Kolotukset ja voivottelut

emmu_ma mulle tää kiinnittyminen on kyllä tuonu pakolliset vessa reissut yöllä. Painaa rakkoon, kun on ihan vähänkin pissaa. Supistuksia aiheuttaa nyt paljon enempi, sellasia mitkä tuntuu tuolla kohdunsuulla paljon kovemmin. yöllä heräilin kolme kertaa, kun supisti. Siis eilisen neuvola reissun jälkeen supistellu todella epäsäännöllisesti ja äskenen kauppa reissu lisää löylyä alakertaan vaan. Mä oon kyllä syöny ihan hirmusesti ja ajattelinkin, että elimistö kerää energiaa. Ihmettelen suuresti jos olen viellä ensi viikolla yhdessa osassa!
 
En sitte tiedä kumpi on parempi: se ettei ole mitään tuntemuksia vai se että aina välillä on ja sitte ei taas mitään. Lopputulema on kuitenkin sama. Ei yhtään tiedä millon alkaa tositoimet! Aaarrgg...
 
Lekuria vielä ootellaan.. Täällä alapaineet oli 85-87, kätilö kyseli jo osastonlääkäriltä (joka ei siis katso itse päivystyspotilaita), että saisko päästää mut kotiin, kun paineet tuollaiset, pissa puhdas, käyrä ok, osa labroista vastattu ja kunnossa.. Mutta aamupaineiden takia halusi kuitenkin, että lääkärikin vielä tsekkaa tilanteen. Joten täällä odotellaan edelleen.....
 
Toivottavasti Hannatuuli pääset vielä kuitenki kotia. On se 37+4 vielä semmonen, että kaveri sais jonku päivän-viikon siellä oleskella varmuuden vuoksi. Tosin jos on tullakseen, niin kyllähän hän sitten tulee. Ja jos on myrkytys päällä, niin kyllähän se on parempi ulos ottaa.

Voin kuvitella sen huvittuneisuuden ja kauhunsekaisen tunteen, mikä tulee, kun itsellä ei oo vielä käynnissä ja joku toinen puhisee vieressä täydessä touhussa jo. :D (eikä varmasti naurata itseä siinä vaiheessa..)
 
Koska kankut/lonkat/lantio kokee olevansa ainaisesti läskikasan alla sekä viestittää olevansa piestyntuntoinen, tungin petarin alle toisen petarin ja yhden peitonkin pehmentään muka oloa. Ja höpsis. Edelleen sai vaihtaa asentoa about tunnin välein, ja se kääntyminenkin kun on aina niin ihanaa.. Valivali. :)

Yölläkin kun herää veskiin, se ylösnouseminen on niin kivuliasta, kun tuntuu kaikkien ligamenttien ja liitoksien repeytyvän ja semmonen mukava polte on erityisesti häpyluun ja alavatsan tienoilla. Moni taitaa tietää, mitä tarkotan? :D

Olettako te kuulleet siitä, että selällään ei saisi nukkua? Se on ollu tähän asti minun pelastus, ja nyt sitten yöt on menny huomattavammasti katkonaisemmaksi tuon terkkarin kehotuksen jälkeen.. :sad001

Ja oon huomannut senkin, että aikaisemmin meidän superaktiivinen tyttö ei ookaan enää niin aktiivinen. Ei mun varmaan mitään liikelaskentaa tarvii vielä tehdä, kaipa se vaan ei enää mahdu liikkuun ja riehuun tuolla, niinku ennen. Kyllä sitä silti välillä pysähtyy miettiin, että hetkinen - miksi et olekaan mun kanssa yhtä aikaa hereillä esim. yöllä?

Taas yksi niistä aamuista, kun väsyttäis, mutta ei kuitenkaan - ja kynnys hypätä takaisin sänkyyn on suuri ihan sen kivun ja epämiellyttävyyden vuoksi. Näitä päiviä, kun toivoo synnytystä - mutta järjellä tajuaa, että vielä ei olis sen aika.
 
Ne sanoi mulle jo raskauden alussa että ei saa nukkua selällään... Ja kaipaan sitä kyllä kovasti, varsinkin kun lonkat on niin kipeet..
 
Luin juuri jotakin aiheesta, niin kuulema se pidemmän päälle laskee äidin verenpainetta, joka taas heikentää vauvan hapensaantia - mutta näin loppuraskaudesta sitä kääntyilee muutenkin niin paljon, että yleensä sitä ongelmaa ei tule. :) Toivottavasti. Itse nimittäin jotenkin tiedostan asian nyt koko ajan nukkuessa..

Ja noista liikkeistä - samoin tein valitettuani niiden vähyydestä tyttö päättikin ottaa semmoset sirkukset vaiheeksi, ettei ole epäilystäkään, ollaanko siellä vielä täysissä voimissa. :)
 
Mä en pysty yön aikana kertaakaan vaihtamaan asentoa ilman että heräisin siihen :sad001 Tulee sitten heräiltyä 3-4 kertaa yössä. Ja sitten kun herää, huomaa olevansa siinä ihan samassa asennossa missä nukahtikin ja paikat jäykkänä/puuduksissa. Toi on tosi harmillista.

Minähän olen voinut tosi hyvin vielä lenkkeillä koirien kanssa :) Paitsi sitten tällä viikolla ja etenkin nyt kahden päivän aikana homma on vaikeutunut. Mulla nimittäin tulee pohje/pohkeet tosi kipeäksi... ja vähän tosta edestäkin (penikat tai jotaa) :smiley-angry017 Äsken aamulenkillä ensimmäiset 20 min meni loistavasti. Nautin syyssäästä kulkiessani mettäpolkuja pitkin :) Seuraavat 15 min olikin jo tosi tuskaista... vauhti tippui huomattavasti ja matkaakin oli paaaljon vähemmän jäljellä kuin tuon 20 min aikana... ei vaan pystynyt. Kiva sit "köpötellä" kahden ison koiran kanssa. Eilen oli sama juttu. Onneksi vain yhden lenkin aikana.

Luulisi että alkaisi tuntumaan selässä, mahassa, haarovälissä, lantiossa, polvissa tai melkeinpä missä vaan muualla. Siskon kanssa mietittiin että olisko jotain tekemistä noiden "virtausten" kanssa... Jos se kohtu painaa sen verran ettei veri/kuonat pääse kunnolla virtaamaan...

Mun pitäisi varmaan venytellä :smiley-ashamed008 Vettä on tullu juotua poikkeuksellisen paljon (tai ehkäpä nyt vasta riittävästi, ennen liian vähän)
 
kauheeta, millanenkohan happivajaavauva meille tulee kun mä olen nukkunut selälläni!
 
Tuskinpa Anna_. :) Luin myös, että äiti kyllä itsekin tuntee, että kaikki ei oo ok/tuntee olonsa huonoksi, ja vaihtaa asentoa. Eli mä uskon, että se on vähän kiinni fysiologiastaki, että haittaako se vai ei. :)
 
Meillä neuvolantäti aina kyselee tutkiessaan, että eihän vaan oo huono olo ja sano heti jos tulee. Kuulemma toisilla tulee herkästi ja joiltain jopa menee taju, mutta musta ei oo missään vaiheessa tuntunut huonolta olla selällään. Sanoinkin että monesti yölläkin paras asentoon selällään, eikä se siitä mitään sanonut ettei saisi olla josse ei itsestä kerran tunnu pahalta...
 
Meidän neuvolassa lääkäriltä kysyin että eikö tosiaan saa maata selällään ja hän sanoi että ei ole suositeltavaa tarkoituksella maata selällään mutta että ei maailma kaadu jos unissaan niin kääntyy. Mutta sitten neuvolatätini (joka siis huomatavasti kokeneempi kuin lääkäri) sanoi että saa maata selällään jos ei tunnu huonolta. Kroppa kertoo jos veri ei pääse kiertämään kunnolla. Sillon tulee huono olo ja/tai alkaa pyöryttää!
 
Voihan pe*se, kirjaimellisesti. Taas oli meni yö siinä, että oli asento mikä tahansa, puutui, kramppasi, veti suonta, kolotti ja jomotti. Ei supistellut kuten illalla, mutta tuskallinen olotila oli päällänsä. Kirjoittelinkin tuonne synnytystuntemuksia- osioon, että lapsi lie laskeutunut sen verran alas, että painaa hermoja ja suonia sen verran, että tuntuu jo koko kropassa. Jalatkin on turvonneet taas vaihteeksi, eli tervetuloa takaisin Hobittijalat! :)

Jos sitä taas yrittäis tänään ottaa ne päikkärit, niin pysyis järki jollakin tavalla päässä. :D
 
Mä ajattelin valita tän mun avautumisviestin tänne Kolotukset ja voivottelut -osioon - tuntuu etten osaa nykyään mitään muuta kun vaan rutista ja kitistä ja kätistä näistä asioista... :sad001 Ehkä sit ne, jotka ei jaksa näitä negisjutskuja lukea, niin edes availee tätä kolotusosiota kun täällä on kai ihan lupa vähän valittaakkin...? ;D

Eli siis, be ready, täältä pesee! :D

Kuten jo tuolla toisessa ketjussa aiemmin kerroin, niin mulla oli tänään äippäpolilla se kasvukontrolliaika (rv 39+2). Eli siis alunperin olen saanut neuvolalääkäriltä lähetteen äippäpolille synnytystapa-arvioon ahtaan lantion epäilyn takia. Mun äiti ja molemmat siskot on synnyttäneet yhteensä yhdeksän lasta sektiolla ahtaan lantion takia. Toinen siskoista kävi esikoistaan yrittämässä alakautta mutta päättyi hätäsektioon. Toisen siskon kanssa oli selvää kauraa että menee suoriltaan sektioon ja äiti on aikoinaan röntgenkuvattu ja sen seurauksena mennyt sektioihin... Tän lisäks me kaikki ollaan oltu ja siskot on saanut neljäkiloisia vauvoja, eli ei mitään ihan hirveen pieniä keskiarvoihin nähden ja vielä kun me tytöt ollaan kaikki lyhyitä (mä 155cm). Meistä tytöistä mä oon kaikista pienin ja sen takia tässä on ollut siskojenkin kesken vahvaa epäilystä, että tuskinpa minäkään alakautta synnytän. Mä oon ollut kokoajan todella avoimin mielin asian suhteen, olis toisaalta tosi hienoa jos pääsis kokemaan sen alatiesynnytyksen, mutta en halua lähteä väkisinkään yrittämään ja joutua sitten johonkin kiireelliseen sektioon/hätäsektioon ja jää kauheet traumat sitten siitä synnyttämisestä jne.

No mulla oli se synnytystapa-arvio kolme viikkoa sitten, josta mulla loppupeleissä jäi ihan hyvä fiilis. Lääkäri ultras, totes että vauva on 3,1 kg ja lapsivettä on pal-jon!! Kokeili ja totes että ei tässä mikään megalantio oo kyseessä, että ahdashan se hieman on, mutta että alhaalla olisi tilaa tulla normaalikautta. Lääkäri totesi myös, että vauvalla on iso pää, että jos se ei sieltä mahdu tulemaan, niin vauva ei edes laskeudukaan (eli mun kauhuskenaariota, imukuppia ja sen jälkeen kuitenkin sektioon ei olis mulle mahdollista aiheutua...). Mä siinä sitten kauhistelin että no voi että jos se nyt on 3,1 kg, niin sehän on sitten laskettuun aikaan mennessä joku neljäkiloinen! Mulla oli silloin siis neljä viikkoa laskettuun aikaan. No, tämä lääkäri sanoi että no ei kyllä missään nimessä ole. Vauva kasvaa enintään 100 g per viikko, eli se on jotain 3,5 kg sitten kun syntyy. Olin vähän hämilläni, koska olin joskus lukevinani, että viimeisillä viikoilla vauva kasvaa enemmänkin 200 g per viikko... No, olis varmaan toikin pitänyt pyytää kirjallisena. Lääkäri myös kertoi, että magneettikuvat on täysin turha ottaa, koska ne eivät kerro mitään... Lääkäri kuitenkin ehdotti, että tulisin kolmen viikon päästä uudestaan kasvukontrolliin ja katsotaan tilannetta sitten uudestaan.

No, tänään se maaginen kolme viikkoa oli kulunut ja mulla oli se kasvukontrolliaika. Nyt mulla oli eri lääkäri siellä, tosin siinä on joku kätilö/hoitaja mukana ja se oli kyllä sama ja muistikin mut ja se oli ihan kiva että siinä oli joku joka tiesi vähän taustaa enemmän kun vaan papereita lukemalla. No, tämä lääkäri sitten kyseli kuulumisia ja kerroin ihan rehellisesti että vähän ahdistaa kyllä koko ajatus alatiesynnytyksestä, että siskoni, jonka kanssa meillä oli päivä eroo lasketuissa ajoissa niin synnytti viikko sitten vajaa neljäkiloisen vauvan ja me saimme grammalleen samat kokoarviot silloin kolme viikkoa sitten (siskonikin oli käynyt silloin samoihin aikoihin ultrassa kun mulla oli se eka tapa-arvio)... kerroin myös lääkärille ajatukseni siitä, että vähän outoa että sanottiin kolme viikkoa sitten että mahtuu tulemaan jos nyt tulee, mutta jatkosta ei tiedä. Ja että ihmettelen sitä koska eihän vauvan pää enää kasva ja sen edellisen lääkärin mukaan pää oli se ratkaiseva tekijä mahtuuko tulemaan vai nou. Myös tuota edellisen lääkärin kertomaa "vauva kasvaa vikoilla viikoilla enintään 100g/viikko" pidin hieman kyseenalaisena. No, lääkäri totesi että ultrataan nyt ja hänkin sitten katsoo sen kohdunsuun tilanteen ja lantion että mitä mieltä hän on. No, totesipa siinä sitten ultratessaan, että vauva on neljäkiloinen (!!!!!!). Vähän sarkastisesti kysyin että "onko se sun mielestä paljon vai vähän?" ja mun mielestä kyllä näin vajaa viikko ennen laskettua aikaa neljäkiloinen vauva on mun mielestä ehkä hippasen iso kaveri. Eipä se lääkäri sanonut muuta kun että 4,5 kiloinen on iso, ei tämä hänen mielestään kyllä mikään iso ole...ööh. Tämä lääkäri sanoi, että hänen mielestään täällä ei kyllä todellakaan ole paljon lapsivettä, että täällä on ihan normaalisti sitä, yhdessä kohtaa ei juuri ollenkaan, mutta normaalilukemissa siis on... (?!??!) Totesin myös, että mun matikkapäähän ei mahdu se, että vauva on 3,1 kg kolme viikkoa sitten, sen piti kasvaa vain 100 g viikossa ja nyt se onkin sitten jo neljä kiloa... no eipä se lääkäri oikein siihen sanonut juuta eikä jaata. No se tunnusteli kohdunsuun tilanteen, jossa ei siis ollut tapahtunut yhtään mitään muutosta kolmen viikon takaiseen. Vauvan pää ei ole laskeutunut, on ehkä hieman alempana, mutta ei mitenkään paljon. Myös tämän lääkärin mielestä tilaa näyttäisi alhaalla olevan (eli luulenpa jos alakautta yritän niin välilihan leikkaus on mulla se väistämätön juttu ainakin jos ei muuta) tilaa sen verran että mahtuisi tulemaan. Totesi myös hänkin että hieman ahtaalta vaikuttaa, mutta että mahtuisi tulemaan. No, lääkäri myös totesi, että se pään koko ei ole ratkaiseva tekijä synnytyksessä, vaan vartalon koko (?!??!?!).
Eli siis toisinsanoen kaikki mitä mulle oli kolme viikkoa sitten sanottu, "ei pitänyt paikkaansa", vaan tämä lääkäri olikin nyt siten ihan täysin eri mieltä asioista.

Lääkäri laittoi mulle sitten lähetteen sinne magneettikuvaukseen. Joka siis oli edellisen lääkärin mielestä täysin turha ottaa koska se ei kerro mitään, mutta nyt sitten yhtäkkiä ne magneettikuvat otetaan??? Ja sekin magneettikuvaus oli ehdotus siihen, kun aloin vollottaa että onhan tää nyt perkele kun toinen sanoo toista ja toinen toista ja tää vauvakin on nyt näin iso ja mä oon näin pieni... Ja että mua ahdistaa nyt ihan hirveesti koko asia. No joo, oon mäkin sitten hankala, koska olisinhan mä voinut lyödä nyrkin pöytään ja sanoa, että perkele, haluan sektion piste. Mutta kun toisaalta joku mussa sanoo, että jos sitten oisinkin toivonut niin ja saanut sen sektion (sanoivat etteivät voi pakottaa mua synnyttää alakautta), niin miettisin sitten loppuelämäni että "mitä jos" olisinkin mahtunut synnyttämään alakautta... Olis niin helppoa, kun lääkärit olisivatkin olleet että joo täältä mahtuu ihan reilusti tulemaan mutta kun se on ollut tollasta ehkä -veivaamista nyt jo tässä kahden lääkärin kohdalla... Kysyivät multa, että mitä minä haluan ja totesin että haluan synnyttää nyt, että jos se muka sieltä mahtuis tulemaan, niin mä olen valmis yrittämään alakautta, mutta en ole valmis yrittämään enää alakautta lokakuussa kun raskaus on edennyt kaksi viikkoa yli lasketun ajan ja se vauva sitten on joku viiskilonen... Mutta ovat ehdottomasti käynnistämistä vastaan ja joo, mä ymmärrän sen pointin siinä, en minäkään sitä käynnistystä todellakaan haluais, mutta eikö se käynnistäminen olis sektion rinnalla parempi vaihtoehto? Nää on niin säälittäviä nää mun supistukset että tuskinpa tässä todellakaan ennen laskettua aikaa (tuleva sunnuntai) tulee tapahtumaan yhtään mitään... Ja mä oon nyt ihan totaalisen hukassa, en enää tiedä mitä haluan, en tiedä ketä uskoa ja kenen puheita kuunnella. Musta tuntuu että mun pää räjähtää tähän koko asiaan ja en saa mitään tolkkua mun ajatuksista.

Mä siis kävin joo siellä magneettikuvauksissa mutta oon jotenkin niin skeptinen senkin suhteen kun eipä ne kuvatkaan nyt sitten niin paljon kerro. Lääkäri lupas soitella mulle huomenna niistä kuvista ja konsultoida sen kollegoita ja mietitään sitten huomenna että miten tästä jatketaan ja mitä tehdään...

Mä tietty ihan näissä hormonihöyryissäni ja ajatukset ihan sekasin niin vollotellut silmiä päästäni ja miettinyt että mitä mä haluan, mitä mun pitäs tehdä, mitä mun pitäs ajatella..... Ja tiedän, että puolen vuoden päästä mä nauran tälle asialle ja mietin että miten sainkaan sitten "kärpäsestä härkäsen" ja täällä tällä tavalla avaudun jollain foorumilla kilometrin pituisella viestillä jota ei varmaan kukaan edes jaksa lukea, ha ha haaa :D

Mutta on vain näin ensisynnyttäjänä todella turhauttavaa ja raskasta kun lääkäreiden mielipiteet ja "faktat" eroavat aivan täysin toisistaan. Laiteaan nuppi ihan sekaisin kun toinen sanoo toista ja toinen toista. Mähän olen vain se odottava äiti, en mikään ammattilainen ja haluaisin luottaa heihin ja heidän tapaansa ja kykyynsä arvioida tilannetta, mutta mitä tehdä kun toinen kumoaa toisen sanomalla ihan päinvastaista mitä toinen on sanonut?? En enää itsekään tiedä mihin uskoa ja mikä on totta ja mikä ei.

No, sen nyt sitten ainakin ultran perusteella tiedän, että meidän beibi ei ainakaan alle neljäkiloiseksi jää, onpahan ainakin ehkä hippasen helpompi käsitellä, jos se nyt sieltä joskus ulos saadaan. :)

Ja kirsikkana kakun päällä eikös sitten kaikki siskot ja tutut alkanu pommittaa viesteillään että "no miten siellä äippäpolilla meni, saitko ajan sektioon, mitä ne siellä sano, kerro kaikki????" ja mä itken näitä ripsareita naamastani. Joo, ei mennyt ihan putkeen.

Tulipahan vuodatus!

Terkuin "hormonimonsteri"
 
Voi ei Anna_ :sad001 se on inhottavaa kun lääkärit puhuvat ristiin ja sit ei enää tiedä että mikä pitää paikkaansa ja mikä ei.. ja kun niihin pitäis sit luottaa.. Toivottavasti kaikki järjestyy :Heartred
 
Meinasin kirjottaa synnytystuntemuksiin, mutta totesin tän olevan enemmänki myös avautumista vitsiintymisestään.

Yöt taas menossa huonompaan. Eilen illalla oli jo napakoitakin supistuksia, kestikin pidempään jo. Mutta ei edelleenkään erityisen kipeitä, ainakaan vastan seudulla. Mietin, että tuntuukohan mulla nämä supparit nyt sitten oikeesti vaan selässä, pakaroissa ja jaloissa?
Eniten mulla vaan vetää jumiin kankut ja alaselän, ja mukavasti myös jalat saa hermokipuja sekä velttouskohtauksia. Nämä ilmeisesti supistusten aikana..

No yöhän meni sitten taas 30min välein kyljen kääntämiseen, asennon hakemiseen, jäätäviin persekramppeihin, hyvin mielenkiintoisiin uniin (olin mm. Venäjällä säätämässä vauvoja koskevia perustuslakeja..) ja siihen turhautumiseen, että väsyttää niin maan pirusti, mutta koko ajan herää kipuun. On se jumankekkuli, että mikkään ei mene kohtuuella. Ja voi ärsyttävä valivali-kasvosläpäri itselleni, koska tiedän, että on naisia, joille tämä tilanne on huomattavasti huonompi. Toiset makaa koko raskauden sängyssä, toiset yrittää elämänsä saada lasta eikä onnistu, toiset odottaa 9kk ja vauva kuoleekin jne., eli mun pitäis olla vaan oikeesti onnellinen.

Fyysinen jatkuva kipu kuitenkin on asia, joka alkaa vaikuttaa myös henkisellä tasolla pidempään jatkuttuaan. Huoh. Kohti parempaa päivää..

Anteeks ja kiitos. :D
 
Oi, pakko nyt kyllä taas valittaa, mutta - ootteko huomanneet semmosen vähättelyn neuvoloissa jne., varsinkin ekakertalaisia kohtaan?

Itsellä on alkanut oikeesti arveluttaan tämän nappulan koko, ja inhottaa ihan älyttömästi, että saa vaan ympäripyöreitä vastauksia aina, kun yrittää kysyä. Ja nyt kun mietin, että keskiviikon neuvolassa kyllä jo ilmaisen huoleni aivan avoimesti, niin olen jo varautunut siihen, että kokoarvioita/synnytystapa-arvioon lähettäminen on hyyyyvin nihkeetä. Ärsyttää jo etukäteen.
Varsinkin, kun oma äitini punki minut esikoisena maailmaan 10pvää la:n jälkeen todella tuskaisesti imukuppien ja muiden härveleiden kera. Siksikin jännättää, että jos annetaan vaan mennä se pari viikkoa yli, ja tämä kaveri kasvaa oikeasti sinne lähemmäs viittä kuin neljää, ja sen jälkeen sitten seuraavia raskauksia pidetään riskiraskauksina jne.. Ihan vaan siksi, että ei voitu kuunnella äidin tuntemuksia ja tutkia tilannetta. JA sektion riskikihän siinä kasvaa.

Ja tälläkin tarinalla on kääntöpuolensa ja myös mahdollisuus onnelliseen loppuun, eli ylireagoin ja pelkään turhaan ja lapsi onkin normikokonen ja kaikki menee ok vaikka sen 2 viikkoa ylikin.

Phuuh, ahdistusfiilis iski. :D
 
NYT olisi hyvä päivä synnyttää!! Verraten hyvin nukuttu yö takana ja esikoinen äitini luona kylässä. Hänellä huomenna vasta iltavuoroon meno, joten ei tarvitsisi heti aamulla hakea poiskaan.. Rv 39+0 tänään, olispas kiva saada tälleen ennen laskettua aikaa niin ei ehtisi epätoivo kaveriksi. TULEEEEEE JOOOO!!!! :)
 
Takaisin
Top