Kielletyt himot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lucy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Missään kohtaa ei oo kielletty syömästä kalaa, päinvastoin, sitä pitäis syödä 2 krt/vk kalalajeja vaihdellen. Ei kukaan tietenkää kato jokaista suupalaa, mut kyllä mä silti välttäisin niitä ruokia, mitä raskaana tulis välttää. Joillekki se on rankkaa, joillekki ei. Mulle ei tee vaikeeta välttää graavilohta tai maksaa.

Samaa mieltä Ninnin kans. 9kk on hirmu lyhyt aika ihmisen elämässä. Ja vaikka tuntuu että kielletyt listat ovat liioittelua niin täytyyhän niillä joku totuudenperä olla, ei niitä meidän kiusaksi ole laadittu. Ja vaikka meidän äideillä on ollut ns. vapaus syödä mitä vaan niin nythän niitä kaikkia tutkitaan paljon tarkemmin.

Viime aikoina on saattanut ylittyä suositeltu määrä kahvia :rolleyes: En kuitenkaan joka päivä juo.

Hei tietääkö kukaan saako syödä mätiä? Ihan hirvee himo ois sellasiin mätileipiin!

Heittäytymällä marttyyriksi :grin
Mä aion mennä maanantaina tai ehkä tiistaina kauppahalliin kysymään tuoretta lohta, teen graavilohta ja syön sitä, jos löytyy edellispäivänä pyydystettyä.
Tiistaina tulee vähän kiire torstaiksi, mutta olis tuoreempaa.

Sitten mietin, että saisko sitä merileväkaviaaria syödä. Tykkään eniten perus lohenmädistä, mutta... Joo, ei sitä merilevääkään suositella, mutta enpä ole sitä muuten syönytkään.

Ite oon mielummin turhan tarkks ruokien kanssa kun saan niin helposti ns huonon omatunnon ja oon nii para panikoija et helpompi välttää kaikkea mitä listoissa on ☺️ kyl niit kerkii si syömää myöhemmi :) oma mielipide myös viineistä/kaljoista/siidereistä että ei ees niitä "alkoholittomia" kun kyllä 9kk pystyy olemaan ilman.. Itelle ei tee hankalaa.. Oon kyllä kuullu monilta vähättelyjä ruokien välttelystä mutta oma on päätökseni :)

Mä olen sitä mieltä, että saa syödä, jos on valmis siihen, että voi käydä huonosti... Eli jos huono tuuri käy, niin ei voi oikein muita syyttää, paitsi jos tietämättään on syönyt jotain mikä ei sovi.

Toisaalta esim. graavilohen kanssa ei olla näin tarkkoja monessa muussa maassa (käytännössä Ruotsi), kunhan kala on tuoretta ja kylmäketju toimii.

Mutta jokaisen oma valinta, kuinka tarkkaan noudattaa, joskus kun näissä saa turhaakin hysteriaa aikaiseksi, siis omasta mielestäni. Että juu, aion omalta takapihalta syödä mansikoita jatkossakin suoraan puskista. Ja mustikoita metsästä.

Me mietittiin, saako näin jouluna syödä esim. kypsää naudan paistia, joka on vakuumipakattu? Jotenkin tuntuis, että ehkä ei, jos ei kerran savustettua kypsää kalaakaan ilman kuumennysta, mutta miten sitten vaikka leikkeleitä saa syödä? o_O Ei ymmärrä.

Tähtikeiju, en ehkä kylmiltään menis siihen sorkkimaan. :D Itse ajattelin ostaa uuttavuotta kohti mennessä tuoretta naudan paistia ja paistaa itse. Sitä uskallan kyllä sitten useemman päivän syödä. :p

Minua henk. koht. aristaa sana kaupan VAKUUMIpakattu, ei muuten...uskon, että siinä välissä on jossakin tilanteessa listeriabakteerin eksymisen mahdollisuus pakettiin.. vakuumipakattujen tuotteiden hyllyssäpito aika on huomattavasti pidempi. Itse joko kuumennan vakuumipakatut tai kaikkein mieluiten ostan tuoreena. Minä toimin näin, muut tehköön mitä tykkää. ;) Meikäläinen ei oo ees mikää nipottaja herkkis noissa asioissa, mut tuo toimintatapa on mulle selkee. :p

Mä en uskaltanu syödä lihatiskiltä ostamaani savulohta. :D en tiiä olisko siinä voinu olla mitää, mut en halunnu ottaa riskejä.

Nyt täytyy uteliaisuudesta kysyä, miksi joku välttelee alkoholitonta olutta jne? Olen itse absolutisti, mutta käytän tiettyjä alkottomia tuotteita, kuten aina. Mikä ihme on syy? Vai siis onko pelko, että saattaa "lipsua" jos ottaa ensin alkoholitonta? Selittäkää tyhmälle:D ja tuosta kalasta sen verran, että itseltä tosiaan lähtee sen kanssa henki, kun on niin paha allergia. Alku oli tosi kamalaa ilman kalaa, kun oli sitä lapsena paljon tottunut syömään, mutta jo parissa vuodessa olin siitä kokonaan "vierottautunut". Muuten raskauden aikana oon ottanut ruuan ja muunkin suhteen tosi rennosti, yhden sijaisuuden jätin tosin väliin töissä olleen parvorokko-epäilyn vuoksi. Ehkä hieman liioittelua, mutta eipähän stressanut asia.

Muokattu viimeksi:
Ite en siks juo alkoholitonta olutta kun en koe tarpeelliseksi raskausaikana juoda alkoholittomiakaan kaljoja/viinejä.. Vaikkei niissä kai mitään pahaa oo mutta niissäkin jonkunverran alkoholia on. Eikä mun kyll ees tee yhtän mieli kaljaa tms :) mun mielestä hassua jos pitää saada kaljaa/viiniä myös raskausaikana joka on niin lyhyt mutta toi on vaan mun mielipide enkä tietenkään tuomitse ketän ketä niit juo. Tunnen pari kenest on tullu kauhee haloo ja sossujuttui jne kun on ollu esim terdellä juomassa alkoholitonta raskaana.

Mä olen juonut ravintolassa ruoan kans alkoholitonta viiniä sen 12cl. Minusta vaan hyvä ruoka ja viini kuulu yhteen. Olen myös nauttinut alkoholitonta kuoharia ja se fiilis kun saa kuoharilasista juoda niin on kiva. Alkoholia ei kuoharissa ole ollut yhtään ja ravintolan viinissä alle 0,5 joten ei voida puhua alkoholista. Ongelmaa ei aikaisemmin ole alkoholin kanssa ollut. Niin ja olen saunassa juonut alkoholitonta siideriä. Tuomitkoon ne jotka haluaa, mä en koe ongelmana. Enkä tule lipsumaan alkoholilliseen :)

Minä tykkään juoda alkoholitonta olutta saunassa sillon tällön. En tykkää limppareista ja sillon kun tuntuu että ois kiva juoda muutaki kuin vettä niin se olut on kiva. Mulle se ei kyllä ole semmonen juttu, että kokisin etten pysty olemaan ilman alkoholia raskauden aikana vaan itse asiassa siitä tuli edellisen jälkeen päinvastainen juttu. Vaikka edellinen lapsi oli jo yli vuoden ja imetyskin oli loppunut jo kuukausia sitten, ostin silti alkoholitonta olutta saunaan kun tavalliset tuntu niin voimakkailta. En tiedä missä määrin sitä alkoholia alkottomissa on jos purkissa lukee 0,0?

Ite juon myös välillä sauna oluen (alkoholitonta) ja tottakai sen itselleni suon kun ne on kerta tähän maailmaan keksittykkin. :-)

Kyllä teki tiukkaa vältellä joulupöydässä tiettyjä kaloja ja vielä kolmena päivänä!

Takaisin