousin reippaasti ylös. Seurauksena sain monta minuuttia kestävän kivun. Kome päivää sitten aivastin yhtäkkiä ja kyljessä revähti jokin, se on vieläkin yhtä kipeä. Kaikki paikat tuntuu hajoavan herkästi tässä venymisvaiheessa.

Kunusiini: Saathan sinä nukkua selälläsi niin kauan kuin se hyvältä tuntuu! Monesti loppuraskaudessa se vaan on jo sula mahdottomuus kun se aiheuttaa äidille huonovointisuutta kun suuren ja painavan kohdun vuoksi happi ei pääse kiertämään valtimoissa niin rivakkaan tahtiin. Mutta silloinkin saa siis nukkua jos se on äidille ok! Minä ainakin huoletta nukun selälläni ja uni maittaa! :)

Selällään mäkin nukun suurimman osan ajasta :)

Neuvolatäti oli sitä mieltä, että voin vielä seurata tilannetta noiden lihassärkyjen osalta. Hän ei kyllä yhtään tiennyt, mistä voisi johtua. Nyt onkin vähän parempi olo, joten kaipa katselen huomiseen. Mulla näkyy olevan toinen toistaan kummallisempia vaivoja :O mutta vauvalla oli kaikki hyvin ja muutenkin.

elenna, tosta panacodista voisinkin kysyä neuvolassa kun seuraavan kerran oon. Mulla jäi sitä viime syksyn tuulimunaraskauden lääkkeellsestä tyhjennyksestä. Sehän taitaa olla kolmiolääke? Että autoiluun ei sen ottamisen kans ois sitte asiaa.

Takaisin