Kolotukset ja voivottelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schoko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pauliina1976: Niin ne minullekin sanovat, että valmistelua, valmistelua. Mutta ei kai sitä nyt puolta vuotta tarvitse opetella? ;) Ei yhtään lohduta. Kai sitä sitten vauvan tulessa on jo ihan väsy pelkkään opettelu-heräilyyn, tulee univelat jo valmiina. Mua ottaa päähän!
Onneksi minulla on mahdollista käydä päikkäreillä. Kohta nuo työtkin loppuu, joten sitten olen ihan vain vapaarouvana.

Tuolla aiemmin (tammi-helmikkussa) valitin pahaa oloa jne. Onneksi nyt on parempi olo ja jo jotain jaksan tehdäkin, mutta ei tämä raskaanaolo ole kyllä yhtään minun juttu.

Oi kun heräisikin vasta 8:lta mutta eih, tänäkin aamuna 5.20 ylhäällä. yleensä muutenkin joka aamu 5.30-7 hereillä jo. päivät menee ihan väsyneenä koomassa ja illalla ei saa unta. rupee jo tökkii tämä, ei mulla tota poikaa odottaessa ollut mitään tommosia "oireita".

Minulle on viimeisen viikon aikana tullut vähän ilkeän tuntuinen kolotus, nimittäin rintoja on alkanut vihloa kipeästi. Toisinaan vihloo toista ja seuraavalla kerralla toista. Au.

Nyt oon vaan pari viime yötä saanut nukkua koko yön putkeen, ei olekaan jostain syystä tarvinnut käydä yöllä vessassa. Liekö se kohtu alkanut nousta lantiosta..

Mulla on sama, Menna: en oo kolmeen yöhön noussut kesken unien pissalle. Mietin myös, josko kohtu olisi noussut vai muuten vain.

Toissayönä heräsin ihan kamalaan tissikipuun, mutta se meni onneksi ohi. Muutenkaan eivät ole enää jatkuvasti arat. Jee!

Mutta voih, mä oon yhä tosi väsyny. Nukun ihan liikaa, vaikka heräilenkin välillä. Töihin on vaikea keskittyä, kun joka toinen ajatus liittyy jotenkin raskauteen. Eksyn vauvasivuille tämän tästä ja suunnittelen vauvaostoksia, vaikka en uskallakaan vielä tehdä hankintoja, kun tilanne on mikä on.

Kunusiini, sama täällä töihin keskittymisen suhteen. (Nytkin töissä....) Vaikka miten päättää että ei mieti vauvaa ja raskautta koko päivän aikana niin vähintään kaikki tauot menee täällä tai juurikin vauvaostoksia suunnitellessa!

Olen kipeenä tällä hetkellä ja jokainen aivastus ja yskäys saa aikaan sellaisen krampin kohdussa että joutuu menemään melkein kaksinkerroin. Työkaverit ei tosiaan vielä tiedä raskaudesta joten joudun selittelemään kipu-ulinoita sillä että keuhkoihin muka sattuu. Tässä tulee oikeaksi supervalehtelijaksi pikkuhiljaa! :)

mä77, myös mulla on tuota hengästymistä. Olen vaan jotenkin kuvitellut hengästymisen johtuvan siitä, että olen tupakoinnin lopettamisen myötä jättänyt astmalääkkeet ottamatta. Mutta ehkäpä se ei ole ainoa syy? Ja ylpeästi voin muuten kertoa, että olen sieltä tammikuun lopusta ollut täysin polttamatta! 

Pissalle tarvitsee aamuyöstä kertaalleen nousta, ei auta sitten mikään. Ja suuta kuivaa erityisesti yöaikaan, liittyy varmaan kuorsaamiseen? Uni noin kaikkinensa maistuu loistavasti, yöaikaan. Päivällä en saa nukuttua päikkäreitä vaikka aika kovasti väsyttääkin. 

Onnittelut puapru polttamattomuudesta!!!

Täälläkin hengästyttää pienikin ylämäki enkä ole polttanut kolmeen vuoteen :)

Toinen rasittava vaiva on kamala kuumotus! Ensimmäisessä raskaudessa tuli vasta viimeisellä kolmanneksella ja silloin olikin heinäkuun helteet päällä, mutta nyt makasin eilen illalla avoimen ikkunan edessä alusvaatteisilla ja valitin miten pattereita pitäisi säätää pienemmälle.. :) Mies katseli hetken ihmeissään, sulki ikkunan ja kävi sitten kastelemassa pyyhkeitä joilla viilensi hormoonihuuruista vaimoaan. Lopulta helpotti ja sain nukuttua yön. 
Ihmeellisiä nämä vaiheet.. :)

Oikean pakaran ja takareiden kipeytyminen vaivaa edelleen. Ollut riesana jo yli 3 vkoa, mutta kuuluu kuulemma asiaan. Ärsyttävintä on se, että alue kipeytyy aina lenkkeilyn jälkeen, joten ei kauheasti tee mieli lenkille tms. Alaselkä kipeytyy myös kyykkimisen (esim. siivotessa) jälkeen. Onneksi jalka on jo selvästi paranemaan päin, ellei sitten vaivaa koko raskausaikaa.

Pauliina: mulla kanssa kävelylenkillä kipeytyy alaselkä. Samoin jos joutuu koko päivän töissä istumaan työpöydän ääressä. Pitäisi olla pieniä vaihtelevia pätkiä, onneksi sentään kahvi- ja ruokatauot ja mahdolliset ekstra vessareissut saa vähän kävelemäänkin työpäivän aikaan.

Uusi sana: raskausräkä.

Onko teillä / oletteko huomanneet? Mulla menee nenä ihan tukkoonmonta kertaa päivässä tästä uudesta tavarasta, ihan ku hyytelöä, todella kummallinen, uusi koostumus. Ja nenä on sisältä välillä myös kipeä.

Kunusiini, itse oon huomannu että niistää saa vähän väliä, samoin oli nokka kipeenäkin jossain välissä. Limakalvot on vissiin raskauden aikana koetuksella, miksei siis myös nenässäkin.

Autossa istuminen ei enää ole oikein mukavaa, ei tunnu löytyvän asentoo. Samoin moottorikelkkailu jäi tällä lomalla aika vähille, asento ei siinäkään ole kovin mukava pitemmän päälle ja tietenkin se jatkuen täyttyvä rakko.... Välillä vihloo vatsaa niin että pistää miettimään että onko se nyt kasvukipua vai mitä, ja sit kun on taas päiviä ettei oo mitään vaivaa ni sitä miettii onkohan sitä kaikki hyvin, kuinkahan se pikkunen siellä mahtaa voida... Nauttiahan ei siis kannata missään välissä ;)

Mulla on kans paljon nokka tukossa ja tuntuu että pitää niistää enemmän kuin normaalisti.

Ja toinen oire/vaiva on, että kutiaa niin maan perusteellisesti! Ihan joka paikasta, selästä, mahasta, mutta kaikkein eniten käsistä ja jaloista. Rasvaaminen auttaa jonkin aikaa. Mulla ei varsinaisesti oo mitään ihottuman tyyppistä ollut, pelkkä kutitus.

Täällä myös nenä tukossa. Neuvolan lääkäri käski hakemaan apteekista Nozoil nenäsuihketta (öljyä). Tuntuu ainakin vähän auttavan.

Eilen huomasin myös, että joka paikkaa kutitti. Ei ollut ihottumaan eikä näppyjä, mutta kutitti... ärsyttävää.

Nyt kipeytyi sitten täälläkin ihan yllättäen vasemmanpuoleinen pakara. Ihan yhtäkkiä eilen illalla tuli tajuttoman kipeäksi. Sattuu eniten jos sillä istuu tai astuu... Alaselän kanssa oon muuten kyllä pärjäillyt vielä venyttelemällä, vaikka se vähän kipuileekin. Mutta tuo pakara on nyt tosi kipee. Laitoin siihen yöllä kylmägeeliä... Saitko sinä Pauliina1976 siis jotain apua työterveydestä siihen?

Muutenkin vähän hajottaa, kun pitäis jaksaa käydä töissä....haluaisin niin kovasti jäädä kotiin, mut en tiiä onko mulla nyt mitään varsinaista syytä siihen.

elenna: Kävin kipeän pakaran kanssa työterveyden lähetteellä fysioterapeutilla. Käynti on sinänsä turha, tai henkisesti hyvä, mutta apua kipuun en saanut. Fysioterapeutti tuskin katsoi pakaraa kun kuuli, että olen raskaana. Kuuluu kuulemma oireisiin. Sanoi, että pakaran pitäisi parantua parin viikon sisällä ja niin on nyt käynytkin. Yhteensä kipua kesti vajaan kuukauden, mutta vaikka pakara on nyt täysin kunnossa niin huomaan, että se kipeytyy jos paljon kyykistelee, esim. siivotessa ja kävelylenkkienkin jälkeen se ärtyy.

Jos kipua tuntuu koko ajan niin voi olla, että pakara on tulehtunut. Silloin suosittelen lääkärille menoa. Minulla kipu ei tuntunut esim. maatessa.

Tuntuu, että kaikki mahdolliset vaivat laitetaan nyt raskauden piikkiin ja kuten olen ehkä aiemminkin jo tilittänyt, niin en ole koskaan aikaisemmin käynyt näin usein lääkärissä tai apteekissa kuin nyt raskauden aikana :)

Kiitos vinkeistä :) Joo mulla kyllä se kipu tuntuu nyt koko ajan. Tai aamulla se palasi vasta sitten, kun lähdin liikkumaan ja ehkä se oli aamulla muutenkin hieman parempi ja sitten taas huonontunut tässä työpäivän aikana. Jos tää jatkuu tällaisena niin täytyy varmaan käväistä lääkärissä...ehkäpä katselen vielä ainakin huomisen... Täytyis samalla miettiä kaikki mahdolliset valituksen aiheet, jos lääkäriin menen...

Tsemppiä kaikille vaivojen kanssa!

Kolmatta päivää järkyttävä päänsärky. Mulla on kyllä yleensäkin joskus migreeni, mutta ei ole aikoihin ollu näin pitkää ja kivuliasta :(.

Alavatsaa nipistelee aina välillä. Välillä oikeaa puolta, välillä vasenta. Varmaan jonkinsortin venymiskipuja.

Minä en voi yhtyä tuohon raskausräkään, mutta nenän limakalvot on kyllä koko ajan aivan kamalan kuivana. Koko ajan tuntuu että kiristää ja kertyy karstaa. Ja herkästi tulee veretkin. 

Sen olen huomannut, että selkä kipeytyy nyt tosi paljon helpommin kuin ehkä koskaan aikaisemmin. Tämä siis siitä huolimatta että minulla on ihan todettua vikaakin tuolla lannerangassa. Saapa nähdä mihin suuntaan tämän kanssa mennään, ja täytyy varmaan ottaa asia puheeksi maanantain neuvolassa. 

Ja edelleen vaivaa se ihottuma josta aikaisemminkin jo jossain keskustelussa valittelin.... Kiitos siitä kortisoni-vinkistä, en ole kyllä vielä uskaltanut laittaa.... 

Onko kellään muulla tällästä vaivaa että saunassa alkaa juilia otsaa.. ikävä tunne, varsinkin kun on saunomisesta pitävä ihminen! Huomasin saman tunteen, kun otin ruokaa uunista, ja kuumat höyryt tuli naamalle.. nyt ehkä pari viikkoa ollut tämä vaiva. Mistähän voisi johtua?

Takaisin