Kolotukset ja voivottelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schoko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitti vinkistä elenna! :D Eilen kattelin noita vaan netistä ja tilasin just ton Carriwell vyön kokeiltavaksi. Sen leveämmän mikä peittää koko mahan. Mitään kokemusta ei oo, enkä alkanut sen kummemmin lukemaan vertailujakaan noista. Oli kummiskin aika halpa, ettei korkealta putoa, jos ei ookaan hyvä.. :D

Toisaalta jos tosta saa vaan vähän tukea niin ehkäpä ne omat lihakset joutuu kanssa vähän töihin samalla niin ei tule niin helposti tuota lihasten heikentymistä mistä moni tuntuu olevan huolissaan. Tiedä sit. Mä kirjoittelen vähän kokemuksia miltä tuntuu.. Mulla on fyysisesti erittäin raskas työ, että varmaan aika äkkiä tulee ilmi onko mitään apua.

Itsellä nuo liitoskivut ovat juurikin ajoittaisia vihlaisuja jalkovälissä, eli häpyliitos oireilee. Sitten vähän erilaisia kipuja SI-nivelissa molemmilla puolilla. Niitä ilmenee milloin missäkin tilanteissa, mutta lähinnä silloin, kun lihakset "jäähtyvät". Treenin aikana ei ole nyt hetkeen tuntunut, mutta esim. sohvalta/sängystä noustessa sattuu. Nukkumaan pystyn oikein hyvin, laitan ison tyynyn polvien väliin ja käyn kyljelleni nukkumaan.

Jonkin verran esim. salitreenissä huomaa, että kohtua alkaa repimään tietyissä liikkeissä ja esim. askelkyykyt eivät onnistuneet ilman painojakaan muutama viikko sitten, kun häpyliitos oireili. Onneksi nämä kivut ovat kuulemma (ja myös omasta kokemuksesta) ajoittaisia, välillä venyy ja paukkuu enemmän, välillä vähemmän.

Oman kivan lisämausteensa tietty tuo jo valmiiksi notko selkä ja suht kireät lonkankoukistajat...mutta tukivyön ostoa/käyttöä yritän pitkittää mahdollisimman pitkään, nyt vaan yritän pitää lihaskuntoa mahdollisimman hyvin yllä.

Jutustelin eilen kummitätini kanssa, joka on siis muutamaa vuotta vaille valmis jäämään eläkkeelle gynekologin virasta. Ihan oikeaan taisi omat epäilykseni osua neuvolantädin hälläväliä asenteesta, liittyen nyt lähinnä tuohon viime kertaiseen korkeaan verenpaineeseen, hemoglobiinin laskuun ja painonnousuunkin... Kummini nimittäin tarttui näihin aika ärhäkästikin, ja ihmetteli miksei verenpaineen suhteen esimerkiksi tehty tarkistusmittausta saman käynnin aikana... Hän sanoi että yläpaineen riskiraja on 140 ja minullahan se viimeksi mitattuna oli 147, alapaineen raja 90 (minulla 85). No, olen tämän suhteen tehnyt kotimittauksia anoppini mittarilla, ja täällä luvut näyttävät hyviltä, eli yksi huoli vähemmän. Raudan aloitusta kummini suositteli, juurikin periaatteella miksi odotella anemiaa, varsinkin kun olen alusta saakka tähän päivään asti ollut lähestulkoon koko ajan tosi väsynyt.. ja sitten vielä tuo painon kertyminen. Hän kehotti suuresti tarkkailemaan syömisiä, koska sitä mukaa kun oma paino nousee, riski "liian isolle" vauvalle kasvaa. Eli sellaista....

Flunssa muuttaa vaan muotoaan. Kuumetta ei maanantaina jälkeen ole ollut, pientä lämpöjen heittelyä kylläkin. Nyt alkaa sitten nuha nousta pintaan, ja yskä on muuttunut kuivasta ei-niin-kuivaksi. Poskiontelontulehdusta tässä pelätään, etenkin kun päänsäryt ovat tässä viimeisen viikon aikana lisääntyneet, ovat siis melkein päivittäisiä. Ja yskiminen, voi kun se sattuu tuonne kurkun alapuolelle! En tiedä, pitäisikö varata aikaa työterveyteen vai ei, eihän ne paljon mitään apuja tähän voi määrätä....No, palaan tänään töihin ainakin yrittämään työntekoa, ehkäpä ajatus lääkärin tarpeesta sitten kirkastuu?

Täällä uutena vaivana on alkanut pohkeet kramppaamaan öisin. Johtunee rasksuden lisäksi mangnesiumin puutteesta? Syöttekö muiden raskausvitamiinien lisäksi vielä mangnesiumia? Syömässäni Minisun raskausvitamiinissa näyttää olevan vähän mangnesiumia, mutta voisikohan sitä ottaa vielä lisää? Onko jotain ruoka-aineita tai muita kikkoja jotka auttaisivat tähän ongelmaan?

Heissan! Mä syön ACOn Raskausvitamiinia aamuisin ja sitten otan vielä illalla ennen nukkumaan menoa magnesiumtabletin. Noiden magnesiumyhteismäärä ylittää päivittäisen annoksen, mutta ei paljoa mun mielestä. Raskausvitamiinissa oli magnesiumia muistaakseni joku 30% päivittäisestä saannista ja sitten tossa mitä otan iltaisin 90%..

Mulla ei vaan vatsa toimi ilman tota magnesiumtablettia. Saattoi mennä neljä tai viisi päivääkin että tapahtui mitään ja sittenkin oli vatsa niin kovalla, että meinasi itku tulla. Nyt ei ole ollut ongelmaa, kun olen vetässyt ton tabletin iltasella.. Meinaan maanantaina kysäistä vielä neuvolassa tosta, että onko ok näin vai pitääkö kattella joku magnesiumtabu missä olis vähemmän..

Soitin neuvolaan ja magnesiumin päivittäinen annos on 350 mg. Minisun raskausvitamiineista saan muistaakseni 40 mg (täytyy vielä tarkastaa). Joten neuvolan täti neuvoi ottamaan lisäksi esim. puolikkaan magnesium tabletin tai kokonaisen joka toinen päivä, riippuen mitä tabletteja ostan ja paljonko niissä on magnesiumia per tabletti.

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Hyvä, että sait selvyyttä asiaan.. :D Mä meinaan jatkaa samalla lailla.. :D

Meidän neuvola suositteli syömään raskauden aikana Multi-tabs- tai Multivita- raskausmonivitamiineja. Multitabseissa näkyy olevan 90 ja multivitoissa 180mg magnesiumia. Mulla on nyt noi multivitat. Magnesiumista ei oo siis ollut puhetta neuvolassa. Mullakin pohkeet oli kipeet esim. viime yönä, mut taisin harrastaa eilen extrapaljon kävelyä. Ja kun on ollut muutenkin välillä niitä kummia jalkasärkyjä, niin voi olla jostain muustakin kyse kuin tuosta magnesiumista.

Mutta nyt täytyy hehkuttaa: mulla on nyt viikon ollut ihan hyvä olo! Jos ei ihan pienistä nipoteta. Tosi kummallista... Nytköhän se hyvävointinen keskiraskaus alkoi :) Ja kauankohan tätä kestää... :O

Itsellä on nyt tullut inhottavaksi vaivaksi alaselän ja häntäluun kipeytyminen, erityisesti vaivaa jos istuu yhtään pehmeää sohvaa kovemmalla alustalla. Alkaa häntäluun seutua kolottamaan jo 20min bussimatkalla, vaikka ei noissakaan mitkään kovimmat penkit ole... Alan tässä miettiä, että mitenhän sitä kohta istuu. En ymmärrä miksi jo nyt vaivaa, kun ei mahakaan mikään älyttömän iso ole ja painoa raskauden aikana tullut vain pari kiloa lisää (kun niitä jo omasta takaa liikaa). Kellään muulla vastaavaa vaivaa? Mikähän tähän auttaisi? Pitääkö alkaa ottaa tyyny kaikkialle mukaan ja istua sen päällä? :D Alaselkää jomottaa myös pitkään kävellessä, mutta ei onneksi mikään älytön kipu ainakaan vielä.

Mile, tutulta tuntuu tuo alaselän kipeytyminen ja istumisen vaikeus. Minulla ei kyllä häntäluu kipuile, mutta selkä ei yhtään tykkää istumisesta, ainakaan yhtään kovemmalla alustalla. Luulen, en tiedä siis varmaksi, että kipuilut (jo) tässä vaiheessa johtuvat siitä, että pikkuhiljaa relaksiini alkaa vaikuttaa löysyttävästi jotta synnytys sitten aikanaan on mahdollista. Tiedä häntä sitten onko tämä epäily oikea?
Minulla on vaivana myös kamala kiristävä tunne mahassa. Tulee melkein heti jos kävelee vähänkään enemmän tai joutuu seisomaan. Kävelyn määräksi riittää siis ihan kaupassa käynti ja seisomisessa puhutaan vain minuuteista. Menee ohi kyllä nopeasti jos pääsee hetkeksi istumaan... täytyy varmaan ottaa neuvolassa tämäkin puheeksi sitten kun seuraava aika taas on..

Flunssa se vaan jatkuu, ja kävin asian tiimoilta sitten eilen työterveydessä. Lääkäri kyseli oireet ja taustalla olevat sairaudet. Sitten kun kyseli lääkeaineallergioita ja sanoin ettei allergioita ole mutta että raskaus varmaan vähän rajoittaa lääkevalikoimaa, kirjoitti hän samantien 6 päivää sairaslomaa... Eli nyt saikutetaan keskiviikkoon saakka, ke-su on vapaapäivät ja siitä eteenpäin kaksi viikkoa kesälomaa! Kyllä tässä välissä jo varmaan pitäis terveeksi tulla? :laughing002

Mile: kun minulla kipeytyy silloin tällöin (ei välttämättä edes joka viikko) selkä, niin se on juurikin alaselkä häntäluun tienoilta! Nyt on onneksi ollut kivuttomampk jakso ja olen päässyt ihan kunnon kävelylenkkejäkin tekemään. Aiemmin kipeytyi juuri esim. kävellessä tai pitkään imuroidessa. Neuvolassa sanoivat, että normaalia ja jos kovasti kipuilee niin kannattaisi alkaa käyttämään tukivyötä..

Mile: Minulla tuo häntäluun ja alaselän kipeytyminen on vaivannut jo muutaman viikon. Teen istumatyötä ja häntäluu kipeytyi aluksi joskun kolmen maissa, sitten yhden aikoihin ja nykyään se on kipeä jo ennen lounasaikaa. Teen välillä töitä toisella korkeammalla tuolilla ja välillä jopa seisten (minulla on sähköpöytä), mutta mikään ei oikein auta. Pitäis varmaan seisoa koko päivä. Se taas kipeyttäisi varmasti alaselkää. Viikonlopuuna ei ole mitään ongelmaa kun ei tarvitse istua pitkiä aikoja. En ole löytänyt kipuun muuta ratkaisua kuin etten istuisi pitkään...

Tänä aamuna on ollut inhottavia kouristuksia mahassa. Sanoisin, että keski- tai ylävatsalla, ei siis ihan alhaalla. Ne on tosi lyhyitä, mutta toistuu usein. Helpottaa kun istuu tai kumartuu eteenpäin. Huolettaa vähän, jos ne on supistuksia, mutta toisaalta ne tuntuu joltain muulta. Mulla on luultavastikin ollut aiemmin kivuttomia supistuksia, ja ne oli enemmänkin alavatsalla...alavatsa meni pinkeäksi. Tässä ei niinkään vatsa mene pinkeäksi, mutta tekee kipeää tuosta keskiosasta, ja pakko istua tai kumartua. En tiiä voisko liittyä jotenkin ruuansulatukseen. Yritän nyt juoda paljon ja istua tässä koneella töissä...ehkä tääkin menee taas ohi...

elenna: Minuakin on kouristellut kummasti vatsassa nyt muutaman päivän, minulla varmaankin johtuvat työstressistä. Toivotaan että sulla olisi esim juuri ruansulatukseen liittyviä ja menisivät ohi!

No niin tulipa tuota carriwell tukivyötä sitten viime viikko testattua. Vyöstä oli kyllä apua työpäivän aikana aika paljonkin loppujen lopuksi. Auttoi selviämään työpäivästä paremmin. Otin vyön aina pois töistä lähtiessäni ja kotiin ajaessakin oli vielä parempi olla kuin mitä oli sellaisen päivän jälkeen kun ei ole ollut vyötä.

Kuitenkin nukkumaan mennessäni (olin siis iltavuorossa viime viikon) kivut olivat samanlaiset kuin aina ennenkin. Persuksen päällä järkyttävä vihlominen heti kun sai selän suoraksi sängylle ja jo pelkkä kyljen kääntäminen vihloi ihan älyttömästi. Kivut siis ilmeisesti jotain hermosärkyä, kun niin vihloo ja tuntuu niinkuin joku siellä selässä ei olisi oikealla paikallaan. Kuitenkin yleensä aamuisin herätessäni kivut ovat hellittäneet tai hävinneet ja on ollut helpompi olla. Jännä miten päivän aikana sitten menee vissiin niin läjään toi selkä että jää hermot puristuksiin, eikä nukkumaan menosta tule mitään. Kyllä se päivän aikanakin juilii, varsinkin silloin jos joutuu kumarrella ja nostella paljon, mutta ei niin pahoin kuin iltaisin.

Eilen sitten innostuin siivoamaan meillä yhtä ylimääräistä huonetta, jota on käytetty varastona lähinnä ja en pystynyt sitäkään sitten kuin reilun tunnin tehdä, kun jo selkä alkoi vihloa kumartelusta. Olisi pitänyt laittaa se vyö, mutta ei homepää muistanut. Tänä aamuna ei tarvinnut sitten edes haaveilla nousevansa aamuvuoroon töihin. Selkä ihan järkyttävässä jamassa. Vihloi ihan älyttömästi. Onneksi on neuvola tänään niin sieltä saa varmaan jotain apua. Työterveydessä meinasivat, että neuvolan hoitaja pystyy kirjoittaa kolme sairauslomapäivää? Pitääköhän tämä paikkaansa? Jos saisin vielä tälle viikolle sen lääkäriajan sitten. Kolmisen viikkoa taistellut tuon selän kanssa ja eipä näytä antavan periksi. Hieronnassakin on tullut käytyä jo kahteen kertaan. Nyt alkaa riittää..

Marsi, kuulostaa kyllä siltä että tuo työ on nyt sulle liian rankkaa. Ei kannata ikuisesti jatkaa taistelua vaan saikulle sitten! Tsemppiä! Hyvä, että vyöstä on ollut apua!

Ainakin vähän jo helpottaneet nuo mun kouristelut... Eiköhän se tästä!

En kyllä millään olisi uskonut muutama kk taaksepäin, että jo tässä vaiheessa alkaa kolotukset näin vahvoina. Mahtavaa, jos tätä jatkuu koko loppuaika. Maalailen jo kauhukuvia synnärille menosta näiden selkäkipujen kanssa.. :O Mutta joo tänään siis ilmoitin pomolle, etten ole tulossa ja odottelen nyt sitten klo 13 neuvolaa, että miten pian saisin lääkäriaikaa. Meillä kun pitää olla jokaiselta saikkipäivältä joko hoitajan (1-3 päivää) tai lääkärin (4 päivää ja yli) todistus..

Tukivyöstä on ollut liitoskipujen kanssa iloa, etenkin liikkuessa. Öisin yhä vihloo, kun en pidä vyötä silloin, ja sen verran se kuitenkin päivän aikana aina ehtii kai sitten ärsyyntyä ja hankautua. Pahimmillaan kivut on yhä todella hirveitä, mutta suurin osa päivästä sujuu ilman ongelmia.

Takaisin