Kielletyt himot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lucy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ninni, sattasin vaikka syödäkin ihan kotitekoista kun on :D onhan siinä raa'assa kalassa toki aina riskinsä. Sushin jätin kyllä ottamatta haikein mielin, kun kävin tässä yks päivä thaimaalaisessa hakemassa noutoruokaa..

Mä kysyin mun neuvolatädiltä tosta kylmäsavulohesta jos on itsetehtyä. Sanoi että siinä on myös listeriariski. Kurjaa, varsinkin jouluna ois niin kiva sitä vähän syödä!

Onneks mä en tykkää raa'asta kalasta :D ei oo haikeeta ku ei tarvi syödä

Alussa teki ihan hirveästi mieli maksamakkaraa! Yhden pötkön sitten ostinkin ja söin noissa annetuissa rajoissa, mutta kyllä siitä jo parin päivän syömisen jälkeen tuli niin huono omatunto, että siitä tuli ensimmäinen ja viimeinen maksamakkarapötkö tämän raskauden aikana :) Edelleen kyllä maistuisi muuten.

Lohijutuista tykkään kyllä, mutten ole niiden perään kaiholla katsellut nyt. Tuntuu, että tämän ajan menee ihan hyvin ilmankin. Sen sijaan maksalaatikkoa olen himoinnut monta kertaa kaupassa ja kyllä juustojakin välillä tekee mieli :finger:

Onko teillä puhuttu neuvolassa mitään, kuinka paljon "saa" syödä suklaata tai sipsiä tai sellaista? Tai millä ei niin väliä ole... Tuppaa olemaan jokapäiväistä tämä suklaan väistely, kun sitä tekisi mieli, onneksi on nyt onnistunut hyvin vähän rajoittaa :joyful:

Mä tajusin juuri, etten saa syödä joulun parhaita herkkuja eli graavilohta ja lohirullia! Tuskin sitä kaupasta saatavaa lohta on samana aamuna kalastettu. Viinin vielä hyväksyin helpolla, tää jouluruokien pois jättäminen on jo paha.En kestä!:sad015

Voithan graavilohen tehdä helposti itse ja säästät hurjasti rahaa.. Näin voit varmistaa kalan tuoreuden kun suolaan sen laitat, vuorokaudessa valmista.. Minä en graavi- ja kylmäsavulohta jätä, sillä syön vain itse tehtyä.. Kylmäsavulohen kanssa hieman pidempään menee, mutta en ole huolissani..

Äiti puhui mulle tänää jostai pojasta joka on maannu vihanneksena koko elämänsä ku hänen äiti sai listerian raskausaikana. Eipä tee mieli ottaa sitä riskiä. :(

Hyi kamalaa. Mutta se siinä just on kun ei sitä koskaan tiedä mistä se kala on peräisin.. Ei oo kyllä riskin arvonen. Jokainen tekee niinku ittestä parhaalta tuntuu mutta eiköhän sitä yhden joulun ilman graavia pärjää :)

Niin ja siis neuvolassa oli sanottu että listerian riski on ihan samalla tavalla olemassa vaikka itse valmistais graavin. Koska listeria voi olla jo itse siinä tuoreessakin kalassa kun se on ympäristössä esiintyvä bakteeri..

Luinkin sen kommentin. Kun hieman asiasta lukee on tämän riski lähes kaikessa ruuassa.... http://www.evira.fi/portal/fi/elint...ikkeiden+kayton+rajoitukset/listeriabakteeri/

Tuskin kukaan tahallaan riskiä ottaa ja haluaa lastaan vahingoittaa, mutta tämähän on juuri niitä asioita, mitä pitää jokaisen kohdallaan miettiä ja valinta tehdä. Niin sanotusti, opettaakko lasta kävelemään, hänhän voi kaatua.. Näin ihan tosissaan kärjistetysti sanottuna. Ootte varmasti eri mieltä, mutta ajatelkaapa maksan syöntiä. Aikaisemmin raskaana oleville annettiin määräys syödä maksaa, jos matala hb ja lapset kuitenki pääsääntöisesti terveitä. Nykyään on niin rajoitettua, ettei kaupankaan maksalaatikkoakaan sais syödä, vaikkei siinä maksaa ole lähes nimeksikään.

Niin. Kyllä se listerian vaara oikeasti voi piillä ihan missä tahansa. Itse välttelen noita yleisempiä "riskiruokia" mutta paljon tiedän myös syöväni sellaista, mitä monet ei tässä tilassa laitaisi suuhunsa.

Tuttavani sai mahassa ollessaan äidiltään listeriabakteerin ja elää elämäänsä down syndrooman kanssa. Ulkonäkö poikkeava, mutta pääkoppa toimii ihan kuin kenellä tahansa meistä. Todennäköisin selvinnyt syy; huonosti pestyt salaatinlehdet. Ei kuulemma silloin aina pessyt salaatteja ennen valmistusta.

Down on kromosomistopoikkeama, eli 21-kromosomiparin trisomia, eikä mikään listerian aiheuttama vaurio!

Muokattu viimeksi:
Niin. Kyllä se listerian vaara oikeasti voi piillä ihan missä tahansa. Itse välttelen noita yleisempiä "riskiruokia" mutta paljon tiedän myös syöväni sellaista, mitä monet ei tässä tilassa laitaisi suuhunsa.

Tuttavani sai mahassa ollessaan äidiltään listeriabakteerin ja elää elämäänsä down syndrooman kanssa. Ulkonäkö poikkeava, mutta pääkoppa toimii ihan kuin kenellä tahansa meistä. Todennäköisin selvinnyt syy; huonosti pestyt salaatinlehdet. Ei kuulemma silloin aina pessyt salaatteja ennen valmistusta.

Kiitos päivän vitsistä :D :D xD

Kiitos SannaRiikka. :) Näyttää siis sellaiselta "Down ihmiseltä" naamaltaan ja vartaloltaan, mutta muutoin normaali. En ole hirveästi ollut vammaisten ja vammaisasioiden kanssa tekemisissä, niin tuli pieni lapsus. Olkaa hyvät, ketä asia kovin naurattaa. :) Mun piikkiin mahtuu! ;)

Mulla kans maksamakkaraa eniten tehny mieli alusta saakka. Viikko sitten olin äitini luona kyläilemässä, siellä söin ruisleivän päällä pari ohutta palaa maksamakkaraa, juustoa ja säilykekurkkua.. Sellaista makeahkoa maustekurkkua. Nam :wideyed:
Tiedän, että uutena vuotena tulen kaipaamaan juustotarjottimelta suolakeksin päälle brie-juustoa :nailbiting:
Niin ja myös joskus on tehnyt mieli kylmää valkoviiniä. Mutta kun on alkanu närästämään niin viiniajatukset on kadonneet heti :grin hyvä niin.

Luin eilen jotain opasvihkosta johon törmäsin yhdessä aulassa, jossa oli rivi kaikenlaisia oppaita. Siinä sanottiin, että yksi olutpullo viikossa ei ole vielä pahaksi sikiön kehitykselle :oops: Siis oikein kehotettiin siihen, jos tuon niin haluaa lukea. Puhuttiin myös raskaudenaikaisesta kohtuukäytöstä, että sellainen olisi olemassa, ja että haitalliseksi voidaan lukea viikoittainen humalahakuinen viikonloppujuominen. Kyllä vähän pöyristytti :wideyed:

Tähtikeiju, ihan kamalaa! Mulla tiukka nollatoleranssi alkoholinkäytön suhteen. Kyllä sitä nyt pystyy olemaan juomatta sen 9kk + risat, jos imettää. Alkoholittomat on ihan kelpo juotavia.

Takaisin