Kolotukset ja voivottelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schoko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi teitä, harmi että tullut jo kaikenlaisia vaivoja! :(

Itse olen päässyt suhteellisen helpolla, välillä alaselkä jomottelee mutta se on vain merkki siitä että mennyt liian monta päivää käymättä salilla. Salitreenin jälkeen selkä on taas kuin uusi!

Jaksamisia kaikille vaivojenne kanssa! :)

Kyllä viikonloppuna huomasi, että oli vapaalla. Virtaa oli vaikka muille jakaa, ihan toisella tavalla kuin työpäivien jälkeen. Tuli lenkkeiltyä, siivottua, tavattua ystäviä ja laitettua talvivaatteita kesän ajaksi varastoon yms. Tänään olis tarkoitus aloittaa mammajooga... ellen ole liian väsynyt työpäivän jälkeen :) Eikai, pakko sinne on raahautua. Liikunta tekee hyvää ja olisi mukava tavata samassa tilassa olevia samasta kaupungista. Kavereistani kun kukaan ei ole samassa tilassa.

Mä oon alkanut kärsiä uniongelmista. Yöllä jalat alkaa tuntua puutuneilta ja niitä pistelee, ylös nostaminen ja hierominen eivät juuri auta. Sitten olen kolmena yönä saanut lisäksi hikoilukohtauksen, vaikka meillä on aika viileää. Se menee jonkin ajan kuluttua ohi, mutta voin vain kuvitella, kuinka tuskaisia nämä ovat kesällä, kun nyt jo alasti ilman peittoa tuntuu, kuin kiehuisi. Ja joinakin öinä iho kutisee tosi paljon, vaikka olen rasvannut sitä hyvin. Aamulla sitten uni maistuisi, mutta eihän se näin arkisin auta, kun noustava on.

Kannatti sitten mainita tuosta lonkkajutusta, neuvolasta laittoi lähetteen fysioterapeutille. Aikaa odotellessa siis. Saan varmaan jonkun tukivyön, kun työkin on suurimmaksi osin seisomatyötä. Toivotaan että auttaa. :)

Kiva juttu Tiupiu! Toivottavasti auttaa. Minä myös innostuin soittamaan tänään neuvolaan ja valittamaan jalkasäryistä, jotka siis johtunevat selästä tai lantiosta, näin olen päätellyt. Neuvoi varaamaan aikaa jollekin fysioterapeutin ohjauspainotteiselle käynnille. Siitä pääseekin eteenpäin kivasti :)

Alkuviikko onkin mennyt tätä asiaa murehtiessa. Nyt on vähän pirteämpi olo. Onneksi tällä viikolla siis on ollut kuitenkin paljon parempi tilanne särkyjen suhteen, mutta olen silti ollut huolissaan näistä vaivoista, kun näin aikaisin vaivaa. Nyt saanee ainakin jotain neuvoa, että miten kannattaa jumpata tms.

Onko teillä muilla häpyliitoksen kipuja? Mulla sattuu häpyluun tienoille kävellessä ja nostellessa jalkoja. Istuessa ja maatessa ok, mutta jos esim. sängyssä koukistan jalkaa niin, että polvi nousee lähemmäs vatsaa, alkaa heti sattua alapään seudulle johonkin hankalasti paikannettavaan kohtaan. Tähän ei kuulemma auta ku lepo ja se, ettei liiku kivusta huolimatta. Voi ilmeisesti paheta niin, ettei voi kävellä kuin ankkakävelyä jos sitäkään, eikä pääse ylös sängystä. Jotkut ovat joutuneet sairaslomalle koko loppuajaksi. Jee, kivaa. :confused3

Toivon, ettei pahenisi, en oo tähän asti saanu liikkua vuodon vuoksi, ja jos nyt en saisi liikkua tästedes häpyliitoksen vuoksi, niin olen kyllä ihan rapakunnossa synnytykseen mennessä.

Ei ole Kunusiini vielä ollut liitoskipuja, niitä odotellessa... Toivottavasti ei sinullakaan pahene!

Mulla on nyt lähteneet verensokerit heittelemään ihan häränpyllyä liikunnan jälkeen. Sali- / juoksutreeniä ennen tankkaan, jälkeen juon heti palautusjuoman ja kotiin päästyä pitäisi heti saada lämmin ruoka. Jos joudun käymään edes pikaisesti kaupassa tai tehdä lämpimän ruan, on jo liian myöhäistä. Iskee kylmä hiki, vapina ja heikotus ja jalat lähtevät alta. Tietääkö joku, eihän tämmöinen sokerien heitto aavista mitään raskausdiabeteksestä?

Täällä ei ole oikeastaan ollut mitään kipuja koko aikana (nyt tietysti alkaa kun näin kirjoitin).

Ainoa mikä loppupäivästä alkaa vähän tuntumaan on häntäluun jomotus. Teen istumatyötä ja yritän pitää taukoja ja kävellä mahdollsimman usein, mutta viimeinen työtunti alkaa olemaan jo vähän haastava hyvän istuma-asennon löytämisen puolesta.

Voi kurja Kunusiini :( Ootko nyt sairaslomalla? Meniskö tuo ohi jos saisi kunnon levon tähän väliin? Mulla ei oo juurikaan ollut liitoskipuja, välillä ehkä ihan kevyesti vihlaisee sieltäpäin.

Wow, et kai sinä treenaa liian kovaa? :S Mitään asiantuntevaa en osaa kyllä sanoa.

Pauliina1976, mulla kans tuntuu istuminen vähän hankalalta, tosin eri syistä. Harrastan myös noita taukokävelyjä. Toivottavasti pääset loppuajankin mahdollisimman helpolla :)

Liitoskivuista puheenollen, otin vkl:na pyörän esiin ja kokeilin. En oo nyt oikein varma, voinko ajaa, pitää varmaan testailla lisää. Tuntui hieman epämiellyttävältä alapäässä... mut toisaalta mietin, että meniskö se ohi kun vähän totuttelisi. Oon googlaillut, että joillakin noi liitoskivut estää pyöräilyn jo aikaisessa vaiheessa, mut jotkut polkee loppuun asti. Pyöräily olisi mun mielestä selälle vähemmän kuormittavaa.... Oottekos muut kokeilleet pyöräilyä talven jälkeen? Jos pyöräilee jatkuvasti, niin on varmaan helpompi tietää, että milloin se muuttuu ikävämmäksi. Nyt on vähän hankala tietää, kun alku aina hankalaa muutenkin :)

elenna: En ole vielä kokeillut pyöräilyä, mutta suunnitelmissa on. Suosittelen ostamaan pyöräilyhousut joissa on pehmuste haaruksissa. Myös penkkiin ostettava pehmusta taitaa ajaa saman asian. Voi olla ettei pyöräilyhousuja myydä isomahaisille :) En tiedä auttaako liitoskipujen kanssa, mutta oli todella paljon miellyttävämmän tuntuista ainakin ennen raskautta.

En ole sairaslomalla, vielä. Kävin juuri kävellen kaupassa, menomatka oli ihan ok pienten kipujen kanssa, mutta takaisin tullessa tuntui, että kohta käy huonosti. Ai s******.

elenna: Mielestäni en treenaa liian kovaa, olen kovastikin keventänyt liikkumista raskauden aikana. Tosiaan silloin ei huonoa oloa tule kun saan lämpimän ruuan heti treenin päälle. Mietityttää vaan ettei tosiaan sokerien heitto tällä tavalla olis sitten mikään raskausdiabeteksen merkki. Noh, se selviää sitten puolentoista kk:n päästä sokerirasitustestin jälkeen viimeistään... :)

Kunusiini: Ei kuulosta kyllä ollenkaan kivalta. Nyt lepoa jos vaan mahdollista!

Soitin neuvolaan. Sanoivat, että mitään hoitokeinoa ei ole, ja harmittelivat, että nämä alkoivat vaivata minua jo näin varhain. Voivat hyvällä tuurilla laantua ja huonolla paheta. Kivut johtuvat kohdun kasvusta ja liitoksen venymisestä. Ilmeisesti kävellessä liitoskohdan puolet pääsevät hankaamaan toisiaan vasten, ja mitä enemmän niin käy, sitä enemmän sattuu ja voi sattua sitten paikallaan ollessakin, kun ärtyy. Ja näin kävikin eilisen kauppareissun jälkeen, sängyssä maatessakin nivusia vihloi niin että itketti. Jälleen yksi asia, joka pitää valveilla öisin :(.

Sairaslomaa voi saada, jos haluaa. Vaikka kolmen päivän satseina tai sitten, jos menee oikein pahaksi, koko loppuajaksi. Koitan nyt jaksaa kuitenkin, kun istumatyössä on toistaiseksi ihan ok olla. Ehkä tää tästä. Pääasia tietysti, että vauva kasvaa. Olisipa se rakenneultra jo!

Kunusiini mulla oli nivusten liitoskipuja vkolla 14-18 ja soitin kanssa neuvolaan kun koirien kanssa lenkkeily oli yhtä tuskaa, mutta eipä sieltäkään mitään ihmeparannusta pysytty lupaamaan eli panadolia ennen lenkille lähtöä ja venyttelyä monta kertaa päivässä. Nyt pariin viikkoon ei oo enää tuntunu kuin pientä rasitusta eli jotain oon tehny oikein :D

Täällä alkanut tällä viikolla liitoskivut ja pahenevat vain.. Eilen kävin neuvolassa, kun tuntui pahalta kohdunsuulla tai jossain siellä päin. Neuvolantäti paineli häpyluuta joka on TODELLA arka ja sanoi kivun luultavasti johtuvan siitä, että häpyluu laajenee. Kehotti vain lepäämään, valitettavasti vaiva pahenee liikunnasta.
Tänään on tehnyt kipeää jo reippampi kävely, jopa istuminen niin että polvet lonkkien yläpuolella tuntuu pahalta... (siis jos jalkojen alla on joku koroke)
Toivottavasti olisi ohimenevää. Muistan tosin viime raskaudesta, että esim tuo elennan mainitsema pyöräily aiheutti supistuksia heti. Silloin myös kaikki reippaampi liikunta oli vastenmielistä. Ihmettelin kovasti miten muut vetivät salitreenejä ja kävivät pitkillä kävelylenkeillä. Minulla supisti heti jos nousin portaat... pidä siinä sitten kuntoa yllä :)
Ilpis: Miten venyttelit liitoskipuja pois?? Suoraan särkevä kohtaako venyttelit, esim lonkankoukistajia??

Huhhuh minkä kuuloisia vaivoja, kauhulla täällä lueskelen! Täytyy siis olla onnellinen että *kopkop* ainakin tähän asti selvinnyt tosi vähällä. Tsemppiä kaikille kipujenne kanssa!

Pumpulipallo mä kehittelin sellaisen venyttelyrutiinin että päivän aikana venyttelin 3krt. päivässä. Lattialla selinmakuulla ekku takareidet, josta jalka sitten toisen polvenpäälle eli pakaravenytys ja viimesenä (tämä liike tuntui minulla juuri siellä nivusen kohdassa missä kipua oli joka sinänsä kummaa :D ) lattialla edelleen maaten etureiden venytys, jossa toinen ja siis reiden alla ja suorempaa nostan niin että saan siitä polvesta kiinni :) (Näin: http://www.patrol.fi/sites/default/files/imagepicker/3/etureiden-venytys2.jpg ) Nojoo oli noita muitakin liikkeitä mitä tein, mutta noita oikeastaan pääosin :)

Ja joo niin mulle kanssa aluksi neuvolassa sanottiin että lepoa vaan kovasti että menee ohi, mutta mie sanoin sille tädille (joka siis on tosi mukava) että mun on pakko liikkua (lenkkeilyä, salia..)tai muuten kuuppa sekoaa :D NIin sitten neuvoi tuon panadolin ja venyttelyn jos vaikka se toimisi. :)

Hehe.. tää selostus on kuin Röllin venyttelybiisistä :D :D

Toivotaan että muillakin menee kivut ohi, sillä niiden kanssa ei ole kyllä kiva olla :/

Ilpis: Anteeksi, saatan pilata sulta Röllin venyttelybiisin mutta pakko kertoa kun alkoi soimaan päässä. :D Tehtiin joitakin vuosia sitten nuorille seksivalistusnäytelmää ja tää Röllibiisi soi taustalla kun esiteltiin erilaisia seksiasentoja... Thihhih ;)

Ite oon välttyny raskauteen liittyvissä kolotuksissa toistaiseksi. Lukuunottamatta viikolle 14 jatkunutta 24/7 kestävää pahaa oloa. Muuten ei ole mennyt niin vahvasti. Miten voikaan sairastaa näin paljon puoletoista kuukauden aikana? Ensin tuli joku kunnon kuume-virustauti, siitä seuraavaksi molempiin korviin korvatulehdus, tästä seuraavalla viikolla vasempaan silmään värikalvon tulehdus eli iriitti ja nyt vielä tällä viikolla oli oksennus/p***a tauti! Oikeasti mitä vielä!

Tuohon itkuisuuteen vielä: Mä oon ollu herkillä koko raskausajan. Itkeskelly millon mistäki ja kyllä mullekki on mies vaan nauranu ku oon ihan hölmöistä asioista pillittäny :D Lisäksi omaa alakuloisuutta on lisännyt huomattavasti se, että töissä ei työvuorot mene tasaisesti vaan itse joudun lähes poikkeuksestta olemaan iltavuorossa :( Kun itse tulen kotia siinä 21.00 niin mies meneekin melkeen heti nukkumaan. Saatika sitten pystyis muuta elämää olemaan tai harrastamaan. Tänään otin asian työterveydessä puheeksi ja jos ei asiaa saada parannettua esimiehen taholta niin työtereys voi puuttua asiaan. En suinkaan ole ainoa työntekijä jota nämä jatkuvat iltavuorot kuormittavat, mutta varmasti tällä hetkellä väsynein tämän raskauden vuoksi.

Kolotuksia ja kutinaa...Hiiva! Oletteko käyttäneet raskauden aikana Gyno-Daktarin-puikkoja? Olen ne ostanut muutama viikko sitten "kaiken varalta". Nyt en vaan millään muista, että kysyinkö farmaseutilta, saako niitä käyttää raskauden aikana. Tuo kolmen päivän kuuri olisi vaan niin nopea apu...tai sitten pitää alkaa läträämään piimää tai luonnonjugurttia muualle kuin suuhun, niin kuin monella palstalla tunnutaan suositeltavan. Ja tietty maitohappobakteereja.

Takaisin