Kolotukset ja voivottelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schoko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tiupiu: MINULLA! Ihana kun jollain muullakin on! Itteäkin harmittaa kun en nykyään pääse kovin usein saunaan muutenkaan, mutta sitten siitä ei osaa kunnolla nauttia kun tuntuu sellainen paine tms. keskellä otsaa. Ja olen huomannut muustakin kuumasta tulevan, jos suihkussa on vähän liian lämmintä vettä kasvoja kohti tai kasvoja pestessä tms. Osaakohan joku tosiaan kertoa mistä se voi johtua?

Tiupiu ja Eleanora, mulle tulee myös sellainen ikävä tunne silmien väliin/otsaan lämpimässä. Aikaisemmin ei sellaista tosiaan ole koskaan ollut, niin eiköhän liity jotenkin raskauteen ja kun meillä nyt useammalla on samanlaista... Yhtään en tiedä mistä johtuu, pitäisköhän tätäkin kysyä maanantaina kun menen neuvolaan? =) Onni sinänsä, että nyt asutaan täällä miehen kotipaikalla, kun täällä on saunalle vaihtoehto, eli siis suihku. Omassa talostani kun ei suihkua löydy, vain puusauna tilusten perältä. =)

Voisko se olla jonkinlainen signaali viilentymisestä? Mulle ainakin sanottiin, että saunoa saa raskaana, mutta vähän kerrallaan ja sitten suihku tai muu vilennys. Kehon lämpötilan ei saisi päästä nousemaan.

Huhhuh, olipas siinä yö.. Pystyin nukkumaan vaan toisella kyljellä ja selällään. Kun kääntyi toiselle kyljelle niin johan alkoi vihlomaan häpyluussa/nivusissa. Onneksi kuitenkin sai vähän unta :)

Kunusiini: Mulla se vihlonta alkaa heti saman tien kun menen saunaan tai kasvot muuten kohtaa jotain kuumaa, oli se sitten höyryn tulvahdus uunista luukkua avatessa, tai vähän liian lämmin vesi suihkussa tai kasvoja pestessä kasvoille. Joten ei kai se viilentymisen tarve tule välittömästi.

Minäpä kysyn neuvolasta josko siellä osattais vastata. Lisään kysymyksen lähes loputtomaan listaan joka minulla tälle kertaa lähtee mukaan. 

Missä vaiheessa tämä vessassa ravaaminen oikein vähemee? Joku kun jo kehui että ei tarvitse yöaikaan enää vessaan nousta... Ei minunkaan nyt yöllä varsinaisesti vessassa tarvitse juosta, mutta tuossa 4-6 on kyllä käytävä yhden ylimääräisen kerran. Mutta päivällä.... Eilen kävin töissäkin varmaan tunnin-puolentoista välein pissalla! Toki janottikin kamalasti ja sitä myöten join, mutta silti....

Mä ehdin kehua, ettei tarvi pissata keskellä yötä, mutta tän viikon oon taas noussu joka yö... et se siitä.

Päänsärkyä nyt 5 päivää putkeen. Välillä sattuu niin, että tuntuu et pää halkeaa kappaleiksi. Oikeasti alkanut pelottaa aivoinfarktin saaminen. Voi naurattaa jotakuta, mutta tän säryn kanssa ei naurata. Eikä Panadol, jota saa ottaa, auta tähän :(. Työnteko vaikeaa, eikä täällä foorumilla tai facebookissakaan oo jaksanu seikkailla. Silloin on jo tosi kipeä...

Mulla on myös ollut melko paljon päänsärkyä. Aika pahasta migreenistä olen kärsinyt jo monta vuotta ja muutama vuosi sitten diagnosoitiin aivorunkomigreeni. Jotenkin vaan toivoin että raskaus olisi poistanut tämän ongelman niinkuin useimmille ilmeisesti käy. Nykyään migreeni tai päänsärky ei ole läheskään niin paha kuin aiemmin, mutta haittaa olemista silti eikä sallitut lääkkeet auta. Tosin eipä ne usein auttaneet oikeastaan migreenilääkkeet. Jostain luin että liikunta voisi auttaa ja niin varmasti tekeekin, en vain kovin paljon ole jaksanut liikkua. Tänä vkoloppuna ollut pitkästä aikaa normaalin energinen olo ja jaksoin jopa siivota. :) Väsymystä lisää varmasti se, että vaihdoin töissä osastoa ja nyt on uudet työt ja ihmiset, vajaan kahden kuukauden päästä olevat häät, kuukauden päässä oleva muutto ja alle puolivuotias koiranpentu. Kaikkea sitä on tullut haalittua samaan syssyyn. Mutta tämä viikonloppu antoi jo toivoa paremmasta. :)

Voi hyvää päivää. Nyt mullaki nyrjähti perse! Vasen puoli tolkuttoman kipeä. Alkoi makuuasennossa, parani aamuun mennessä mutta kävellessä kipeytyi tänään tosi paljon. Alaselässä tuntuu vain vähän, mutta peppuposkessa lujasti!

Palaan tuohon saunoessa/lämmössä ilmentyvään kipuun otsassa.. Kysyin neuvolan tätiltä asiasta, ja hänen näkemyksensä asiasta oli, että liittyisi limakalvojen kuivuuteen. Tämä voisi minulla ainakin pitää varsin hyvin paikkansa, koska ainakin nenän limakalvot on niin kuivat että kipeää tekee. Minä ainakin tyydyn tähän vastaukseen.. =)

Mulla muuten meni se pakarakipu ohi ihan kahdessa päivässä, kun venyttelin vaan pakaraa kovasti. Ja venyttelin myös lonkankoukistajaa ja takareittä, kun muistelen että fysioterapeutti neuvoi näitä vastaavanlaiseen kipuun. Mutta kipu oli kyllä niin kovaa, että olin ihan ihmeissään kun se vaan sitten ei tullutkaan enää takas!

Alaselkä mulla kyllä edelleen kipeytyy helposti ja voi olla että pakaratkin kipeytyy uudestaan helposti, joten pitää vaan muistaa venytellä usein... ja olishan niitä kaikkia selkää vahvistavia liikkeitäkin mitä vois tehdä, kunhan vaan saisi aikaiseksi...

Mulla on kanssa päänsärkyä tosi usein (ei ihan joka päivä), vaikka se kyllä menee panadolilla ohi. Saunaan mennessä pään jomotus pahenee ainakin vähäksi aikaa. En usko että se on haitallista kuitenkaan... Saunasta on kyllä varmaan apujakin esim hartioiden rentoutukseen....

Kiitos puapru kun kysyit! Mustakin kuulostaa ihan loogiselta, on nimittäin tosi kuivan ja tukkoisen tuntunen nenä koko ajan.

Meillä neuvolan täti veikkaili että tuo otsakipu saunassa johtuisi limakalvojen turpoamisesta, lämmin kun laajentaa ja kylmä kutistaa... hmm... tiedä sitten.

Päänsärkyjä on ollu viime viikkoina, mutta eilinen oli kyllä ennätys. Päätä särki koko päivän, panadolista ei merkittävää apua. Välillä tuntu että tekis mieli ruuvata koko pääkallo irti.... Ja ei ala tääkään aamu sen paremmin: heti kun nousi sängystä alko päänsärky. Onko kukaan käyttäny buranaa? Ajattelin sitä tänään lääkäriltä kysästä kun sinne on aika. Menkkakipuihin ei panadol oo mulla tehonnu, enpä oo sitä juuri muuten käyttäny kun sitten buranan lisänä.

Minulla oli alkuraskaudesta pääkipua ja neuvolantäti sanoi, että voi ottaa panadoli burana yhdistelmän turvallisesti. Loppuraskaudesta burana ei ole enää suotavaa. Mutta kannustan ehdottomasti ottamaan tämän yhdistelmän jos on kipeä kauan. Mielestäni kasvavalle lapselle kohdussa on parempi se, että äiti on kivuton ja voi hyvin, kuin se että kärvistelee kivuissa. Buranasta ei ole mitään haittaa, eikä sillä voi vauvaa vahingoittaa, jos sitä ottaa harvoin. Panadoli on kuitenkin se ensi sijainen. Buranahan on sen takia pannassa viimeisellä kolmanneksella, koska sen yksi vaikutus on ohentaa verta ja siitä voi olla haittaa ja itse en silloin enää sitä ottaisi. 

Mä kävin migreenin takia lääkärissä noin kuukausi sitten (oli muuten ihan uutta tää migreeni mulla). Lääkäri sanoi, että panadolia aluksi ja sillä oonkin pärjännyt, itseasiassa oon ottanut sen jälkeen kerrallaan vain 500 mg vaikka sais ottaa 1000. Mulla tuo päänsärky on ollut outoa, ei kovin kovaa sen kohtauksen jälkeen, mutta melko jatkuvaa ja siksi kiusallista. Ja en mä tota panadoliakaan mielellään söisi ihan jatkuvasti, ei tullut siitä kysyttyä lääkäriltä.

Lääkäri myös sanoi, että monet syövät raskauden aikana migreeniin myös panacodia. Sehän on kolmiolääke, joten saanee vain reseptillä. Ymmärsin kuitenkin että se olisi buranaa turvallisempi. Jos on kovia päänsärkyjä/kipuja, niin suosittelen kysymään lääkäriltä.

Minulle ekassa neuvolassa käydessäni terkkari sanoi, että voi ottaa buranaa, mikäli tarvitsee. Että kun panadol ei välttämättä aina auta. Siitä huolimatta, että hän noin sanoi, olen ottanut vain panadolia. Onneksi se on ainakin vielä auttanut. Päänsärkyä on tosissaan ollut jonkun verran.

Mulla on ollut jo ihan ala-asteikäisestä migreeniä. Oon jo vuosikausia käyttänyt siihen Pronaxen-nimistä lääkettä, mutta sitä ei suositella raskauden aikana. Olen nyt siis käyttänyt pääsääntöisesti parasetamolia, mutta tarvittaessa myös ibuprofeiinia, ja neuvolassa terveydenhoitaja sanoikin, että eipä Panadol migreeniin mitään auta, että silloin voi ottaa Buranaa. Ja tosiaan loppuvaiheessa ei saisi migreeniinkään sitä ottaa tuon verta ohentavan vaikutuksen takia. Mutta olen siis migreeniin ottanut Ibumaxia tms. ja muunlaiseen päänsärkyyn Paramaxia.

Päänsäryt kiusanneet täälläkin ajoittain kovanakin. Itse en Buranan käyttöön ole saanut ohjeistusta, eikun parasetamolia vaan kitusiin ja kun mitään se ei auta. Työterveyslääkärin kautta sainkin sitten 10 kerran lähetteen fysioterapiaan ja kovasti on auttanut. Niskat lienee muutenkin syytä olla kunnossa ennkuin vauva syntyy, käsittääkseni kantamista on luvassa ;)

Takaisin