Kolotukset ja voivottelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schoko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lääkäri ei suositellut buranaa. Sanoi että muilla voi olla toisenlainen mielipide mutta hän on sitä mieltä että parempi välttää koko raskausajan. 
Valittelin samalla polvikipuani, on kuulemma joku lihaksen kiinnittymiskohta tms tulehtunut. Todennäköisesti raskaudesta johtuvaa, tai siis se tilannetta nyt pahentanut. Samoin taisi nostaa päätään yksi tuleva sairaus, kuulemma raskaus saattaa sellaistakin tehdä. Johan on perhana kun jos jonkin näköstä vaivaa pukkaa... No, mutta päätä särki tänään vain aamupäivän :) Ei muuta kun odotteleen mitä vaivaa sitä seuraavaksi pukkaa ;)

Peppuni alkoi tulla kuntoon, niin eiköhän tapahtunut se, mitä ooen hienosti koko alkuvuoden vältelly: sain kuumeflunssan ja pahan yskän! Olen toissaillasta asti ollu yli 38 asteen kuumeessa (ja mä en oo ollu montaa kertaa elämässä kuumeessa, joten pelottaa tosi paljon, miten vauva jakselee). Hirveä, kuiva yskä on syönyt kurkun ja nenän ihan rikki, sattuu niin että en voinut viime yönä nukkua lainkaan. Kuume laskee 1 g:n Panadol Fortella vain muutamaksi tunniksi ja nousee takaisin. :(( Aivan karseaa.

Alkaa suututtaa nämä "raskaus on maailman parasta aikaa" -jutut. Olen vuotanut viikolta 6 lähtien, kärsin jatkuvasta päänsärystä, olen meinannut pyörtyä kauppaan ja kotiin jo useasti, nyrjäyttänyt peppupuoliskon, yskinyt keuhkoni pihalle ja myös vatsani sisällön ja kipeyttänyt yskiessäni ja aivastellessani koko vatsan alueen lihaksiston aivan äärimmäisen inhottavaksi, ollut kuumeessa ja mikä hehkeintä: yskänpuuskat yhdistettynä painuneeseen rakkoon ja pehmenneisiin kohtiin... no, arvaatte varmaan. Kyllä on hehkeä ja sivistynyt olo, kun yhtä aikaa pissaa, yskii ja oksentaa päälleen.

Tosi ikävää Kunusiini, että sinulla on ollut vaikea alku raskaudessa :( Toivottavasti olo ei ainakaan pahenisi, kun raskaus etenee!

Voi kunusiini, sua todellakin koetellaan nyt.. Ei kuulosta ollenkaan kivalta, muttapidetään peukkuja että alkaa helpottamaan!

Omia vaivoja.. sen lisäksi että selkä on nyt jo joitakin viikkoja oireillut ikävästi, kipuilevat myös lonkat. Istuminen alkaa olla tuskaa, kyljellään ei voi nukkua kun päällimmäistä lonkkaa alkaa särkeä jne. Sain jostain silmätulehduksen, jota menen tänään näyttämään lääkärille. Sattuu tk:n päivystävä lääkäri olemaan sama, joka hoitaa neuvolalääkärin virkaa, niin taidan samalla kertaa valittaa sekä selkää että lonkkia hälle, vaikka neuvolassakin hoitajalle maanantaina valitin. Katsotaan mitä sanoo! Onko muilla vielä näitä lonkka/selkäoireita?

Lähes viikon tauon jälkeen taas kykenen kirjoittamaan tänne. Viikko on mennyt kuumeessa ja vatsataudissa. Lisäksi tietysti flunssaa ja yskää. Voimat palaavat yllättävän hitaasti eikä ruoka oikein maistu vaikka enää ei ole muuta kuin yskää. Kuume ja vatsatauti kestivät 3-4 päivää, mutta ainakin samanverran ellei enemmänkin saa päälle laskea aikaa siihen, että alkaa olemaan normaalissa kunnossa.

Rankkaa tämä sairastaminen raskaana ollessa. Onneksi muita vaivoja ei sairastelun lisäksi ole tällä hetkellä haavaittavissa.

Mulla oli maanantaina sellaista omituista alavatsakipua, mikä ei meinannut mennä ohi. Valvoin sen takia ensin tunnin verran yöllä ja sitten aamulla herätessä se oli taas takasin. Sellasta tasaista jomotusta/särkyä kohdun seudulla. Sit otin noin tunnin päästä parasetamolia ja se meni sillä ohi. Oon ollut sitten vähän huolissaan siitä... soitin neuvolaankin ja ottivat kyllä ihan tosissaan, mutta sanoivat, että kannattaa seurailla tilannetta: tuleeko uusia kipuja tai onko muita oireita, esim pahoinvointia... Neuvolatäti sanoi, että ei tuollainen kipu ihan normaaliltakaan kuulosta, mutta toisaalta se voi liittyä ihan muuhunkin kuin vauvan ongelmiin. Ja että syy voi jäädä arvoitukseksi. Noh, eilen ja tänään on sitten ollut kanssa jos jonkinmoista jomotusta ja nipistelyä mahassa, mutta ei kylläkään yhtä voimakasta kuin silloin sunnuntaina. Joten oon sitten tässä vaan ihmetellyt ja katsellut. Nyt tuntuisi, että tänään on taas normaalimpi olo kuin eilen, että oisko tuo episodi sitten ohi menossa... Mulla on kanssa aika paljon valkovuotoa, joten mietin, voisko olla joku tulehdus... mut toisaalta esim hiivan ei kai pitäisi aiheuttaa mitään vatsakipuja.

Vähän huolestuttaa, mut toisaalta lauselma "kaikenlaista voi olla" kuulostaa aika uskottavalta. Yleensä minunkin huolet on olleet turhia...

Onkos muilla ollut sellaisia alavatsakipuja, jotka eivät mene nopeasti ohi?

Pauliina1976, toivottavasti sinulla on jo parempi olo... sairastaminen ei kyllä kuulosta yhtään kivalta :/

elenna: kuulostaa ikävältä, toivottavasti saat selvyyden asiaan ettei tarvitse jännitellä! Kerrothan miten etenee?

Juu, ei kuulosta Elenna mukavalta tuo sinun kipuilusi...  
Toivottavasti kaikki kuumetta, flunssaa ja muuta sairastaneet alkaa olla jo voitonpuolelle!

Itselläni tänään jostain syystä ihan järkyttävän huono olo.. Päätä meinasi särkeä heti heräämisen jälkeen, joten otin välittömästi Panadolia. Maha tuntuu pinkeältä ja on tosi huonovointinen olo.. ei varsinaisesti okseta mutta muuten on tosi kurja olla.. kohta pitäis lähteä ajamaan töihin, ja vähän hirvittää mitä tästä päivästä lasten parissa nyt sitten tulee... 

Muuta vaivaa on edelleen selkäkipu työpäivinä, myös lonkat kiukuttelee jonkin verran. Uusimpana vaivana olen ilmeisesti rasittanut vasenta olkapäätä jotenkin liikaa, ja tietyissä asennoissa se on ihan tosi tosi kipeä.. Yhden vapaapäivän aikana se jo vähän helpotti, mutta eilen taas töissä alkoi oireilla ja tänään eilistä kipeämpi. Lomaa odotellessa siis! 

elenna, alavatsakivuista. Minulla on ollut tähän mennessä monenlaisia yhden keskenmenon ja hurjan uuden alkuvaiheen vuoksi. Tarkkailen kahta asiaa:

1.) Etteivät ole kramppeja tai supistuksia. Todella kivuliaita, näitä sain kerran pahan verenvuodon yhteydessä, ja silloin jouduin sairaalaan yöksi tiputukseen. Tulevat aaltoina, välillä ei satu lainkaan ja sitten kipu yhtäkkiä yltyy ja yltyy ja puristaa. Koko kroppa meni ihan kaksinkerroin.Tekee mieli pidättää hengitystä tai hengittää nopeita sykäyksiä. Kumpaakaan EI saa tehdä. Pitää hengittää hitaasti sisään ja ulos, helpommin sanottu kuin tehty. Krampit menivät ohi vasta, kun sain suoneen kramppeja rauhoittavia relaksantteja ja tujua kipulääkettä. Eli jos tällaisia tulee, menkää sairaalaan.

2.) Ettei kipu, pienikään, ole jatkuvaa. Venymiskivut yms. asiaan kuuluvat kivut, kuten ilman liikkuminen hankalassa kohtaa suolessa (voi olla tosi kivuliasta), kestävät vain vähän aikaa kerrallaan. Tulehdukseen, keskenmenoon ja muuhun vaaralliseen liittyvät noita kramppeja lukuunottamatta ovat sellaisia kipuja, jotka eivät yleensä häivy ollenkaan. Jos asennon vaihtaminen, syöminen, vessassa käyminen, rentoutuminen tai vatsan silittely eivät useammassa tunnissa auta niin, että kipu käy edes välillä poissa, ottaisin yhteyttä neuvolaan tai lääkäriin.

Venymiskipuja saan itse monta kertaa päivässä, mutta kestävät vain vähän aikaa kerrallaan. Kivun katoaminen välillä on hyvä merkki.

Keskenmenon jälkeen kohtuni piti tyhjentää lääkkeellisesti. Se ei kuitenkaan onnistunut kunnolla, vaan viikon kuluttua kohtuni tulehtui. Kivusta ei voinut erehtyä, lisäksi verinen uusi vuoto haisi kammottavalle ja oli täynnä isoja hyytymiä. Jouduin kaavintaan, ja sen jälkeinen kipu taas oli erilaista, jatkuvaa kipua. Tuntui samalta kuin leikkauksen jälkeinen haavakipu. Aristavalta ja siltä, että jotain on jossain sisällä "auki".

Kiitos kommenteista ja etenkin Kunusiinille tiedoista! Juuri tuollaista infoa olisi hyvä olla meille ensikertalaisille...tietäis miten toimia missäkin tilanteessa. Mä oon myös ollut kaavinnassa, ja sen jälkeen oli kyllä paikat aika arkoina jonkin aikaa.

Soitin tänään taas neuvolaan. Nyt oli taas eri täti, ja hän sanoi, että voisin mennä pissatesteihin heti tänään. (Edellinen vastaaja ei pitänyt pissatautia kovin todennäköisenä...). Tänäällinen täti sanoi, että voin myös hakea apteekista hiivalääkkeet. Kivut voivat olla pissataudin aiheuttamia, tai sitten jonkinlaisia supistuksia. Mulla ne ei kyllä olleet tuollaisia kuin nuo kunusiinin kuvailevat, vaan enemmänkin sellaista jatkuvampaa jomotusta, joka tuntui vähän menkkakivuilta. Tää täti oli kuitenkin paljon rohkaisevampi, eikä tuntunut pitävän keskenmenoa kovin todennäköisenä. Hän sanoi, että siihen liittyvät kivut ovat yleensä selvästi kuukautiskipuja voimakkaampia, ja niihin liittyy vuotoa. Jos syy ei ole pissataudissa, niin sitten on vähän epäselvempää, mistä nuo mun kivut johtuisivat. Ehkä ne olisivat sitten niitä supistuksia. Mutta maanantain jälkeen ne ovat koko ajan rauhoittuneet, joten en nyt ole niin huolissani. Tosin olen myös levännyt mahd paljon, että pitää varmaan seuraavan kerran aloittaa liikunta vähän varovammin jollain pienellä kävelyllä. Ainiin, ja neuvolatäti arveli, että jollain vatsapöpölläkin saattaisi olla tässä osansa, mutta en kyllä itse pidä sitä kovin todennäköisenä. Tulen taas kertomaan, kun selviää jotain.

Ei muuten ole yhtään kiva olla käymättä vessassa näin iltapäivällä :/ Mutta pakko mennä testeihin tänään, että sais tuloksen huomenna.

Hei, Elenna, mahtaisko toi nyt kuulostaa samalta, kun mitä mulla oli! Mä riehuin töissä liikaa ja sain kans tuollaista jatkuvaa jomotusta alamahaan. Ku menin neuvolaan ja täti siellä tutki mahan painellen, ni siitä noustessa käytännössä itkin kivusta kun sattu niin paljon. Siis kosketusarkuutta jatkuvan jomotuksen lisäksi. Mä kuvailin sitä niin, et ihan kun olis ollu vauvan alla iso ruhje. Makuuasento tarpeeks kauan (muutama päivä paikallaan) autto, mut tulee nyt ihan tavallisenkin työpäivän aikana/jälkeenkin, vaikka ei enää noin kovana ja tunnin-parin lepo illalla ja yöunet riittää pitämään kivun kurissa. Mitään mitattavaa syytä ei löytyny, mut mä ite olen sitä mieltä, et vauva otti kasvuspurtin (näkyy myös mahan pullahtamisena), eikä kudokset oikeen pysyneet vauhdissa mukana varsinkaan, kun oli töissä fyysisesti rankkaa. Kyllähän se on jotenkin ymmärrettävää, että kun tarpeeksi kauan-vaikka miten kevyesti-lyö samaan paikkaan, niin saa siihen mustelman aikaiseksi (vrt. vauva ja kudokset+ kävelystä ja pomppimisesta sekä kantamisesta johtuva tärinä) :)

Syysunelmia, kuulostaa vähän samalta. Silloin pahimpana päivänä mulla ei se lepo heti auttanut, mutta sitten niihin sitä seuraaviin pienempiin jomotteluihin kyllä auttoi. Neuvolatäti kuulosti vähän siltä, että "supistelut" voi olla tällaisia enemmän kuukautiskipumaisempiakin jomotuksia. Kiitos kommentista. Pitää sitten varmaan koittaa ottaa tarpeeksi varovasti nuo riehumiset, jos tällaista rupeaa olemaan.

Voivottelen tänne vielä vähän lisää... aloitin nyt illalla sen hiivakuurin, Gyro-Daktarin kapseleita. Heräsin tossa ja nyt en saa unta, kun kutisee ihan kamalasti... josko se pian menisi ohi. Ohjeissa kyllä luki, että aluksi voi oireet paheta hetkellisesti, mutta että jos todella häiritsevää, pitäisi mennä lääkäriin. Voihan tästä valittaa samalla, kun kyselen huomenna niitä pissatuloksia.

Mä en muuten oo jaksanut juurikaan kirjoittaa tänne foorumille, mutta ainakin oon ollut aktiivinen tässä yhdessä ketjussa :D Tää jotenkin kolahtaa ja uppoaa. "Töissä jaksaminen" on sit ollut toinen.

Kutinatkin meni sitten onneksi ohi aika nopeasti. Ja äsken soitin taas neuvolaan. Pissatulehdusta ei ollut. Kaipa se on ihan hyvä. Se ois siirtänyt mun neuvola-ajankin ensi viikolle, mutta en sitten vielä halunnut sitä, kun en haluaisi mennä sille oman tätini sijaiselle... en tiedä oliko typerää...

Hyvä elenna ettei tulehdusta ollut! Hiivalääkityskutina on kyllä tosi ikävä varsinkin juuri kuurin ekana yönä. Onneksi lähtee helpottomaan nopeasti jos ei ole tosi pahaksi hiiva äitynyt.

Mahtaako muilla olla vielä näinkin varhaisessa vaiheessa selkäkipuja? Mulla viikot nyt 17+2, eli ei vielä mahan kasvamisesta voi johtua. Itseäni on nyt neljän päivän ajan vaivanneet todella kovat alaselkäkivut, jotka voimistuvat istuessa. Seistessä ja maatessa kivut rauhoittuvat, mutta kun istuu tuolille, ei tahdo enää ylös päästä. Tietty myös kaikenlainen kumartelu on hankalaa, esim kenkien laittaminen tai housujen ja sukkien pukeminen. Kylmägeeliä ja parasetamolia olen koittanut mut tuloksetta. Tänään meinasin mennä käymään uimahallilla, josko siitä olis apua.

Täällä ei onneksi ainakaan vielä ole selkäkipuja. Viime viikolla meinasi taas pakarakipu yltyä, mutta meni parissa päivässä ohi.

Viikonloppuna huomasin myös, että nyt (rv 16+3) on aika alkaa vähän hidastamaan nopeita sängystä ylösnousuja tai kyljen kääntämisiä. Yhden sellaisen jälkeen vihlas mahassa ja kipua tuntui jonkin aikaa, mutta meni aika nopeasti ohi.

tuike-80, mä olen noista selkäkivuista kärsinyt jo itseasiassa monta viikkona. Eikä varmasti minullakaan johdu mahan koosta vielä (nyt rv 16+6, kai). Selässäni on kyllä jo vuosia sitten todettu vika, joka siis varmaan nyt reagoi. Olen miettinyt, että missä vaiheessa elimistö alkaa sitä relaksiinia tuottamaan? Siinä vaiheessa olen melko varma että omat kivut ainakin vaan pahentuvat... =( 

Päivittelen taas alavatsakivuista: Tänään on niitä taas ollut, joten soitin taas neuvolaan ja sain tällä kertaa ihan selvän vastauksen. Kun pissatestit on katsottu ja olivat puhtaat, niin nuo mun kivut johtuu kuulemma kohdun kasvamisesta. Voi käydä töissä ja kävelyllä ihan normaalisti, eikä tarvi huolehtia. Näillä viikoilla kohtu kuulemma kasvaa hurjasti. Niin, ja niihin voi ottaa parasetamolia. Jos tulisi oikeasti kovia kipuja tai vuotoa, niin sitten tietysti lääkäriin. Tuota olin jo itsekin arvellut mahdolliseksi syyksi, mutta oli kiva saada nyt ihan selvä vastaus. Niistä aiemmista puheluista neuvolaan jäi kuitenkin vähän epäselvä olo. Ja tää oli eka kerta kun sieltä edes mainittiin nää kohdun kasvukivut syyksi. Mutta niitä ne sitten varmastikin ovat.

Mulla on myös hieman alaselkä kipuillut, mutta se on aiemminkin ollut helposti rasittuvaa sorttia. Ja pakara oli myös yhdessä vaiheessa tosi kipeä. Nyt tuo alaselkä tuntuu jatkuvasti hieman kipeältä etenkin toiselta puolelta, mutta ei se vielä ole juuri häiritsevää luokkaa. Olin ensin huolissaan, mutta sitten huomasin, että ei se oo lähtenyt pahenemään. Pakarakipu meni myös ohi ihan vaan venyttelemällä. Joten jotkut noista kivuista on onneksi ihan vaan ohimeneviä, luulisin. Ei kannata heti pelästyä, ei se välttämättä jatku koko raskausaikaa.... Ainiin, ja vaikka selkäkivut ei ehkä vielä mahasta johdukaan, niin lantiossa kuulemma tapahtuu löystymistä jo tässä vaiheessa ja aiemminkin ihan hormonisyistä. Joten kyllä ne selkäkivut kuitenkin liittyy varmaan raskauteen.

Täällä myös edelleen jos jonkinlaisia venymiskipuja. Nyt ovat alkaneet tuntua alapään ja välilihankin tienoilla. Sellaista ylöspäin suuntautuvaa, pistävää, nykäisevää ja hetkellistä. Eivät onneksi kestä kauaa, mutta hämmensi kovin, kun ajattelin, että tuntuisivat lähinnä alavatsan alueella. Googlailin asiaa ja kyllä, voivat tuntua myös haaruksissa ja kipeääkin. Älkää siis tekään huolestuko, jos niitä saatte.

Mä vaan ihmettelen, että mahtaako tää väsymys loppua mun kohdalla ollenkaan?? Koko ajan vaan tuntuu että väsyttää, eikä saa mitään aikaiseksi kotona. Töissä on pakolliset tietysti hoidettava, mutta sen lisäksi ei tunnu olevan energiaa yhtään mihinkään.... Joko muut on päässeet väsymyksestä eroon?

Mä huomaan ihan selkeitä kasvukipuja alamahalla.. siis tuntuu että vatsalihakset kiristää navan alapuolelta. Onneksi ei muita kipuja sillä alueella ole tällä hetkellä näkösällä. Lonkkakivut on vähän hellittäneet, mutta tuosta selästä en taida enää viitsiä täällä edes valittaa.... 

Takaisin