Kolotukset ja voivottelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schoko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minusta tuntuu jatkuvasti että litistyn kylkiluiden kohdalta ja vähän alapuolelta. Ei satu, mutta tuntuu kuin joku painaisi lujaa toiselle puolelle ja välillä siltä, kuin olisi leveä rengas puristuksissa koko alimman kylkiluurivin kohdalla. Koko ajan tuntuu, että pitää säätää mammasukkahousujen reunaa tai toppia tai alkkareita, vaikka tunne ei johdu niistä. Nimittäin tuntuu puristuvalta alastikin. Tätäkö se sitten on, kun sisukset puristuu kasaan kohdun kasvaessa? Mulla on suhteessa lyhyt selkä, joten vähän jännittää kuinka kasaan kaikki menee. Arvaan jo, että tila pahenee. Puh.

Kunusiini: auts! Varmasti ikävä tunne.

Itsellä alkoi juuri kauheasti kutittamaan mahaa! Oi miksen rasvannut mahaa aamulla. Olen siis normaalisti iltaisin vain rasvannut. Nyt täytynee alkaa myös aamulla rasvaamaan. Olen parhaillaan töissä ja taidan joutua menemään vessaan rasvaamaan masua siellä olevalla käsivoiteella, jotta edes vähän helpottuisi. Ilmeisesti nyt on mahan spurttivaiheen aika.

Täällä on alkanut ilmaantua pahoinvointia uudestaan. Alkuraskaudessakaan sitä ei paljoa ollut mitä nyt muutaman kerran ihan oksennukseen asti ja samanlaista nytkin. Iskee aivan satunnaisesti ja kestää n. 20 minuuttia. Eilen oltiin automatkalla ja mun piti kesken matkan pysähtyä oksentamaan. Nyt sitten kaikki sormet ja varpaat ristiin että ei pahene, olis ensi viikolla se kreikan matka!

Vatsa on pinkeä ja vatsalihakset on selkeästi lähteneet omille teilleen. Alavatsaan sattuu herkästi jos siihen joku osuu saati jos tekee äkkinäisempiä liikkeitä. Turvotusta ei vielä ole muualla kuin jaloissa hyvin vähän.

Vatsa alkaa olla tiellä puuhaillessa ja tuntuu että kasvaa joka päivä. En varmaan mahdu loman jälkeen enää työpaikan ovesta sisään :D

mammaliini: En ole sormissa huomannut turvotusta, johtunee ehkä siitä ettei minulla ole sormuksia sormessa. (Vaikka kuinka miehelle vinkkailen asiasta...) Mutta jalat ovat turvonneet, sen huomasin kun aloin tunkemaan mun entisiä siroja koipia varastosta kaivettuihin 37-kokoisiin kesäkenkiin. Ja juhlakenkiä kävin ostamassa myös, 37-koko, ei mitään mahiksia saada jalkaan, 38 puristaa ikävästi, 39 on sitten jo aivan liian pitkä vaikka leveys olisi ollut sopiva. Huoh. Nyt täytyy tämä kesä varmaan vaan katsella mun kauniita kenkiä. Toivottavasti mahtuvat synnytyksen jälkeen jalkaan vielä.

Täälläkään ei ole ainakaan vielä turvotusta. Olen yrittänyt juoda paljon vettä ja lisäksi makaan joka ilta 30 min. jalat seinällä (joogasta opittu tapa).

Parina iltana on alkanut esiintymään vähän närästystä, mutta onneksi ei niin pahaa, että tarvitsisi lääkitä jotenkin. Täytyy selvästi alkaa välttämään närästystä aiheuttavia ruokia.

Testasin eilen kävelylenkillä Anita-tukivyötä ja maha ei kovettunut lähellekkään niin paljon kuin ilman tukivyötä joten suosittelen kaikille tukivyötä ainakin lenkkeilyyn. Loppu lenkistä alkoi vähän tuntumaan pientä kipua vasemmalla alhaalla, lähellä nivusia. Se meni ohitse, mutta nyt iltapäivällä se alkoi taas vähän tuntumaan. Täytyy heittää hetkeksi sohvalle maate... näitä etätyöpäivän etuja :)

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Äh, ei hyvä päivä. Töissä tuntu melkein koko ajan tuntemusta vatsalla, supistuksia? Sen mitä pääsin kohtua koittamaan niin pinkeänä oli, en sitten tiedä oliko kaikki tuntemukset juuri supistuksia. Ei kivuliaita, ei vuotoa, mutta silti mietityttää kun noin paljon niitä oli pitkin päivää ja kun vähänkään liikkui. Rauhallisesti yritin kuitenkin ottaa... Mikähän sitten on se raja kivuttomien supistusten suhteen että kannattaa käydä tarkistuksessa ja/tai saikkua? Nyt tarkkaillen tää ilta miltä tuntuu, piti hemmetti vieköön siivotakkin, hmph!

Pikku-Tikru: minullakin on noita "pinkeilyjä" päivittäin ja jos niitä on enemmän niin silloin liikkuu vähemmän. Minullakaan ei siis mitään vuotoja ole eikä supistukset ole kipeitä muttei si kivaltakaan tunnu kun kohtu menee aivan piukaksi.. En ole kuitenkaan ollut huolissani, elimistö on viisas ja harjoittelee hyvissä ajoin tulevaa synnytystä varten :) toki jos niitä olisi paljon, vaikuttaisivat työhön tai olisivat kipeitä niin sitten kävisin tarkastuksessa. Muuten jatkan kuten ennenkin!

Tänään tuntu vaan että supistelee kun vähänkään liikkuu, illan oonkin maannu sohvalla ja vähillä supisteluilla päässy. Koko ilta tullu syötyä ja tietenkin tarkkailtua itteensä enemmän, tuntuu että vauva liikkuu ihan tosi paljon ja miettii että onkohan sillä joku ahdinko... Mutta johtunee varmasti jatkuvasta syömisestä ja ittensä tarkkailusta.. Mutta koko ajan sitä näköjään pitää olla jostain huolissaan ;) Huominen vielä rauhallisesti, sunnuntai onkin töitä. Jos vielä hankalaa töissä ni eipä se auta ku käydä varmuuden vuoks lääkärissä, saa sitten edes mielenrauhan.

Mä tonne supistelu-topikkiin jo kirjoitinkin, mutta taidan kirjoittaa vielä tännekin. Mulla siis on mahaa ja kylkiä kiristellyt tässä jo useamman viikon, kohta 3, jos kävelen tai muuten touhuan enemmän. En siis ole oikeastaan ennen tätä päivää osannut ajatella että ne ois supistuksia mutta sitten luin noita kokemuksia miltä ne harjoitussupistukset tuntuu ja tulin siihen tulokseen että kyllä, minuakin supistelee jo.
Tulee tosiaan siis sellainen venymisen tunne, tai kiristys navan yläpuolelta tuonne aika alas saakka. Tulee sellainen tunne että kävellä ei ainakaan voi, eikä oikeastaan seistäkään, vaan tarvii joko mennä kyykkyyn tai käydä istumaan ja nojata eteenpäin. Ja kohtuullisen vähästä on tässä päivnä muutamana tullut näitä tuntemuksia, että entistä enemmän jännittää lomalta töihin paluu ensi viikolla...

Itselläkin joskus kävellessä ja puuhaillessa ollut tuota vatsan kiristymistä. En ole myöskään osannut supistuksiksi laskea, kun en ole huomannut kohdun kovettumista, mistä kaikki puhuu harjoitussupistusten yhteydessä.

Kenelläkään muulla ollut jalkapohjien kipuilua? Itsellä aamuisin on jalkapohjat TODELLA arat ja kävely vaivalloista. Hetken päästä helpottaa, mutta palaa aina takaisin päivän mittaan ja illalla särkee jalkapohjia sitten ihan reippaasti. En tiedä oikein mistä johtuisi. Painoa tullut muutama kilo, että voihan nekin vaikuttaa ja painopisteen muutos... Kengissä mulla ollut pitkään muotoillut pohjalliset, jotka tehty juuri mun jalalleni, mutta ehkä ne ei nyt raskausaikana enää hyvät, kun noita muutoksia tapahtuu... Tosin en joka päivä edes käytä kyseisiä kenkiä ja silti särkee ja kipuilee. Netistä lueskelin, että joillakin jalan kaari laskeutuu raskausaikana ja voi siitä tulla kipuja, mutta en sitten tiedä. Onko kenellekään tietoa tai kokemusta tälläisesta?

Onneksi huomenna pääsee neuvolaan ja tiistaina sinne neuvolalääkäriin. Ihan vähän on nuo lantion ja alaselän säryt ja vihlonta vähentyneet (varmaan lisääntynyt kävely helpottanut niitä: olen vastuussa koirasta ja kotitöistä, kun miehen polvi operoitiin eikä saa vielä rasittaa jalkaa), mutta eivät menneet kokonaan pois. Yhä jalan puutumista yms. Ja sitten tullut todella ikäväksi nämä jalkapohjat.

Eka raskaudenaikainen suonenveto pohkeessa tullut tänä aamuna. Tapana on aina puoliunessa venytellä sängyssä jalkoja ja siinä se sitten iski. Toivottavasti eivät tulisi jokapäiväisiksi :(

Ei mulla ainakaan oo tullut nyt uudestaan sen, oliko viimeviikkoisen, jälkeen. Pohje oli kyllä seuraavan päivänkin kipee. Oon kyllä koittanut muistaa venytelläkin pohkeita päiväsaikaan. Mut sen oon kyllä jo päättänyt, että tänä kesänä en ui kovin kauaksi rannasta!!

Menna: Mullakin oli jo n. kuukausi sitten ensimmäinen suoneveto pohkeessa. Aloitin samantien syömään mangnesiumia ja sen jälkeen ei ole ollut yhtään suonevetoa. Kysyin tämän neuvolasta ja neuvoivat minulle oikean määrän. Magnesiumihan tulee myös raskausvitamiineissa, mutta syön niiden lisäksi 125 mg päivässä.

Viikonloppuna alkoi esiintymään myös jalkojen turvotusta vaikken mitään erikoista tehnytkään. Tosi ärsyttävää kun pohkeita alkoi samalla myös särkemään. Onko teillä hyviä vinkkejä mitentätä voisi ehkäistä? Jalat ylös, sopivasti vettä ja tukisukat... onko muita vinkkejä?

Oltiin eilen lyhyellä metsäretkellä ja kesken retken tuli tietenkin pissahätä. Ei auttanut kuin käydä metsässä kyykkypissalla. No, enhän minä meinannut päästä leveästä kyykkyasennosta enää ylös. Jouduin todella ponnistamaan itseni ylös ja kyllä muuten tuntui alavatsassa. Joten jos käytte kyykkypissalla niin menkää puun lähellä, että saatte siitä tukea ylösnoustessa.

Kylläpä osaa ihmisellä olla kurja olo.... Päätä särkee pikkuisen, mahaa polttelee tosta ylhäältä molemmin puolin ja on ihan löysällä.. Koittanut saada terveysasemalta aikaa mutta ei ne vastaa sieltä. Töihin siis pitäisi tänään mennä, mutta kun tekee mieli pitkälläänkin vaan laittaa silmät kiinni ja purra hammasta niin miten tästä nyt mihinkään töihin selviää?? Omalla ilmoituksellakaan en voi töistä pois varmaan enää olla, kun päivät lienee jo täynnä.. Onohan lähdettävä yksityiselle?

Pitääpä minunkin kysäistä neuvolassa tuosta magnesiumin lisäämisestä. Olen syönyt tähän saakka Multivita raskaus ja imetys -monivitamiineja. Tuntuu huimalta tuo tablettien määrä, kun syön aamulla tuon monivitamiinin ja sitten illalla kalsiumtabletin. Siihen jos vielä täytyy syödä magnesiumia ja mahdollisesti rautaa jossain vaiheessa. Empähän ole tähänastisessa elämässä näin montaa lisäravinnetta syönyt kerrallaan.

Pauliina: tuo kesken lenkin yllättävä pissahätä on minulle ihan jokapäiväistä. Onneksi asutaan maalla ja lenkit sijoittuvat yleensä metsään, joten rauhassa saa kyykistellä. Pitää kohta sijoittaa paikka tosiaan puun juurelle :D

puapru: voi ei! Terveyskeskuksiin tuntuu nykypäivänä olevan tosi vaikea saada yhteyttä. Inhottava tilanne :( Mitenkäs jos otat yhteyttä neuvolaan?

Juu, sainkin terkkulasta ihmisen kiinni ja hän ohjeisti soittamaan neuvolaan. EIkä sieltäkään ensin vastattu, mutta nyt asia kuitenkin kunnossa. Ja seuraavaksi metsästetään sitten esimiestä joka ei myöskään vastaa puhelimeen. Onneksi sentään työmaalla vastasivat että sain heille tiedon etteivät turhaan mua odottele...

Mile: minulla myös alkanut yhtäkkiä viime viikolla eräs aamu jalkapohjien tai siis toisen kipu. Jokaikinen askel pistää oikeaan jalkaan. Kipu on lähinnä paikantunut isovarpaan kohdalle, siihen kohtaan mikä osuu maahan viimeiseksi ennen varpaita. Mukava uusi yllätys tämäkin :)

Ja tätä väsymystä! :sleep011 Työmotivaatio tasan nolla, mutta täällä vaan raadetaan ahkerana. ke-pe loma ei voisi tulla parempaan aikaan :cool01

Mullakin on ollu orastavia suonenvetoja, jos oon yöllä tai aamulla venyttäny jalkoja ihan suoraksi. Mutta kun olin heti kääntänyt varpaat ylös, kun se pieni tunne on tullut, ei ole onneksi vielä lähtenyt suonenveto käyntiin ja olen saanut hallintaan. Liekö lisääntymässä.

Tästä kirjottelinkin myös toukokuun kuulumisiin, mutta mua alkoi eilen heikottaa. Oltiin siellä Bon Jovin konsertissa ja alkoi tunnin seisomisen jälkeen sumenemaan päässä. Kyykistelin siellä kentällä pää mahdollisimman alhaalla ja nousin aina välillä ylös, mutta alkoi aina hetken päästä uudestaan. Haukotutti myös kauheasti, sekin tais olla vihje siihen, ettei happi oikein riitä. Mutta sitten mentiin sinne kentän reunamille istumaan, ja se auttoi olotilaan.

Takaisin