Kolotukset ja voivottelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schoko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Elenna, täytyykin kysyä olisiko mahdollista saada jotain vastaavaa lähetettä. Voisi melkein soittaa neuvolaan, jos saisi mahdollisen ajan nopeammin kuin ensin odottamalla ensi viikon neuvolaa... Saitko nuo liikkeet sieltä kuntoneuvolasta vai mistä? Voisi olla tarpeen täälläkin!

Mile, liikkeet löytyy mm. täältä, tuosta odottavan selkästartti-linkistä. Löysin sen alunperin netistä, mutta sitten myös neuvola ja fysioterapeutti suosittelivat sitä. Niin ja perheryhmässä sen sai myös. Mä soitin neuvolaan ja valittelin selkä-jalkavaivoja, ja neuvolatäti vaan sanoi, että voisin itse soittaa kuntoneuvolaan ja varata ajan. Kuntoneuvolasta ne kyllä kysyivät, onko mulla neuvolan lähete, mutta sanoin vaan että neuvolasta käskettiin varaamaan aikaa. Sain ajan, tosin vasta parin viikon päähän. Se maksoi vain alle kympin ja oli sellainen ohjauspainotteinen käynti, mutta ihan hyvä mun mielestä kuitenkin. Ja ehkä ne voi tarvittaessa antaa lähetettä myös "oikeaan" fysioterapiaan. En tiedä, onko muilla paikkakunnilla tuota kuntoneuvolajuttua... mutta kannattaa soittaa, että mitä pitäs tehdä.

Menna: Oon kärsinyt vaivasta jo ennen raskautta, kierrettä on jatkunut kuusi-seitsemän vuotta jo. Nyt vuoden olen syönyt estolääkitystä ja se on pitänyt onneksi tulehdukset poissa. Ennen sitä oli pari vuotta aivan kamala tilanne, vähintään kerran kuukaudessa tuli tulehdus ja aina uusi puhkesi yhden kuurin jälkeen. Ja aina uusi lääkäri joka kysyi että "mites tuo hygienia?" tai "pyyhitkö edestä taakse?" kun itku silmässä selitän että teen todellakin KAIKKENI että saisin nämä estettyä. Sitten viimein sain lähetteen naistentautien polille jossa alettiin epäillä IC:tä eli rakkoreumaa tulehdusten uusiutuvuuden, rajuuden ja myös sen vuoksi että osa tulehduksista oli bakteerittomia. Kävin virtsarakon tähystyksessä ja rakko oli niin haavoilla että siitä otettiin koepala. (Oli muuten kivulias kokemus, rauhoittavasta lääkityksestä huolimatta..) Onneksi ei ollut kuitenkaan IC:tä, se on parantumaton ja etenevä sairaus. Siitä asti oon saanut tulehdukset pysymään poissa antibioottien, virtsaamistarvetta harventavien lääkkeiden (Vesicare) ja pissapäiväkirjan avulla. Vesicaren jouduin lopettamaan raskaaksi tulon jälkeen mutta onneksi sen poistaminen ei aiheuttanut tulehduksia. Pissapäiväkirjan avulla yritetään venyttää virtsaamisten väliä mahdollisimman pitkäksi, tämä on eri ohje kun normaalisti pissatulehduksesta kärsiville annetaan. Mulla on vaan mennyt niin pahaksi ja haavoille se rakko ja usein virtsaaminen ei ainakaan rauhoita sitä.

Kiitos puapru ja elenna tsempeistä! Sain nyt oikein hevoskuurin antibioottia ja sitten jatkuu normaali estolääkitys. Oon vaan niin tottunut tähän tulehduksettomaan elämään että nää todella rajut oireet taas yllättivät. Kaipa tää tästä... :)

Voi apua, elenna jos vatsasta kramppaisi!! :D Syöthän muuten magnesiumia? Mile, tsemppiä lantiokipuihin, ovat varmasti kauheita! :(

Wow, Mä syön niitä multivita raskausvitamiineja, niissä on 180mg tai jotain magnesiumia, en kyllä tiiä pitäiskö syödä enemmänkin... En viitsinyt vielä viime kerralla kysyä neuvolasta, vaikka mietinkin jo vähän tota. Jos rupee enemmän kramppaileen, niin pitää sitten varmaan syödä enemmän.

elenna: Syön noita samoja myös mutta otan myös joka toinen päivä magnesiumtabletin lisäksi koska olikohan noissa multivitoissa vaan noin 40% päivän tarpeesta vai mitä olikaan. Oon kanssa kramppiherkkä, varsinkin liikkuessa ja jos muuten keho kuivuu niin kramppaa.

Voi apua, elenna jos vatsasta kramppaisi!! :D Syöthän muuten magnesiumia? Mile, tsemppiä lantiokipuihin, ovat varmasti kauheita! :(

Neuvolasta sain ajan neuvolalääkärille viikon päähän (lääkäri paikalla kerran viikossa, niin tuo seuraava ja ainoa vapaa aika hetkeen). Lääkäri sitten arvioi tilanteen ja tarvittaessa laittaa lähetteen fysioterapiaan tms. Siihen asti ohjeena: rauhallinen kävely, venyttely ja riittävä lepo. Testaanpa siis siihen saakka noita elennan linkittämiä liikkeitä ja muutoin jatkan samaan rataan, jos vaikka vähän helpottaisi. :) Kiitos tsempeistä Wow!

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Joutuuko muut jo ravaan vessassa? Välillä aivan kauhea kiire vessaan ja saa tiristettyä ruokalusikallisen. Epäilen vahvasti että joku käyttää mun virtsarakkoa tyynynään... Välillä taas vessassa saa käydä ihan normaaliin tahtiin ja rakkokin on täynnä. Tulehduksellisesta ei siis minun mielestäni kuulosta kun oireet tulee ja menee. Varmuuden vuoksi kuitenkin viime neuvolassa pissa stixattiin ja puhdashan se oli. Että tätä se kai sitten on vaan luvassa tästä eteenpäin, on vaan niin kovin ärsyttävää tuo jatkuva vessassa ramppaaminen turhan takia...

Mä kait oon rampannu vessassa koko ajan.. :laughing002 No ei.. Väillä enemmän ja välillä vähemmän. Myös pojan liikkuminen vaikuttaa vessassa käyntiin.. Viimeksi oli mielenkiintoista pissata, kun poika antoi samalla pissarakolle kyytiä alakerrassa. Tulikohan se varmasti tyhjäksi..? :laughing001

Pikku-Tikru: Ja tulehduksen edetessä kärsisit mitä luultavimmin vähän muistakin (vittumaisemmista) oireista.... ;) Kyllä täälläkin normaalitilassa (ilman tätä tulehdusta) välillä tuntuu siltä että joku pomppii rakon päällä.

Joo täälläkin on vessassa ravattava alvariinsa, ja yölläkin mikä on hirvittävän rasittavaa..
Justiin neuvolassa juteltiin että pitäis juoda enemmän nesteitä mutta sitten se vasta vessassa ravaamista onkin!
Ja olen huomannut lantionpohjalihasten olevan hieman huonossa hapessa, ei paljon auta aivastella ellei ole jalat ristissä ja vessassa käynnistä on pitkä aika :D

Minä olen oikeasti ihan alusta saakka saanut juosta vessassa vähän väliä! Hirveä tottuttelu ollut asian suhteen, kun normaali oloissa on kärjistetysti riittänyt kun käy aamu- ja iltapissalla.. :laughing002 Enimmäkseen yöt saan kyllä nukuttua, aamusta vasta joskus 5-6 aikaan herättää vessaan. Niin ja tosiaan, jokseenkin on turhauttavaa kun ei sitä pissaa sitten juurikaan tule vaikka kuinka tuntuu että hätä on tosi tosi tosi kova...

Ihanaa ja mahtavaa mikä tunne kun antibiootit lähtivät pelittämään! Nyt kaikki pikkuvaivat tuntuvat aivan olemattomilta ja nautin tästä kivuttomasta olosta aivan täysillä. Ihanaa! :)

Se on kyllä huippua, kun ne antibiootit alkaa vaikuttamaan. Ja ainakin minulla siihen virtsatietulehduksessa ei kulu pitkään ekan tabletin naukkaamisesta. Jaksuja ja toivotaan, että tulehdukset pysyis siusta tästä lähtien loitolla!

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Näinpä, onneksi auttaa nopeaan. Eiköhän ne poissa pysy kunhan itse onnistun olemaan hukkaamatta reseptejä/lääkkeitä... :) Joku raskausdementia kyllä iskenyt oikein kunnolla!

Onko jollain muullakin järkyttävä turvotus, sormiin melkein sattuu kun ovat niin turvoksissa, mitäköhän avuksi? En muista että olisin kahden edellisten kanssa ollut näin turvoksissa tässä vaiheessa kun nyt..:( Ja sen lisäksi vielä ihmmeellistä kuumotusta ja päänsärkyä ja väsymystä.. toivon että tulisi suht viileä kesä..;)

mammaliini, minä turpoan kyllä iltaa kohti erityisesti sormista, mutta ei se ole koko aikaista. Yöksi joudun ottamaan sormukset pois sormista kun ahdistaa, mutta aamulla voi taas laittaa takaisin ja tuntuu ihan normaalilta. Mutta viielätä kesää toivon ja odotan minäkin, sen verran viitteitä tämä turvotus antaa, ettei huvittaisi kokea kuumaa kesää!

mammaliini: Itselläni on tuota turvotusta myös. Pitsi napata sormuskin sormesta, kun tuntui jumittuvan siihen pysyvästi ja sormet paisuu välillä todella todella paljon. Viileä kesä olisi ihana, mutta saas nyt nähdä miten käy. :D

Takaisin