Kielletyt himot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lucy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siis tuota.. törmäsin netissä ketjuun, missä puhutaan ettei kanelia sais raskaana syödä?! Öö miks ei sais :D kuinka monelle tulee mieleen vältellä esim korvapuusteja? Mä oon syönyt tosi paljon riisipuuroa kanelisokerilla, eikä oo mieleenkään tullut ettei kanelia sais syödä.

Mäkin törmäsin tuohon kaneliasiaan, mutten oikein tiedä, oliko se nyt sitten kuitenkaan vältettävä? Samoin olen törmännyt sellaiseen, ettei riisiä pitäisi syödä kovin paljon :wideyed: Jokin aine/vaikutus siinä oli, mutta eikö kuulosta vähän ihmeelliseltä? Oletteko koskaan törmänneet?

:D Ööh..mä ainakin käytän kanelia. Tänään viimeksi, kun tein piparkakkuja. :) en usko, että sen pahempi kuin muutkaan mausteet. Ehkä tarkoitetaan vähän runsaampien määrien käyttöä..?

Inkiväärihän oli myös siinä neuvolan listassa, jossa oli vältettäviä, mutta saisi käyttää mausteenomaisesti kuitenkin. Eli ilmeisesti jos ei tuoreena käytä, niin ei määrillä ole merkitystä? Hmm, eli glögissä vaikka päivittäin on ok? :rolleyes: Yllättävän monessa paikassa on inkivääriä, nyt kun sitä on tullut katsottua...

Joo se inkivääri on ihan THL:n ja Eviran listassa, ettei raskaana sais käyttää. Just tolleen "kypsennettynä" mausteena voi käyttää muttei raakana. :)

Kanelissa on kumariinia, mitä ei suositella lapsillekaan. En muista nyt tarkkaan, mutta olisko ollu niin että kumariini suurissa määrin käytettynä aiheuttas syöpää. Mutta kyllä sitä voi syödä ku ei joka päivä mätä pussi tolkulla

Kiitos linkistä :) Eli sellaiset on vältettäviä, joita "on mahdollista nauttia suuria määriä", teen ja glögin luulisi olevan jotenkin verrannollisia tuossa, mutta mistäpä sen tietää :bookworm:

Salmiakki ja lakritsi. Niistä en oo ees voinu täysin luopuakkaan: Alkuraskaudessa pysy pahoinvoinnit niillä kurissa ja samalla verenpaineet silleen et pysyin tolpillani. Toki määrät max 5 pastillia päivässä et josko selviäis siltä osin "kohtuurajoissa". Alusta asti olin tietonen rajotuksesta ja mahd verenpaineen noususta ja turvotuksista mut kuukaus sitte tuli tietoon just mahd vaikutus kognitiiviseen kehitykseen, toki sekin tutkimus jos käytti runsaasti.

Rea, täällä sama juttu kun luin ton tutkimuksen niin loppui mun salmiakin ja lakritsin syönti. Ihan muutaman salmiakin olen syönyt, mutta yritän nyt muutaman kuukauden välttää. Vedän sitten kaksi käsin synnytyksen jälkeen.

• Tykkään
Reaktiot: Rea
Paljonko pipareita uskaltaa syödä ku niissä on inkivääriä? Nuo annas pepparkakorit on niin hyviä :D

Kyllä mä oon ainaki juonu glögiäkin jo vaikka siinäkin taitaa olla inkivääriä :) mutta oon ymmärtäny ettei se mausteena oo vaaraksi vaan jos tuoreena käyttäis?!

Niinpäs olikin. :) ajattelin vaan, ku nuo piparit on niin hyviä, että voisin syödä melkee paketin kerralla, nii se ei varmaa oo kovin hyvä..? Siis ei tietenkää terveellistä :D mutta se inkivääri..

Mä en asiasta mitään tiedä mut jotenki tuntuu ettei siitä olis mitään haittaa. :D kuitenki niissä on niin pieniä määriä. Eviran sivuilla lukee vaan että inkivääriteetä ja -ravintolisiä pitää välttää ja niissä on/pitäis olla merkintä ei raskaana oleville. :o

Äitiä kiellettiin syömästä kalaa, kun odotti minua. Noh, minulla heng.vaarallinen kala-allergia (aina epipen mukana). Veljeäni odottaessa söi kalaa, veljelläni ei ole allergiaa. Johtuuko sitten lainjaan tuosta, ei voi tietää. Mutta jos suositukset vaihtuvat 3-4 vuoden välein, on vaikeaa tietää, mitä uskoa. Listeria on hyvin ikävä, mutta myös äärimmäisen harvinainen sairaus, en ole sitä osannut pelätä. en tiedä, com si com sa. Olen tullut siihen tulokseen, että tieto lisää tuskaa. On vaikeaa hyväksyä, etten voi kontrolloida kaikkea ja varmistaa lapseni terveyttä, vaikka seisoisin päälläni. Siksi pyrin elämään ilman liiallista stressiä maalaisjärjellä ajatellen:)

Äitin tuttu sai raskaana listerian kalasta ja poika makaa vihanneksena loppuelämän. Voi mun mielestä olla 9kk varovainen :)

Niin, tutun poika työnsi kätensä pistorasiaan työmaalla ja makaa loppuikänsä vihanneksena. Tarkoitinkin vain sitä, etten jaksa, voi enkä pysty pelkäämään ka varomaan kaikkea niin, että vauvani olisi varmasti turvassa, ja se on mielestäni melko rankkaa henkisesti, jos asiaa märehdin.

Takaisin