Kolotukset ja voivottelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schoko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu, noi kivut on kyllä ihan perseestä. Koita tässä nauttia raskaudesta kun jatkuvasti tuntuu joku paikka krämppäävän :(
Mä saatan yölläkin herätä useasti kipuihin, kylkeä kääntäessä repii niin saakelisti, että tuntuu ettei pääsisi liikkumaan kuin millin kerrallaan.

Jos koko päivän hääräilee niin takuuvarmat mahakivut odottaa illalla.

Ihanasti vauva kuitenkin liikkuu ja jumppaa, eli sillä nyt ei mitään hätää ole, äipällä on vaan paskamainen fiilis. No josko ne kivut tästä tasaantuu kun suurin kasvupyrähdys on tapahtunu.

Mä sain lääkäristä reseptin 1g paratabsiin joita nappailen 1-3 päivässä. Oon niin kyllästyny vain makaamaan ja olemaan kotona kun koko alkuvuoden, oikeesti tammi-huhtikuun makasin kotona kun oksentelin 25 kertaa päivässä, ihan yötä myöten.

Voi miten ihanaa olla raskaana :) :) heh heh

Nää liitoskivut ei tosiaan oo kadonneet tai rauhoittuneetkaan, kuten toivoin. Tukivyö päivisin ja liikunta minimissä, mutta silti vihloo öisinkin niin, että kipuun herää moneen kertaan. Yritän pysyä iloisena kuitenkin, on tämä muuten aika kivaa aikaa sentään.

Kävin tänään fysioterapeutilla (ohjauskäynti kuntoneuvolassa neuvolan suosittelemana), kun mulla on ollut niitä kipuja mm. jaloissa. Tai oli tosi paha tilanne noin viikon ajan, mutta sen jälkeen on mennyt taas ihan hyvin. Oli ihan kiva käynti, vaikka toisaalta olinkin lähtenyt jo ihan oikein harjoittelemaan (liikuntaa voinnin mukaan ja selkäliiton suosittelemia selkäliikkeitä). Toisaalta oli kyllä kiva kuulla juuri se ja katsoa, että mitä apua tuo käynti tarjoaa. Uusia ohjeita oli lähinnä sellainen taaksepäin taivutus-liike vastapainoksi istumiselle, ja sitten fysioterapeutti huomautti, että voisin lisätä jo toistomääriä niissä selkäliikkeissä. Liikuntaa pitäisi harrastaa ahkerasti, mutta tietysti olotilaa kuunnellen.

Kipujen syy ei varsinaisesti selvinnyt, mutta selästä ne luultavasti johtuvat, ja raskaudesta. Mahaakin mulla on jo jonkin verran. Oli ihan kiva kuulla, että selkäkipuilu on aika normaalia jo alkuraskaudessa. Hormonivaikutukset kuulemma alkavat heti. Mullahan onkin ollut nyt aika hyvä olo sen jälkeen, kun selvisin siitä flunssan jälkeisestä kipuilujaksosta. Tuollainen kipupiikki voi kuulemma johtua mm. nopeasta hormonipiikistä. Nyt vaan koitan sitten liikkua ja venytellä ja tehdä noita selkäliikkeitä, niin ehkä se ennaltaehkäisee loppuraskauden vaivoja. Kysyin sairaslomastakin ja fysioterapeutti oli sitä mieltä, että kannattaa kyllä sitä sitten tarvittaessa hakea. Hän sanoi, että kannattaa miettiä sitäkin, miten hyvin palautuu töistä. Ja tuntui olevan sitä mieltä, ettei kannata turhaan "pilata" raskausaikaa olemalla töissä jos se rasittaa liikaa.

Niin ja kysyin tukivyöstäkin yhden liikuntaharrastuksen sopivuudesta keskusteltaessa, ja siihen fysioterapeutti sanoi, että tukivyö voisi olla hyvä sitä harrastaessa. Mutta hänkin sanoi, että kokoaikaisesti ei kannata pitää, koska sitten keho alkaa tukeutumaan siihen vyöhön eikä lihanksiin.

elenna: Hyvä että pääsit fysioterapiaan, toivotaan että liikkeistä on apua kipuihin!

Minkälaisia tukivöitä teillä muuten on käytössä jos juuri liikuntaa varten olette hankkineet? Itse tosiaan toivoin että olisin pärjännyt ilman tukivyötä mutta kohdun kovettumisen vuoksi hankin juoksulenkeille ihan sellaisen "kevyen mallin", sellaisen tukivyötuubin joka vaan vetästään päälle. Onko kellään kokemusta täntyyppisestä tuesta? Infoan sitten omat kokemukset kunhan saan vyön testattua. Viime lenkistä oli juoksukengät vielä viikonloppuna aivan litimärät joten en päässyt testaamaan. :)

Wow, mä en siis ole vielä hankkinut tukivyötä. Mutta mietin että tohon mun liikuntaharrastukseen (frisbeegolf) vois sopia sellanen mahan yli menevä malli. Tai ehkä sellainen leveä nauha-mallikin kävis yhtä hyvin, sekin kumminkin kai tukee alavatsaa. Liikkeet ei tuntuneet pahoilta, vaikka niissä tulee sellainen kiertoliike. Yhden kerran tuntui, että maha vähän tärähti. Sellaista (tai rajumpaa sellaista) välttääkseni ajattelin tuota tukivyötä... Luulen, että jos hankin, niin hankin ihan kunnollisen tuen omaavan vyön. Niitä Anita-tukivöitä mulle on ainakin kehuttu. Ja sitten yritän säilyttää sellaisen rentouden siinä heittämisessä, ettei menisi turhaksi riuhtomiseksi. Nyt ei tarvi saada mitään ennätysheittoja, mutta olis kiva vähän päästä senkin harrastuksen pariin vaikka edes tässä alkukesästä. Pitkiä kierroksia en kyllä varmaan pysty menemään, kun sitten selkä rupeaa helposti rasittumaan liikaa. Mutta sitten pitää varmaan kävellä muiden perässä loppumatka tai istua jonnekin nurtsille odottelemaan ja ihmettelemään kesää. Saapa nähdä miten käy :)

Eilen ja tänään on sitten ollut taas huonompi olo. Välillä huimausta, heikotusta, huono olo ja pää raskas ja henkeäkin tuntui ahdistavan illalla... Taitaapa olla raudanpuutosta. En oo aloittanut vielä rautakuuria, kun oon ajatellut odotella seuraavaa neuvolaa. Se on huomenna. En kyllä aavistanut, että olo huononee noin nopeasti. Viikonloppuna oli vielä ihan hyvä olo, mutta ehkä se johtui vapaapäivistä. Saapa nähdä, paljonko hb on huomenna. Viimeksi oli 123. Fiksuinta olisi varmaan ollut aloittaa rautakuuri jo pari viikkoa sitten, mutta kai mä halusin tietää paljonko hb laskee. Ja en halunnut, että neuvolassa sitten katsotaan että aha, hb hyvä joten ei tarvitse syödä enää... Huomenna sitten varmaan eka rautatabu. Toivottavasti ei mene kamalan pitkään, että olo paranee.

Mulla tosi paha issias-vaiva, töissä tosi hankala päivä ja iltapäivästä piti kävellä seinästä tukea pitäen kun ei tiennyt lähteekö jalat pian alta. Mukava nakse oikein kuulu selästä kun lähti liikkeelle. Viime yönä supisteli selkeästi, maha meni välillä ihan kovaksi. Kipeää ei tehnyt mutta inhottavaa jos selän takia alkaa supistelutkin tässä vaiheessa. Taidan soittaa neuvolaan huomenna ja pyytää muutaman päivän saikkua, nyt kun on pihahommatkin tehty niin malttaa ehkä oikeasti levätä!

Mä taas olen kokenut tähän kohtaan ihan toisen suuntaisen homman! Olin siis viime viikon ensin sairaslomalla ja lopun viikosta vapailla. Nyt olen sitten kaksi viikkoa kesälomalla, ja jaksan ihan toisella tavalla!!! Ihana huomata että kykenen vielä kuitenkin johonkin - ollaan isännän kanssa nyt kahtena ilta peräkkäin oltu puusavotassa ja vaikka hitaasti siellä kävelen ja kuljettelen risuja niin jaksan vielä kuitenkin!! Jee!! Ja tänään lisäksi vielä päivällä haravoin parisen tuntia ja siivosin siihen päälle omalla talollani, jotta sen saa myyntikuntoon. Toki illalla väsyttää ja selkä vähän ilmoittaa olemassa olostaan, mutta muuta vaivaa ei nyt pariin päivään ole ollut. Tuntuu kuulkaa hyvälle, kun on ollut lähes kuoleman väsynyt viimeiset ainakin 16 viikkoa!!!

puapru: Ihana kuulla että on mennyt parempaan suuntaan, nauti tästä olosta! :)

Eilen testasin eka kerran juoksulenkillä tukivyötä, on siis sellainen "kevyt malli" (tämä on aika lähellä sitä, en nyt muista oikeaa merkkiä: http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/6037/pl). Tuntui että auttoi ihan kivasti, ei tullut kylkipistoksia, maha ei hölskynyt ja kohtu ei kovettunut. Taidanpa ottaa tavaksi pukea juoksuun päälle.

Wow: kiitos vinkistä ja muistutuksesta. Sain viikonloppuna kaverilta lainaan Anita-tukivyön ja täytyy testata sitä seuraavalla lenkillä. Eilisellä kävelylenkillä taas maha kovettui ja se ei tunnu oikein mukavalta ja huoli vauvan hyvinvoinnista varjostaa koko lenkkiä.

Testasin tukivyötä, mutta en tarvitse sitä vielä normaalikäytössä, mutta testaan sitä ehdottomasti seuraavalla lenkillä.

Pauliina1976: Toivottavasti sinäkin saat apua tukivyöstä lenkille! :) Olen tosi iloinen että annoin vyölle mahdollisuuden, on paljon mukavampi liikkua kun ei tarvitse pelätä että missä välissä ne kivut taas iskee.

Minä jäin pariksi päiväksi sairaslomalle, loppuviikko onkin oikeasti vapaata. Nyt vaan pitää malttaa levätä ja yrittää selvitä tästä huonosta omasta tunnosta; en mielelläni olisi töistä pois ja kun tiedän että siellä on vielä kamala kiire niin sitä suuremmalla syyllä ahdistaa.. Mut pakko ajatella nyt tuota talttahammastakin, eilen tuli kaks kipeää supistusta kirjaa lukiessa ja en nyt tässä vaiheessa vielä halua että alkaa paikat pehmetä ja avautua jos selän takia supistaa! Pieniä lenkkejä ja lepoa, jospa se tästä :)

Päivitystä selkätilanteeseen..

Samat vaivat kestäneet nyt sellaisen kolmisen viikkoa ja tänään muutos huonompaan. Aamulla heräsin ja ekaa kertaa häntäluu kipeä, sekä kun menin pissalle heräämisen jälkeen niin alkoi tuntua jaloissa sellaista puutumispistelyä. Huonompaan suuntaan mennään. Kahden maissa on neuvolalääkäri, saapa nähä miten mun käy.. Nyt jo 1,5 viikkoa oon ollu saikilla.. :confused:

Nyt on sitten maha kipeä :( Alavatsaa jomottaa aika pahasti ja selkäkin tuntuu kipeeltä. Eilen alotin obsidan-kuurin, kun hb oli pudonnut 110 asti ja sen kyllä on tuntenut olossa. Voiko rauta aiheuttaa tällaista alavatsakipua? Huolettaa taas...eilen kyllä oli aika pitkä työpäiväkin ja sitten kävelin vielä kotiin....

Marsi, toivotaan, että nyt olo lähtis kumminkin paranemaan siellä... :(

Syysmami, ei mitään huonoja omatuntoja! Lepoa vaan!

Mulla tulee selkeästi rasituksesta tuota vatsakipua, toissayö oli niin tuskainen kipujen kanssa kun päivän olin töissä ja sitten miehen kanssa luuhattiin vielä kaupoilla. Menee levossa ohi, onneksi huomenna alkaakin kesäloma (ajatuskin 4 viikon lomasta saa onnen kyyneleet nousemaan silmiin, on tätä odotettu) :) tämä onkin eka loma puoleentoista vuoteen....

Täällä istutaan parasta aikaa sokeriasituksessa. Alkoi juuri jostain syystä ihan kamalasti jännittää jos niissä onkin häikkää...? Lohdutukseksi niille joita on peloteltu sillä kamalalla litkulla et ei se niin pahaa ollut, imelää vain. Tämä odottelu on vaan pitkästyttävää. Vauvakin heräsi pitämään seuraa vaikka yleensä viettää hiljaiseloa tähän aikaan, taitaa olla jo sokerihumalassa ;) temmeltää niin että maha heiluu!

emmu_ma: kiitos huojennuksesta, ettei se litku niin pahaa ole! Itse olen juuri ajatellut, että entä jos sitä ei saakaan juotua. Hauskaa, että pikkukaveri pitää seuraa, voisi olla muuten tylsää odotella. Saattaa tosissaan olla sokerihumalassa :D

emmu_ma: Tuliko sulle paha olo siellä rasitustestissä? Itse jännittelen lähinnä sitä... Muistuu mieleen laktoosi-intoleranssitesti joskus 90-luvun alussa jolloin oksentelin ja litkut piti juoda aina uudestaan.

elenna: Toivottavasti vatsakipu on helpottanut! Voi kyllä aivan hyvin johtua siitä raudasta. Aikoinaan kun olin syömishäiriöni takia aneeminen ja jouduin syömään lisärautaa, mahani oli koko ajan turvonnut ja kipeä.

Marsi: Kuulostaa kyllä kurjalta! Toivotaan parasta että lähtisi parempaan suuntaan!

syysmami: Lepoa vaan ja iloista mieltä, huonot omatunnot pois! :)

Olo on väsynyt (voi kyllä johtua aivan epäinhimillisen aikaisesta herätyksestä ja viime yön vessarallista) mutta en ole huonovointinen yhtään. Helpompi juttu siis mitä olin odottanut :) huomenna saan jo tulokset, toivottavasti kaikki on kunnossa!

Eilen oli kolmas päivä peräkkäin kun olin mukana illalla tuolla ulkohommissa. Kaksi iltaa tehtiin sitä puusavottaa ja eilen mukana oli isännän isä ja laitettiin hevosaitauksen tolpat maahan. Tai siis miehet laittoi, minä lähinnä ojentelin tolppia. :laughing002 Mutta illalla kyllä sitten vähän tuntui pakotusta tuolla mahan sivuilla. Nyt aamulla tuntuu kuitenkin taas tuntuu ihan normaalille, ja onneksi edessä on vähän kevyempia hommia tälle ja huomiselle. littyen lauantaiseen hevosten kotiin hakemiseen.
Toivottavasti muiden vaivatkin helpottaa, ja olkaa ihan huoletta vaan sairaslomalla jos sellaista määrätään/saatte, kyllä ne lääkärit kuitenkin tietää miten on hyvä!

Kiitos wow... joo nyt alkaa olla jo parempi olo mahassa. Otin sitten yöllä panadolin ja sillä sain nukutuksi vielä toista tuntia, mut aamulla heräsin taas mahakipuun...tais olla jonkinlainen supistus se. Nyt tässä aamupäivällä on kuitenkin tuntunut jo normaalimmalta. En sitten viitsinyt soittaa neuvolaankaan... Mietin sitäkin, että voisko olla joku tulehdus taas, kun muutenkin on ollut niin heikko olo tällä viikolla...jos se ei johdukaan raudan puutteesta. Mutta pitää nyt vähän seurailla tilannetta taas, ei viitsisi heti alkaa hötkyilemään. Ja se pissanäytteen vieminen ei ole kamalan kivaa kun ei saa käydä vessassa :/ Mut josko set tästä taas! Vähän hirvittää ottaa seuraavaa rautatablettia, mutta voisin ottaa sen vaikka ruuan kanssa... tai ehkä mä sitten rasitin tosiaan itseäni liikaa eilen...

Takaisin