Kielletyt himot

Lucy

Sanavalmis juttuseppä
Toukokuunmammat 2014
Mitä raskaana olevalle kiellettyä himoitset ja minkä toteutuvat heti, kun vauva on syntynyt?

Itse huomasin isoimman ongelman olevan homejuuston! Voisin syödä sitä suoraan paketista. Nyt en edes jää kaipaamaan viinejä niin paljon, kun aikaisemmassa raskaudessa.
 
Mä en vielä näitä himoitse, mut tiiän et jossai vaiheessa raskautta harmittaa, ku ei voi syödä esim. maksalaatikkoa tai graavikalaa (graavi itse valmistettuna tuoreesta lohesta ok, mut en osaa tehdä :D). Tiiän siis, et niiden kimppuun hyökkään heti raskauden jälkeen! :grin. Ja punaviineistä tykkäsin aiemmin paljon, mut vielä en osaa kaivata. Se on todennäköisesti kans yks "herkku", minkä korkkaan juhlallisesti jossain vaiheessa sit vauvan synnyttyä ja arjen tasaannuttua (imetys huomioiden ja kohtuudella) :)

Muoks.
Luettuani kommentteja tajusin, et yks oikea/tänhetkinen himokin mulla on: lakritsi ja salmiakki! :hungry:. Oon aina tykänny niistä hirveästi, mut nyt koitan vältellä niitä, ku itellä "antaessani pikkurillin, ne vie koko käden" :D. Ilmeisesti verenpaineen nousun ohella glykyrritsiini ois haitallista, ni pelaan varman päälle..

Ja pakko viel lisätä, et samoin ku muilla, ni kyl näiden himojen kanssa pärjää, ku on hyvä syy pärjätä! :happy:
 
Muokattu viimeksi:
Ostin pari päivää sitten maksamakkaraa, kun teki niin mieli! Saahan sitä onneksi vähän syödäkin. :)

"Maksamakkaraa ja -pasteijaa voi halutessaan käyttää 2 viipaletta (n. 30 g)/päivä, enintään 200 g/viikko ja enintään 100 g/kerta." -Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
 
Töissä hoitokodissa oli asukkaille parin päivän ajan graavilohta tarjolla, ja sitä ois itekki saanu laittaa omille iltapalaleiville (siellä saa tehä itelleen iltapalaa kun jengi on syöny). Kyllä teki niiiiiin mieli ja melkeen itkettää ajatus joulusta ilman sitä :D Toinen vielä isompi rakkaus on aurajuusto... Punkkua en oo vielä himoinnu, mut varmasti maistuis kyytipoikana kunhan jonnekkin ravintolaan joskus raaskii mennä.

En kyl tiiä oliko mulla jo joku etiäinen, kun viikko ennen plussausta vetelin aurajuustoo antaumuksella ja join melkeen pullollisen punkkuu yhtenä iltana :D Samalla viikolla kävin kaverin kaa yhellä siiderillä ja sepä jäikin sit kesän ekaks ja vikaks terassisiduks, mut oli ainakin upee keli! :D
 
Mulle kans esikoista odottaessani tuli ihan ihme himo juuri maksamakkaraan. Muuten kun en edes syö maksamakkaraa, niin tietty sit heti kun plussan sai tikkuun tuli mieletön himmeli tuohon, kun ei sitä kovin paljon suositella syötäväksi.

Ja nyt kaikki kielletyt juustot tekisi kauppansa myös. Ja sitten ihme himo lakritsiin, sitäkään en normaalisti syö juuri ollenkaan. Eilen oli ihan pakko kaupassa käydessä ostaa yks sellainen iso patukka. En muista koska viimeksi olisin lakua ostanut. :)

Ja näin kesäiltana mökillä saunoessa tuli hieman ikävä kunnon saunaolutta, eilen illalla mastoin yhtä alkoholitonta versiota, mut ei se oikein ollu hyvää. Taitaa tässä sitten vähän aikaa olla saunajuomana ihan vaan vichyä.
 
Siis mulla on kans tuo maksamakkara :D Oli kyllä viime raskaudessakin ja nyt taas ku plussas niin alko himottaan hulluna :D

Tuosta alkoholittomasta oluesta, niin nikolai merkkinen on mun mielestä hyvää. En muuten olutta oikeestaan juo mutta saunaolut kyllä maistuu ja tuo nikolai on ainut mikä mun mielestä on hyvää.
 
Itsellä ei himoja vielä ole ollut, mutta eiköhän niitäki ehdi vielä tulemaan.

Alkoholittomasta oluesta sen verran, että Krombacher on hyvä, löytyy vehnäolutta ja pilsneriä. Vehnäolut ainakin maistui samalle kuin alkollinen ja olinkin aluksi epäileväinen, että liekö sain edes alkoholitonta.
 
Täällä myös toi maksamakkara himottaa ja graavilohi ja muutenkin oon sellanen kalanystävä :) no niitä syödään sitte maaliskuussa!
Yks tietty siideri mitä tykkään juoda joskus saunan jälkeen mutta kyllä mä kestän :)
 
Pahoja himoja ei ole vielä tullut mutta hyvän ruoan kanssa punaviini välillä kyllä houkuttais. Joulu mullakin on ollu mielessä kun yleensä sillon vietetään viini-juustoiltaa ja lisäksi ne graavilohet! :grin Lakritsista tykkään kanssa. Mutta eiköhän tästä selvitä. :wink
 
Salmiakki ja lakritsi on aina ollu mun paheena, nyt meinaa olla hankalaa kun joutunut rajoittaan syöntiä. Olen mä pari karkkia kuitenkin pahimpaan hätään napannut :p niissä vaan tahtoo olla sama homma kuin sipsien kans: otat yhden niin on pakko tyhjentää koko pussi.. siksi onki pitäny maistella muitten karkkipusseista :D
 
Oonkohan ainoa, joka syö _järjen rajoissa_ jotain kiellettyjen listalla oleviakin asioita. Ja kauheeta, uskalsin sanoa sen ääneen. Sama oli kyllä ensimmäisessäkin raskaudessa.
 
Maksamakkaraahan saa sen 200g/vko maks. 100g kerralla syödä. :wink
Kaikkia juustojakin saa syödä, kunhan ne kuumentaa kiehuvaksi. Valion sivulta löytyi listaus valion juustoista, jotka raskauden aikana sopivat. :)

Maksapihveistä haaveilen ja välillä myös tupakasta ( :rolleyes: ).

Mä koetan pääsääntöisesti mennä maalaisjärjellä ja vähän vertailla eri maiden suosituksia. :wink
 
Silvergrinda, onneks sipsit ei oo kiellettyjä! :grin

Ja mie en haluu periaatteesta alkaa lipsumaan noissa syömisissä, vaikka tiiän et omista pahista aurajuustoo (nimenomaan Valion) uskaltas varmasti syödä vähän. Raakaa kalaa en kyl lähtis veteleen, maksamakkarasta ja maksajutuista en taas tykkää. Mut siis joo, mun puolesta kukin syökööt niinku parhaaksi näkee, mie vaan oon vähä ku alkoholisti, et vaikee jättää yhteen kertaan jos johonkin sortuu...
 
Mut hei, eikös Valion Auraa saa nimenomaan syyä, ainakin Valion omilla sivuilla sanotaan et tehty pastöroituun maitoon? Muita sinihomejuustoja en ees koskaan syö, koska ne on pahoja!
 
Sallahaa, ei ilmeisesti saa syödä ilman kuumentamista, koska pehmeään juustoon listeria saattaa tarttua pastöröinnin jälkeen. Eikä sitä ole luoteltu myöskään siellä raskaanaoleville sallittujen juustojen listassa.
 
Okei Kharou, nyt löysinkin sen Valion listauksen kun vähän googlettelin :)
 
Takaisin
Top