Kolotukset ja voivottelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schoko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Illalla ja yöllä sitten noitten mahakipujen lisäksi tuli kuumetta. Illalla oli ihan selvä kuume, ja kuumekipuja selässä, käsissä ja jaloissa. Yöllä kävi varmaan aika korkeallakin, niin kurja oli olo... Mutta nyt aamusta ihan ok olo, maha kiristää ja kaikki asennon vaihtamiset tuntuu inhottavalta, mutta muuten aika normaali olo. Onneksi. Josko sitä huomenna pääsisi sinne töihin?

Olin eilen kevään viimeisessä mammajoogassa ja teimme puolen tunnin rentoutuksen jonka lopussa nukahdin... kuten varmaan moni muukin :)

Illalla ja yöllä oli kovasti harjoitussupistuksia. Maha oli ihan pinkeenä useaan otteeseen. Tämän lisäksi yöllä oli suonenveto toisessa pohkeessa, joten eivät taida minun mangnesium tablettini auttaa :(

Inhottavia nuo harkkasupparit. Kuulunevat asiaan, mutta jotenkin niistä tulee sellainen olo, että onko kaikki hyvin vaikkeivat tunnu muuten kuin mahan kovenemisena. Onko muilla näitä harkkasuppareita ja oletteko keskustelleet niistä neuvolassa? Aiemmin mulla oli niitä vain kävelylenkkien yhteydessä ja kysyin siitä neuvolassa ja se on kuulemma ihan normaalia. Neukkutäti sanoi, että kunhan menevät levolla ohi eivätkö ole kipeitä niin ei ole aihetta huoleen. Nyt mua hieman mietityttää kun supistuksia tulee levossakin...

Eilen oli neuvolassa kaikki hyvin ja tänään neuvolalääkäri laittoi lähetettä fysioterapeutin ohjaukseen niistä selkä- ja jalkavaivoista. Ajan pitäisi tulla sitten jossain kohtaa, saas nähdä koska. Lääkäri arveli kipuilujen syyksi sekä ylipainon ja raskauden aikaisten painomuutosten ja painopisteen vaihtumisen sekä oli sitä mieltä, että minulla saattaa olla yliliikkuvat nivelet, etenkin yliliikkuva lantio. Saas nähdä mitä fysioterapeutti asiaan sanoo. Pääseepä eteenpäin asian kanssa ja saa vinkkejä miten helpottaa kipuiluja. Onneksi ei ole paino raskausaikana noussut kuin pari kiloa, tosin saisi mieluummin paino pudota kuin nousta!

Harjoitussuppareita oon yrittänyt kuulostella, mut joko en oo tajunnut, että niitä on tullut tai sitten niitä ei ole vain tullut. Olen kuitenkin lukenut, että ovat normaaleja. Jossain tapauksissa ilmeisesti on syytä tarkastaa, ettei kohdunkaulassa ole tapahtunut muutoksia, mikäli noita suppareita tulee rutkasti.. Joku, jolla on ollut kokemusta noista osaa varmasti kommentoida vähän paremmin.

Pauliina1976, mä juttelin suppareista lääkärissä... mulla oli silloin ollut mahakipuja, tiedä sitten mistä ne tulivat. Ja sitten sanoin, että on myös ainakin kivuttomia suppareita, mutta on nyt vähän vaikea sanoa onko myös kivullisia, kun oli muutenkin maha kipeä. Lääkäri katsoi, että kohdunkaula oli kiinni, kun oli ollut noita mahakipuja. Ja sanoi, että nuo supparit ei haittaa. Kivullisetkaan supistukset ei kuulemma haittaa, jos niitä on vain välillä. Säännölliset sitten haittaavat, tai jotain. Hän kyllä sanoi, että jos mahakivut jatkuvat, niin voidaan tarkistaa uudestaan, että ei kannata murehtia. Sen jälkeen ei oo ollut mahakipuja, mutta kyllä noita kivuttomia supistuksia on päivittäin (vähän hankala sanoa kuinka usein, mutta ainakin muutama/päivä). Ja mulla ne kanssa tulee levossa (tai sitten huomaan ne paremmin silloin). Mut ei ne mun mielestä tunnu kamalan vaarallisilta.. Viikon päästä on eka neuvolalääkärikin, joten hän varmaan katsoo kohdunsuun tilanteen, luulisin? Voithan sinä soitella neuvolaan ja kysyä neuvoa, jos supparit huolestuttaa. :)

puapru, paranemista ja lepäähän nyt kunnolla!

Kiitos kommenteistanne! Olen menossa perjantaina lääkäriin tarkistuttamaan kohdunsuun tilanteen. Mietin vain nyt ennen sitä olisiko järkevää vain levätä illat töiden jälkeen vai uskaltaisinko lähteä kävelylenkille ja muutenkin elää normaalia elämää?

Pauliina1976: Oonkin sulle jo aiemmin sanonut samat jutut mutta sanotaan uudestaan kun sua selkeästi kovasti mietityttää. Itse olen puhunut juuri näistä mahan kovettumisista paljonkin neuvolassa ja äippäpolilla, ihan senkin vuoksi että istukkani sijainnin vuoksi minun pitää tarkkailla supistuksia normaalia tarkemmin. Ohjenuorana on tosiaan sanottu sitä että jos eivät ole kovin kipeitä eikä säännöllisiä, ei ole huolta. Meillähän kaikilla on toki erilainen kipukynnys ja tapa käsitellä kipua, jonkun mielestä joku tunne voi olla vain epämielyttävä kun toinen voi kokea saman tunteen kivuliaaksi. Säännöllisillä supistuksilla käsittääkseni tarkoitetaan tässä tilanteessa sitä, että supistuksia tulee useita lyhyen ajan sisällä vaikka lepää. Mutta kysy ihmeessä neuvolasta kun selvästi mietityttää, tutkitaan jos tarvetta tai saat muuten mielenrauhan. :)

Wow: Kiitos kommentistasi. Kovasti on asia nyt mietityttänyt kun mielestäni supaistukset ovat lisääntyneet ja erityisesti levossa olleessa. Aiemmin niitä tuli lähinnä lenkkeillessä. Mutta kuten kirjoitinkin niin menen asian perjantaian tarkistuttamaan lääkärille, aika oli varattuna jo ennen kuin supistuksia alkoi esiintymään levossakin.

Uskoakseni minulla on aika korkea kipukynnys, enkä muutenkaan kuulu ihmisiin jotka kovin helposti menevät lääkäriin. Sitä vain niin kovasti odottaa ja toivoo, että kaikki menisi hyvin ja syyskuussa sylissä tuhisisi terve ja hyvinvoiva vauva.

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Pauliina1976: Mielestäni varsinkaan raskauden aikana ei ole sellaisia "turhia" asioita joita ei kannattaisi varmistaa lääkäriltä! Ihan vain jo mielenrauhan saamisen ja stressin välttämisen takia. Ei varmasti tee hyvää suppareillesikaan että mietit ja jännität asiaa. Hyvä että pääset tarkistuttamaan asian, infoathan sitten meitä muitakin mitä sulle siellä sanotaan! :)

Niin, mullekin se lääkäri sanoi jotenkin silleen, että "jos murehdit niin ne vatsakivut todennäköisesti jatkuvat..." Että sen takiakin hän suositteli soittelemaan esim. neuvolaan, jos tulee uusia kipuja. Mietin, mitä hän nyt tarkoitti, mutta ehkä juuri sitä että huoli vaikuttaa niihin kipuihin. Ja tosiaan, mulla kyllä molemmilla kerroilla kun on ollut outoja mahakipuja ja sitten oon saanut varmuuden, että kaikki on kumminkin hyvin, niin kivut ovat hävinneet suunnilleen siihen. Tää raskausaika on kyllä niin kummallista.

Mä oon kans tullut siihen tulokseen, et kannattaa vaan kysyä, jos huolestuttaa. Sitähän varten ne lääkärit ynnä muut on olemassa :)

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Täällä todennäköisesti vaivaa tosi paha närästys! Mulla on ollut kurkku todella kipeä jo lauantaista lähtien, mutta ei mitään muita flunssan oireita. Nukkumisesta ei meinaa tulla yhtään mitään.

Tänään kävin jo työterveydessä, josta ei kylläkään ollut apua. Menin sitten apteekista hakemaan jotain raskaana olevalle sopivaa lääkettä kurkkukipuun. Mukava henkilökunta väläyttin sitten tuon närästyksen mahdollisuuden. Kun kuulemma paha närästys voi ihan "polttaa" nielun.

Mitä enemmän asiaa mietin, sitä "fiksummalta" se kuulostaa. Mä en vaan ikinä ole tiennyt mitä närästys on eikä mua omasta mielestä ole närästänyt. Mutta onhan sit noita iltoja ollut kun röyhtäilen about 30 kertaa...

Nyt mulla on rennietä. Huomisestä eteenpäin yritän vaikuttaa ruokavaliolla. Pitäisi saada toi närästys kokonaan loppumaan, jotta saisi kurkun/nielun parannettua. Näin ei voi jatkua. Ainahan tietysti on mahdollista että tämä on jotain muutakin....

Joo, mulla kans alkoi närästys nyt toden teolla. En saanut eilen illalla nukuttua kuin aluksi hetken kun rinnan päälle tuntui painavan tiiliskivi, poltti ja ahdisti, makuullaan, sekä selällään että kyljellään oli tosi paha olla, istuen vähän parempi. Rennie helpotti pikkusen oloa mutta vain hetkeksi eikä mitenkään merkittävästi. Lähdettiin sitten näyttämään sitä ensiapuun kun en saanut nukuttua, eikä mieskään mun pyörimisen takia. Sain siellä Zantac-nimistä veteen liotettavaa lääkettä, joka kyllä helppas oloa aika pian, vaikka ei ihan kokonaan loppunut vielä silloinkaan. Sain samaa poretablettia vielä mukaankin ja otin vielä kotona yhden ja sain nukuttua. Mutta huh, ikinä ei oo tollasta närästystä mulla ennen ollut! Päivystyksessä sanottiin, että jos jatkuu niin ottaa yhteyttä neuvolalääkäriin.

Voi ei, närästys on kyllä ikävää, vaikken ole sitä ikinä kuin hyvin lievänä sitä kokenutkaan. Toivottavasti pysyy teillä aisoissa eikä siitä tule jatkuvaa. Eräällä ystävälläni oli viime raskaudessa niin pahat närästykset loppuvaiheessa ettei siihen meinannut mikään auttaa, olenkin nyt pelolla kuulostellut jokaista poltteen tuntua...

Sillä lailla.. Neljä viikkoa sairauslomaa takana selkäkipujen vuoksi ja tänään napsahti kolme viikkoa lisää. Lääkärin sanoin "en nyt vielä kirjoita sulle loppuun asti sairauslomaa, mutta ota heti yhteyttä jos alkaa tuntua ettei mene vieläkään ohi." Siis hä?! Seuraavaksiko on sitten tiedossa sairauslomaa äitiysloman alkuun asti, jos mun selkävaivat ei parane? Mä en kestä maata ja olla tekemättä mitään syyskuuhun asti! :smiley-angry017

Mites se nyt sitten meneekään, kun mulla on semmoinen tilanne, että oon valmistunut koulusta 2011 ja olen silloin aloittanut työt vasta toukokuulla. Jotenka vuosituloissani on tähän hetkiseen tilanteeseen verrattuna noin 15000e ero. Aioin laskettaa tuon äitiyspäivärahan sen kuuden kuukauden mukaan, mutta miltä ajankohdalta se nyt stten lasketaan ja miten se vaikuttaa äitiyspäivärahan suuruuteen, kun joudun luultavasti sitten jossain vaiheessa kelan päivärahalle, kun työnantaja ei enää maksa palkkaa 48 päivän jälkeen? Mä oon ihan pihalla näistä..

Mulla tuli sunnuntaina ihmeen heikotuskihtaus. Koko päivän oli jotenkin nuutunut olo ja iho tavallaan ärtynyt, ärsytti kun mies vaan vähänkin koski käsivarteen. Kaupassa käydessä jouduin sit istahtamaan kesken kaiken kun rupesi niin pyörryttämään. Maanantaina sama toistui kun olin ajamassa töihin, joten ei muuta kuin työterveyteen, josta sain ma ja ti saikkua. Tänään taas heti jos jotain tekee, kuten laittaa ruokaa, rupeaa pyörryttämään ja heikottamaan. Jotkut oireet on samanlaisia mitä mulla joskus on migreenissä, mutta ei kaikki eikä päähänkään juuri koske (paitsi tänä aamuna). En sitten tiedä johtuuko ihan vain helteestä vai mikä on. Huomenna pitäisi sitten kai mennä töihin, mutta ahdistaa ajatus että jos aamulla on ok olo ja lähden ja sitten töissä taas rupeaakin heikottamaan... :( ja jos joudun saikkua jatkamaan niin suunta olis sit kai neuvolalääri tai tk:n omalääkäri. Kokemuksesta tiedän että jos menee tuolta työterveydestä hakemaan lisää saikkua, ne laittaa vaan lähetteen keskussairaalaan, enkä jaksaisi mennä sinne koko päiväksi odottelemaan. No, toivotaan että aamulla olis ainakin selkeä tilanne mitä teen, joko hyvä olo tai sit huono heti aamusta.

Tuiti, olethan muistanu juoda kunnolla näillä helteillä? Ja muutakin kun ihan pelkkää vettä. Mitattiinko verenpainetta tai mitään muuta? Toivotaan parempia vointeja!

Joo juonut olen kyllä. Verenpaine mitattiin ja se oli ok, vaikka puolitoista viikkoa sitten neuvolassa olikin matalat paineet. Mulla on ennenkin kyllä ollut päänsärytön migreeni, että olisikohan sit kuitenkin sitä... Pikkuinen ainakin jumppailee ihan normaalisti.

Voi hyvänen aika tätä hellettä!
Minulla ollut plussamisesta asti pieni kuumotus päällä, ja nämä helteet vievät minulta mehut aivan täysin.

Onko teillä muilla alkanut ahdistaa selällään makaaminen?? Minulle tulee huono olo ja huimaa jos hetkenkin erehdyn selälläni makaamaan. Myös puoli-istuva makuuasento on ahdistava. Telkkarin katsominen alkaa olla jo haastavaa, kun ei voi istua sohvalla löhöten eikä tee mieli istua kuin sihteerioppilas koko iltaa :) Mieskään ei vielä luovuta koko sohvaa käyttööni jotta saisin olla kyljelläni.. Meille tulee piiiitkä kesä boxing

Vihkisormuksetkin löytyvät nykyään korulippaasta - otin varuiksi pois jos tämä turvotus tästä yltyisi ja sitten olisi jo liian myöhäistä.. :)

Kurjia vaivoja teille ilmaantuu, tuo närästys ja heikotuskohtaukset, en tykkää. Täällä on jotenkin melko seesteinen vaihe, nyt ei ole useampaan päivään maha pingistynyt, toivon ettei enää sitä tekään. Ihan oikeita harjoitussupistuksia olen nyt kuitenkin bongannut, eli olen ihan selvästi tuntenut miten kohtu kovettuu jne. ..

Pumpulipallo, mä en myöskään enää voi ihan suoraan selälläni olla, se tuntuu ikävälle. Selällään ollessa jos vähän korottaa toista kankkua tai nostaa toisen jalan koukkuun sivulle, niin sillai voi olla, mutta jalat suorana selällään on ihan nou nou! Huomaan myös, että kyljen kääntäminen alkaa olla vähän työlästä, havahdun monesti yöllä siihen että olen muuttamassa asentoa kyljeltä toiselle. Se, mikä minusta on tosi tosi ihmeellistä, on se, että pystyn edelleen nukkumaan lempiasennossani mahallaan toinen jalka ylhäällä koukussa. Vielä ei siis maha ota siinä kohtaa vastaan, eikä tunnu pahalta!

Minä otan myös iltaisin kihlasormuksen pois yöksi, kun iltaa kohti sormet tuntuu turpoavan. Aamulla aina kokeilen, voiko laittaa sormuksen päiväksi, ja yhtä päivää lukuunottamatta vielä on voinut. Mutta kyllä vaan tämä kuumuus turvottaa, vaikka kuinka joisi ja joisi vaan... mä ihan kyllä itsekkäästi toivon, ettei koko kesä tule olemaan näin lämmin, johan tässä ihan oikeasti pakahtuu!!!!

Takaisin