Kolotukset ja voivottelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schoko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Paitsi että päivän mittaan on inhat menkkamaiset kivut jatkuneet... :( Ja selkä kipee. Pitää nyt levätä sitten tämä ilta, kun en kerran tänään soittanut mihinkään. Ehkä huomenna pitää kysyä jostain, jos tämä jatkuu. Neuvolan soittoaika on päällekkäin hammaslääkärin kanssa, mut voi kai sitä äitipolillekin soitella ja kysyä. Uskaltauduin äsken ottamaan toisen rautatabun.

Onneks vauva on kumminkin potkiskellut, mikä aina lohduttaa. :)

Olipas kiva neuvolatäti tällä kertaa puhelimessa, tais olla vähän vanhempi :) Yö meni ihan rauhallisesti, mutta soitin kuitenkin nyt aamulla noista vatsakivuista ja neuvolatäti ehdotti että pyydän päivystysajan lääkärille samalla kun olen kuitenkin menossa hammaslääkäriin nyt kohta. Ja hän muutenkin oli silleen, että oli ehdottomasti hyvä kun soitin, että suljetaan pois nyt joitain vaihtoehtoja ja saadaan huolet pois... :)

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Hyvä juttu elenna, kerro sitten mitä sanotaan. Kaikki menee hyvin varmasti! :)

Joo ei sieltä taaskaan mitään löytynyt. Hyvä juttu, vaikkakin kummallisia nämä tällaiset episodit. Eli sain annettua pissanäytteen terveysasemalla (olipa kiva kun ei tarvinut lähteä pidemmälle sitä viemään ja odottelemaan), ja siitä tehdyt pikatestit olivat negatiiviset. Ja lääkäri katsoi, että kohdunsuu oli kiinni ja mahaa painelemalla ei tuntunut mitään erityistä. Tänään onkin ollut jo parempi olo kuin eilen ja tosiaan yökin meni ihan hyvin, että ehkä tämäkin episodi menee taas ohi. Vähän selkä tuntuu taas kipeältä täällä töissä.

Tuntuu että kaikki ottavat nyt tällaiset huolet vakavammin, kun raskaus on taas jonkin verran pidemmällä. Lääkärikin sanoi, että jos kivut jatkuvat, niin kannattaa soitella uudestaan vaikka neuvolaan (tai tarvittaessa vaikka päivystykseen), niin voidaan tarkistaa uudestaan. Ihan mukavaa. Kummallista kun mitään varsinaista syytä ei löydy, mutta ei tullut yhtään sellainen olo että huolehdin turhaan...

Niin ja rautatabut eivät kuulemma tuollaista aiheuta, sanoin että vatsa kyllä toimii. Lääkäri mainitsi kohdun kasvukivut ja itse mietin sitä, kun keskiviikkona tuli kuitenkin suhteellisen rasittava päivä...kai tässä pitää sitten yrittää ottaa rauhallisesti, mutta olis kyllä kiva kun pystyis vielä jotain liikuntaakin harrastella työpäivien jälkeen. Onneksi kesälomakin tulee jo aika pian, niin sitten pystyy paremmin sekä lepäämään että varmaan tekemäänkin jotain.

Niin ja kipeätkään supistukset ei kuulemma haittaa, jos niitä on vain silloin tällöin. Mä en oikein tiennyt, kumpia mulla oli. Ainakin myös kivuttomia, ja sitten alavatsajomotusta, selkäkipua ja menkkamaisia kipuja.

Ilmeisesti liitoskipuja minullakin :/ Teen istumatyötä ja seisomaan nouseminen tuntuu aina välillä melkoisen ikävältä...öisin kipu on kuitenkin pahinta: koko ajan ei satu, mutta autas jos menee esimerkiksi kylkeä kääntämään! Tuntuu että lantio vaan kertakaikkisesti repeää keskeltä kahtia...Mulla on kyllä auttanut sellaisen ison pitkulaisen tyynyn käyttäminen eli nukun sellainen jättipatukka jalkojen välissä :laughing025 Mutta helpottaa kipuja, jotka on kaikkein pahimpia, kun nukun kyljelläni ja jalat ovat kiinni toisissaan.

Raskausdiabeteksen takia pitäisi vielä liikkua hirmuisesti. Ohje taisi mennä että syö yhden ja liiku kahden edestä. Reipas kävelylenkki nyt toisinaan on aika tuskainen kokemus. Joko pistää edestä tai takaa :P Mukavia pistoksia pakaran yläpuolella selässä, juuri kuin joku tökkäisi sukkapuikolla, niin meinaa lähteä jalat alta.
Ja uutena vaivana on alavatsaa alkanut pistää kävellessä. Aina jommaltakummalta puolelta, tekisi mieli kannatella mahaa käsillä, mutta kun on koiran flexi molemmissa, niin käy turhan hankalaksi :)

Tällä viikolla olen myös itkeskellyt taas enemmän :sad010Tuntuu että jokainen vastoinkäyminen saa elämän romahtamaan 10 tuntisen työpäivän jälkeen, kuten yksi päivä avaimenperän putoaminen kaupassa :P Onneksi sain sentään purkauksen viivytettyä autoon asti :thumleft Enpä tiedä jaksaako sitä edes heinäkuun alkuun töissä näillä asetuksilla. On niin kuuma jo nyt sisällä ettei meinaa hengitettyä saada ja hiki virtaa vaan :computer012 ja kun katselee ulkona kesäsäätä niin olisi mieluummin ihan jossain muualla kuin sisällä hikoilemassa työtakissa + muissa varusteissa :cool14

No, tässä nyt oli kolotuksia ja voivottelua kerrakseen, kohta onneksi pääsee jo nauttimaan auringosta ja lämmöstä, kuulemma +24 varjossa :smiley-bounce015

Jep, patukka jalkojen välissä öisin, toimii täälläkin :happy112Sillä viisiin oon tottunu ihan ok tuohon kylki-nukkumiseen.

Mut mulla on monta päivää poltellu mielettömästi ylävatsaa, ihan rintojen alapuolelta. Välillä se tuntuu ku neuloilla pisteltäs tai kuuman/kylmän tuntuselta kihelmöinniltä. Ei kiva. Onkohan lie närästystä..mua on ennen närästänyt vaan ruokatorvessa. Lisäks tuntuu et vatsalihakset repeytyy kappaleiksi..Mulla ei ikinä ole siis mitään six päkkiä ollut, vaan ihan peruskuntoset lihakset "pikku pehmusteiden alla" mutta ai saakutti..kyllä tuntuu.. nauraminen/yskiminen tekee kipeetä. :sad001

Mulla onneks ne mahakivut rauhoittui, mutta edelleenkin on tuntunut mahassa välillä kummallista kiristystä, sellaista vähän kipeää, epämiellyttävää. Kai se kohtu sitten on venymässä. Mulla on nyt kaksi kertaa ollut ihan kummallinen mahakipujakso, joka kestää vain päivän pari, mutta sen verran voimakkaat kivut että saa huolestumaan... ehkä se on sit vaan kasvukipua. Aika ihmeellistä :O

Pidän pientä tyynyä jalkojen välissä jos nukun kyljellään. Tai peittoa nyt ainakin, mutta nyt oon ollu siirtymässä siihen tyynyyn, kun fysioterapeutti suositteli sitä. Enimmän osan ajasta nukun selällään.

Viikonloppuna tuli siivottua oikein urakalla sekä sisällä että pihalla. Huomasin, että kyykistely ei enää oikein sovi, ainakaan rankemman rasituksen yhteydessä. Eilisiltana oli haastavaa päästä sohvalta ylös jos oli maannut siinä hetken. Kesti jonkin aikaa, että pystyi kävelemään normaalisti. Tänään huomaan töissäkin, että kun istun ja lähden siitä kävelemään niin muutamat ensiaskeleet ovat tuskaisia. Ovatko nämä niitä liitoskipuja vai ihan normaaleja rasituksen jälkeisiä kipuja?

Onko jollain tietoa siitä kun minulla alamaha kovenee heti kun lähden kävelylenkille. Onko silloin supistuksia vai mitä se tarkoittaa ja onko se vaarallista tai vauvalla vahingollista? Mielelläni liikkuisin kävelleen, mutta vähän mietityttää tämä mahan kovettuminen. Yleensä se poistuu vasta kun palaan lenkiltä ja lepään hetken.

Ainakin minulla neuvolantäti on laittanut kohdun kovenemisen supistusten piikkiin. Minulle on sanottu että vaarattomia jos ei ole kipeitä tai jos ovat niin kivut ei ole säännöllisiä. Minullakin juoksulenkillä tuppasi aina kovettumaan, tukivyö tosiaan auttoi tähän vaivaan.

Wow: Tarkastan asian huomenna neuvolassa ja jos kovettuminen on vaaratonta niin laitan jatkossa mysö tukivyön lenkeille.

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Terkkarina voin täältä hihkaista että asia on juuri näin niinkuin Wow asian ilmaisi ;)
Minullakin niitä on päivittäin, lepoa vaan ja nesteitä!

Minullakin on tuollaisia kovettumisia eli kai supistuksia, enimmäkseen kivuttomia. Mutta minulla ne tulevat yleensä levossa (vai huomaanko ne vaan helpommin silloin). Ehkä ne tulevat sitten x tuntia liikunnan jälkeen....olen varmaan jälkijättöinen.... Onneksi niitä on kuitenkin aika harvoin, ei lukuisia päivässä siis.

Voihan v.... Onnistuin johonkin hävittämään virtsatietulehduksen estolääkityksen reseptin ja olen siis ollut ilman antibioottia perjantai-illasta lähtien. Eilen soitin neuvolaan ja lupasi e-reseptin täksi päiväksi. Olen ollut extravarovainen nyt, juonut aivan järjettömät määrät ja "tuuletellut" alakertaa ettei vaan pöpö iske. Mutta ei, ei auttanut. Eilen jo töistä lähtiessä tunsin että kohta iskee kivut. Ja niinhän ne iskivätkin ja kunnolla. Koko ilta meni kylpyhuoneen lattialla itkiessä kun ainoa asia mikä kipuun yhtään auttaa on suihkuttelu. Nyt tässä odottelen jalat ristissä ja panadolilla marinoituna että saan käydä hakemassa estolääkkeiden lisäksi antibioottikuurin.

Tuntuu kyllä aivan kamalalta että marinoin lapsenikin näillä antibioottikasoilla jo ennen hänen syntymäänsä. Mutta minkä sille voin kun tähän kierteeseen olen joutunut. Eikä näköjään ole rakko yhtään rauhoittunut estolääkityksenkään aikana vaikka tulehdukset ovat kyllä pysyneet poissa. :(

Täällä ilmeisesti liitoskivut tekevät tuloaan. Toistaiseksi vaivaa vain öisin ja sängyssä kääntyessä, tuntuu kun lantio repeäisi :eek: Tai no, kivut ei vielä ole ihan tuota luokkaa mutta jos tuosta vielä pahenee niin voi voi. Mitään muuta en tosiaan keksi, tulee liikkueassa ja tuntuu tuolla jossain lantion seudussa. Täältä vinkin lukeneena nukuin minäkin tyyny jalkojen välissä yön, kyllä se ainakin hieman helpotti!

Supistuksia tulee ajoittain enemmänkin. Kun nyt vaan pysyisivät poissa töistä. Tunnollisena työntekijänä tähän asti oon supistellu enempi vain vapaapäivinä, mutta eilen joutui jo hidastamaan tahtia vähän töissä. Enää pari viikkoo, sitten lomalle! :cool05

Wow: oliko sinulla se estolääkitys jo ennen raskautta käytössä vai onko se nyt raskauden tuomaa? Nuo tulehdukset on siis niin inhottavia, toivottavasti saat pikaisesti sen antibioottikuurin!

Itsellä on (*koputtaa puuta*) pari viime vuotta ollut parempi tilanne virtsatietulehduksen suhteen, kun aiemmin minulla oli todella usein ja silloin yhden tulehduksen (ja antibioottikuurin) jälkeen tuli perään heti uusi tulehdus. Olen opetellut olemaan ihan sikavarovainen ja tekemään kaikkia ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä (lämmin pukeutuminen, puolukkamehujen juonnit jne.), että saisin pidettyä tulehdusten määrän minimissä. Estolääkitykseen ei ihan ole lähdetty. Olen vielä ymmärtänyt, että raskauden aikana on suurempi riski saada tulehdus, mutta toistaiseksi olen onneksi niiltä välttynyt.

Voi wow, :( Eipä tuossa ole juuri muuta tehtävissä, kuin lääkkeitä popsia.
Mulla on ollut onneksi vain yksi virtsatietulehdus aikuisena, mutta se olikin aika paha. Olin jo aloittanut antibiootit kun homma yhtäkkiä paheni ihan kamalaksi. Toisenlaiset antibiootit sit auttoivat. En tiiä onko suurempi riskikin, mutta tulehduksia on kai vaikeampi huomata raskauden aikana, kun tulee muutenkin käytyä vessassa usein yms.

Tänä aamuna heräsin kivaan pohjekramppiin puoli kuudelta, kun olisi saanut nukkua kasiin asti. En saanut enää unta. Mies oli kyllä ihana kun ähisin että kramppaa, niin se kysyi että "vatsastako". Onneks ei nyt sentään. Siltä se varmaan kyllä näytti kun en päässyt seisaalleen vaan yritin istualtaan painaa pohjetta. Mutta tulipahan tehokas aamu, kerkisin tehdä muutaman roikkuvan asian nukkumisen yritysten jälkeen :)

Minä olen myös aikuisiällä kärsinyt jatkuvista virtsatietulehduksista, nyt ollut muutaman vuoden jo rauhallisempaa. Aikaisemmin saattoi olla 8-10 tulehdusta vuodessa, eikä aina ollut niitä perinteisiä oireitakaan. Oireettomat oli pahimpia! No, nyt ei tosiaan hetkeen ole ollut ja toivoa sopii ettei tulekaan... Tsemppiä siis Wowille tulehdusten kanssa!!

Auuuu! Nyt ollut pari päivää jokseenkin tosi vaikeaa. Alaselän ja lantion seutu jumittaa, niin että tulee siihen pistävää kipua. Pahempi vasemmalla puolella. Samalla sitten vaikuttaa jalkoihin niin, että joka aamu vasen jalka puutuu ja nyt on vuorokauden särkenyt yhteen putkeen vasenta polvea... Toisinaan lantion seutu jumittaa niin, että menee molemmista jaloista tunto. Eilen ihan itkua väänsin, kun sattui niin pirusti selkään ja jalkaan... :/ Tiedä sitten, että mikä tähän auttaisi. En raada liikaa, kun työtkin ollut nyt loppu ja käyn rauhallisilla kävelyillä päivittäin. Mies hieroo joka päivä ja koitan venytellä, niin hyvin mitä pystyy. Ja ei auta... Ideoita mikä auttaisi?

Ja yläselkäkin kramppailee liian usein, kun aina ollut huonon ryhdin tuomaa ongelmaa siellä ja joku ihme rakennevika, kun niskat jumittuu aina ja selkä. Nyt on sitten vähän niin, että jos on yläselälle hyvä asento, niin alaselkään sattuu ja jos alaselkä on hyvässä asennossa niin yläselkään sattuu. Ei meinaa ihan aina jaksaa tätä kipuilua, vaikka siitä huolimatta en vaihtaisi raskautta mihinkään, kun on toi masuasukki niin rakas ja ihana. Hyörii ja pyörii lohdutuksena tuolla silloinkin, kun oikein kipuilee...

Nyt myös turvottanut ihan kiitettävästi. En pysty kihlasormustakaan sormessa pitämään, kun päivän mittaan sormet turpoaa niin, että ei veri kierrä, jos on sormus sormessa. Huoh. Moni hehkuttanut toisissa keskusteluissa, että näillä viikoilla niin hehkeä olo (mie nyt siis rv 22)... No mulla naama kukkii finnejä, hiukset putoo ja kroppa kramppaa. Kai siinä sanonnassa, että tyttövauva vie äidin kauneuden on jotain perää. :D

Ensi viikon maanantaina neuvola, jos sieltä saisi vinkkejä tai apuja...

Mile, mä sain neuvolan kautta ajan fysioterapeutille, ns. kuntoneuvolaan. Kannattaa kysyä!

Selkä on vähän kipuillut täälläkin, mut ei onneks kovin pahasti vielä. Teen niitä selkäliiton suosittelemia jumppaliikkeitä odottajille...jotkut tuntuu auttavan ihan hetikin, sellaiset jumituksia avaavat liikkeet.

Takaisin