Kolotukset ja voivottelut

Schoko

Oman äänensä löytänyt
Tämäkin aihealue tullee tutuksi myöhemmin...

Mutta jo nyt on alkanut nämä kaksi inhottavinta, jotka mua viimeraskaudessa vaivasi. (Tästä arvuuttelin raskauttakin..)
Nimittäin jalkojen kutina. LUOJA. Raavin viimeksi jalat verille ja arville. Raskaushepatoosaaa tms veikkailtiin, muttei ollut. Ikinä ole kutittanut/rapsuttanut niin paljoa!

Ja toinen, vasen jalka! Se on ns levoton jalka, ja se sätkii ja tekis mieli nostaa ylös ja leikata koko jalka veke. Jos tätä nyt jatkuu taas koko 9 kuukautta, tulen hulluksi :/ Onneksi kohta pääsen sinne Suomeen, niin ostan "hiruroidia" joka on ehkä väärä voide tähän vaivaan, mutta auttoi..
 
Ihana puheenaihe, en usko että kukaan muu kun toinen odottava äiti jaksa kuunnella raskaana olevan voivottelua kaiken maailman vaivoista ;) Eli olen ihan messissä saman tien!

Minä kärsin itse asiassa myös tuosta kutinasta, mutta itselläni se oli rinnat jotka alkoivat oireilemaan. Ja juuri kun kuvittelin päässeeni kutinasta eroon niin tilalle tuli ihottumaa. Olen nyt hoitanut sitä apteekin perusvoiteella ja vaihtanut liivit puuvillaisiin ja tällä hetkellä tilanne näyttäisi olevan paranemaan päin, toivotaan että pysyy myös sellaisena.

Iloitsin tuossa aikaisemmin etten ole kärsinyt pahoinvoinnista mutta kuinkas sitten kävikään... Jouduin melkein kääntymään bussipysäkiltä takaisin kotiin kun pahoinvointi iski todella vahvana ja aivan yllättäen. Tämä oli itse asiassa ensimmäinen aamu kun en varmuuden vuoksi syönyt jugurttia ennen kun lähdin töitä kohti sillä tuntui ettei minulla niin kova nälkä ole. Minulla on siis tapana syödä aamupuuro vasta työpaikalla ja kotona vain juoda muutama lasillinen vettä. Onneksi pääsin kuitenkin töihin asti ja laitoin saman tien puuron mikroon. Pahoinvointi hellitti muutamaksi tunniksi mutta tulikin sitten takaisin. Ilokseni meidän kahvivarastosta löytyi kuitenkin paketillinen suolakeksejä joita nyt sitten napostelen. Ensi viikkoon aion varautua mandariineilla sekä pikkuporkkanoilla :)
 
Ai että tää kauhea kutina voi todellakin liittyä raskauteen?! Mä jo aattelin et mikä kauhee syyhy tai vastaava mussa on ku kutisee niin kauheesti kokoajan, jalat varsinki, mut myös muu kroppa.
Maanantaina on eka neuvola et ehkä siellä täytyy ottaa puheeksi tämä.

Tuo hepatoosa on mulle ihan outo juttu, pitäis ehkä hakea tietoa siitä.. Toivottavasti se ei oo mittää kauheen vakavaa, ja et mulla ei sellasta olis..
 
En nyt halua pelotella.. :D Toi hepatoosa (muistankohan nyt sanan oikein..) on suhtii vaarallinen. ennenaikanen synnytyksen riski on suuri jne. MUTTA silloin kuulemma kutisis enemmänkin kämmene ja jalkapohjat. Eikä niinkän jalat (ja myöhemmin se maha. HUH!) Sen pystyy selvittään parhaiten 20 viikon hujakoilla. Se liittyy maksan toimintaan, joten testaaminen on ihan helppoa.
Liityy jotenkin hormooneihin ja mahan kutina nyt tietenkin ihon venymiseen ja karvojen kasvuun, jotka kutiaa sitten sitä mammahousunkangasta vasten....
Rasvaaminen auttaa. Ja raapiminen...... Joku ihonkuoriminenkin auttaa hetkellisesti. Mutta kuuma suihku taas on nou nou.
 
Ah ja oon kans huomannu ton, että kun ei syökkään "kokoaika niin on paha olo. Nälkä tuntuu kovemmalta. Mutta kuitenkaan ei tee mieli syödä.
Itellä on aina laukussa mukana yks suklaapatukka hätähetkiä varten ;) (Ja tytön takia on joitain hedelmiä sun muita naksuja, että varastan siltä sitten jos se ne luovuttaa)
 
Raskaushepatoosi on vähän niinkuin maksan ylikuormittuminen. Se yleensä todetaan vasta raskauden loppukuukausina. Harvinainen. Sikiökuolemavaara on alle 1 % ja tauti on hyvässä seurannassa jos sellainen todetaan.  Joten olkaa mammat ihan rauhassa. Jospa meistä kellään ei tätä tulisi. :) 
 
Hittolainen ei uskalla enää aivastaa tai yskähtää kun lyö alavatsa aivan kramppiin. Tulee todella inhottava viiltävä kipu, varmaankin ne sidokset siellä ovat aika hellänä sinkuessaan. Onneksi ei ole jatkuvaa kuitenkaan! :)
 
Täälläkin vaivaa ihottuma selässä, rintsikoiden hakasten alla. Hakavet eivät edes kosketa ihoon, mutta raskaus on selvästi herkistänyt nikkelialleergiaani entisestään.

Lisäksi oikeaan pakaraan on iskenyt/iskemässä iskias tai joku vastaava. Pakarassa tuntuu ja kipu säteilee takareiteenkin. Venyttely antaa hetkellistä helpotusta, mutta kävellessä tuntuu joka askeleella. Vielä tämän kanssa voi hyvin elää, mutta kauhulla odotan pahenemista. Onko kenelläkään vinkkiä kotihoitoon tai milloin pitäisi mennä lääkäriin? Pitäsikö mennä lääkäriin nyt kun se ei ole vielä kovin paha vai vasta sitten jos ja kun se on paha?
 
Pauliina1976, iskiastyyppisen pakarakivun kanssa suosittelen osaavan fysioterapeutin vastaanotolle menemistä mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Lääkäriltä voit hakea lähetteen niin saat kelakorvauksen fysioterapiasta, mutta voi mennä ilmankin. Itse voit huolehtia lihaskunnosta, tarkistaa työpaikalla ergonomian ja jos teet näyttöpäätetyötä niin pitää riittävästi taukoja, jolloin nouset ylös liikkeelle. Tosin raskauden aikana vessassa käynnit ainakin minulla tauottavat hyvin työtä :)

Itse olen suunnitellut meneväni OMT-fyssarille jo etukäteen, jotta voimme parhaiten ennaltaehkäistä raskauden ajan selkävaivat. Minun rakenteella ne ovat enemmän kuin todennäköisiä huolimatta hyvästä lihaskunnosta. Pitääkin laittaa suunnitelma käytäntöön!
 
Kiitos Virppu vinkistä. Täytyykin heti ottaa yhteyttä työterveyteen ja kysyä onnistuisiko asian ennaltaehkäisy sitä kautta vai pitääkö heidän mielestään odottaa niin kauan, että pahimmassa tapauksessa joudutaan kirjoittamaan sairaslomaa.

Yritän myös parhaani mukaan pitää huolta lihaskunnostani. Nyt raskausaikana olen joutunut laittamaan rakkaan ratsastusharrastukseni tauolle, samoin "rankemmat" kuntosalitreenit hematooman vuoksi. Yritän nyt ainakin rv 12 ultraan saakka harrastaa vain kevyttä lenkkeilyä ja kotijumpppaa sekä venyttelyä.

Teen istumatyötä näyttöpäätteellä ja yritän muistaa pitää mahdollisimman paljon jalottelutaukoja... hakemalla vettä ja vessakäynneillä :)
 
Täällä on tänään, varsinkin nyt illalla alkanut jomottaa koko alaruumista, jaloissa tuntuu ikään kuin kasvukipua, ja molemmin puolin nivusissa menkkamaisia tunteita -tosiaankin kolottaa. Jos en olisi raskaana niin nyt taitaisi olla ovulaation aika, liittyisikö sitten siihen? 
Onneksi huomenna aamulla pitää käydä antamassa labrakokeet ja terveydenhoitajalla on päivystys nii taidanpa mennä sielläkin käymään. 
Tiedän että kohtu kasvaa ja ligamentit(?) venyy ja paukkuu mutta on kyllä aika ikävä olo ja heti tietenkin huolestuu että onhan kaikki varmasti kunnossa..  
 
Saiseli: Minulla on juuri samanlaisia tuntemuksia, välillä otta niin kipeää että tekee mieli vain maata! Mutta onneksi kivut kestävät yleensä vain muutamaa tuntia kerrallaan :) Mulla tuntuu myös siltä kuin vatsalihakset repeäisivät aivan justiinsa!

Kummallisinta on kyllä se, ettei koko alkuraskaudesta ole ollut ollenkaan pahoinvointia ja nyt eileen sitten tuli ensimmäistä kertaa oksennus aivan kuin salama kirkkaalta taivaalta!
 
Onko kellään muulla vielä alaselkä kipeytynyt? Pauliinalla oli ainaski pakaravaivoja, mulla ei kyllä oo iskiastyyppistä mikäli ymmärrän, vaan enemmän sellasta rasituskipeytymistä liiallisen notkon takia. Tai voihan siellä olla jo jotkut paikat löystyneetkin lantiossa?

Mulla alaselkä on muutenkin aika helposti kipeytyvää/rasittuvaa laatua, eli ongelmia on ollut aiemminkin. Nyt se on sitten jo vähän kipeytynyt ja erityisesti oikeelta puolelta. En ole hirveän yllättynyt, mutta vähän huolestunut kyllä, siitä että se nyt jo vaivaa. Viikot on 12+6. Iltaisin on ollut pakko mennä välillä maate, kun ei enää pysty istua esim. keittiön pöydän ääressä (kotona on tietysti erityisen huonot istuma-asennot, mut töissä mulla on ihan hyvä tuoli). Aiemmin mulla on kanssa alaselän ja pakaran/pakaroiden ongelmat liittyneet toisiinsa, molemmat kipeytyvät helposti yhtä aikaa...varmaan jumitukset syynä.
Oon koittanut tehdä jotain esim. neuvolan oppaissa olevia syvien lihasten ja selkä-liikkeitä. Toivon, että ne auttaa, eikä päinvastoin...

Ja ei tää tietysti oo ainut vaiva, jos nyt saa avautua :D Pahoinvointi ei tunnu olevan vieläkään menossa pois, eikä väsymyskään. Ehkä keskellä päivää on nykyisin helpompaa kuin aiemmin. Viime viikkoina on myös jonkinlainen migreenipäänsärky kiusannut lähes päivittäin (vaikkei se älyttömän kovaa ole).. se on ihan uutta mulle, eikä kivaa yhtään.

Tsemppiä kaikille!
 
Selkävaivoja minullakin nyt taas ollut. Olen niistä iät ajat kärsinyt, mutta pitkän aikaa tässä on jo aika kivasti mennyt, kiitos äärimmäisen pätevän kuntohoitajan! Mutta siis tosiaan, huomaan että töissä ei kärsisi yhtään nostella tai edes avustaa asiakkaita nousemisissa, kun selkä kipeytyy ihan tajuttomasti. Viime viikolla ongelmaa ei ollut, kun ei ollut pyörätuoliasukkaita, mutta tällä viikolla he taas ovat paikalla ja pakko on ainakin pyöritellä heitä sängyssä jos ei muuta. Toissa iltana selkä oli niin kipeä että kun tuli yllättävä aivastus sängyllä maatessa, niin ihan kyynelet kihosi silmiin.... 

Ja minulla myös tuo väsymyt ei tunnu millään helpottavan. Jos on mahdollista niin otan pienet tai isot päikkärit, harmi vaan kun se ei enimmäkseen ole mahdollista. Seuraavia vapaapäiviä ja lomaa odotellessa!
 
Rv 12 ja nyt muutamana päivänä kun tuolilta nousee reippaaseen tahtiin niin tulee alavatsalle kova kipu. Pakottaa kyllä takaisin istumaan ja miettimään kuinka kiire sitä olikaan nousta... Muuten ei viime viikkoina mitään kipuilua ole ollut. Onko kellään mitään vastaavaa ollut? Vielä en ainakaan oo kivuista osannu huolestua, helpottaa hetkessä levossa ja näyttää liittyvän tuohon äkkilliseen liikkumiseen.
 
Pikku-Tikru, mulla on ilmennyt samantyyppistä kipua muun muassa saunan lauteilta noustessani (makuuasennosta). Kysyin sitä neuvolasta ja ei kuulemma syytä huoleen. Tällä oli joku selityskin, jota juuri nyt en muista. Tuolilta noustessa ei ole vastaavaa tullut. Mä olen aika ripeä liikkeissäni, rauhallisesti noustessa en ole huomannut samaa.

 
Noi alavatsakivut liittyivät johonkin ligamenttien löystymiseen tms, luin siitä siitä yhdestä neuvolan antamasta oppaasta (Vauvan odotus äidille...). Ovat kuulemma ihan normaaleja ja menevät yleensä nopeasti ohi, eteenpäin kumartuminen voi auttaa.
 
Minä en pysty kantamaan enää painavia juttuja. Ihan kauppakassin kantaminen ja reipas kävely sattuu vatsassa. Samoin hengästyn ihan heti. Portaat saa sydämen jyskyttämään.

Varsinaisesti mikään ei kolota (paitsi ihan normaalia paikkojen venymistä), mutta mukaan on tullut aamuheräilyt. Olen kohta kuukauden ajan noussut seitsemän maissa aamulla riippumatta siitä milloin menen nukkumaan (yleensä puolen yön maissa). Näin koko ikänsä aamu-uniselle ja iltavirkulle tämä on aika rankkaa. Ärsyttää kun herään vaikka voisin ja haluasinkin nukkua vielä lisää.

Tänään on 15+1 menoissa.
 
Mä oon kans alkanu herään aamulla aikasin. Tosin meen nyt aikasemmin nukkuunkin kun ennen, mutta tuntuu että klo 8 pitempään en vaan pysty nukkumaan. Yleensä jo seittemän aikaan kattelen kelloo. Hauskaa tälläin parin viikon lomalla, ukolla kuitenkin unta riittää :) 

Nyt alkanu vatsassa tuntuun muutakin kuin äkilliset seisomaan nousut, kääntymiset yöllä sai tehdä aika rauhaksiin. Pieniä vihlasuja, ei kuitenkaan mitään tolkutonta kipua niin kuin tuo seisomaan nousut rivakasti aiheuttaa.
 
Täälläkin herätään viikonloppuisin viimeistään kahdeksalta ilman kelloa. Arkisin herään jo aikaisemmin, mutta herätyskelloon.

Viikonloppuisin menen nukkumaan yhdntoista jälkeen, mutta silti herään ennen kahdeksaa ihan pirteänä. Liekö tämä on valmistautumista vauva-aikaa varten?
 
Takaisin
Top