Kielletyt himot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lucy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mää luulen, että tässä on niille sitä tutkimustietoa, jotka eivät kykene olemaan ilman... Sama kuin nämä maksan käyttöä sekä lohen syöntiä... Eli rajahan se on alkoholin käytölläkin ja hyvähän, että tästäkin tutkittua tietoa on. Kun ajatellaan entisaikaan, kun ei rajoituksia ollut ja vielä on ihmisiä maailmassa.. Sitä aikaa, kun luonto teki valinnan.. Ehkä raakaa, mutta näin se menee. Ja oikein ihmiset kehottaa, että imetysaikana pitäis juoda ykkösolutta, niin vauvan vatsa toimis ja maito huilais...

Anteeksi, jos oon teidän mielestä kärkäs, mutta minua nämä nykyrajoitukset niin odotusaikana kuin lasta kasvattaessa ärsyttävät suunnattomasti... Rajansa kaikella, myös turhalla höösäämisellä! :-D

Mä en pidä tuosta esitteen alkoholi jutusta sen takia, että nykyään on paljon myös päihde äitejä jotka kamppailee raskausaikana ettei joisi alkoholia, nii tuosta esitteestä tulee aivan kuva, että juo vaan ei se mitään haittaa :D joku alkoholisti äiti saattais vaa juoda vähä enemmän ku sallitun rajan..

Mä en ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos sallituissa rajoissa joisi alkoholia ja lapsella todettaisiin joku poikkeus, älyllinen tai fyysinen. Olen myös hyvin kärkäs arvostelemaan tupakoivia odottajia kun siitä on ihan tutkittua tietoa, että vaikuttaa sikiöön. Niin itsekästä kuin voi olla, jos ei pysty olemaan ilman kiellettyjä ei suositeltuja aineita niin kannattaa pitää jalat ristissä. Kiitos ja anteeksi avautuminen, laitetaan se hormonien piikkiin ;)

Ymmärrän kaikki näkökulmat ja päihteiden käyttö raskausaikana ei ole oikein, mutta tämä nykypäivän tutkimustieto on niin käsittämätöntä minulle ja vastahan siitä kylmäsavu- ja suolalohesta käytiin keskustelua... Nykypäivänä ei ole enää mikään sallittua ja kaikesta löydetään jotain syöpää tai muuta vakavaa aiheuttavia ainesosia.. :-D minusta tätä asiaa saa vähän kritisoida..

Ei siitä nyt niin pitkä aika ole kun Ranskassa vielä sanottiin, että kaksi lasia viiniä raskaana ollessa on ihan ok. Nykyisin sielläkin vedetään tiukkaa linjaa. Suomessa taisi joskus olla 7 annosta viikossa on ok -sääntö, ja kun itse olin sikiö, ei rajoituksia ollut.

Nykyään tarkkaa rajaa ei voida sanoa, koska yksillä vaikuttaa jo pienet määrät, toisilla vasta isommat. Herkimmät viikot alkoholille ovat 7-12. Tuskin se silti hyvää sikiölle tekee missään vaiheessa, ja turha sikiön aivoja on altistaa millekään päihteille.

Mitä taas tulee imettämiseen ja alkoholin nauttimiseen, niin siinä en todellakaan ole niin tarkka. Jos haluan ottaa saunaoluen tm., otan sen vaikka imettäisin silloin kun se alkoholi on korkeimmillaan elimistössä. Se on kuitenkin alle 0,5 promillea, eli <0,05%. Sama pitoisuus on sitten äidinmaidossakin, ja viilissäkin taisi olla vähintään tuon verran alkoholia.

Oon yleensä oluen ystävä, mutta raskausaikana en ota. Paitsi alkoholittomia oluita olen juonut ja niitä löytyykin aika mukavasti erilaisia. Ja nyt kun ei ees muista miltä tavallinen maistuu niin ei ees osaa niitä kaivata.

Minä oon niin tykästyny Nikolaihin(alkoholiton), että se alkaa olla minun lemppariolut. Tuli juotua sitä edellisen raskauden aikana ja imettäessä niin sen jälkeen tuntu että oikea olut maistu tosi paljon viinalta :D

Nikolai onkin yksi mun suosikeista. Tuntuu että paljon mieluummin juon noita alkoholittomia oluita esim. saunajuomana kuin makeita limsoja.

Nikolai on kyllä ehdottomasti paras noista alkoholittomista, mitä olen kokeillut. Muut ovat olleet jotenkin rautaisen makuisia.

Tämä ei nyt varsinainen himo ole, mutta ehkä kielletty ruoka kuitenkin.. Enkä tiedä minne muualle kirjoittaa tästä kun nyt kuumottelen tapahtunutta :oops:
Mies oli ostanut tänään Lidlistä crema di mascarpone -jäätelöä.. Siinä siis seassa mascarponejuustoa. Söin sitä äsken pari lusikallista, kunnes alkoi hälytyskellot soida. :eek: Katsoin pakettia, siinä lukee että itse jäätelö on tehty pastöroidusta maidosta, ja seassa on mascarponejuustoa josta ei tietenkään oltu mitään mainittu onko pastöroitu vai ei. :depressed: Koitin googlettaa asiaa, mutta en löytänyt mitään.. Kun noista tuorejuustoista on ollut puhe ennenkin, että saako syödä vai ei. No, jätin syömättä :shifty:

Mascarponea ei ainakaan sellaisena kannata syödä, mutta tuskin nyt muutamasta lusikallisesta haittaa oli :) kyllä mäki oon syöny juustokakkuja ym joita ei kyllä kannattais..

Mun mielestä kaikki maustetut esim yrttituorejuustot on pastöroitu mut en ainakaan löytäny kuorrutukseen sopivaa eli mascarponea tai sen tyylistä joka olis ollut pastöroitu :(

Mä tein porkkanakakun päällisen jostain valion maustamattomasta tuorejuustosta joka oli pastöroitu. Hyvää tuli :) normaalisti tekisin philadephiasta, mut sitä ei oo pastöroitu, ei ainakaa purkis lukenu.

Mulle sanottiin neuvolassa että suomalaisia tuorejuustoja voi syödä jos ne on tuoreita eli pakkaus on juuri avattu.

Ja jos pakkauksessa ei lue, että se on pastöroimatonta, niin silloin se on pastöroitu. Sitä ei tarvitse erikseen mainita. Minä olisin kanssa pistänyt parempiin suihin :)

Mä en tiedä oonko ihan vastuuntunnoton, mutta syön kotimaisia juustoja ja maitotuotteita kuten ennenkin. Toki jos maitotuotteet on valmistettu Suomen ulkopuolella, niin olen hieman tarkempi siinä.

Takaisin